Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mina föräldrar har mig veterligen aldrig gnällt på invandring i ett land och sen blivit invandrare i ett annat. Det är för övrigt inte båda mina föräldrar som inte är födda här.

Jag har inte försvarat stenkastning eller busseldning, men det var inte heller jag som skrev att "invandring är dåligt".
Hur stor del av befolkningen i de stadsdelarna där det varit våldsamt senaste tiden är det som ställt till problem?
Jag har inget mot invandring som sådan. Vill någon komma hit och göra rätt för sig så är de välkomna. De som kastar sten eller står vid gränsen och inte har någon plan för boende och försörjning ska hem.

Jag vet inte jur stor andel av befolkningen i de stadsdelarna som har ställt till problem. Vet du? Jag antar att du vill göra någon poäng.

Allt hade löst sig om välfärden var villkorad till medborgare och att man ställde krav på laglydighet, språkkunskaper och försörjning för att bli medborgare.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vad är grejen med att bli så fruktansvärt upprörd?

Jag eldade upp ett exemplar av Pippi Långstrump 1976, så ingen efter det har hört talas om Pippi Långstrump eller Astrid Lindgren?
Hela grejen dog ut efter att jag eldade boken?

Kul socialt experiment, sprid ut att (någon) ska elda Koranen på torget i (varenda förort) på söndag, för att se om det är själva bokbrännandet eller kaosandet som är det centrala.

Eller skicka ut en modig snubbe att ställa sig på torget i valfri förort med en dunk T röd och en läderinklädd bok och proklamera högt och ljudligt att "Den här boken förgiftar sinnena på människor, leder in dom på att dyrka fantasifigurer och att gå i krig och förtrycka andra människor i hans namn" och sedan sätta eld på boken.

Bara det att det är en bibel den här gången.

Jag tror att det kommer att visa sig att det centrala är att somliga vill kaosa och slå sönder polisbilar, dom skiter i vilken bok du eldar...
Du har uppenbart fel här.
Upploppen är för att någon idiot bränner Koranen.
Testa att bränn en Bibel. Ingen skulle bry sig.
(jag som skriver detta är kristen)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du har uppenbart fel här.
Upploppen är för att någon idiot bränner Koranen.
Testa att bränn en Bibel. Ingen skulle bry sig.
(jag som skriver detta är kristen)
Jag tror att folk skulle börja kaosa och elda polisbilar utan att kolla vilken bok man eldar.

Dom förutsätter att det är en koran, och att dom då har rätt att elda polisbilar.

Dom har ju kaosat på platser där det bara har ryktats om koranbränning, där ingen ens har dykt upp med någon bok.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Som andragenerationsinvandrare så vet jag att Sverige inte hade haft det välstånd vi har utan invandrare. Det hade inte gått att bemanna alla fabriker i bruksorter utan chilenare, finnar och jugoslaver.
Jag har växt upp i en bruksort där halva min klass var finländare, barn till föräldrar som arbetsinvandrade.
OBS, "arbets"-invandrade.
Har den största aktningen för dessa, de jobbade hårt och gjorde rätt för sig. Skötsamma och trevliga. Väldigt lika värderingar och kultur. Visade uppskattning att Sverige tog emot dom.

Det är STOR skillnad mot invandringen idag! Där ser jag väldigt lite av ovanstående.
Så dra inte alla invandrare över en kam.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det handlar inte om att vara emot all invandring därför kan man heller inte prata svepande eller generellt om invandring. Det är skillnad på arbetskraftsinvandring, flyktingar, ekonomisk invandring, riktig kompetens och påhittad kompetensregn. Generellt är det skillnad på var ifrån man kommer. Stor invandring med kultur och synsätt som ligger långt bort från vår egen leder till stora kontraster, konflikter, anpassningssvårigheter etc.
Ja, att det skulle ens vara en debatt i sverige om dessa självklarheter är för mig ofattbart.
Godhetsnarkomani är skitfarligt.

Se på Tyskland som fortfarande lider av kollektiv skuld av WW2 så de ska vara världens godaste land så man litar på en diktator (Putin) och lägger ned egna kärnkraftsverk och köper gas o olja därifrån.
Skapar därmed beroende till en diktator som denna kallsinnnigt utnytttjar (Urkraina)
Går bra nu.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Allt hade löst sig om välfärden var villkorad till medborgare och att man ställde krav på laglydighet, språkkunskaper och försörjning för att bli medborgare.
Ja, som USA där det är något fint att bli medborgare. Där det krävs att man läser på om lagar, kultur, normer och klarar provet. Samt en del annat.

Smart.
Det som är attraktivt kämpar man för att behålla och är därmed försiktig med att förstöra.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
96F00CAF-6E09-40A6-9269-68B096AAE05D.png
När jag var ung och sökte spänning körde jag trimmad moped eller drack folköl. De kastar sten därför att…
275D1DBB-BC17-4CA4-AA2C-CCD07AE401FF.png
…det är så man gör i den delen av världen. Våld trumfar ord.
2529F86E-E983-498C-91DA-DF2BAA39D4EA.png
Dansken har inte ens visat sig och ändå kastar man sten. I dessa lägen är det extra viktigt att stå upp för yttrandefriheten och säga nej till våldet. Anpassar vi oss efter stenkastarna kommer gränsen hela tiden flyttas då de hittar något nytt som är kränkande.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Just nu rapporterar SVT att det är ca 200 personer vid ett av upploppen som kravallar och har sig.

En liten grupp som missköter sig.

Det har varit 6? upplopp dom senaste dagarna
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror att folk skulle börja kaosa och elda polisbilar utan att kolla vilken bok man eldar.

Dom förutsätter att det är en koran, och att dom då har rätt att elda polisbilar.

Dom har ju kaosat på platser där det bara har ryktats om koranbränning, där ingen ens har dykt upp med någon bok.
Så du tror att det skulle räcka att ryktats om Bibelbränning?

Att det blivit upplopp pga rykten om koranbränning ligger helt i linje med hur dessa grupper tänker. Man får inte kritisera något i deras religion. Gränsen ligger inte i handling, nej den passeras enbart att prata på "fel sätt".
Var en lärare som fick halsen avskuren i Paris för att han sa "fel sak".

Fick vi se alla troende muslimer gå man ur huse och fördöma handlingen?
Har du funderat på varför?

Du kan googla hur många muslimer som vill införa sharialagar och inskränka demokratin i signifikant utsträckning i västländerna.
Och hur många som stödjer/har förståelse för terrorism.
Det är skrämmande siffror, vi snackar flera 10% nu.

Detta var det första som kom upp då jag googlade, har inte verifierat sannningen i det som står, men vi snackar ändå riksdagen.se


Och denna är sevärd.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så du tror att det skulle räcka att ryktats om Bibelbränning?

Du missupfattar mig, jag menar att den här gruppen människor skulle kaosa om Paludan eldade en bibel eller en morot, eller vad fan som helst

Dom är mest intresserade av att kaosa, dom har ju kaosat på platser där Paludan inte ens har varit, än mindre brännt någon bok

Dom behöver således inte en koranbränning som orsak, dom upploppar för att dom tycker att det är kul helt enkelt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Många är där pga koranbränning, det hörs och nämns i videos. Detta rör även upp muslimer i hela världen men visst det behövs inte en koranbränning för dessa upplopp och det har vi sett tidigare.

Tror ni vi kommer att se samma sak om det kommer många flyktingar från Ukraina?
Kastar de också sten på ambulans, brandkår och polis?
Stora samlingar med ukrainska män som antastar och våldtar kvinnor som i Kalmar eller Köln där 1200 kvinnor blev antastade på en nyårsnatt? Våldtäkter på festivaler, behövs nya armband att man inte ska våldta? Män från mellanöstern och Afrika är starkt överrepresenterade i våldtäkter, speciellt överfallsvåldtäkter enligt Uppdrag granskning. Antastar de också kvinnor på badhus? Kanske separata badtider för kvinnor och män redan har löst problemet ?.
Radikalism? Troligtvis inte men det finns väl andra problem. Ukrainska maffian verkar redan i Sverige med bedrägerier och bordeller, beställda mord etc. Med det har jag inte sagt att vi inte skall hjälpa ukrainska flyktingar. Poängterar bara troliga skillnader.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Många är där pga koranbränning, det hörs och nämns i videos. Detta rör även upp muslimer i hela världen men visst det behövs inte en koranbränning för dessa upplopp och det har vi sett tidigare.

Tror ni vi kommer att se samma sak om det kommer många flyktingar från Ukraina?
Kastar de också sten på ambulans, brandkår och polis?
Stora samlingar med ukrainska män som antastar och våldtar kvinnor som i Kalmar eller Köln där 1200 kvinnor blev antastade på en nyårsnatt? Våldtäkter på festivaler, behövs nya armband att man inte ska våldta? Män från mellanöstern och Afrika är starkt överrepresenterade i våldtäkter, speciellt överfallsvåldtäkter enligt Uppdrag granskning. Antastar de också kvinnor på badhus? Kanske separata badtider för kvinnor och män redan har löst problemet ?.
Radikalism? Troligtvis inte men det finns väl andra problem. Ukrainska maffian verkar redan i Sverige med bedrägerier och bordeller, beställda mord etc. Med det har jag inte sagt att vi inte skall hjälpa ukrainska flyktingar. Poängterar bara troliga skillnader.
Tror det är svårt att på ett rättvist sätt jämföra invandringen från Mellanöstern och Afrika mot Ukraina. Från Ukraina kommer det kvinnor och barn som flyr från krig och som sannolikt vill åka hem senare. Från Mellanöstern och Afrika kommer män i sina bästa år som söker betald semester for life.

Hade incitamenten sett någorlunda likadana ut så hade nog situationen varit liknande. Tror dock att ukrainare fortfarande hade betett sig betydligt mer anständigt än afrikaner men situationen hade ändå varit illa.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Alltså det är ju jätteenkelt att stoppa all bränning av bilar och övrig egendom, det är ju att stoppa en koran i trunken och skriva det tydligt på bilen ... Problemet löst ... ?

För att vara lite allvarlig, hur kan det inte räknas som terrorism om man kastar en brandbomb på en buss med förare och passagerare i?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Taharrush gamae är ett arabiskt fenomen där man i grupp omringar och begår övergrepp på kvinnor. I mellanöstern har de en annan syn på kvinnor och mycket annat som alla vet och skiljer sig mot svenska normer vilket medför sig stora problem. Problem vi inte sett eller skulle se i många andra grupper.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Äntligen har Morgan (SD) "SocialDemokraterna" vaknat till liv och talar ut om det vi alla känner inombords! :tummenupp :fakta
Morgan_GO_HOME.png
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har inte sett någon dom senaste dagarna som har sagt att ALL invandring är dålig.
Det står några inlägg tidigare än ditt "att invandringen är dålig" dvs en helt kategorisk sågning av invandring som företeelse.

Jag tycker inte att den här diskussionen är givande så jag avstår vidare kommentarer. Ni får hata människor på egen hand.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad jag kan komma ihåg så nämndes aldrig Pekka, Kalervo, Ilmari, Dragan, Milan m.fl. i samma mening som kravaller, bilbränder och gruppvåldtäkter. Inte heller så de itailienare och greker som kom hit på 50- och 60-talet omnämns inte heller i sådana sammanhang.
Nej, men de slogs på dansställena, (som folk i gemen)...och jobbade.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det står några inlägg tidigare än ditt "att invandringen är dålig" dvs en helt kategorisk sågning av invandring som företeelse.

Jag tycker inte att den här diskussionen är givande så jag avstår vidare kommentarer. Ni får hata människor på egen hand.
Du måste lära dig skilja på invandring och invandrare. Fri invandring och en välfärdsstat är inkompatibla.

Den invandringen vi haft i modern tid har varit dålig. Det är inte samma som att jag hatar alla invandrare. Jag vill bara inte att de ska bo här. Det är inte personligt.

Du begär att alla andra ska göra avkall på sin välfärd, annars hatar man folk. Lågt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top