Jag har 80 kvm källare och 105 kvm boyta i en 50-talskåk, 2-glasfönster med lite glasull i väggarna, byggt i tegel. Förbrukar 6000 kWh/år, kan bli mindre.Förslaget kommer från länder som har tvåglasfönster i bästa fall, och bara glaslameller utan tätning i badrummet.
Det är lite som att vi ska minska utsläppen lika mycket som alla andra länder, vi ligger låååångt under alla andra utvecklade länder redan, för vi började minska redan på 70 talet.
Sätt en gräns på utsläpp per capita som alla ska möta, det blir orättvist ändå då vi lever i ett kallt land, men jag är övertygad om att inget annat land skulle gå med på att sätta gränsen så lågt som vi har idag, så vi skulle nog få öka utsläppen om vi ville.
Nu premieras dom som inte har gjort ett skit tidigare, med att bara behöva komma ner i dubbla Sveriges utsläpp....
Jag kan göra 2-3 åtgärder som går att motivera kostnadsmässigt.
1. Byta resterande vitvaror, kyl och frys. Skulle sänka ca 1000 kWh/år
2. Ösa på mer kutterspån på vinden nu när klimatet är bättre där, ev varvat med cellplastblock.
3. Dra ett värmeförflyttningssystem på vinden för att ännu bättre fördela ut och återvinna värmen, inte minst från kaminen. Detta utöver vad förbättrad ventilation gjort.
(4). Skulle kunna överväga en effektivare vvberedare för mina blygsamma behov. Alternativt avlasta min lvp med solvärmt vatten.
Jag kan aldrig räkna hem vare sig fönsterbyte eller tilläggsisolering av väggar och vind med ångspärr och annat. Tror dessutom den andning som finns i materialen behövs. Huset är dränerat och markisolerat med 100 mm. I efterhand inser jag att kanske skulle jag lagt ner ett varv till men det viftade grävfirman bort.
Edit;
Nån som vet om det går att motivera en ackumulatortank man värmer med en luft/vatten? Tänker att man kan jobba precis som med en panna. Värma 1-2 ggr/ vecka ca, helst när priset är lågt.
Kanske fel tråd...
Last edited: