Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Förslaget kommer från länder som har tvåglasfönster i bästa fall, och bara glaslameller utan tätning i badrummet.

Det är lite som att vi ska minska utsläppen lika mycket som alla andra länder, vi ligger låååångt under alla andra utvecklade länder redan, för vi började minska redan på 70 talet.

Sätt en gräns på utsläpp per capita som alla ska möta, det blir orättvist ändå då vi lever i ett kallt land, men jag är övertygad om att inget annat land skulle gå med på att sätta gränsen så lågt som vi har idag, så vi skulle nog få öka utsläppen om vi ville.

Nu premieras dom som inte har gjort ett skit tidigare, med att bara behöva komma ner i dubbla Sveriges utsläpp....
Jag har 80 kvm källare och 105 kvm boyta i en 50-talskåk, 2-glasfönster med lite glasull i väggarna, byggt i tegel. Förbrukar 6000 kWh/år, kan bli mindre.

Jag kan göra 2-3 åtgärder som går att motivera kostnadsmässigt.

1. Byta resterande vitvaror, kyl och frys. Skulle sänka ca 1000 kWh/år
2. Ösa på mer kutterspån på vinden nu när klimatet är bättre där, ev varvat med cellplastblock.
3. Dra ett värmeförflyttningssystem på vinden för att ännu bättre fördela ut och återvinna värmen, inte minst från kaminen. Detta utöver vad förbättrad ventilation gjort.
(4). Skulle kunna överväga en effektivare vvberedare för mina blygsamma behov. Alternativt avlasta min lvp med solvärmt vatten.

Jag kan aldrig räkna hem vare sig fönsterbyte eller tilläggsisolering av väggar och vind med ångspärr och annat. Tror dessutom den andning som finns i materialen behövs. Huset är dränerat och markisolerat med 100 mm. I efterhand inser jag att kanske skulle jag lagt ner ett varv till men det viftade grävfirman bort.

Edit;
Nån som vet om det går att motivera en ackumulatortank man värmer med en luft/vatten? Tänker att man kan jobba precis som med en panna. Värma 1-2 ggr/ vecka ca, helst när priset är lågt.

Kanske fel tråd...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Citat: "Vi valde att inte ha lika unga personer den här gången. De äldre är mer mottagliga. De har kommit till en punkt i sina liv där det är dags att göra ett val, säger polisen Glen Sjögren, koordinator för projektet." slut citat
Min kommentar:
De äldre har väl redan dragit in så mycket att det kan kännas gott med att pensionera sig, få skyddad indentitet, hjälp flytta utomlands och klara sig från att bli skjutna i nästa konflikt.
Har du hört om Zoda och/eller Mäkinen börjar bli klara med sin kritik av wrapminglet? Det måste ju varit omöjligt att veta vem man skall bjuda.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har 80 kvm källare och 105 kvm boyta i en 50-talskåk, 2-glasfönster med lite glasull i väggarna, byggt i tegel. Förbrukar 6000 kWh/år, kan bli mindre.

2. Ösa på mer kutterspån på vinden nu när klimatet är bättre där, ev varvat med cellplastblock.
3. Dra ett värmeförflyttningssystem på vinden för att ännu bättre fördela ut och återvinna värmen, inte minst från kaminen. Detta utöver vad förbättrad ventilation gjort.
(4). Skulle kunna överväga en effektivare vvberedare för mina blygsamma behov. Alternativt avlasta min lvp med solvärmt vatten.

Jag kan aldrig räkna hem vare sig fönsterbyte eller tilläggsisolering av väggar och vind med ångspärr och annat. Tror dessutom den andning som finns i materialen behövs. Huset är dränerat och markisolerat med 100 mm. I efterhand inser jag att kanske skulle jag lagt ner ett varv till men det viftade grävfirman bort.

Edit;
Nån som vet om det går att motivera en ackumulatortank man värmer med en luft/vatten? Tänker att man kan jobba precis som med en panna. Värma 1-2 ggr/ vecka ca, helst när priset är lågt.

Kanske fel tråd...

Sett denna https://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

Haha , lite kul nästan gratis

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har en del bekanta som laborerar med såväl solvärmt vatten som låda på husväggen, men det är mer som komplement. Blandade resultat. De har det bäst som har vedpanna och acktank. Man kan alltid ha en luft/vatten och en eller flera luft/luft också.

Snackade med en idag som har allt detta inkl glaslåda på väggen med fläkt, exkl solvärmt vatten. Onödigt när han har vedpanna, 1000 l acktank, kamin, luft/vatten, luft/luft, därtill värmeförflyttningssystem. Årskostnad 3000 spänn varav 2175 abonnemangskostnad, "fri" tillgång på ved. Svårt att motivera vidare investeringar. 2 våningar, värmd källare och varm verkstad i uthus.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har du hört om Zoda och/eller Mäkinen börjar bli klara med sin kritik av wrapminglet? Det måste ju varit omöjligt att veta vem man skall bjuda.
Det är knappast de man helst skulle vilja prata med som dyker upp på ett sånt mingel. Att bjuda in 30-plussare med en historik är knappast svårt. De är registrerade på alla möjliga sätt redan.

Jag såg 30-minuter igår och tyckte Åkesson var väldigt tydlig med att han inte hade tänkt igenom hur saker ska fungera i praktiken utan att det mest var idéer att arbeta vidare med.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är knappast de man helst skulle vilja prata med som dyker upp på ett sånt mingel. Att bjuda in 30-plussare med en historik är knappast svårt. De är registrerade på alla möjliga sätt redan.

Jag såg 30-minuter igår och tyckte Åkesson var väldigt tydlig med att han inte hade tänkt igenom hur saker ska fungera i praktiken utan att det mest var idéer att arbeta vidare med.
Usch för idéer, vi borde ha fler politiker utan idéer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nä, men man kan ju fundera över hur de praktiskt ska kunna genomföras innan man lanserar dem.
Ja det berättade han ju också.

Att lansera sin vilja eller ambition kräver inte samma underlag som ett färdigt förslag.

Dubbla måttstockar som vanligt, men du är för indoktrinerad för att inse det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har inte hänt nåt i natt. Inget alls! Snart flyr jag till Israel!

Vet inte vad ni tycker, men borde vi inte all dra vårt strå till stacken och .. tända eld på stacken?

Men i natt fick vi utdelning, skottlossning mot familj i villa i Tullinge, två döda, förmodligen mamma och mormor till en gängkriminell.

Utföraren hämtades tydligen ut från ett HVB hem dagen innan och försågs med ett automatvapen.

Lite senare en skottlossning till mot en bostad i Enskede där det också fanns en familj på fem personer

Jag vet inte om det har eldats något, för det kommer inte med i nyheterna

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men i natt fick vi utdelning, skottlossning mot familj i villa i Tullinge, två döda, förmodligen mamma och mormor till en gängkriminell.

Utföraren hämtades tydligen ut från ett HVB hem dagen innan och försågs med ett automatvapen.

Lite senare en skottlossning till mot en bostad i Enskede där det också fanns en familj på fem personer

Jag vet inte om det har eldats något, för det kommer inte med i nyheterna
Repris på gårdagen då med avrättning av släkting till gängkriminell inför barn, i hemmet på natten.

Ska vi gissa att framåt jul så har någon gått in på ett daghem och skjutit någons barn?

Men mitt Europa bygger inga gränser!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Repris på gårdagen då med avrättning av släkting till gängkriminell inför barn, i hemmet på natten.

Ska vi gissa att framåt jul så har någon gått in på ett daghem och skjutit någons barn?

Men mitt Europa bygger inga gränser!

Det tror jag inte, mest för att dom gängkriminella inte har barn, inte för att det skulle vara dom moraliskt främmande

Men det är klart, någons lillasyster kan dom ju gå på

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vi får hoppas god utdelning under helgen också , betting firmor borde börja med detta :tummenupp

Blir så här när Noa/Säpo är uppbyggt av socialfall,autister o sexytnyttjade barn från statliga agentfabriker som Eolshäll...

Googla o lös flashbacktråden om eolshäll o mysgubben Göthe :rofl

Våran säkerhetspolis o Noa kommer från dessa ställen och chefen den skruttiga grogghaggan Charlotta Von Essen är.passade nog socialsekretterare

Filmatisering om Eohlhäll o säposkolan...

Enjoy :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det tror jag inte, mest för att dom gängkriminella inte har barn, inte för att det skulle vara dom moraliskt främmande

Men det är klart, någons lillasyster kan dom ju gå på
Jag menar att om man kan mörda någons laglydiga moster, som var fallet igår om jag fattat rätt, eller någons mamma, eller någons fru hållandes i ett spädbarn, så är steget inte jättelångt. Och vad man gör med fiendens barn i Mellanöstern vet väl även de mest faktaresistenta sedan i lördags morse.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag menar att om man kan mörda någons laglydiga moster, som var fallet igår om jag fattat rätt, eller någons mamma, eller någons fru hållandes i ett spädbarn, så är steget inte jättelångt. Och vad man gör med fiendens barn i Mellanöstern vet väl även de mest faktaresistenta sedan i lördags morse.

Jo, det gäller att göra bakgrundskoll på ungarnas förskolefröknar så ingen av dom har någon brusha som hänger med grekiska jordgubbar eller kurdiska skabbrävar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är lite som att vi ska minska utsläppen lika mycket som alla andra länder, vi ligger låååångt under alla andra utvecklade länder redan, för vi började minska redan på 70 talet.

Sätt en gräns på utsläpp per capita som alla ska möta, det blir orättvist ändå då vi lever i ett kallt land, men jag är övertygad om att inget annat land skulle gå med på att sätta gränsen så lågt som vi har idag, så vi skulle nog få öka utsläppen om vi ville.

Nu premieras dom som inte har gjort ett skit tidigare, med att bara behöva komma ner i dubbla Sveriges utsläpp....
Med utsläpp / capita, har du tänkt på att om befolkningen ökar så får man öka utsläppen .....
Bättre utsläpp / km2 Varje land har sin yta att ansvara för ! Populärt nere i EU, NEJ !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Edit;

Kanske fel tråd...
Jag skulle inte lägga in cellplastbloc ovanpå kutterspån.
Går det fukt upp genom taket är det stor risk det blir kondens på undersidan av cellplasten.
Men om du lägger cellplasten underst med kutterspånen över liten risk för kondens / vatten / fukt i kutterspånen..

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka