Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns kanske lite fler nyanser, även om jag själv behöver lite fler ord för att uttrycka dem och inte lyckas sammanfatta allt i några kärnfulla emojis...

Att Försvarsmakten skall kunna välkomna människor oavsett kön och sexuell läggning bör väl vara en självklarhet. I grunden skall människor förstås bemötas som de individer de är snarare än att placeras i ett särskilt fack, men likväl... det går inte heller att komma ifrån att det (särskilt historiskt) finns en hel del fördomar som kan hindra människor som har ett visst kön eller sexuell läggning att våga söka sig just till försvaret och det är knappast möjligt (och inte heller lämpligt) att behöva dölja sådana aspekter av ens person. I den bästa av världar skulle sådana aspekter vara helt ovidkommande och det är det man bör sträva mot, men man måste samtidigt förhålla sig till att den perfekta världen inte existerar. Sexualisering hör naturligtvis inte hemma på en arbetsplats, men den frågan måste inte kopplas samman med de förstnämnda

Det är därför fullt rimligt att just Försvarsmakten visar upp (i synnerhet genom ledarskapet) att de är en organisation där alla är välkomna och bemöts på ett bra sätt, även om man inte passar in i stereotypen "heterosexuell man" som många nog har om just militärer.

Pride går det att ha många åsikter om, då det är rätt många olika saker samtidigt. Personligen tycker jag det är problematiskt när offentliga aktörer engagerar sig, med tanke på dels hur politiskt/ideologiskt färgad den bakomliggande organisationen är, dels därför att många av aktiviteterna är präglade av en sexualisering som jag inte anser att offentliga aktörer skall medverka i. Samtidigt har jag viss förståelse för det eftersom detta är det evenemang som finns och som man har att ta ställning till att va med i, inklusive allt det innebär. Problemet är väl kanske att om de inte deltar riskerar de att skapa badwill hos just den målgrupp de försöker nå med budskapet.

Själv misstänker jag att bögar som skulle kunna vara intresserade av försvaret bryr sig om andra saker än just Försvarsmaktens deltagande i Pride och att den målgrupp försvaret når där snarare är en lite grupp aktivister i kombination med en större grupp heterosexuella som gillar att tycka synd om minoriteter som ett sätt att godhetssignalera.

Men förutom Pridedeltagandet som förstås kan problematiseras och diskuteras enligt ovan, vad är det för annat som Försvarsmakten ägnar sig åt som tyder på att de blivit en sexualiserad organisation?
Använd gärna citatfunktionen så blir det en diskussion och inte envägskommunikation.

Det är pride och övrigt wokeri som är problemet samt att man i kombination med det inte skyddat Sveriges gränser. Men ja, pride är huvudfrågan här men inte bara paraden utan annonserna, det problematiska tonläget mm.

Oerhört märkligt förresten att Mäkinen tryckt gilla på ditt inlägg. Han/hon kan inte ha läst det fetmarkerade.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Använd gärna citatfunktionen så blir det en diskussion och inte envägskommunikation.

Det är pride och övrigt wokeri som är problemet samt att man i kombination med det inte skyddat Sveriges gränser. Men ja, pride är huvudfrågan här men inte bara paraden utan annonserna, det problematiska tonläget mm.

Oerhört märkligt förresten att Mäkinen tryckt gilla på ditt inlägg. Han/hon kan inte ha läst det fetmarkerade.
Det som jag tycker blir felet med din argumentation är att du gör ett omdöme om en hel organisation som sexualiserad och antyder att det är anledningen till att de inte har förmåga att försvara Sverige, baserat på rätt perifera företeelser som att de (likt väldigt många andra myndigheter, företag och organisationer) deltar i pride samt i vissa rekryteringsannonser lyfter fram mångfaldsperspektivet.

Pride osv, liksom anledningen till Sveriges bristande försvarsförmåga, går att problematisera på saklig grund utan att göra sådana svepande omdömen som blir svåra att ta på allvar. Den typen av argumentation kanske funkar när debatten är som ett gladiatorspel med publik där man vill få sina anhängare att jubla, men inte i en diskussion där man faktiskt försöker komma fram till något. Jag tror du kan bättre.

EDIT: Eller för att citera Victor Malm i hans recension av Douglas Murrays bok ”Kriget mot väst” och apropå varför Mattias Karlsson var så bedrövad och gett upp hoppet om Trump i SvD-intervjun nyligen: ”Problemet är proportionerna. De vidlyftiga kliven från det enskilda till det allmänna.”

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det som jag tycker blir felet med din argumentation är att du gör ett omdöme om en hel organisation som sexualiserad och antyder att det är anledningen till att de inte har förmåga att försvara Sverige, baserat på rätt perifera företeelser som att de (likt väldigt många andra myndigheter, företag och organisationer) deltar i pride samt i vissa rekryteringsannonser lyfter fram mångfaldsperspektivet.

Pride osv, liksom anledningen till Sveriges bristande försvarsförmåga, går att problematisera på saklig grund utan att göra sådana svepande omdömen som blir svåra att ta på allvar. Den typen av argumentation kanske funkar när debatten är som ett gladiatorspel med publik där man vill få sina anhängare att jubla, men inte i en diskussion där man faktiskt försöker komma fram till något. Jag tror du kan bättre.
Tack för informationen men jag noterar att du inte heller tycker försvaret borde engagera sig i pride så nu kommer vi bara trampa vatten om vi fortsätter.

Ett av försvarets problem är definitivt bristen på fokus.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tack för informationen men jag noterar att du inte heller tycker försvaret borde engagera sig i pride så nu kommer vi bara trampa vatten om vi fortsätter.

Ett av försvarets problem är definitivt bristen på fokus.
Håller med om samtliga tre påståenden. Gjorde även ett tillägg i mitt tidigare inlägg.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Till skillnad från en del andra inlägg i tråden har det en resonerande ton med motiveringar av åsikter. Det är mycket mer intressant att ta del av än bara att allt är blaj.
Jag kan gilla ett inlägg utan att hålla med om varje stavelse i det.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Riks börjar äta sig in i Moderaterna. Intressant.

SD är tveklöst det mest strategiskt begåvade partiet. De tar in både S och M med öppna armar.

Vad menar du med ”äta sig in i moderaterna” i det här exemplet?

Henrik Sundström är bra. Han är kommunalråd i Uddevalla där moderaterna styr ihop med SD. Sundström gör en podd ihop med kommunstyrelsens ordförande (SD) som är rätt intressant att lyssna till och som ofta tar upp frågor av intresse även för de som inte bor i kommunen. De ger båda ett väldigt vettigt intryck. Sedan de tog över styret har det hänt en hel del bra saker. Man har röjt upp bland en massa sosse/vänstertrams, stoppat extremt kostsamma prestigeprojekt och blivit en av få kommuner som fått budgeten att gå ihop utan att behöva göra stora besparingar i kärnverksamheten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad menar du med ”äta sig in i moderaterna” i det här exemplet?

Henrik Sundström är bra. Han är kommunalråd i Uddevalla där moderaterna styr ihop med SD. Sundström gör en podd ihop med kommunstyrelsens ordförande (SD) som är rätt intressant att lyssna till och som ofta tar upp frågor av intresse även för de som inte bor i kommunen. De ger båda ett väldigt vettigt intryck. Sedan de tog över styret har det hänt en hel del bra saker. Man har röjt upp bland en massa sosse/vänstertrams, stoppat extremt kostsamma prestigeprojekt och blivit en av få kommuner som fått budgeten att gå ihop utan att behöva göra stora besparingar i kärnverksamheten.
Riks är ett rött skynke, gapigt, hatat och 100% SD. Här sitter Moderaterna och breder ut sig i deras produktion. Så brukar det inte gå till, man är med sina egna. Men SD har gjort det bra. Tänk tio år sedan och förflyttningen som skett, från Reinfeldt till nu. Vad hade denna stackars kommunpolitiker fått utstå om han gjorde detta 2012 eller när det nu var Reinfeldt uppmuntrade till våld mot sverigedemokrater.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Riks är ett rött skynke, gapigt, hatat och 100% SD. Här sitter Moderaterna och breder ut sig i deras produktion. Så brukar det inte gå till, man är med sina egna. Men SD har gjort det bra. Tänk tio år sedan och förflyttningen som skett, från Reinfeldt till nu. Vad hade denna stackars kommunpolitiker fått utstå om han gjorde detta 2012 eller när det nu var Reinfeldt uppmuntrade till våld mot sverigedemokrater.
Ja, att SD har blivit rumsrent (förutom av oppositionen som snarare använder dem som paria i sina försök att taktisera) är väl ett faktum, liksom att (nya) Moderaternas detour med Reinfeldt nu förpassats till historien.

Just i det här fallet vetefasen om det ligger så mycket strategi eller taktiserande bakom Sundströms medverkan, iaf inte från hans sida. Han är en smart person, men också med båda fötterna i verkligheten och med vad som iaf utåt sett verkar vara ett mycket gott samarbete med SD på lokalplanet så jag tror inte han ser det som märkligt eller kontroversiellt att vara med i Riks, som väl för övrigt inte längre är knutna till SD.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, att SD har blivit rumsrent (förutom av oppositionen som snarare använder dem som paria i sina försök att taktisera) är väl ett faktum, liksom att (nya) Moderaternas detour med Reinfeldt nu förpassats till historien.

Just i det här fallet vetefasen om det ligger så mycket strategi eller taktiserande bakom Sundströms medverkan, iaf inte från hans sida. Han är en smart person, men också med båda fötterna i verkligheten och med vad som iaf utåt sett verkar vara ett mycket gott samarbete med SD på lokalplanet så jag tror inte han ser det som märkligt eller kontroversiellt att vara med i Riks, som väl för övrigt inte längre är knutna till SD.
Jag skulle säga att Riks absolut är SD anknutna även om de sålde dem.

Från hans sida är det nog ingen strategi men att SD basunerar ut M åsikter är bra, ju fler S och M som blir SD desto bättre.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag skulle säga att Riks absolut är SD anknutna även om de sålde dem.

Från hans sida är det nog ingen strategi men att SD basunerar ut M åsikter är bra, ju fler S och M som blir SD desto bättre.

Nu tror jag inte nödvändigtvis att det ensidigt gynnar SD att Moderater berättar om sin politik.

Själv föredrar jag en stark och bättre borgerlighet framför att SD växer på deras bekostnad. Det vore för bedrövligt om det saknades frihetliga alternativ. Det här landet är redan allvarligt skadat av kollektivism. Men gärna fortsatt samarbete och att sno väljare från S.

Bra (som alltid) ledare av Adam Cwejman på temat idag: https://www.gp.se/ledare/2010-talet-forandrade-hogern.efad99f6-3286-4e04-8253-00ef162229d4

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den var
Nu tror jag inte nödvändigtvis att det ensidigt gynnar SD att Moderater berättar om sin politik.

Själv föredrar jag en stark och bättre borgerlighet framför att SD växer på deras bekostnad. Det vore för bedrövligt om det saknades frihetliga alternativ. Det här landet är redan allvarligt skadat av kollektivism. Men gärna fortsatt samarbete och att sno väljare från S.

Bra (som alltid) ledare av Adam Cwejman på temat idag: https://www.gp.se/ledare/2010-talet-forandrade-hogern.efad99f6-3286-4e04-8253-00ef162229d4
Den var väldigt bra.

"Det som har skett de senaste åren är att högern i Europa har börjat lära sig att leva med att väljarna helt enkelt inte accepterade en borgerlighet som gjorde jobbskatteavdrag en huvudfråga. "

Exakt så, jag bryr mig inte ett dugg om värnskatten när jag varken kan få akutvård eller låta mitt barn åka tunnelbana i en fin jacka.

Det finns dock kvar många moderater, bland annat i min bekantskapskrets, som förvisso swishar Lamotte och Assar men ändå tycker att frågor om vad ett badhus får kosta eller strandskyddets vara eller icke vara är värt att bry sig om.

Från början, innan jag hade rösträtt, var jag moderat men det har ju varit helt omöjligt under hela mitt vuxna liv.

Men, bra analys av Cwejman. ⭐

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att s är så stora som de faktiskt är säger tyvärr mycket om svenska folkets samlade iq.

Ett helt klart underlägset folkslag jämfört med många andra. Är det förresten rasistiskt att tillskriva sin egen folkgrupp negativa karaktärsdrag?
S skulle inte vara hälften så stora som de är om det inte vore för att de importerat sisådär en miljon valboskap vars röster de säkrat genom att kasta bidrag över dem utan minsta krav på motprestation. Därmed inte sagt att du har fel i sak, bara att totalkvoten och balansen rubbas något av vad det "svenska" folket består av. Det följer att det här med "egen" folkgrupp och deras negativa karaktärsdrag också kan diskuteras... Du är inte svensk bara för att du bor i Sverige, eller ens för att du är född här. En råtta som föds i ett stall är fortfarande en råtta, inte en häst... Så nej, jag skulle nog inte påstå att svenskarna i stort nödvändigtvis är en underlägsen folkgrupp bara för att S är så stora som de är. S-väljarna däremot... Och det är knappast en "folkgrupp" jag ser som min egen.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
S skulle inte vara hälften så stora som de är om det inte vore för att de importerat sisådär en miljon valboskap vars röster de säkrat genom att kasta bidrag över dem utan minsta krav på motprestation. Därmed inte sagt att du har fel i sak, bara att totalkvoten och balansen rubbas något av vad det "svenska" folket består av. Det följer att det här med "egen" folkgrupp och deras negativa karaktärsdrag också kan diskuteras... Du är inte svensk bara för att du bor i Sverige, eller ens för att du är född här. En råtta som föds i ett stall är fortfarande en råtta, inte en häst... Så nej, jag skulle nog inte påstå att svenskarna i stort är en underlägsen folkgrupp. S-väljarna däremot... Och det är knappast en "folkgrupp" jag ser som min egen.

Nyans har snart tagit över den boskapen och då står S där och har varken smöret eller pengarna kvar.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom