Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/susanna-popova/sveriges-framtid-bankar-pa-dorren-6986262

".........
Så vilken framtid ser vi in i? Att SD kommer att stärka sina opinionssiffror i södra Sverige bär sannolikhetens prägel. Att liberaler i alla partier kommer att behöva förena sig för att överleva, ter sig också ganska självklart. För deras respektive moderpartier måste koncentrera sig på att ta tillbaka sina väljare från SD. Om det går. Och SD:s starkaste bundsförvant är statens fallerande institutioner. För varje nedslagen gårdsbonde eller rånat storstadsbarn, för varje sprängd trappuppgång och för varje framskjuten operation finns en ”Sverigevän” redo att peka ut och beskriva den klyfta mellan stad och land som är som allra synligast från landsbygdshorisonten.

Och den som inte vill höra om dagens Sverige, kommer helt klart att vara illa rustad att formulera vår framtida berättelse. Klyftan kommer då inte att gå mellan stad och land, utan mellan dem som vill veta och de som inte vill det."

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det skulle vara intressant att se någon förklara varför det här är rimligt.

Någon måste ju faktiskt tycka det eftersom vi har det så här?
4540d4dcae105ba4bac606f3d609fe36.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
https://www.affarsvarlden.se/kronikor/susanna-popova/sveriges-framtid-bankar-pa-dorren-698626

".........
Så vilken framtid ser vi in i? Att SD kommer att stärka sina opinionssiffror i södra Sverige bär sannolikhetens prägel. Att liberaler i alla partier kommer att behöva förena sig för att överleva, ter sig också ganska självklart. För deras respektive moderpartier måste koncentrera sig på att ta tillbaka sina väljare från SD. Om det går. Och SD:s starkaste bundsförvant är statens fallerande institutioner. För varje nedslagen gårdsbonde eller rånat storstadsbarn, för varje sprängd trappuppgång och för varje framskjuten operation finns en ”Sverigevän” redo att peka ut och beskriva den klyfta mellan stad och land som är som allra synligast från landsbygdshorisonten.

Och den som inte vill höra om dagens Sverige, kommer helt klart att vara illa rustad att formulera vår framtida berättelse. Klyftan kommer då inte att gå mellan stad och land, utan mellan dem som vill veta och de som inte vill det."

Verkar som att länken inte fungerar. Antar det är denna artikeln: https://www.affarsvarlden.se/kronikor/susanna-popova/sveriges-framtid-bankar-pa-dorren-6986262

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har hört honom hos Kvartal och antagligen hos Aron Flam också och poddar går att lyssna på när man kör bil. Jag tittar inte på andra influencers eller kvällstidningarnas filmade nyheter heller. Alldeles för mycket ovidkommande dravel för att det ska ta en viss tid. Dekonstruktiv Kritik lider av samma sak med eget beröm.
View attachment 452625
Influencers överhuvudtaget är riktigt störande, nästa gång jag tar långledigt från sporthoj är det sannolikt för att jag sitter i fängelse för att ha knuffat en lätt överviktig tjugoåring som åker mot enkelriktat på sin elsparkscykel medan den uppdaterar Instagram med sina insikts- och värdefulla åskådningar.

Två gånger har jag nästan blivit påkörd av en sådan där liten löss-mössa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå debatten i stort, här, kvartal, och flera andra aktuella och för tråden relevanta ämnen, läsvärt av Sveriges bästa (?) journalist, klistrar inte in texten då ett antal för texten intressanta foton då faller bort:

https://kvartal.se/artiklar/veckobrev/

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå debatten i stort, här, kvartal, och flera andra aktuella och för tråden relevanta ämnen, läsvärt av Sveriges bästa (?) journalist, klistrar inte in texten då ett antal för texten intressanta foton då faller bort:

https://kvartal.se/artiklar/veckobrev/

Jörgen Huitfeldt är briljant som vanligt. Han (och Kvartal) har en förmåga att analysera och samtala om samtiden som få andra.

Raderad medlem 51742

Guest
En fundering. Denna tråd har nu pågått i flera månader och är snart uppe i 2000 inlägg. Hur kommer det sig att den har kunnat överleva så länge, trots att det handlar om ett synnerligen laddat ämne? Visst, det har förekommit dikeskörningar, slag under bältet och mindre genomtänkta saker som skrivits i affekt, men på något sätt har diskussionen ändå kunnat fortsätta, trots att vi som skriver mer eller mindre är anonyma. På Facebook eller Twitter hade en sån här diskussion spårat ur totalt på ett par timmar, med hot, trakasserier osv. Hur kommer det sig?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jörgen Huitfeldt är briljant som vanligt. Han (och Kvartal) har en förmåga att analysera och samtala om samtiden som få andra.
Jag blev kär i honom när han intervjuade Bastaad för Sveriges Radio och senare Gudrun "Hitan och Ditan", eller i vilken ordning det nu var, men det ter sig i alla fall sannolikt att det var där någonstans han inte stod ut med Sveriges Radio och högst sannolikt vice versa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En fundering. Denna tråd har nu pågått i flera månader och är snart uppe i 2000 inlägg. Hur kommer det sig att den har kunnat överleva så länge, trots att det handlar om ett synnerligen laddat ämne? Visst, det har förekommit dikeskörningar, slag under bältet och mindre genomtänkta saker som skrivits i affekt, men på något sätt har diskussionen ändå kunnat fortsätta, trots att vi som skriver mer eller mindre är anonyma. På Facebook eller Twitter hade en sån här diskussion spårat ur totalt på ett par timmar, med hot, trakasserier osv. Hur kommer det sig?

Kolla sporthoj stora partisympatiundersökning anno mitten av 00 talet så har du nog en delförklaring.

Sedan är det ju ett fåtal individer här, föreställer mig att det är något tiotal att jämföra med säkert tusen tonåringar på Flashback.

Vidare är det inte så aktiv moderering.
Och hög snittålder.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag blev kär i honom när han intervjuade Bastaad för Sveriges Radio och senare Gudrun "Hitan och Ditan", eller i vilken ordning det nu var, men det ter sig i alla fall sannolikt att det var där någonstans han inte stod ut med Sveriges Radio och högst sannolikt vice versa.

Ja, jag upplever att han är intellektuellt nyfiken på riktigt. Han vill förstå hur det verkligen ligger till, ger inte sken av ha bestämt sig för sanningen i förväg och är öppen för nya perspektiv, istället för att bara driva en agenda som så många andra journalister tycks göra,

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, jag upplever att han är intellektuellt nyfiken på riktigt. Han vill förstå hur det verkligen ligger till, ger inte sken av ha bestämt sig för sanningen i förväg och är öppen för nya perspektiv, istället för att bara driva en agenda som så många andra journalister tycks göra,
Han lyckas ju också hålla det trevligt, till skillnad från tex galningen Monica Saarinen

Raderad medlem 51742

Guest
Kolla sporthoj stora partisympatiundersökning anno mitten av 00 talet så har du nog en delförklaring.

Sedan är det ju ett fåtal individer här, föreställer mig att det är något tiotal att jämföra med säkert tusen tonåringar på Flashback.

Vidare är det inte så aktiv moderering.
Och hög snittålder.

Ja, jag tror du har mycket rätt i det. Inte lika stor spridning när det gäller värderingar (vilket inte bara har att göra med höger-vänster-skalan) som i samhället stort. Därför uppfattas nyansskillnader i åsikter som större än vad de egentligen är.

Jag skulle tro att det också kan finnas en förklaring i att det trots allt finns ett gemensamt syfte och en önskan att fortsätta delta på Sporthoj som håller samman de som är här. På Facebook (och i synnerhet Twitter) är ju diskussionerna mycket mer flyktiga. Den skit jag vräker ur mig i ett inlägg behöver inte få några negativa konsekvenser för min möjlighet att kunna ha andra diskussioner på Facebook eller Twitter.

Slutligen så har vi algoritmerna. Att skriva dynga skapar uppmärksamhet som drar till sig ännu mer dynga som flugor kring en sockerbit.

Det är ju rätt så lätt att ändra på.

Aha, så det är det ständigt överhängande hotet om moderering som får det att funka :gnissla :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja han är hederligt reflekterande, tex hörde jag honom nämna att sedan han fick barn är det inte svartvitt om man är för/emot abort eller under vilka förutsättningar. Ett moget resonemang i bjärt kontrast till populistisk skitprat i stil med "min kropp, mitt val"

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tonen här kan tacka medelåldern, tror jag.
Det kryllar inte av brådmogna genusdesorienterade ynglingar som desperat söker sin plats i tillvaron genom att skrika ut sin osäkerhet till höger o vänster :rolleyes:

Personligen respekterar jag varje deltagares åsikter oavsett om de är präglade av rent emotionella strömningar eller rakt praktiska..eller lite av varje.

Alla har rätt till min egen åsikt!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Talande bild på 6 stycken av: "Sveriges 17 farligaste fångar". Undrar hur många svenskar det är bland de andra 11 farligaste?
Farligaste fångar.JPG

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...