Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det bara jag som undrar ifall de 4 dödsdömda i Irak är helt rena från domar i Sverige eller redan har flera fängelse domar i Sverige ?
Jag har försökt hitta information om det, men det är alldeles för många Svärjevänner som fyller alla diskussioner med sina tramsiga inlägg utan substans. "Ingen riktig svensk..."
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det finns människor här från Mellanöstern som inte kommit hit som flyktingar. Nu vet jag inte hur det är med haschtomten i Irak, men har man inte flytt ser jag inget hinder mot att resa hem. I det här fallet skedde det förstås under en period där UD avrådde från resor till Irak. Då får man skylla sig själv.
Nej, det finns det inte. De som har kommit har kommit som flyktingar eller med anhörighanknytning, dvs också flyktingrelterad. Läs på, gör om, gör rätt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej, det finns det inte. De som har kommit har kommit som flyktingar eller med anhörighanknytning, dvs också flyktingrelterad. Läs på, gör om, gör rätt.
Det är då jäkligt konstigt att jag har arbetat med individer som kommit som studenter från Iran och Irakier som tagits hit av företag för att deras kunskaper ansetts behövas här.
Du kan ta dina fördomar och stoppa upp dem.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är då jäkligt konstigt att jag har arbetat med individer som kommit som studenter från Iran och Irakier som tagits hit av företag för att deras kunskaper ansetts behövas här.
Du kan ta dina fördomar och stoppa upp dem.
Iran? Har med vad att göra? 😅

Du kan ta dina fantasier om vilka du tror åker till Irak och utför beställningsmord och smugglar knark och göra något med dem du också. 😘

Ps. Är det något detta forum är fullt av så är det alla anekdoter om dina kollegor, släpp det, världen är större än dig och ditt jobb.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Iran? Har med vad att göra? 😅

Du kan ta dina fantasier om vilka du tror åker till Irak och utför beställningsmord och smugglar knark och göra något med dem du också. 😘
Den senaste är dömd till döden för att ha befunnit sig i en bostad tillsammans med två andra personer där det även fanns 3 hg hasch. Med tanke på hur korkat du resonerar tror jag att du ganska ofta är i liknande situationer som han.

Att jag använder mina kollegor som exempel är helt enkelt för att det är i arbetet jag mött flest individer från andra kulturer. Därför påstår jag inte saker som jag vet är fel.
Den korta tid som jag bott i utsatta områden räckte inte för att jag skulle lära känna någon speciellt bra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den senaste är dömd till döden för att ha befunnit sig i en bostad tillsammans med två andra personer där det även fanns 3 hg hasch. Med tanke på hur korkat du resonerar tror jag att du ganska ofta är i liknande situationer som han.

Att jag använder mina kollegor som exempel är helt enkelt för att det är i arbetet jag mött flest individer från andra kulturer. Därför påstår jag inte saker som jag vet är fel.
Den korta tid som jag bott i utsatta områden räckte inte för att jag skulle lära känna någon speciellt bra.

Att det skulle förekomma kompetensbaserad invandring från Irak är bara trams. Att det skulle vara läget i dessa aktuella fall är ännu mer trams.

Sätt dig inte i en SOM-liknande situation nu, låt det vara bara

Jag är jättesällan i haschfyllda hus i Irak så det är lugnt. 👍🏻
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Visst är det väl så att en stor del av de som kommit till Sverige inte varit egentliga flyktingar enligt FN-konventionen, utan antingen alternativt skyddsbehövande (enligt EU-direktiv - krävs inte att man är direkt förföljd utan utan mer att man kommer från ett konfliktfyllt hemland) eller övriga skyddsbehövande (svenskt påhitt som gav rätt till asyl pga. div andra skäl som naturkatastrofer osv.).

Framför allt den sistnämnda gruppen har väl i princip avskaffats som asylskäl efter 2015.

Därutöver förstås anhöriginvandring osv.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den senaste är dömd till döden för att ha befunnit sig i en bostad tillsammans med två andra personer där det även fanns 3 hg hasch. Med tanke på hur korkat du resonerar tror jag att du ganska ofta är i liknande situationer som han.

Att jag använder mina kollegor som exempel är helt enkelt för att det är i arbetet jag mött flest individer från andra kulturer. Därför påstår jag inte saker som jag vet är fel.
Den korta tid som jag bott i utsatta områden räckte inte för att jag skulle lära känna någon speciellt bra.
Varför befinner han sig i denna prekära sits?
Jo, för att han totalt struntar i själva premissen för hans svenska medborgarskap, vilket han borde frånhändas om han angett skyddskäl för sitt anspråk att bli svensk medborgare.

Om det är sant som du säger om vilket urval du möter, då påstår jag att det är inte representativt för vad gemene man konfronteras med. Bara att gratulera.

Slutklämmen borde möjligen mana till ödmjukhet ställt mot andras erfarenheter.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför befinner han sig i denna prekära sits?
Jo, för att han totalt struntar i själva premissen för hans svenska medborgarskap, vilket han borde frånhändas om han angett skyddskäl för sitt anspråk att bli svensk medborgare.

Om det är sant som du säger om vilket urval du möter, då påstår jag att det är inte representativt för vad gemene man konfronteras med. Bara att gratulera.

Slutklämmen borde möjligen mana till ödmjukhet ställt mot andras erfarenheter.
Nu påstod Markus att INGEN kommit hit på andra grunder än som flyktingar. Det är fel och helt enkelt lögn. Hans svammel om SOM som även det saknar belägg visar också på att han sällan bryr sig om fakta i diskussioner.

Självklart möter även jag andra invandrare än de på min arbetsplats, men jag har sällan anledning att förhöra dem om vad som gör att de är här. De flesta framstår som vanliga medborgare även om det förekommer andra också.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
SOM = Sveriges Oberoende Musikproducenter?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Visst är det väl så att en stor del av de som kommit till Sverige inte varit egentliga flyktingar enligt FN-konventionen, utan antingen alternativt skyddsbehövande (enligt EU-direktiv - krävs inte att man är direkt förföljd utan utan mer att man kommer från ett konfliktfyllt hemland) eller övriga skyddsbehövande (svenskt påhitt som gav rätt till asyl pga. div andra skäl som naturkatastrofer osv.).

Framför allt den sistnämnda gruppen har väl i princip avskaffats som asylskäl efter 2015.

Därutöver förstås anhöriginvandring osv.
Ja så är det och det är så befängt att dessa människor tillåts resa tillbaka och behålla sina svenska förmåner.

Undrar om något politiskt parti kommer driva den frågan och få gehör.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu påstod Markus att INGEN kommit hit på andra grunder än som flyktingar. Det är fel och helt enkelt lögn. Hans svammel om SOM som även det saknar belägg visar också på att han sällan bryr sig om fakta i diskussioner.

Självklart möter även jag andra invandrare än de på min arbetsplats, men jag har sällan anledning att förhöra dem om vad som gör att de är här. De flesta framstår som vanliga medborgare även om det förekommer andra också.
Du tramsar och det är fine, men det är också den typen av trams som gör att samhället ser ut som det gör.

Om man i varenda fråga som syftar till att belysa ett problem lyfter upp helt ovidkommande exempel och flyttar fokus så förstör och förlamar det debatten.

De hundratusentals araber som bor i Sverige har kommit enligt de premisser som Heaven redovisade. I synnerhet de som befinner sig i grovt kriminella kretsar och döms till döden.

Om du kan hitta någon endaste irakier som invandrat på grund av hög kompetens som inte går att få på tex ett europeiskt universitet så håller jag det för otroligt och sannolikt påhittat eller förfalskat. Det finns en del irakiska läkare, var av många förekommer i tråkiga omständigheter, men de har också kommit med de skälen.

Du kan säkert hitta ett endaste undantag och triumfera att du hade rätt och under tiden fylls flygplan efter flygplan på med invandare utan skyddsskäl som ska hem på semester.

Här är en 10-12 flyg till MENEA som avgår idag. Intressant att Addis Abeba blivit ett så populärt svenskt turistmål.

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fråga Mäkinen, han visste inte heller vilka det var men tror han kollat upp det nu.
Återigen upprepar du samma sak som inte stämmer. Det jag inte höll med om var din tolkning av undersökningen. Hur du fick det till att jag inte kände till SOM-institutet vet jag inte, men det är väl läsförståelsen som brister i vanlig ordning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Återigen upprepar du samma sak som inte stämmer. Det jag inte höll med om var din tolkning av undersökningen. Hur du fick det till att jag inte kände till SOM-institutet vet jag inte, men det är väl läsförståelsen som brister i vanlig ordning.
Så du minns diskussionen nu? Konstigt. 😅

Som jag erbjöd tidigare, stå bara still när du rört till det, det här leder inte till någonting positivt för dig.

1000025418.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så du minns diskussionen nu? Konstigt. 😅

Som jag erbjöd tidigare, stå bara still när du rört till det, det här leder inte till någonting positivt för dig.

View attachment 500634
Du är medveten om att det som skrivs går att läsa senare?
Bra, då kanske du ska kontrollera fakta kring det som skrevs från början.
Det har jag gjort efter förra året.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top