Sverigedemokraterna.....

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur som helst så minskar M och SD ökar nu, Ekot i morse

Så all in all, good. Tack TV4.
Partiledarförtroende är ju ett annat mått som inte nödvändigtvis speglar vilket parti man skulle rösta på. Men det lär ju framför allt vara M som förlorar på det hela. Är man negativ till SD:s hantering kanske man börjar ifrågasätta både tidöavtalet eller åtminstone M:s hantering av situationen och flyr M av den anledningen. Är man positiv till SD:s hantering kanske man tycker att man lika gärna kan rösta på dem.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Partiledarförtroende är ju ett annat mått som inte nödvändigtvis speglar vilket parti man skulle rösta på. Men det lär ju framför allt vara M som förlorar på det hela. Är man negativ till SD:s hantering kanske man börjar ifrågasätta både tidöavtalet eller åtminstone M:s hantering av situationen och flyr M av den anledningen. Är man positiv till SD:s hantering kanske man tycker att man lika gärna kan rösta på dem.
Att SD-väljare skulle strunta i det hela var ju klart men om SD samtidigt driver bort väljare från sina Tidö-partners så har man ju vunnit slaget men förlorat kriget...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Partiledarförtroende är ju ett annat mått som inte nödvändigtvis speglar vilket parti man skulle rösta på. Men det lär ju framför allt vara M som förlorar på det hela. Är man negativ till SD:s hantering kanske man börjar ifrågasätta både tidöavtalet eller åtminstone M:s hantering av situationen och flyr M av den anledningen. Är man positiv till SD:s hantering kanske man tycker att man lika gärna kan rösta på dem.
Ja, M avvecklar sig själva. Det är väl bra.

Hörde Gunnar Hökmark på veckopanelen, skönt om vi blir av med hela den eran. Känns som något 50-talet glömde kvar i nutiden fast tvärtom.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ur mitt
Ja, M avvecklar sig själva. Det är väl bra.

Hörde Gunnar Hökmark på veckopanelen, skönt om vi blir av med hela den eran. Känns som något 50-talet glömde kvar i nutiden fast tvärtom.
Ur mitt perspektiv är det skitdåligt. Jag vill ha borgerlig politik, har inget gemensamt med SD när det gäller ideologi, värderingar, demokratisyn eller långsiktig samhällsanalys, men vill ha deras politik (eller hårdare) när det gäller migration och kriminalitet. Därför är Tidöavtalet optimalt och värt att bygga vidare på, enligt mig. Men framför allt vill jag ha en borgerlighet som omformar sig och uppdaterar samhällsanalysen. Det kan innebära nya partiet på sikt, men SD är inget borgerligt parti.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ur mitt

Ur mitt perspektiv är det skitdåligt. Jag vill ha borgerlig politik, har inget gemensamt med SD när det gäller ideologi, värderingar, demokratisyn eller långsiktig samhällsanalys, men vill ha deras politik (eller hårdare) när det gäller migration och kriminalitet. Därför är Tidöavtalet optimalt och värt att bygga vidare på, enligt mig. Men framför allt vill jag ha en borgerlighet som omformar sig och uppdaterar samhällsanalysen. Det kan innebära nya partiet på sikt, men SD är inget borgerligt parti.
Jag tycker som bekant inte som du, tycker du verkar ha en snäv definition också.
Men det är klart, borgerlighet är väl allt och ingenting. För mig är det ordning och reda, nationalism, kultur, värderingar, försvar, skatt, konservatism. För någon annan är det friskolor, fri invandring och fri allting.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tycker som bekant inte som du, tycker du verkar ha en snäv definition också.
Men det är klart, borgerlighet är väl allt och ingenting. För mig är det ordning och reda, nationalism, kultur, värderingar, försvar, skatt, konservatism. För någon annan är det friskolor, fri invandring och fri allting.
Vet inte vad du menar med snävt. Ideologi handlar förstås om något betydligt bredare än den syn man för tillfället har på sakfrågor som migration och kriminalitet.

Så som jag själv ser på ideologi och samhällsanalys vill jag inte fastna i någon av de olika borgerliga spår (liberalt vs. konservativt) som du tar upp, utan anser att det alltid måste vara en dynamik mellan dem utifrån hur samhället förändras. Annars blir det utopier. Ett av problemen med borgerligheten är just att man fastnat i sådana spår, oavsett om det gäller synen på att vilja avreglera allt eller tidigare oförmåga att svara upp mot de allvarliga problemen med migration och kriminalitet.

Men borgerligt för mig innebär framför allt en frihetlig grundsyn som står på tre ben. Att kunna se att människan är ett socialt djur, men sättet att möjliggöra för människor att skapa större värden tillsammans är ingenting som kan skapas centralt, utan utgår från individer som kan agera fritt och där friheten från förtryck från såväl staten som andra maktspelare är central. Detta är min definition på liberalism. Samtidigt skall man ha en respekt för strukturer, kultur, traditioner osv. som har växt fram över tid och inte tro att man kan designa om allt på ritbordet och få ett annat samhälle som fungerar. Detta är min definition av konservatism. Det tredje benet handlar om det som både bevarar och utvecklar demokratin långsiktigt. Det handlar om grundläggande saker som ett skydd mot inre och yttre hot (försvar, polis och rättsväsende), men också om att skapa, bevara och utveckla sådant som bidrar till demokratin långsiktigt - att kunna ha tillit till varandra och fundamenten som samhället bygger på (strukturer, institutioner osv, men kanske framför allt sådant som bidrar till att skapa en gemenskap i samhället).

Somliga skulle nog kalla detta liberalkonservatism, men jag placerar ogärna in mig i sådana fack, just därför att det blir så snävt och statiskt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet inte vad du menar med snävt. Ideologi handlar förstås om något betydligt bredare än den syn man för tillfället har på sakfrågor som migration och kriminalitet.

Så som jag själv ser på ideologi och samhällsanalys vill jag inte fastna i någon av de olika borgerliga spår (liberalt vs. konservativt) som du tar upp, utan anser att det alltid måste vara en dynamik mellan dem utifrån hur samhället förändras. Annars blir det utopier. Ett av problemen med borgerligheten är just att man fastnat i sådana spår, oavsett om det gäller synen på att vilja avreglera allt eller tidigare oförmåga att svara upp mot de allvarliga problemen med migration och kriminalitet.

Men borgerligt för mig innebär framför allt en frihetlig grundsyn som står på tre ben. Att kunna se att människan är ett socialt djur, men sättet att möjliggöra för människor att skapa större värden tillsammans är ingenting som kan skapas centralt, utan utgår från individer som kan agera fritt och där friheten från förtryck från såväl staten som andra maktspelare är central. Detta är min definition på liberalism. Samtidigt skall man ha en respekt för strukturer, kultur, traditioner osv. som har växt fram över tid och inte tro att man kan designa om allt på ritbordet och få ett annat samhälle som fungerar. Detta är min definition av konservatism. Det tredje benet handlar om det som både bevarar och utvecklar demokratin långsiktigt. Det handlar om grundläggande saker som ett skydd mot inre och yttre hot (försvar, polis och rättsväsende), men också om att skapa, bevara och utveckla sådant som bidrar till demokratin långsiktigt - att kunna ha tillit till varandra och fundamenten som samhället bygger på (strukturer, institutioner osv, men kanske framför allt sådant som bidrar till att skapa en gemenskap i samhället).

Somliga skulle nog kalla detta liberalkonservatism, men jag placerar ogärna in mig i sådana fack, just därför att det blir så snävt och statiskt.
Jag vet exakt, du är Folkpartist. Vare sig du vet det eller inte. 😃♥️
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag vet exakt, du är Folkpartist. Vare sig du vet det eller inte. 😃♥️
Med tanke på att jag aldrig röstat på och troligen aldrig kommer rösta på dem (eller Liberalerna) är jag förmodligen därmed en typisk folkpartist och kanske har vi därmed hittat anledningen till att det alltid går så dåligt för det partiet.

Men nä, jag kanske delar deras grundsyn på demokrati (tillsammans med andra borgerliga partier), men denna grundsyn är samtidigt rätt mossig och inte uppdaterad för dagens samhälle. Jag delar inte heller deras syn (eller avsaknad av sådan) på varken liberalism, konservatism eller liberalkonservatism. Och framför allt lyckas de inte omsätta den eventuella syn de har på dessa ideologiska utgångspunkter till rimlig sakpolitik, med undantag för NATO, kärnkraft och något mer.

...och så har vi ju den ständiga veligheten i regeringsfrågan.

EDIT: fan, det kommer bli många edits... kommer på nya saker jag ogillar hela tiden.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag vet exakt, du är Folkpartist. Vare sig du vet det eller inte. 😃♥️
Hmm... kanske har du öppnat mina ögon ändå och det vore värt att överväga en röst... Var ju bara tvungen att gå in och läsa på Liberalernas hemsida vad de egentligen vill.

Börjar med deras definition av Liberalism:

Skärmavbild 2024-05-28 kl. 19.39.09.png

Men... alltså, var det allt? Finns det någon klickbar länk för att borra djupare? Nähä?!?

Visade sig att enda sättet att få lite fylligare information om vad de vill och hur de ser på liberalism var att gå in på (håll i er nu)... sidan som beskriver deras politik "på lätt svenska". Då tillkommer några ytterligare ord, som "skolan", "integrationen" och "kön".

Skärmavbild 2024-05-28 kl. 19.41.53.png

Men... alltså, vad i hela helvetet, liksom?!?

Jag känner mig inte helt trygg med mitt beslut ännu. Kan du gå i god för att allt kommer bli bra om jag röstar på Folkpartiet? Ödet vilar i dina händer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En av killarna från "trollfabriken" har tydligen agerat nyttig idiot åt Putin och spridit ryss-propaganda.
Det verkar som om han gjort det via sina egna sociala-kanaler.
Vilket han, naturligtvis, är i full rätt att göra!
Man får tycka va fan man vill i det här landet.

SD skriver:
”Vi ser ändå allvarligt på de här uppgifterna och kommer att följa upp detta internt. Tills vidare har han tagits ur tjänst.”

Ska vi gissa på en halv dags utbildning med efterföljande pommac? 😁
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En av killarna från "trollfabriken" har tydligen agerat nyttig idiot åt Putin och spridit ryss-propaganda.
Det verkar som om han gjort det via sina egna sociala-kanaler.
Vilket han, naturligtvis, är i full rätt att göra!
Man får tycka va fan man vill i det här landet.

SD skriver:
”Vi ser ändå allvarligt på de här uppgifterna och kommer att följa upp detta internt. Tills vidare har han tagits ur tjänst.”

Ska vi gissa på en halv dags utbildning med efterföljande pommac? 😁
Ja, just detta "avslöjandet" tycker jag nog var synnerligen urvattnat. Alla inläggen var som sagt privata och de flesta av dem låg många år bakåt i tiden. De som var från 2-3 år bakåt (oklart om han jobbade på SD:s kommunikationsavdelning då) var inte överdrivet uppseendeväckande, särskilt inte med tanke på att killen är född i Ryssland och särskilt inte med tanke på den typen av ryssapologetiska inlägg sprids i princip dagligen av tongivande människor på vänsterkanten.

Sen är det ju ingen nyhet att det inom SD-kretsar varit populärt att ha en osund hållning till Ryssland, men det verkar ju avtagit rätt mycket efter att Rysslands anfallskrig mot Ukraina startade för ett par år sedan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sen är det ju ingen nyhet att det inom SD-kretsar varit populärt att ha en osund hållning till Ryssland, men det verkar ju avtagit rätt mycket efter att Rysslands anfallskrig mot Ukraina startade för ett par år sedan.
Så SD Har alltså tittat på nya relevanta fakta, uppdaterat samhällsanalysen och omformat sig? Var det inte precis det du efterfrågade? :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så SD Har alltså tittat på nya relevanta fakta, uppdaterat samhällsanalysen och omformat sig? Var det inte precis det du efterfrågade? :)
Precis så! 👍
Och det är något som ofta glöms då någon/något parti byter åsikt.
Naturligtvis kan man ha en åsikt, tex nej till NATO hos SD och S, men sedan ändra den när Ryssland startar anfallskrig mot Ukraina.
Det är ju det vuxna att göra att ompröva sin ståndpunkt om nya fakta/omständigheter inkommer.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så SD Har alltså tittat på nya relevanta fakta, uppdaterat samhällsanalysen och omformat sig? Var det inte precis det du efterfrågade? :)
Att de verkar ha lämnat rysslandsvurmandet åt AfS är bra och en självklarhet om man skall vara demokratiskt anständig. Sen inkluderade jag kanske lite mer i begreppet samhällsanalys än enbart att låta bli att vara putinist. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En av killarna från "trollfabriken" har tydligen agerat nyttig idiot åt Putin och spridit ryss-propaganda.
Det verkar som om han gjort det via sina egna sociala-kanaler.
Vilket han, naturligtvis, är i full rätt att göra!
Man får tycka va fan man vill i det här landet.

SD skriver:
”Vi ser ändå allvarligt på de här uppgifterna och kommer att följa upp detta internt. Tills vidare har han tagits ur tjänst.”

Ska vi gissa på en halv dags utbildning med efterföljande pommac? 😁

Enligt de bilder jag ser han han ju gjort det helt öppet?

Det gör ju iofs att jag undrar varför inte SD sparkat ut honom redan för flera år sedan, men och andra sidan har jag sett ganska mycket ryssvurmande bland sverigedemokratiska väljare sedan många år så det är ju samtidigt lite hyckleri att sparka ut honom för att han är ryssvän.

Sen är det ju även underligt att vänstermedia beskriver honom som ett troll när han ju inte verkar skriva det minsta anonymt utan helt enkelt bara råkar ha dessa korkade åsikter.

Får man inte skriva sina korkade åsikter utan att klassas som troll borde väl hela vänstern ryka som troll med MP i spetsen?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Enligt de bilder jag ser han han ju gjort det helt öppet?

Det gör ju iofs att jag undrar varför inte SD sparkat ut honom redan för flera år sedan, men och andra sidan har jag sett ganska mycket ryssvurmande bland sverigedemokrater sedan många år så det är ju samtidigt lite hyckleri att sparka ut honom för att han är ryssvän.

Sen är det ju även underligt att vänstermedia beskriver honom som ett troll när han ju inte verkar skriva det minsta anonymt utan helt enkelt bara råkar ha dessa korkade åsikter.

Får man inte skriva sina korkade åsikter utan att klassas som troll borde väl hela vänstern ryka som troll med MP i spetsen?
Ja, exakt. Att ha knäppa åsikter som privatperson är inte och skall inte vara förbjudet. Att gå igenom gamla inlägg som Expressen gjort kanske möjligen skulle vara motiverat om det handlade om en politiker i förtroendeställning, men det här handlar ju om en privatperson som uttryckt saker öppet och där han troligtvis inte ens varit anställd av SD när det skrevs.

Att som parti hålla på med att skapa misstro osv. genom anonyma trollkonton är dock en annan sak.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu var han väl en i gruppen som ägnade delar av arbetsdagarna till att sprida saker utan att ha undertecknat med heder och samvete så det är inte helt taget ur luften att kalla honom troll.
Han har övergått från publik Putinist till att stå vid kitteln och koka ihop jävelskap.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nu var han väl en i gruppen som ägnade delar av arbetsdagarna till att sprida saker utan att ha undertecknat med heder och samvete så det är inte helt taget ur luften att kalla honom troll.
Han har övergått från publik Putinist till att stå vid kitteln och koka ihop jävelskap.
Förvisso, även om han kanske är troll på andra meriter.

Men detta, liksom Kalla Fakta, kan kanske snarare ses som en inblick i den kultur som präglar den rörelse som SD lever i någon slags symbios med och som bekräftar det som alla egentligen redan vet och som varken partiet själva eller dess kärnväljare verkar ha något emot: att det inte enbart handlar om konservatism, utan hela tiden balanserar på gränsen till att slå över i det reaktionära, ibland på ett osunt sätt, där gränsen till det auktoritära inte direkt är supertydlig.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alexander har nu sagt upp sig och lämnat partiet.
Inte ens någon Pommac? 🤔

Var inte SD och/eller vissa företrädare rätt ryss-vänliga innan kriget?
Eller kommer jag ihåg fel?
Ligger inte Alexanders twittrande ungefär i tid med det och i så fall finns väl ingen anledning att avgå?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top