Tips på bra applikationer till Android-telefonen

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Meeeeeeeeeeen hur uppdaterar man facebook synkningen? Folk byter ju profilbilder osv, hur göra för att få dem uppdaterade?

Jag lämnade in min Desiré förra veckan för att telefonhögtalaren sprakade, telenor hade fyra veckors servicetid på verkstan, Om jag skulle lämna in bilen för motorbyte och omlack skulle det gå fortare.......................... :mad:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Vi som kör HTC med Sense har haft den funktionaliteten sedan 1,5 :gnissla.
Hehe, jo jag tyckte också att det var konstigt att det inte funkade direkt (synkar ju med fb), men iaf. här kan man ställa in hur man vill att det ska uppdateras också. Mäh jag har ju iallafall bättre prestanda, å mjukvaran kommer det snart en uppdatering på ;)

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hehe, jo jag tyckte också att det var konstigt att det inte funkade direkt (synkar ju med fb), men iaf. här kan man ställa in hur man vill att det ska uppdateras också. Mäh jag har ju iallafall bättre prestanda, å mjukvaran kommer det snart en uppdatering på ;)

Alla blir saliga på sin sak, men noteras bör att Sense är väldigt genomarbetat. Dom har pysslat med Android länge på HTC.

Jag hade investerat i en Galaxy om dom inte hade envisats med dom förbannade touchknapparna, satt dit en fysisk "joystick" samt inte glömt bort att montera lampa till kameran...

Sen hoppas jag att Samsung inte glömmer bort att uppdatera vidare denna gången..

Vet inte om Snowstorm har tipsats om innan, tar väder från YR och är snygg som satan.

snowstorm-artikelbild.png

Eniros Supersök använder jag mycket. Funkar numera finfint.

2351_1.jpg

/ Jens

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Alla blir saliga på sin sak, men noteras bör att Sense är väldigt genomarbetat. Dom har pysslat med Android länge på HTC.

Jag hade investerat i en Galaxy om dom inte hade envisats med dom förbannade touchknapparna, satt dit en fysisk "joystick" samt inte glömt bort att montera lampa till kameran...

hehe jo jag vet funderade länge på vilken jag skulle köpa just pga operativet, men tänkte att bättre processor måste va bäst i längden. blixten är lite stund att de missat men det är inget jag direkt saknat hittills. Själv tycker jag touch är snyggare, kanske inte håller så bra dock. Ska komma en uppdatering i september är det sagt, den lätt fre inte glömma...

Hursomhelst så är båda bra mobiler!

använder snowstorm jag också, funkar jättebra, och snyggt är sett också som sagt :tummenupp

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
hehe jo jag vet funderade länge på vilken jag skulle köpa just pga operativet, men tänkte att bättre processor måste va bäst i längden. blixten är lite stund att de missat men det är inget jag direkt saknat hittills. Själv tycker jag touch är snyggare, kanske inte håller så bra dock. Ska komma en uppdatering i september är det sagt, den lätt fre inte glömma...

använder snowstorm jag också, funkar jättebra, och snyggt är sett också som sagt :tummenupp

Processorn är lika snabb i båda, men olika tillverkare. Däremot så skall ju grafikprocessorn i Galaxy S vara något i hästväg.

Touchen funkar, men glider man förbi av misstag så reagerar den, det är det som är så skönt med fysiska knappar.

Ficklampa som alltid är med på vintern, det jag har saknat mest på Heron tidigare..

Nytt tips: Apache File Manager. För över filer till fånen via WiFi.

CiDt.u.cs.png

CiDA.u.cs.png

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Processorn är lika snabb i båda, men olika tillverkare. Däremot så skall ju grafikprocessorn i Galaxy S vara något i hästväg.

Touchen funkar, men glider man förbi av misstag så reagerar den, det är det som är så skönt med fysiska knappar.

Ficklampa som alltid är med på vintern, det jag har saknat mest på Heron tidigare..

CiDt.u.cs.png

CiDA.u.cs.png

/ Jens

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel

http://www.androlib.com/appscreenmax/CiDt.u.cs.png
http://www.androlib.com/appscreenmax/CiDA.u.cs.png

/ Jens

Jo precis, var grafikprocessorn jag menade, orkade bara inte skriva ut det. Läste även på swedroid eller om det var sweclockers att processorn går att överklocka till 1,6GHz eventuellt lite till utan att den börjar bli instabil. Men det känns som att den borde gå ganska varmt då, tycker redan nu att den kan kännas varm ibland. Går att ändra inställningarna för processorn med setCPU iaf om någon är intresserad ;) ...jag har inte vågat mig på det än.

De e klart, har jag inte ens tänkt på att det kan bli jobbigt om man råkar komma åt dem. Men det gör jag så sällan så det är inget jag stör mig på direkt, kan va lite jobbigt med hur man ska hålla den ibland dock.

Går att använda skärmen som ficklampa också men det lär ju dra lite mer kräm.

Smart! Men ska det inte gå att föra över filer via WiFi med ES file explorer också? Var lite drygt med alla inställningar för det bara tycker jag.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Går att använda skärmen som ficklampa också men det lär ju dra lite mer kräm.

Smart! Men ska det inte gå att föra över filer via WiFi med ES file explorer också? Var lite drygt med alla inställningar för det bara tycker jag.

Skärm som ficklampa är klippt värdelöst, lyser ju ingenting.... Jag har testat på Heron i ett år :fakta

ES File explorer har jag aldrig använt, så jag vet icke.

/ Jens

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hur stänger jag av all surftrafik? Finns det nån app för det, eller gör jag det lättast i inställningarna? Bör jag också för säkerhetsskull stänga av alla synkningar och epost/väderprognoshämtningar? Har en HTC Legend.

Ska bergsvandra i Andorra så det vore tufft att kunna kolla på kartan var vi är. Visst funkar GPSen fast datatrafiken är avstängd? Eller laddas kartorna från nätet? Finns det nån bra gratisapp som loggar exempelvis vandringar? Finns det nån som visar nivåskillnader också?

Visst kan jag hämta eposten över wifi istället för över telefonnätet?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur stänger jag av all surftrafik? Finns det nån app för det, eller gör jag det lättast i inställningarna?

Det finns en app som heter APNdroid som ska göra det. Annars är en ful-variant att skriva nån bokstav fel i server-adressen för data-trafik. Och ja, det går att hämta mail över wifi.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hur stänger jag av all surftrafik? Finns det nån app för det, eller gör jag det lättast i inställningarna? Bör jag också för säkerhetsskull stänga av alla synkningar och epost/väderprognoshämtningar? Har en HTC Legend.

Ska bergsvandra i Andorra så det vore tufft att kunna kolla på kartan var vi är. Visst funkar GPSen fast datatrafiken är avstängd? Eller laddas kartorna från nätet? Finns det nån bra gratisapp som loggar exempelvis vandringar? Finns det nån som visar nivåskillnader också?

Du behöver inte APNdroid, det enda du behöver är HTCs egen "Strömkontroll". I den widgeten styr du: WiFi, Bluetooth, Displayljusstyrka samt uppdateringar.

Annars går du in i: "menu" "Trådlöst & nätverk", och checkar ur "mobilt nätverk"

Dom flesta GPS-trackersarna använder google maps, men jag tror detta kan logga din rutt även om mobila nätverket är av och sedan tanka in det: Google MyTracks.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250

Någon får rätta mig om jag har fel men är det inte så enkelt att om du inte har kryssat i "Data Roaming" under "Settings/Wireless & Networks/Mobile networks" så kommer den aldrig att försöka koppla upp sig på annat sätt än via Wi-Fi om du har det påslaget förstås.

När jag behöver kartor för gps'en utomlands och saknar Wi-Fi så brukar jag slå på data roaming, starta google maps och sen scrolla runt lite där jag har tänkt vara. Då lagras kartorna så när du sedan stänger av data roaming så fungerar det som vanligt. Tror inte det är så smart att zooma in när du väl "cachat" alla kartbilderna dock.
GPS'en fungerar utan datatrafik men har du inga kartor så är det inte så användbart.

Ska du logga vandringar, cykelturer mm så rekommenderar jag "My tracks" från google. När du är klar så kan du spara direkt till ditt googlekonto men då måste du ha slå på data roaming under tiden du sparar.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kan man "blåsa på" android 2.1 på en mobil som levereras med 1.9?

Tjejens beställda wildfire kommer ju aldrig och hon är sugen på en X10mini, men den klarar ju inte thedering eller vad det heter när man använder mobilen som turbo 3g modem till laptopen, man måste köra minst 2.0 för det tydligen.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kan man "blåsa på" android 2.1 på en mobil som levereras med 1.9?

Tjejens beställda wildfire kommer ju aldrig och hon är sugen på en X10mini, men den klarar ju inte thedering eller vad det heter när man använder mobilen som turbo 3g modem till laptopen, man måste köra minst 2.0 för det tydligen.

Nu finns ju inte 1,9, men Ericssons skit levereras med 1,6.

Du kan roota telefonen och installera 2,2ROM´s, men det är faktiskt inte något man gör enkelt.

Vänta på Wildfiren. Angående WiFi tethering måste man ha FroYo, 2,2, det duger inte med 2.1, funktionaliteten finns inte där :fakta

/ Jens

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu finns ju inte 1,9, men Ericssons skit levereras med 1,6.

Du kan roota telefonen och installera 2,2ROM´s, men det är faktiskt inte något man gör enkelt.

Vänta på Wildfiren. Angående WiFi tethering måste man ha FroYo, 2,2, det duger inte med 2.1, funktionaliteten finns inte där :fakta

/ Jens

ok
angående wildfire så har den ju 2.1 Éclair, men i specen står det: "Tethering

* Internetdelning via USB"

Skulle det va blås?
eller går det, men skitslött?
Är det inte turbo3G så är det ju ingen ide, eller man måste ju aif veta så man väljer rätt abb.

Lika svårt att lägga in FroYo?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ok
angående wildfire så har den ju 2.1 Éclair, men i specen står det: "Tethering

* Internetdelning via USB"

Skulle det va blås?
eller går det, men skitslött?
Är det inte turbo3G så är det ju ingen ide, eller man måste ju aif veta så man väljer rätt abb.

Lika svårt att lägga in FroYo?

Angående FroYo är jag tveksam till (men har inga belägg till det) att Wildfire kommer få det snart.

Delning via USB har den. Det är WiFi Tethering som kommer iom 2.2.

2,1 har jag i min Hero (som i mångt och mycket motsvarar Wildfire) och det funkar jättebra. Delningen via USB är toppen och Turbo3G tror jag är standard...

2.2 kräver Root för att lägga in på wildfire. Dock verkar Wildfire nu fått "softroot" som ger rooträttigheter men du kan behålla och köra originalROM. Det gör att du kan ändra mer saker än standard.

/ Jens

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Ladda in CardioTrainer och kör den under era dagsetapper. Den håller reda på, via GPS, hur ni har gått/cyklat/sprungit och du väljer själv om den skall ladda kartorna eller inte. Väl hemma igen kan du låta programmet ladda upp informationen på din egna "cardio trainer"-hemsida och då se på kartor hur ni har gått, vilken hastighet ni höll o.s.v.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Angående FroYo är jag tveksam till (men har inga belägg till det) att Wildfire kommer få det snart.

Delning via USB har den. Det är WiFi Tethering som kommer iom 2.2.

2,1 har jag i min Hero (som i mångt och mycket motsvarar Wildfire) och det funkar jättebra. Delningen via USB är toppen och Turbo3G tror jag är standard...

2.2 kräver Root för att lägga in på wildfire. Dock verkar Wildfire nu fått "softroot" som ger rooträttigheter men du kan behålla och köra originalROM. Det gör att du kan ändra mer saker än standard.

/ Jens

jäklar Jens vilka bra svar, tack.

laptopen får internet från mobilen via usb kabeln utan att ändra på nått alltså,
och om man vill få till det trådlöst så får man vänta på eller mekka in 2.2? (svara bara om det inte stämmer om du är trötters pöjk)

då ska vi bara hitta nån som kan leverera en vit wildfire också.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati