Tips På Tigsvets?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man får inte glöma coolhetseffekten av en pedal ;)


Sen kan det ju vara bra om man byter materialtjocklek ofta.

Precis! Man kanske skulle customisera fotkontrollen med en lite ballare pedal! :hihi

R3034.jpg


Ja så tror jag också, att pedalen är bra vid lite tjockare material vid jobb när man varierar fogtyp och materialtjocklek.
Men i mina 1-millimeters plåtar så är det lite för stökigt med 200 A vid maxgas. Ett par grader på pedalen mångdubblar ju de ca 8 A som tunnplåten kräver. Skärbrännare liksom :3freak Jag provade pedalen i mer strömkrävande tjockare material både med pinne och med TIG:en och då funkade den bättre.
 
Last edited:

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Det är beställt, delarna borde dyka upp när som helst.
Ska du bygga skorsten till V-maxen?

:D Näe, men jag måste få till ett system som passar till den egna ramen. Har kollat hos Hansen Racing, men de har mest till bilar och ganska dåligt sortiment på grenrör och dämpare.
Vad bestälde du?
 

etelhag

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Buttle
Hoj
RVF 400, RD 350 nerplockad-projektet-kanske-nån-gång-blir-klart-nångång edition
Stämmer nästan med vad jag blivit ilurad.
Krom och kromoxid är mattgrått.
Gäller alltså inte att få fram, utan att få bort.
Det som glänser på kromade ytor är inte kromet, utan nicklet.
Kromet ligger så tunt att det är "genomskinligt" och har till uppgift att försegla förnicklingen så att den inte oxiderar, samt skydda ytan emedan krom är löjligt hårt!
Tror jag.

Mycket möjligt, det var någonting med kromoxid och ytskikt iaf. Det viktiga som jag förstod det var att man fick fram det "blanka" under det "oblanka".
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mycket möjligt, det var någonting med kromoxid och ytskikt iaf. Det viktiga som jag förstod det var att man fick fram det "blanka" under det "oblanka".

Apropå detta med oxidmatt yta på svetsarna i RF så har jag grottat i detta och fann svar på Burn's hemsida:
"When welding a stainless header tube to a stainless 3/8" thick header flange, it is a good idea to use as low a heat setting as possible (TIG welds should be a shiny gold color verses dark grey and dull, which indicates too much heat) and cool it immediately by quenching it with air or water to minimize distortion"

Så det verkar som att jag kört med lite för mycket kräm, ska prova att dra ned ytterligare.

Mvh
J

:D Näe, men jag måste få till ett system som passar till den egna ramen. Har kollat hos Hansen Racing, men de har mest till bilar och ganska dåligt sortiment på grenrör och dämpare.
Vad bestälde du?

Rörkrökar i olika dim, svetsflänsar för M18X1.25 bredbandslambda, Tigrod till deras krökar, flusspasta, avgasfjädrar, svetsöron för avgasfjädrar mm.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Apropå detta med oxidmatt yta på svetsarna i RF så har jag grottat i detta och fann svar på Burn's hemsida:
"When welding a stainless header tube to a stainless 3/8" thick header flange, it is a good idea to use as low a heat setting as possible (TIG welds should be a shiny gold color verses dark grey and dull, which indicates too much heat) and cool it immediately by quenching it with air or water to minimize distortion"

Så det verkar som att jag kört med lite för mycket kräm, ska prova att dra ned ytterligare.

Mvh
J



Rörkrökar i olika dim, svetsflänsar för M18X1.25 bredbandslambda, Tigrod till deras krökar, flusspasta, avgasfjädrar, svetsöron för avgasfjädrar mm.
Antagligen samma som man varnade för vid svetsning av cr-molybden.
Enligt den förklaring jag fått blir det så när legeringen inte är helt stabil - Separerar och blir skört.
Skulle tro att rostfritt som hettats upp för hårt snarare blir rostbenäget.
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Hallå
Tig svetsar mest hela dagen,men va längesen jag körde med pedal.>Funkar det inte så att om man ställer svetsen på 50amp så har man det när man trampar bött gas?Såg tidigare i tråden angående gas fyllning.Finns dubbel T o sätta på gas klockan så man kan fylla o svetsa samtidigt med en tub o en klocka.Så kör jag nästan jämt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Antagligen samma som man varnade för vid svetsning av cr-molybden.
Enligt den förklaring jag fått blir det så när legeringen inte är helt stabil - Separerar och blir skört.
Skulle tro att rostfritt som hettats upp för hårt snarare blir rostbenäget.

Så kan det nog vara. Styrkan verkar det inte vara ngt fel på ty jag har försökt böja/utmatta mina ihopsvetsade plåtbilar och när det väl gett vika har det inte varit i svetsen.

Men jag ska prova med lägre strömstyrka nu ikväll för att se om jag kan få fogarna guldfärgade istället, som Burn's vill ha det.

Hallå
Tig svetsar mest hela dagen,men va längesen jag körde med pedal.>Funkar det inte så att om man ställer svetsen på 50amp så har man det när man trampar bött gas?Såg tidigare i tråden angående gas fyllning.Finns dubbel T o sätta på gas klockan så man kan fylla o svetsa samtidigt med en tub o en klocka.Så kör jag nästan jämt.

Vad bra med ett proffs! :)

Är det rotgas du pratat om nu? :va

Ang rotgas så har jag ett T-stycke på flaskan, på T-stycketså har jag dubbla uppsättningar klockor: en till rotgas och en till maskinen. Jag hittade T-stycket hos AGA. Kostade nära 800:- :näsblod. Men AGA har ju i det närmaste monopol så det var bara att böja sig framåt.
 
Last edited:

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Japp rotgas.Har aldrig sett ett sånt T men det blir ju samma sak.Lycka till med svetsningen nu!Brukar bli jävligt bra bara man tränar lite:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp rotgas.Har aldrig sett ett sånt T men det blir ju samma sak.Lycka till med svetsningen nu!Brukar bli jävligt bra bara man tränar lite:)

Ja samtidigt som det är svårt för en nybörjare som jag så inser jag vilken otrolig kontroll man har på smältan med TIG. Jämfört med Mig/mag, gas och pinne är det ju som skalpell vs fogsvans.

Nu ska jag iväg och träna! :)
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Ett annat tips är att köra med roterande stålborste i batterie borrmaskin.Eller scotchbrite i vanliga maskinen när du putsar svetsen
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Hallå
Tig svetsar mest hela dagen,men va längesen jag körde med pedal.>Funkar det inte så att om man ställer svetsen på 50amp så har man det när man trampar bött gas?Såg tidigare i tråden angående gas fyllning.Finns dubbel T o sätta på gas klockan så man kan fylla o svetsa samtidigt med en tub o en klocka.Så kör jag nästan jämt.

Har aldrig kört med rotgas, men blir nog tvungen att göra det när jag bygger avgassystemet. Hur ser ett sånt dubbel T ut? Kopplar man bara in en separat slang i röret man svetsar eller behöver man försegla det(röret) på någotvis? :va
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Gå in på nån svets affär så vet dom vad du menar.Aga har,tror även elga har dubbel klocka.Sen är det bara in med slangen,tejpa bägge ändarna o ev nån skarv om du fått spalt.Glöm inte o göra hål i tejpen i den ände du inte gasfyller i.Brukar va lagom o fylla med ca 8 liter.Använd maskerings tape billigt o funkar bra.
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Gå in på nån svets affär så vet dom vad du menar.Aga har,tror även elga har dubbel klocka.Sen är det bara in med slangen,tejpa bägge ändarna o ev nån skarv om du fått spalt.Glöm inte o göra hål i tejpen i den ände du inte gasfyller i.Brukar va lagom o fylla med ca 8 liter.Använd maskerings tape billigt o funkar bra.

:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:7peta


Kanske kan man få se en bild på hur det går ?

Moi?

Jag har ju ingen digitalkamera, elektronikointresserad som jag är.
Min fältfotograf Cyrén är till sjöss :gråta Men jag väntar stoiskt som en sjömanshustru.

Jag är ganska nöjd med mina provbitar, har som sagt bara tränat i 1 mm RF och svartplåt. Ska se om jag kan hitta ngn kompis som kan fota lite.

Jag har mest pysslat med mitt elsystem sista veckan och mailat och ring USA en massa eftersom det verkar som om min nya varvräknare jag installerat är paj. Jag vill ha det garantiärendet utrett, sedan ska jag träna vidare på svetsen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du fått något "proffs" att testa maskinen ännu?

Nej, Jörgen på Supertwin har sagt att han gärna testar den. Men han har, som många duktiga människor ofta har, för mycket att göra så vi har inte kommit till skott än.
På Harleyportalen har några fler köpt andra Scandtigmaskiner i en likadan tråd jag startat där. http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

"Blownharley" (som även är medlem här på SH) har åtit en yrkessvetsare provköra sin Scandtig WSME som synes i hans inlägg på sista sidan i tråden.

Jag ska se om jag kan ordna foto på några fogar, inte så lätt att få in bilderna i min dator dock utan program till aktuell kamerasladd.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej, Jörgen på Supertwin har sagt att han gärna testar den. Men han har, som många duktiga människor ofta har, för mycket att göra så vi har inte kommit till skott än.
På Harleyportalen har några fler köpt andra Scandtigmaskiner i en likadan tråd jag startat där. http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

"Blownharley" (som även är medlem här på SH) har åtit en yrkessvetsare provköra sin Scandtig WSME som synes i hans inlägg på sista sidan i tråden.

Jag ska se om jag kan ordna foto på några fogar, inte så lätt att få in bilderna i min dator dock utan program till aktuell kamerasladd.











Vore skoj å få kika på en sån maskin

Så om du skulle råka vara ute å gasa med svetsen på pakethållaren:D

Och råka pasera norra sidan så kan du hojta till



Eller som en gammal polare föreslog för länge sedan

Att vi skulle ordna ett modell "tupperwareparty"

Där alla hade med sig sin maskin , och där man kunde provköra och utbyta

erfarenheter samt lite tips å trix

Kanske även ett par pillsner ( man svetsar bättre då):yoparty

Polaren har en Miller bärbar i samma storlek

Jag kör ju selco

Har vi nån Esab eller kempiförare här kanske??
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Nej, Jörgen på Supertwin har sagt att han gärna testar den. Men han har, som många duktiga människor ofta har, för mycket att göra så vi har inte kommit till skott än.
På Harleyportalen har några fler köpt andra Scandtigmaskiner i en likadan tråd jag startat där. http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

"Blownharley" (som även är medlem här på SH) har åtit en yrkessvetsare provköra sin Scandtig WSME som synes i hans inlägg på sista sidan i tråden.

Jag ska se om jag kan ordna foto på några fogar, inte så lätt att få in bilderna i min dator dock utan program till aktuell kamerasladd.

Ah, glömt att kolla den tråden.... får nog försöka skrapa ihop lite pengar och göra en investering
:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top