Tips På Tigsvets?

  • Thread starter Thread starter exc
  • Start date Start date
Man får inte glöma coolhetseffekten av en pedal ;)


Sen kan det ju vara bra om man byter materialtjocklek ofta.

Precis! Man kanske skulle customisera fotkontrollen med en lite ballare pedal! :hihi

R3034.jpg


Ja så tror jag också, att pedalen är bra vid lite tjockare material vid jobb när man varierar fogtyp och materialtjocklek.
Men i mina 1-millimeters plåtar så är det lite för stökigt med 200 A vid maxgas. Ett par grader på pedalen mångdubblar ju de ca 8 A som tunnplåten kräver. Skärbrännare liksom :3freak Jag provade pedalen i mer strömkrävande tjockare material både med pinne och med TIG:en och då funkade den bättre.
 
Last edited:
Det är beställt, delarna borde dyka upp när som helst.
Ska du bygga skorsten till V-maxen?

:D Näe, men jag måste få till ett system som passar till den egna ramen. Har kollat hos Hansen Racing, men de har mest till bilar och ganska dåligt sortiment på grenrör och dämpare.
Vad bestälde du?
 
Stämmer nästan med vad jag blivit ilurad.
Krom och kromoxid är mattgrått.
Gäller alltså inte att få fram, utan att få bort.
Det som glänser på kromade ytor är inte kromet, utan nicklet.
Kromet ligger så tunt att det är "genomskinligt" och har till uppgift att försegla förnicklingen så att den inte oxiderar, samt skydda ytan emedan krom är löjligt hårt!
Tror jag.

Mycket möjligt, det var någonting med kromoxid och ytskikt iaf. Det viktiga som jag förstod det var att man fick fram det "blanka" under det "oblanka".
 
Mycket möjligt, det var någonting med kromoxid och ytskikt iaf. Det viktiga som jag förstod det var att man fick fram det "blanka" under det "oblanka".

Apropå detta med oxidmatt yta på svetsarna i RF så har jag grottat i detta och fann svar på Burn's hemsida:
"When welding a stainless header tube to a stainless 3/8" thick header flange, it is a good idea to use as low a heat setting as possible (TIG welds should be a shiny gold color verses dark grey and dull, which indicates too much heat) and cool it immediately by quenching it with air or water to minimize distortion"

Så det verkar som att jag kört med lite för mycket kräm, ska prova att dra ned ytterligare.

Mvh
J

:D Näe, men jag måste få till ett system som passar till den egna ramen. Har kollat hos Hansen Racing, men de har mest till bilar och ganska dåligt sortiment på grenrör och dämpare.
Vad bestälde du?

Rörkrökar i olika dim, svetsflänsar för M18X1.25 bredbandslambda, Tigrod till deras krökar, flusspasta, avgasfjädrar, svetsöron för avgasfjädrar mm.
 
Last edited:
Apropå detta med oxidmatt yta på svetsarna i RF så har jag grottat i detta och fann svar på Burn's hemsida:
"When welding a stainless header tube to a stainless 3/8" thick header flange, it is a good idea to use as low a heat setting as possible (TIG welds should be a shiny gold color verses dark grey and dull, which indicates too much heat) and cool it immediately by quenching it with air or water to minimize distortion"

Så det verkar som att jag kört med lite för mycket kräm, ska prova att dra ned ytterligare.

Mvh
J



Rörkrökar i olika dim, svetsflänsar för M18X1.25 bredbandslambda, Tigrod till deras krökar, flusspasta, avgasfjädrar, svetsöron för avgasfjädrar mm.
Antagligen samma som man varnade för vid svetsning av cr-molybden.
Enligt den förklaring jag fått blir det så när legeringen inte är helt stabil - Separerar och blir skört.
Skulle tro att rostfritt som hettats upp för hårt snarare blir rostbenäget.
 
Hallå
Tig svetsar mest hela dagen,men va längesen jag körde med pedal.>Funkar det inte så att om man ställer svetsen på 50amp så har man det när man trampar bött gas?Såg tidigare i tråden angående gas fyllning.Finns dubbel T o sätta på gas klockan så man kan fylla o svetsa samtidigt med en tub o en klocka.Så kör jag nästan jämt.
 
Antagligen samma som man varnade för vid svetsning av cr-molybden.
Enligt den förklaring jag fått blir det så när legeringen inte är helt stabil - Separerar och blir skört.
Skulle tro att rostfritt som hettats upp för hårt snarare blir rostbenäget.

Så kan det nog vara. Styrkan verkar det inte vara ngt fel på ty jag har försökt böja/utmatta mina ihopsvetsade plåtbilar och när det väl gett vika har det inte varit i svetsen.

Men jag ska prova med lägre strömstyrka nu ikväll för att se om jag kan få fogarna guldfärgade istället, som Burn's vill ha det.

Hallå
Tig svetsar mest hela dagen,men va längesen jag körde med pedal.>Funkar det inte så att om man ställer svetsen på 50amp så har man det när man trampar bött gas?Såg tidigare i tråden angående gas fyllning.Finns dubbel T o sätta på gas klockan så man kan fylla o svetsa samtidigt med en tub o en klocka.Så kör jag nästan jämt.

Vad bra med ett proffs! :)

Är det rotgas du pratat om nu? :va

Ang rotgas så har jag ett T-stycke på flaskan, på T-stycketså har jag dubbla uppsättningar klockor: en till rotgas och en till maskinen. Jag hittade T-stycket hos AGA. Kostade nära 800:- :näsblod. Men AGA har ju i det närmaste monopol så det var bara att böja sig framåt.
 
Last edited:
Japp rotgas.Har aldrig sett ett sånt T men det blir ju samma sak.Lycka till med svetsningen nu!Brukar bli jävligt bra bara man tränar lite:)
 
Japp rotgas.Har aldrig sett ett sånt T men det blir ju samma sak.Lycka till med svetsningen nu!Brukar bli jävligt bra bara man tränar lite:)

Ja samtidigt som det är svårt för en nybörjare som jag så inser jag vilken otrolig kontroll man har på smältan med TIG. Jämfört med Mig/mag, gas och pinne är det ju som skalpell vs fogsvans.

Nu ska jag iväg och träna! :)
 
Ett annat tips är att köra med roterande stålborste i batterie borrmaskin.Eller scotchbrite i vanliga maskinen när du putsar svetsen
 
Hallå
Tig svetsar mest hela dagen,men va längesen jag körde med pedal.>Funkar det inte så att om man ställer svetsen på 50amp så har man det när man trampar bött gas?Såg tidigare i tråden angående gas fyllning.Finns dubbel T o sätta på gas klockan så man kan fylla o svetsa samtidigt med en tub o en klocka.Så kör jag nästan jämt.

Har aldrig kört med rotgas, men blir nog tvungen att göra det när jag bygger avgassystemet. Hur ser ett sånt dubbel T ut? Kopplar man bara in en separat slang i röret man svetsar eller behöver man försegla det(röret) på någotvis? :va
 
Gå in på nån svets affär så vet dom vad du menar.Aga har,tror även elga har dubbel klocka.Sen är det bara in med slangen,tejpa bägge ändarna o ev nån skarv om du fått spalt.Glöm inte o göra hål i tejpen i den ände du inte gasfyller i.Brukar va lagom o fylla med ca 8 liter.Använd maskerings tape billigt o funkar bra.
 
Gå in på nån svets affär så vet dom vad du menar.Aga har,tror även elga har dubbel klocka.Sen är det bara in med slangen,tejpa bägge ändarna o ev nån skarv om du fått spalt.Glöm inte o göra hål i tejpen i den ände du inte gasfyller i.Brukar va lagom o fylla med ca 8 liter.Använd maskerings tape billigt o funkar bra.

:tummenupp
 
:7peta


Kanske kan man få se en bild på hur det går ?

Moi?

Jag har ju ingen digitalkamera, elektronikointresserad som jag är.
Min fältfotograf Cyrén är till sjöss :gråta Men jag väntar stoiskt som en sjömanshustru.

Jag är ganska nöjd med mina provbitar, har som sagt bara tränat i 1 mm RF och svartplåt. Ska se om jag kan hitta ngn kompis som kan fota lite.

Jag har mest pysslat med mitt elsystem sista veckan och mailat och ring USA en massa eftersom det verkar som om min nya varvräknare jag installerat är paj. Jag vill ha det garantiärendet utrett, sedan ska jag träna vidare på svetsen.
 
Har du fått något "proffs" att testa maskinen ännu?

Nej, Jörgen på Supertwin har sagt att han gärna testar den. Men han har, som många duktiga människor ofta har, för mycket att göra så vi har inte kommit till skott än.
På Harleyportalen har några fler köpt andra Scandtigmaskiner i en likadan tråd jag startat där. http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

"Blownharley" (som även är medlem här på SH) har åtit en yrkessvetsare provköra sin Scandtig WSME som synes i hans inlägg på sista sidan i tråden.

Jag ska se om jag kan ordna foto på några fogar, inte så lätt att få in bilderna i min dator dock utan program till aktuell kamerasladd.
 
Last edited:
Nej, Jörgen på Supertwin har sagt att han gärna testar den. Men han har, som många duktiga människor ofta har, för mycket att göra så vi har inte kommit till skott än.
På Harleyportalen har några fler köpt andra Scandtigmaskiner i en likadan tråd jag startat där. http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

"Blownharley" (som även är medlem här på SH) har åtit en yrkessvetsare provköra sin Scandtig WSME som synes i hans inlägg på sista sidan i tråden.

Jag ska se om jag kan ordna foto på några fogar, inte så lätt att få in bilderna i min dator dock utan program till aktuell kamerasladd.











Vore skoj å få kika på en sån maskin

Så om du skulle råka vara ute å gasa med svetsen på pakethållaren:D

Och råka pasera norra sidan så kan du hojta till



Eller som en gammal polare föreslog för länge sedan

Att vi skulle ordna ett modell "tupperwareparty"

Där alla hade med sig sin maskin , och där man kunde provköra och utbyta

erfarenheter samt lite tips å trix

Kanske även ett par pillsner ( man svetsar bättre då):yoparty

Polaren har en Miller bärbar i samma storlek

Jag kör ju selco

Har vi nån Esab eller kempiförare här kanske??
 
Nej, Jörgen på Supertwin har sagt att han gärna testar den. Men han har, som många duktiga människor ofta har, för mycket att göra så vi har inte kommit till skott än.
På Harleyportalen har några fler köpt andra Scandtigmaskiner i en likadan tråd jag startat där. http://www.theland.se/webbplatshant...Topic_Title=Tig%2Dsvets&Forum_Title=Allm%E4nt

"Blownharley" (som även är medlem här på SH) har åtit en yrkessvetsare provköra sin Scandtig WSME som synes i hans inlägg på sista sidan i tråden.

Jag ska se om jag kan ordna foto på några fogar, inte så lätt att få in bilderna i min dator dock utan program till aktuell kamerasladd.

Ah, glömt att kolla den tråden.... får nog försöka skrapa ihop lite pengar och göra en investering
:tummenupp
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top