Ett ordspråk från Amerika.
De är ju bra på att lova,HOPPAS jag hinner bli klar till datumet som ni spikar på.
Förutom tid så kostar det en hel del penegar oxå.allt ska ju lira ihop.De som bygger o beställer delar o tjänster utomlands vet vad jag tjatar om.Ibland försvinner inspirationen när man får vänta på delar 4-5 mån (man får andra utgifter oxå).samt att det tar tid att samla ihop pengarna för nästa steg som måste göras.Efter det tar det ytterligare ett par månader att få det steget iland.så har det hållit på.Till slut blir TIDEN (datumet)inte den avgörande faktorn längre,utan slutresultatet NÄR man blir klar.
Så man övergår till att bli realist istället för tidsoptimist.Det är i det här skedet som det är så jevla svårt att slutföra ett projekt och många ger upp och säljer,titta i annonser,säljes pga tidsbrist o pengabrist mm.MEN fan inte jag,den ska bli klar,men går inte ut med ett datum längre utan skriver istället HOPPAS.
HOPPAS ni förstår ett stort projekts dilemma.för det har jag gjort den hårda vägen,för man vill alltid ha mer (HABEGÄR
)under byggandets gång.
När detta började så var det meningen att montera enbart glasfiberkåpor,helsystem och omslipade kamaxlar.För att köra halvförsäkrat o lite trimmat.
Sagt o gjort så beställde jag mitt M4 system med titan burkar.men redan där så började det krångla efter som jag ville ha ett racesystem så kallat tuct-in så fanns det bara i aluburkar.Men hade betalt för titanburkar,vi kom överens om att en portning,flödestestat o inslipade 5-vinklars ventiler skulle kompensera mellanskillnaden.Så nu var det igång
.
Nästa steg var att skicka kamaxlarna till England till en viss herre som skulle slipa om dessa till en profil som skulle funka bra ihop med systemet och portningen.Valde mellan en massa durationer o profiler efter mycket mailande fram o tillbaka.
När jag sent om sides fick beskedet att dessa var klara så hade jag under tiden bestämt mig för att montera högkompskolvar och bad honom skicka med dessa i paketet,men dessa kolvar var naturligtvis beställningsvara så man fick fint vänta tills dessa var tillverkade och skickade till England.Efter 3 mån fick jag paketet o jag var glad som ett barn på julafton.
Hem fort som fan och öppnade paketer och fann att kamaxlarna för insug var förstörda troligtvis i frakten. Man blev skogstokig och började tvisten om vems fel det var att de var förstörda,kan säga att jag vann inte och förlorade 5000 lusentappar på den affären,kapade insugs kamaxlarna mitt i tu i besvikelsens stund för att inte motstå frestelsen att laga dessa o tänka va fan det funkar.Kan säga att jag inte kunnat lita på dessa idag. Har föresten två stycken felfria raceslipade avgaskammar kvar.
glömt bort.
Nya friska tag,bara jobba över och på helger för att få ihop 12 lusentappar o förbetälla det sista paret av Vee-two´s kamaxlar som hade en profil,duration o lyft som tilltalade mina grejor som var gjort hitentills.Skickade pengar o väntade på paketet från Australien.
Under tiden så skulle jag montera mina kolvar,sagt o gjort men under arbetets gång så såg jag det var en repa i nicasilen på främre cylindern.Här började jag ruttna på skiten.Så det var bara att börja på att forska i vem som var duktig på nicasilombeläggning,letade som fan på nätet och fick höra genom ett par forna dragracingkompisar att i Svedala fanns det inga duktiga med resurser,utan dom fanns i England. Som är duktigast på att utföra detta."Pust" inte en vända till med gubben i England tänkte jag.
I det här skedet började jag fundera på om man inte skulle slå i slag och gå linan ut.Lätta så mycket det är rimligt och raceprylar införskaffades vartefter som ekonomin tillät.Kul,fick mina fälgar o skivor o luftburk o airducts o stötdämpare mm.
Nu kom insprationen tillbaks o cylindren skickades till England efter koll på vad en ny skulle kosta
.Sen har man en del att skylla på TL-planet för habegäret oxå.
Hörde om en hel del som hade problem med underdelen på motorn,vevlager o vevaxlar mm.Så jag började kolla min underdel lite mer noggrant med lupp o micrometer,började mäta upp kolvar,vevstakar och kamaxlar och i vikt mellan orginal och dessa nya prylar.Upptäckte att det blev redan uppåt ett halvt kilo lättare redan där.Wow mindre spinnuppmassa och snabbare ax.Kul
Då kom beslutet att ett par Carillo vevtakar skall införskaffas (Lättare och mycket starkare).så det var bara att börja spara pengar igen.Så nu är det bara att hitta en pålitlig firma som man kan lita på som kan göra arbetet att lätta vevaxeln och mäta in lagrerna för vevstakarna mera noggrant än med Plastiqe remsor samt balansera hela paketet.dvs vevaxel vevtakar o kolvar,och det kostar ju pengar.Så det är där jag är NU.SPARAR pengar igen."Suck"
Under projektets gång har man bytt jobb.men innan jag fick detta jobb så var man rädd att man skulle bli arbetslös ett tag = inga pengar,no projekt,men det vart aldrig så.Måste sedan införskaffa mig en bil för att ta mig nånstans till garaget exempelvis.+lite andra utgifter,så det tar lite längre tid nu att spara ihop det sista tiotusentals pengarna för att slutföra detta,men jag HOPPAS att jag kommer igång med moppen nu snart. Så det är därför som man inte lovar att hinna med till ett datum,utan man säger HOPPAS
Långt vart det,ingen ursäkt är det heller ,men kan ju var nyttigt för någon som skall börja ett projekt och orkar läsa detta,vet vad som kan hända.för det är ingen dans på rosor med ett stort projekt.Man ska hitta delar,firmor som gör bra jobb,forska,spara pengar ,importera o krångla med tull och papper.Så det mesta i tankeväg ändras under projektets gång.Det sista men inte det minsta är att man skall bilda sig en uppfattning om personen som man överlåtigt att utföra ett ingrepp i motorn eller vad det kan vara.VET HAN VAD HAN SYSSLAR MED. Osv.mm.lixom då va.
MVH.
/Ronny