TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
tl1000larsson skrev:
Satt här och spånade och tänkte kolla intresset för en TL körning lördagen den 13/5 eller lördagen den 20/5 då är väll alla påställda och färdig moddade :fatta! undantagen Ronny då :tuttar

Lika bra att vara ute i god tid eller hur för det har ju varit väldigt klent med dessa körningar.

Så vem får åka med jo alla som har en TL såklart och bor tja vi kör i stockholm-norrtälje-nynäshamn-huddinge ja ni fattar alla får ju så klart vara med övernattning för en eller två kan nog ordnas för långväga gäster med garageplats såklart :)

Om vi börjar nu så kanske vi hinner åka 2 ggr ihop i år :rofl

Noterat datumen, får se om man lyckas hitta :)
Då får det eventuellt bli övernattning.
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jao grabbs! Den här vintern/våren blir inte mycket till modsäsong för min del.
Sticker till Asien om en och en halv vecka (24e jan). Blir borta i tre månader på en backpacking tur.
Kommer väl hem slutet april/ början av maj!?
Se till att skruva upp värmen i garaget så ska jag tänka på er när jag sitter och glor på en palm och dricker en kall pilsner och steker fläsket.
Får väl se om jag hinner få klart hojen innan sommaren, annars får det ta den tid det tar!?!
 

TLRR

Guest
tl1000larsson skrev:
Satt här och spånade och tänkte kolla intresset för en TL körning lördagen den 13/5 eller lördagen den 20/5 då är väll alla påställda och färdig moddade :fatta! undantagen Ronny då :tuttar

:hördu Lasse,Lasse Liten.... :brynad så jag är utesluten då.om ni bara visste!!! :hihi
 

Gabor

Guest
TLRR skrev:
tl1000larsson skrev:
Satt här och spånade och tänkte kolla intresset för en TL körning lördagen den 13/5 eller lördagen den 20/5 då är väll alla påställda och färdig moddade :fatta! undantagen Ronny då :tuttar

:hördu Lasse,Lasse Liten.... :brynad så jag är utesluten då.om ni bara visste!!! :hihi


Jag är på, ledig å redo för Rocknroll.....
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
TLRR skrev:
tl1000larsson skrev:
Satt här och spånade och tänkte kolla intresset för en TL körning lördagen den 13/5 eller lördagen den 20/5 då är väll alla påställda och färdig moddade :fatta! undantagen Ronny då :tuttar

:hördu Lasse,Lasse Liten.... :brynad så jag är utesluten då.om ni bara visste!!! :hihi
Ja du Ronny upp Till bevis :D hoppas att du får ihop hojen :tummenupp .
Jag pratade med Lasse idag och tyckte båda 2 att vi spikar 20/5-06 på en gång så är det klart.Så alla med tlhojar boka nu för fan 20/5 för TL-ROCK ALA TOKHOLM :tummenupp :fyllisar :banana

Chiefen skrev:
Jao grabbs! Den här vintern/våren blir inte mycket till modsäsong för min del.
Sticker till Asien om en och en halv vecka (24e jan). Blir borta i tre månader på en backpacking tur.
Kommer väl hem slutet april/ början av maj!?
Se till att skruva upp värmen i garaget så ska jag tänka på er när jag sitter och glor på en palm och dricker en kall pilsner och steker fläsket.
Får väl se om jag hinner få klart hojen innan sommaren, annars får det ta den tid det tar!?!
Ja vad ska man säga man är ju inte avundsjuk alls Hoppas att du får det bra drick inte för mycket bärs för dom är dyra 4 spänn st
 

TLRR

Guest
japp.spika på ni.O jag spikar i garaget. :)


Chiefen skrev:
Jao grabbs! Den här vintern/våren blir inte mycket till modsäsong för min del.
Sticker till Asien om en och en halv vecka (24e jan). Blir borta i tre månader på en backpacking tur.
Kommer väl hem slutet april/ början av maj!?
Se till att skruva upp värmen i garaget så ska jag tänka på er när jag sitter och glor på en palm och dricker en kall pilsner och steker fläsket.
Får väl se om jag hinner få klart hojen innan sommaren, annars får det ta den tid det tar!?!

aaahh,låter härligt det där,må du slippa monsunregnen.Ha det så bra o ta mången kort för lite allmän visning sedan.:tummenupp

tlmartin skrev:
Ja du Ronny upp Till bevis :D hoppas att du får ihop hojen :tummenupp .

Bevis o Bevis.Det kommer Bevis,jag hoppas,lovar o svär. :)
 
Last edited:

TLRR

Guest
tlmartin skrev:
Vad menar du med HOPPAS :va du skulle ju spika i garaget :)

Ett ordspråk från Amerika. :va De är ju bra på att lova,HOPPAS jag hinner bli klar till datumet som ni spikar på.

Förutom tid så kostar det en hel del penegar oxå.allt ska ju lira ihop.De som bygger o beställer delar o tjänster utomlands vet vad jag tjatar om.Ibland försvinner inspirationen när man får vänta på delar 4-5 mån (man får andra utgifter oxå).samt att det tar tid att samla ihop pengarna för nästa steg som måste göras.Efter det tar det ytterligare ett par månader att få det steget iland.så har det hållit på.Till slut blir TIDEN (datumet)inte den avgörande faktorn längre,utan slutresultatet NÄR man blir klar.

Så man övergår till att bli realist istället för tidsoptimist.Det är i det här skedet som det är så jevla svårt att slutföra ett projekt och många ger upp och säljer,titta i annonser,säljes pga tidsbrist o pengabrist mm.MEN fan inte jag,den ska bli klar,men går inte ut med ett datum längre utan skriver istället HOPPAS.
HOPPAS ni förstår ett stort projekts dilemma.för det har jag gjort den hårda vägen,för man vill alltid ha mer (HABEGÄR :3freak )under byggandets gång.

När detta började så var det meningen att montera enbart glasfiberkåpor,helsystem och omslipade kamaxlar.För att köra halvförsäkrat o lite trimmat.

Sagt o gjort så beställde jag mitt M4 system med titanburkar.men redan där så började det krångla eftersom jag ville ha ett racesystem så kallat Tuct-in. Då det systemet bara fanns med aluburkar.Men betalt för titanburkar,vi kom överens om att en portning,flödestestat o inslipade 5-vinklars ventiler skulle kompensera mellanskillnaden.Så nu var det igång :gnissla .

Nästa steg var att skicka kamaxlarna till England till en viss herre som skulle slipa om dessa till en profil som skulle funka bra ihop med systemet och portningen.Valde mellan en massa durationer o profiler efter mycket mailande fram o tillbaka.

När jag sent om sides fick beskedet att dessa var klara så hade jag under tiden bestämt mig för att montera högkompskolvar och bad honom skicka med dessa i paketet,men dessa kolvar var naturligtvis beställningsvara så man fick fint vänta tills dessa var tillverkade och skickade till England.Efter 3 mån fick jag paketet o jag var glad som ett barn på julafton.

Hem fort som fan och öppnade paketet och fann att kamaxlarna för insug var förstörda troligtvis i frakten.Blev skogstokig och började tvisten om vems fel det var,att de var förstörda,kan säga att jag vann inte och förlorade 5000 lusentappar på den affären. Kapade insugs kamaxlarna mitt i tu i besvikelsens stund för att motstå frestelsen att laga dessa o tänka va fan det funkar.Kan säga att jag inte kunnat lita på dessa idag. Har föresten två stycken felfria raceslipade avgaskammar kvar. :) glömt bort.

Nya friska tag,bara jobba över och på helger för att få ihop 12 lusentappar o förbetälla det sista paret av Vee-two´s kamaxlar som hade en profil,duration o lyft som tilltalade mina grejor som var gjort hitentills.Skickade pengar o väntade på paketet från Australien.

Under tiden så skulle jag montera mina kolvar,sagt o gjort men under arbetets gång så såg jag att det var en repa i nicasilen på främre cylindern som inte var snygg.Här började jag ruttna på skiten.Så det var bara att börja på att forska i vem som var duktig på nicasilombeläggning,letade som fan på nätet och fick höra genom ett par forna dragracingkompisar att i Svedala fanns det inga duktiga med resurser nog,utan dom fanns i England. Som är duktigast på att utföra detta jobb."Pust" inte en dust till med gubben i England tänkte jag.

I det här skedet började jag fundera på om man inte skulle slå slag i saken och gå linan ut.Lätta så mycket som det är rimligt och raceprylar införskaffades,vartefter som ekonomin tillät.Kul,fick mina fälgar från Italien o skivor från USA o luftburk o airducts från England o stötdämpare från Tyskland o rearsets från Japan mm.

Nu kom insprationen tillbaks o cylindren skickades till England (mycket England här)efter koll på vad en ny skulle kosta :3freak .(sen har man en del att skylla på TL-planet för inspiration och habegär oxå. :huvet ) Hörde senare om en hel del lirare som hade problem med underdelen på motorn,vevlager o vevaxlar mm.Så jag började kolla min underdel lite mer noggrant med lupp o micrometer,började mäta upp kolvar,vevstakar och kamaxlar och i vikt mellan orginal och dessa nya prylar.Upptäckte att det blev redan uppåt ett halvt kilo lättare redan där(utan sissor-gear och decomp mek.) och det är mycket där gram räknas och märks.Wow mindre spinnuppmassa och snabbare ax.Kul

Då kom beslutet att ett par Carillo vevtakar måste bara införskaffas (Lättare och mycket starkare).så det var bara att börja knega som fan och spara pengar igen.Så nu återstår det bara att hitta en pålitlig firma,som man kan lita på och som kan göra arbetet att lätta vevaxeln och mäta in lagrerna för vevstakarna mera noggrant än med Plastiqe remsor,samt att balansera hela paketet.dvs vevaxel vevtakar o kolvar,och det kostar ju pengar.Så det är där jag är NU.SPARAR och knegar och sparar pengar igen."Suck"

Under projektets gång har man bytt jobb.men innan jag fick detta jobb så var man rädd att man skulle bli arbetslös ett tag (hela avdelningen uppsagd pga. omorganisation )= inga pengar,no projekt,men det vart aldrig så.Måste sedan införskaffa mig en bil för att ta mig nånstans till garaget exempelvis.+fick lite andra utgifter :) ,så det tar lite längre tid nu att spara ihop det sista tiotusentals pengarna för att slutföra detta,men jag HOPPAS att jag kommer igång med moppen nu snart. Så det är därför som man inte lovar att hinna med till ett datum,utan man säger HOPPAS.

Långt vart det,ingen ursäkt är det heller,men det kan ju var nyttigt för någon som skall börja ett projekt och orkar läsa detta,så denne vet vad som kan hända.för det är ingen dans på rosor och är inte smärtfritt heller med ett stort projekt.Man ska hitta delar,firmor som gör bra jobb,forska,spara pengar,forska mera,veta vad man vill,importera o krångla med tull och papper.Så det mesta i tankeväg hinner ändras under projektets gång.Det sista men inte det minsta är att man skall bilda sig en uppfattning om personen som man överlåtit att utföra ett ingrepp i motorn eller vad det kan vara.VET HAN VAD HAN SYSSLAR MED. Osv.mm.lixom då va ba.serru. :)
MVH.
/Ronny
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ha det så jäla gött Chiefo!! :fyllisar *tokigt avis* :argpådato
Titta in nån gång vetja.
:banana
Chiefen skrev:
Jao grabbs! Den här vintern/våren blir inte mycket till modsäsong för min del.
Sticker till Asien om en och en halv vecka (24e jan). Blir borta i tre månader på en backpacking tur.
Kommer väl hem slutet april/ början av maj!?
Se till att skruva upp värmen i garaget så ska jag tänka på er när jag sitter och glor på en palm och dricker en kall pilsner och steker fläsket.
Får väl se om jag hinner få klart hojen innan sommaren, annars får det ta den tid det tar!?!
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
TLRR skrev:
Ett ordspråk från Amerika. :va De är ju bra på att lova,HOPPAS jag hinner bli klar till datumet som ni spikar på.

Förutom tid så kostar det en hel del penegar oxå.allt ska ju lira ihop.De som bygger o beställer delar o tjänster utomlands vet vad jag tjatar om.Ibland försvinner inspirationen när man får vänta på delar 4-5 mån (man får andra utgifter oxå).samt att det tar tid att samla ihop pengarna för nästa steg som måste göras.Efter det tar det ytterligare ett par månader att få det steget iland.så har det hållit på.Till slut blir TIDEN (datumet)inte den avgörande faktorn längre,utan slutresultatet NÄR man blir klar.

Så man övergår till att bli realist istället för tidsoptimist.Det är i det här skedet som det är så jevla svårt att slutföra ett projekt och många ger upp och säljer,titta i annonser,säljes pga tidsbrist o pengabrist mm.MEN fan inte jag,den ska bli klar,men går inte ut med ett datum längre utan skriver istället HOPPAS.
HOPPAS ni förstår ett stort projekts dilemma.för det har jag gjort den hårda vägen,för man vill alltid ha mer (HABEGÄR :3freak )under byggandets gång.

När detta började så var det meningen att montera enbart glasfiberkåpor,helsystem och omslipade kamaxlar.För att köra halvförsäkrat o lite trimmat.

Sagt o gjort så beställde jag mitt M4 system med titan burkar.men redan där så började det krångla efter som jag ville ha ett racesystem så kallat tuct-in så fanns det bara i aluburkar.Men hade betalt för titanburkar,vi kom överens om att en portning,flödestestat o inslipade 5-vinklars ventiler skulle kompensera mellanskillnaden.Så nu var det igång :gnissla .

Nästa steg var att skicka kamaxlarna till England till en viss herre som skulle slipa om dessa till en profil som skulle funka bra ihop med systemet och portningen.Valde mellan en massa durationer o profiler efter mycket mailande fram o tillbaka.

När jag sent om sides fick beskedet att dessa var klara så hade jag under tiden bestämt mig för att montera högkompskolvar och bad honom skicka med dessa i paketet,men dessa kolvar var naturligtvis beställningsvara så man fick fint vänta tills dessa var tillverkade och skickade till England.Efter 3 mån fick jag paketet o jag var glad som ett barn på julafton.

Hem fort som fan och öppnade paketer och fann att kamaxlarna för insug var förstörda troligtvis i frakten. Man blev skogstokig och började tvisten om vems fel det var att de var förstörda,kan säga att jag vann inte och förlorade 5000 lusentappar på den affären,kapade insugs kamaxlarna mitt i tu i besvikelsens stund för att inte motstå frestelsen att laga dessa o tänka va fan det funkar.Kan säga att jag inte kunnat lita på dessa idag. Har föresten två stycken felfria raceslipade avgaskammar kvar. :) glömt bort.

Nya friska tag,bara jobba över och på helger för att få ihop 12 lusentappar o förbetälla det sista paret av Vee-two´s kamaxlar som hade en profil,duration o lyft som tilltalade mina grejor som var gjort hitentills.Skickade pengar o väntade på paketet från Australien.

Under tiden så skulle jag montera mina kolvar,sagt o gjort men under arbetets gång så såg jag det var en repa i nicasilen på främre cylindern.Här började jag ruttna på skiten.Så det var bara att börja på att forska i vem som var duktig på nicasilombeläggning,letade som fan på nätet och fick höra genom ett par forna dragracingkompisar att i Svedala fanns det inga duktiga med resurser,utan dom fanns i England. Som är duktigast på att utföra detta."Pust" inte en vända till med gubben i England tänkte jag.

I det här skedet började jag fundera på om man inte skulle slå i slag och gå linan ut.Lätta så mycket det är rimligt och raceprylar införskaffades vartefter som ekonomin tillät.Kul,fick mina fälgar o skivor o luftburk o airducts o stötdämpare mm.

Nu kom insprationen tillbaks o cylindren skickades till England efter koll på vad en ny skulle kosta :3freak .Sen har man en del att skylla på TL-planet för habegäret oxå. :huvet Hörde om en hel del som hade problem med underdelen på motorn,vevlager o vevaxlar mm.Så jag började kolla min underdel lite mer noggrant med lupp o micrometer,började mäta upp kolvar,vevstakar och kamaxlar och i vikt mellan orginal och dessa nya prylar.Upptäckte att det blev redan uppåt ett halvt kilo lättare redan där.Wow mindre spinnuppmassa och snabbare ax.Kul

Då kom beslutet att ett par Carillo vevtakar skall införskaffas (Lättare och mycket starkare).så det var bara att börja spara pengar igen.Så nu är det bara att hitta en pålitlig firma som man kan lita på som kan göra arbetet att lätta vevaxeln och mäta in lagrerna för vevstakarna mera noggrant än med Plastiqe remsor samt balansera hela paketet.dvs vevaxel vevtakar o kolvar,och det kostar ju pengar.Så det är där jag är NU.SPARAR pengar igen."Suck"

Under projektets gång har man bytt jobb.men innan jag fick detta jobb så var man rädd att man skulle bli arbetslös ett tag = inga pengar,no projekt,men det vart aldrig så.Måste sedan införskaffa mig en bil för att ta mig nånstans till garaget exempelvis.+lite andra utgifter,så det tar lite längre tid nu att spara ihop det sista tiotusentals pengarna för att slutföra detta,men jag HOPPAS att jag kommer igång med moppen nu snart. Så det är därför som man inte lovar att hinna med till ett datum,utan man säger HOPPAS

Långt vart det,ingen ursäkt är det heller ,men kan ju var nyttigt för någon som skall börja ett projekt och orkar läsa detta,vet vad som kan hända.för det är ingen dans på rosor med ett stort projekt.Man ska hitta delar,firmor som gör bra jobb,forska,spara pengar ,importera o krångla med tull och papper.Så det mesta i tankeväg ändras under projektets gång.Det sista men inte det minsta är att man skall bilda sig en uppfattning om personen som man överlåtigt att utföra ett ingrepp i motorn eller vad det kan vara.VET HAN VAD HAN SYSSLAR MED. Osv.mm.lixom då va.
MVH.
/Ronny
:banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Härligt o läsa Ronny, skönt med folk som lägger ner en hels jäl plus lite till i projektet, hojta till den dan du ska sälja den där hojen så kanske jag kommer o hämtar den :)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
TLRR skrev:
Ett ordspråk från Amerika. :va De är ju bra på att lova,HOPPAS jag hinner bli klar till datumet som ni spikar på.

MVH.
/Ronny

E Ronny det är nog dags att sälja och köpa en TLS istället så slipper du trimma :fatta!

För din skull så tar vi ett datum till så fort du är klar :banana

Chiefen skrev:
Jao grabbs! Den här vintern/våren blir inte mycket till modsäsong för min del.
Sticker till Asien om en och en halv vecka (24e jan). Blir borta i tre månader på en backpacking tur.
Kommer väl hem slutet april/ början av maj!?
Se till att skruva upp värmen i garaget så ska jag tänka på er när jag sitter och glor på en palm och dricker en kall pilsner och steker fläsket.
Får väl se om jag hinner få klart hojen innan sommaren, annars får det ta den tid det tar!?!

Ja du Jonas du om någon behöver ju en break ha de så gott och väll mött whenever U check in :tummenupp
 

ethno

Live fast, DrIvE fast
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 660
Låter bra med en TL körning i Stockholm den 20/5.
Hoppas att väder och liknande är bra då.
Kommer förhoppningsvis minst en TL1000R från norrland. Har bara 55 mil att köra.
 

V-Spin

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Insjön
Hoj
TL1000R
tl1000larsson skrev:
Satt här och spånade och tänkte kolla intresset för en TL körning lördagen den 13/5 eller lördagen den 20/5 då är väll alla påställda och färdig moddade :fatta! undantagen Ronny då :tuttar

Lika bra att vara ute i god tid eller hur för det har ju varit väldigt klent med dessa körningar.

Så vem får åka med jo alla som har en TL såklart och bor tja vi kör i stockholm-norrtälje-nynäshamn-huddinge ja ni fattar alla får ju så klart vara med övernattning för en eller två kan nog ordnas för långväga gäster med garageplats såklart :)

Om vi börjar nu så kanske vi hinner åka 2 ggr ihop i år :rofl

Mycket intressant, räkna med en dalmas :tummenupp
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Prestanda Tl1000r

Eftersom jag inte har provat nån annan TLR än min egen så har jag svårt uppfatta om min går grymt bra eller bara måttligt. Ett sätt att jämföra är ju om man går in på lite framhjulslyft. Min tex går lätt upp på ettan och sen så kan man växla vidare om man vill. Däremot så får jag tyvärr inte upp den på tvåans växel bara genom att gasa. Man kan nog använda kopplingen, men det skulle kännas som att pönta hojen. Hur har ni det som har TLR och TLS eller andra twinnar. Har helsystem på min hoj men inget power comander, jag har bytt till annat luftfilter och tycker att den går bra.
 

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Ort
I Hembyn
Hoj
Trajja Scrambler
Rydde skrev:
Eftersom jag inte har provat nån annan TLR än min egen så har jag svårt uppfatta om min går grymt bra eller bara måttligt. Ett sätt att jämföra är ju om man går in på lite framhjulslyft. Min tex går lätt upp på ettan och sen så kan man växla vidare om man vill. Däremot så får jag tyvärr inte upp den på tvåans växel bara genom att gasa. Man kan nog använda kopplingen, men det skulle kännas som att pönta hojen. Hur har ni det som har TLR och TLS eller andra twinnar. Har helsystem på min hoj men inget power comander, jag har bytt till annat luftfilter och tycker att den går bra.
Jag ligger 80 - 100 knyck släpper gasen snabbt och ger sen fullt samtidigt som jag flyttar tyngden bakåt. Då kommer den fint på 2-an utan koppling :D .. med kopplingen kan man få upp den i lägre hastighet...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top