TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Dr E

lifesaver
Gick med
5 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ1
I am back

Har kuskat runt på en RSV-R en sommar men insåg att det var för mycket kosing att ha körandes :kocko , ligger ofta på gränsen varför jag bestömde mig för att sälja samt att köpa en TL igen. Provkört både TLR samt TLS som jag hade tidigare. TLR kändes som ett bojsänke. Tung & sävlig samt klart överpris av säljare :kocko . TLS dock inte riktigt samma knuff i motorn men oj vad lätt den känns i jämförelse. Fick med leovinci mukller burkar samt KN filter :banana så nu söker jag bara efter en PCII så om någon har en över hojta till så hugger jag. Kördes hem till Sthlm idag. ca: 20 mil & ett konstant leende över det fantastiska ljudet, snacka om ståpäls :lol .
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Dr E skrev:
Har kuskat runt på en RSV-R en sommar men insåg att det var för mycket kosing att ha körandes :kocko , ligger ofta på gränsen varför jag bestömde mig för att sälja samt att köpa en TL igen. Provkört både TLR samt TLS som jag hade tidigare. TLR kändes som ett bojsänke. Tung & sävlig samt klart överpris av säljare :kocko . TLS dock inte riktigt samma knuff i motorn men oj vad lätt den känns i jämförelse. Fick med leovinci mukller burkar samt KN filter :banana så nu söker jag bara efter en PCII så om någon har en över hojta till så hugger jag. Kördes hem till Sthlm idag. ca: 20 mil & ett konstant leende över det fantastiska ljudet, snacka om ståpäls :lol .
Tjapp!
härligt å höra! Tycker oxå att Tillern är för klumpig på nåt sätt!
Var ute efter en sån men som tur var provsmiskade jag en S oxå..den står hemma i garaget nu :yoparty
Dessutom blir s:en råare och råare för varje gång jag kollar, och inte blir den förväxlad för en gixxer heller när man parkat i stan å svensson står å spanar.. :hihi
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Fredde83 skrev:
Tackar tackar! Är förbannat nöjd med den :)

Ja de blir till att köra in och få tid på verkstaden i morgon.

fan byt packboxar själv finns ingen anledning att leja bort det är ju plätt lätt att byta ju.
 

Dyna

"Bling Bling" säger min hoj
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Kolsva
Hoj
Gixxer 1000 -03 full smetad med kolfiber o titan. Ford Sierra Cosworth 4x4 -91 600hk Passat -03 TDI 170hk o 19"
Tiller

Tjenare Tl freaks...

undrar om d e nån som kan tipsa mig om var ja finner en Pc2 till bästa pris o kankse tips om var man kan bromsa/ställa in hojen...

tycker att min TL e lite trött...:D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dr E skrev:
Har kuskat runt på en RSV-R en sommar men insåg att det var för mycket kosing att ha körandes :kocko , ligger ofta på gränsen varför jag bestömde mig för att sälja samt att köpa en TL igen. Provkört både TLR samt TLS som jag hade tidigare. TLR kändes som ett bojsänke. Tung & sävlig samt klart överpris av säljare :kocko . TLS dock inte riktigt samma knuff i motorn men oj vad lätt den känns i jämförelse. Fick med leovinci mukller burkar samt KN filter :banana så nu söker jag bara efter en PCII så om någon har en över hojta till så hugger jag. Kördes hem till Sthlm idag. ca: 20 mil & ett konstant leende över det fantastiska ljudet, snacka om ståpäls :lol .
Jag har en PC1 till salu, det ska vara samma insida fast med annan design...
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Dyna skrev:
Tjenare Tl freaks...

undrar om d e nån som kan tipsa mig om var ja finner en Pc2 till bästa pris o kankse tips om var man kan bromsa/ställa in hojen...

tycker att min TL e lite trött...:D
Tips! Bromsa: I korsningar, vid rödljus etc..
Ställa in: I garage eller nåt sånt kanske? :rofl
Gå in på www.dynojet.se.. :Rockbanan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är ingen som ahr dom där special verktygen för att byta vevaxelslagren och dom till svingen att låna ut?
Vill inte vålda på den nya pulvrelackade ramen...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Dr E skrev:
Har kuskat runt på en RSV-R en sommar men insåg att det var för mycket kosing att ha körandes :kocko , ligger ofta på gränsen varför jag bestömde mig för att sälja samt att köpa en TL igen. Provkört både TLR samt TLS som jag hade tidigare. TLR kändes som ett bojsänke. Tung & sävlig samt klart överpris av säljare :kocko . TLS dock inte riktigt samma knuff i motorn men oj vad lätt den känns i jämförelse. Fick med leovinci mukller burkar samt KN filter :banana så nu söker jag bara efter en PCII så om någon har en över hojta till så hugger jag. Kördes hem till Sthlm idag. ca: 20 mil & ett konstant leende över det fantastiska ljudet, snacka om ståpäls :lol .

Tung & sävlig jmf med TLS.... original ja :roll

Skulle nästan låna ut min nån gång få se vad ni tycker då, grejen e att det är så lätt fixat också...
:tummenupp
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
> > UR HUSTRUNS DAGBOK
> >
> > Lördag kväll:
> > Maken var konstig idag. Vi hade bestämt en träff på stan för att
> > dricka en kopp kaffe. Jag hade shoppat med väninnorna hela dagen och
> > jag tänkte att han kanske var lite sårad för att jag var lite sen.
> > Men han sa ingenting om det.
> >
> > Samtalet flöt inte alls, han var tystlåten. Jag föreslog att vi
> > skulle flytta oss lite så att vi fick tystare platser i cafeterian,
> > för att lättare kunna prata. Han gick med på det men var tyst i alla
> > fall. Jag frågade honom om han hade bekymmer och han svarade: ²Inget
> > speciellt².
> >
> > Jag frågade om det var mitt fel att han var tystlåten och han
> > svarade: ²Det är inget; inget du behöver bekymra dig om².
> >
> > På vägen hem sa jag att jag älskade honom. Han log och fortsatte att
> > köra. Jag kunde inte förstå hans beteende och jag vet inte varför
> > han inte svarade på min kärleksförklaring.
> >
> > Hemma kände jag att jag min man hade försvunnit lång bort, som om
> > han inte längre ville hitta mig. Han bara satt och glodde på tv och
> > verkade långt borta.
> >
> > Till slut gick jag och lade mig och maken följde efter en stund.
> > Förvånande nog så svarade han på min kärlek och mina smekningar. Vi
> > älskade, men han kändes fortfarande långt borta. Jag kände att jag
> > inte längre orkade, så jag tog upp saken med honom men märkte att
> > han redan hade somnat. Grät mig till sömns.
> >
> > Jag vet inte vad jag ska göra. Är säker på att han har ett
> > förhållande med någon annan. Mitt liv är en katastrof.
> >





> >
> > UR MAKENS DAGBOK:
> > Lördag kväll:
> > Hojen startade inte idag, men jag fick knulla i alla fall! :D

:yoparty
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
J-Bone skrev:
Tung & sävlig jmf med TLS.... original ja :roll

Skulle nästan låna ut min nån gång få se vad ni tycker då, grejen e att det är så lätt fixat också...
:tummenupp
Jo det är nog som du säger, men..jag vet att jag har fel men jag ger mig aldrig! :hihi
 

funderar tl

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
TL1000R-00
Funderar på TL1000R tips?

Tjena!
Funderar på Tl1000R har lite frågor!

Skillnader på årsmodellerna -98 -99 -00?
Vad skall man betala för respektive årsmodell?
Vad skall man se upp för?
Har ni några cyklar att tipsa om?

/Mikael
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
funderar tl skrev:
...Vad skall man se upp för?
Har ni några cyklar att tipsa om? ...
Finns inte mycket att direkt se upp för, det är rätt skottsäkra hojar men några saker kan nämnas i alla fall:
*Packboxar i gaffel, det är en tung knarr som inbjuder att wheelas med, sånt sliter packboxar. Och av samma orsak kan man misstänka att styrlager går hårt. Dock har ingen bytt dessa vad jag vet ännu men det kanske börjar när hojarna blir äldre. Hursomhelst så är det inga stora pengar och inget svårt heller.
*Oljeläck från packboxen där kopplingspinnen går in i motorn. En baggis att fixa. Verkar vara vanligare på hojar som det wheelas mycket med. Eller åtminstone så märks det vid bakhjulsåka.
*Slirande koppling. Jag har dock inte haft några problem på nån av de båda tillrar jag haft. Både den förra och den nuvarande har ett ruggigt hugg i kopplingen om man är oförsiktig. Min teori är att det är hojar som kopplats upp på bakhjulet på 2:an/3:an som får kopplingsslir.
*Tidiga tillers tappar solocutsen ibland med lackskador som följd. Detta beror på att ett fäste i cutsen är kass.
*Bromsar är inget specifikt problem på just tiller, tvärtom så är bromsarna bra men man kan ju tänka på att hejdarna överlag lever hårt på sporthojar.
*Vevlager går ihjäl om det är en motor som går oerhört hårt (dvs varvas mycket hela tiden) men det gäller inte hojar som går på gata, det gäller bara racehojar och åtgärdas med hjälp av farbror Carillo eller liknande.
*Bakre stötdämparen får underkänt av de flesta. Den går inte ihjäl, den får bara dåligt betyg. Det är alltså ett plus om det sitter en Öhlinare eller en Bitubo på knarren. Dvs om dämpen är i gott skick.
*Om det sitter slipon på knarren så ska du nog se till att få med originaldämparna, de kan vara bra att ha hos SBP. Du vet det där jä*la nålsögat som man ska försöka slinka igenom vartannat år. :)
*Många kapar ur luftburken för bättre flöde eller tar bort locket helt och hållet. Kolla vad som gjorts.
*I samband med slipon och/eller luftburksmodd brukar man bromsa knarren och korrigera bränslekurvan, annars går motorn oftast magert. Åtgärdas oftast med hjälp av en PCII:a och en intsällning av denna i en bromsbänk. Se till att en ev bromsning är gjord av nån som fattar att tänka själv. Min knarr bromsades av en mek som inte gör det med följd att den iofs gav mer effekt än standard men var helt okörbar. Jag fick ta bort PCII:an för att kunna köra knarren. Den går utmärkt med std bränslekurva men om jag skulle behålla så skulle jag nog satsa på att mappa själv baserat på en lambda i avgas men det kanske är överkurs för somliga.
*TPS, dvs trottelpositionsgivaren kan ibland behöva justeras. Har aldrig råkat ut för det själv men andra har gjort det. En baggis.
*Tanktätningen kan läcka. Dvs packningen som sitter i botten mellan tank och tankinsats. Egentligen en bagatell det också men det tycker man inte när man kommer ut till knarren och full tank har runnit ut och man dessutom har 5 mil till närmsta mack. Originalpackningen kostar visst en slant. Jag gjorde en egen av oljekork men det kräver lite eftertanke eftersom den ordinarie är 3 mm tjock och oljekorken mycket tunnare.
*Tiller anses som tung och klumpig av somliga. Tyngden går iofs att åtgärda om man har fet plånbok, klumpigheten går att åtgärda med relativt små medel, det rör sig främst om ändringar i chassiets inställningar. Själv tycker jag att det är en oerhört smidig knarr redan med standard inställningar men då är jag uppfödd på hojar med mjuka stålramar och hårda bakelitdäck. :)
Dvs knarrar från början på det glada 80-talet.
*Suzukis stundtals horribla reservdelspriser. Men alla slitdelar finns ju pirat så det är oftast inget problem.
*Skarp knävinkel för passagerare men vafan, det är ju en sporthoj. Hon får inte ha höga klackar för då skaver hon på dämparna. Dessutom skadas klackarna av värmen men det känns ju som ett sekundärt problem. :rofl

Positiva egenskaper:
*Gött brum i puffran. Och gött vridmoment i mellanregistret. Har man inte tokbrått så åker man rätt fort även utan att sitta och växla ner i slutet av varenda böj.
*Fullstor knarr. När jag tittar nedåt så vill jag se tanken, inte framhjulet.
*Ingen dusssin-R1:a.
*En av få moderna knarrar som jag törs kalla blivande klassiker. En av få moderna knarrar som redan är kult.
*Anses iofs slö av somliga men jag anser att dom utan vidare går fortare än de flesta chaufförer klarar av att fullt ut hantera. Men jag är ju gammal o gaggig. :)
*Kräver mer av sin chaufför än en rak4:a gör. Ja, jag anser faktiskt att det är en god egenskap men jag vet att en del tycker att det är dåligt. Ex vis kan man inte motorbromsa hursomhelst eftersom motorbromsen är våldsammare än på en fyra. Man kan inte åka 40 km/h på högsta spettet eftersom knarren då hoppar i bitar. Men sånt är helt ok för min del, det handlar bara om att man måste köra hojen, inte enbart åka med som en sorts främre passagerare.


Finns säkert fler saker som jag inte kommer på just nu men det finns alltså inga riktigt svaga punkter. Mycket av det som jag räknat upp ovan är ju rena bagateller. För den köpare som ska satsa på gatåka är det ett köp som är närmast kassaskåpssäkert såvida det inte handlar om ett uppenbart lik.

Och här finns en billig tiller, det är dock lite att göra på den:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19203

Hur ska du hantera ditt nick sen när du skaffat tiller då? :D

Oj, vad långt det blev. Och dessutom kommer säkert några att fylla på med mer info.
 
Last edited:

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
KaZ skrev:
> > UR HUSTRUNS DAGBOK
> >
> > Lördag kväll:
> > Maken var konstig idag. Vi hade bestämt en träff på stan för att
> > dricka en kopp kaffe. Jag hade shoppat med väninnorna hela dagen och
> > jag tänkte att han kanske var lite sårad för att jag var lite sen.
> > Men han sa ingenting om det.
> >
> > Samtalet flöt inte alls, han var tystlåten. Jag föreslog att vi
> > skulle flytta oss lite så att vi fick tystare platser i cafeterian,
> > för att lättare kunna prata. Han gick med på det men var tyst i alla
> > fall. Jag frågade honom om han hade bekymmer och han svarade: ²Inget
> > speciellt².
> >
> > Jag frågade om det var mitt fel att han var tystlåten och han
> > svarade: ²Det är inget; inget du behöver bekymra dig om².
> >
> > På vägen hem sa jag att jag älskade honom. Han log och fortsatte att
> > köra. Jag kunde inte förstå hans beteende och jag vet inte varför
> > han inte svarade på min kärleksförklaring.
> >
> > Hemma kände jag att jag min man hade försvunnit lång bort, som om
> > han inte längre ville hitta mig. Han bara satt och glodde på tv och
> > verkade långt borta.
> >
> > Till slut gick jag och lade mig och maken följde efter en stund.
> > Förvånande nog så svarade han på min kärlek och mina smekningar. Vi
> > älskade, men han kändes fortfarande långt borta. Jag kände att jag
> > inte längre orkade, så jag tog upp saken med honom men märkte att
> > han redan hade somnat. Grät mig till sömns.
> >
> > Jag vet inte vad jag ska göra. Är säker på att han har ett
> > förhållande med någon annan. Mitt liv är en katastrof.
> >





> >
> > UR MAKENS DAGBOK:
> > Lördag kväll:
> > Hojen startade inte idag, men jag fick knulla i alla fall! :D

:yoparty

:gnissla
 

funderar tl

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
TL1000R-00
Tl1000 tips?

Har tittat på en -99 med PC och helsystem som gått 1900mil, cykeln är intagen som flytt från saudiarabien till sverige -02 har det några nackdelar?
Och en -00 som gått 2400 med slipon nya däck nya bromsar nyservad bes.

Får -00 för 60 lappar, -99:n strax under är det skyhöga priser eller vill ju inte bli helt blåst?

nicket kommer nog efter första turen!
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
funderar tl skrev:
Har tittat på en -99 med PC och helsystem som gått 1900mil, cykeln är intagen som flytt från saudiarabien till sverige -02 har det några nackdelar?
Och en -00 som gått 2400 med slipon nya däck nya bromsar nyservad bes.

Får -00 för 60 lappar, -99:n strax under är det skyhöga priser eller vill ju inte bli helt blåst?

nicket kommer nog efter första turen!

har du kikat på Robban C:s hoj...har du inte tummen mitt i näven behöver det inte bli dyrt å fixa den där...

priserna verkar rätt normala tycker ja....

skynda å fynda :banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Seriöst Robban, är du professor på nån TL skola som jag inte vet nåt omeller?
Du har väldigt mycket svar påa alla frågor. Och har alla(?) fakta, har du dom i huvet eller sitter du där och slår i alla böcker som går att uppbringa i denna världen?
Sherlock Holmes trodde att hjärnan bara kunde ta in visst mycket information, så det som han inte ansåg vara nåt som man egentligen behövde veta såg han till att glömma bort. Och då tänker jag, Finns det nåt annat än TL1000 i din skalle?
I så fall är jag grymt imponerad, annars är jag bar aliiiite imponerad.
KNOWLEDGE IS KING!
 

funderar tl

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
TL1000R-00
Tl1000 tips?

Import cykeln då? eller flyttgods?
Finns det inga nackdelar med en sådan? och skall priset vara samma som svensksålda?
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
Ricken skrev:
Seriöst Robban, är du professor på nån TL skola som jag inte vet nåt omeller?
Du har väldigt mycket svar påa alla frågor. Och har alla(?) fakta, har du dom i huvet eller sitter du där och slår i alla böcker som går att uppbringa i denna världen?
Sherlock Holmes trodde att hjärnan bara kunde ta in visst mycket information, så det som han inte ansåg vara nåt som man egentligen behövde veta såg han till att glömma bort. Och då tänker jag, Finns det nåt annat än TL1000 i din skalle?
I så fall är jag grymt imponerad, annars är jag bar aliiiite imponerad.
KNOWLEDGE IS KING!

en grymt bra kille på att ha koll på mekaniska saker måste ja säga....

tl-trådens egna bosse bildoktor :tungan
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
funderar tl skrev:
Import cykeln då? eller flyttgods?
Finns det inga nackdelar med en sådan? och skall priset vara samma som svensksålda?

Du micke bor du i ö-viks stadskärna kan du få se den ikväll om du vill :7peta

hoppla http://www.blocket.se/view/5113425.htm?caller=vnl_s&l=0&c=1&city=0

Robban_C: Jag upptäckte varför den skvallrade, jag hade inte satt på locket till expansionskärlet ordentligt. Om du studerat det så förstår du då vad som händer vid gaspådrag. :)
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top