funderar tl skrev:
...Vad skall man se upp för?
Har ni några cyklar att tipsa om? ...
Finns inte mycket att direkt se upp för, det är rätt skottsäkra hojar men några saker kan nämnas i alla fall:
*Packboxar i gaffel, det är en tung knarr som inbjuder att wheelas med, sånt sliter packboxar. Och av samma orsak kan man misstänka att styrlager går hårt. Dock har ingen bytt dessa vad jag vet ännu men det kanske börjar när hojarna blir äldre. Hursomhelst så är det inga stora pengar och inget svårt heller.
*Oljeläck från packboxen där kopplingspinnen går in i motorn. En baggis att fixa. Verkar vara vanligare på hojar som det wheelas mycket med. Eller åtminstone så märks det vid bakhjulsåka.
*Slirande koppling. Jag har dock inte haft några problem på nån av de båda tillrar jag haft. Både den förra och den nuvarande har ett ruggigt hugg i kopplingen om man är oförsiktig. Min teori är att det är hojar som kopplats upp på bakhjulet på 2:an/3:an som får kopplingsslir.
*Tidiga tillers tappar solocutsen ibland med lackskador som följd. Detta beror på att ett fäste i cutsen är kass.
*Bromsar är inget specifikt problem på just tiller, tvärtom så är bromsarna bra men man kan ju tänka på att hejdarna överlag lever hårt på sporthojar.
*Vevlager går ihjäl om det är en motor som går oerhört hårt (dvs varvas mycket hela tiden) men det gäller inte hojar som går på gata, det gäller bara racehojar och åtgärdas med hjälp av farbror Carillo eller liknande.
*Bakre stötdämparen får underkänt av de flesta. Den går inte ihjäl, den får bara dåligt betyg. Det är alltså ett plus om det sitter en Öhlinare eller en Bitubo på knarren. Dvs om dämpen är i gott skick.
*Om det sitter slipon på knarren så ska du nog se till att få med originaldämparna, de kan vara bra att ha hos SBP. Du vet det där jä*la nålsögat som man ska försöka slinka igenom vartannat år.
*Många kapar ur luftburken för bättre flöde eller tar bort locket helt och hållet. Kolla vad som gjorts.
*I samband med slipon och/eller luftburksmodd brukar man bromsa knarren och korrigera bränslekurvan, annars går motorn oftast magert. Åtgärdas oftast med hjälp av en PCII:a och en intsällning av denna i en bromsbänk. Se till att en ev bromsning är gjord av nån som fattar att tänka själv. Min knarr bromsades av en mek som inte gör det med följd att den iofs gav mer effekt än standard men var helt okörbar. Jag fick ta bort PCII:an för att kunna köra knarren. Den går utmärkt med std bränslekurva men om jag skulle behålla så skulle jag nog satsa på att mappa själv baserat på en lambda i avgas men det kanske är överkurs för somliga.
*TPS, dvs trottelpositionsgivaren kan ibland behöva justeras. Har aldrig råkat ut för det själv men andra har gjort det. En baggis.
*Tanktätningen kan läcka. Dvs packningen som sitter i botten mellan tank och tankinsats. Egentligen en bagatell det också men det tycker man inte när man kommer ut till knarren och full tank har runnit ut och man dessutom har 5 mil till närmsta mack. Originalpackningen kostar visst en slant. Jag gjorde en egen av oljekork men det kräver lite eftertanke eftersom den ordinarie är 3 mm tjock och oljekorken mycket tunnare.
*Tiller anses som tung och klumpig av somliga. Tyngden går iofs att åtgärda om man har fet plånbok, klumpigheten går att åtgärda med relativt små medel, det rör sig främst om ändringar i chassiets inställningar. Själv tycker jag att det är en oerhört smidig knarr redan med standard inställningar men då är jag uppfödd på hojar med mjuka stålramar och hårda bakelitdäck.
Dvs knarrar från början på det glada 80-talet.
*Suzukis stundtals horribla reservdelspriser. Men alla slitdelar finns ju pirat så det är oftast inget problem.
*Skarp knävinkel för passagerare men vafan, det är ju en sporthoj. Hon får inte ha höga klackar för då skaver hon på dämparna. Dessutom skadas klackarna av värmen men det känns ju som ett sekundärt problem.
Positiva egenskaper:
*Gött brum i puffran. Och gött vridmoment i mellanregistret. Har man inte tokbrått så åker man rätt fort även utan att sitta och växla ner i slutet av varenda böj.
*Fullstor knarr. När jag tittar nedåt så vill jag se tanken, inte framhjulet.
*Ingen dusssin-R1:a.
*En av få moderna knarrar som jag törs kalla blivande klassiker. En av få moderna knarrar som redan är kult.
*Anses iofs slö av somliga men jag anser att dom utan vidare går fortare än de flesta chaufförer klarar av att fullt ut hantera. Men jag är ju gammal o gaggig.
*Kräver mer av sin chaufför än en rak4:a gör. Ja, jag anser faktiskt att det är en god egenskap men jag vet att en del tycker att det är dåligt. Ex vis kan man inte motorbromsa hursomhelst eftersom motorbromsen är våldsammare än på en fyra. Man kan inte åka 40 km/h på högsta spettet eftersom knarren då hoppar i bitar. Men sånt är helt ok för min del, det handlar bara om att man måste
köra hojen, inte enbart
åka med som en sorts främre passagerare.
Finns säkert fler saker som jag inte kommer på just nu men det finns alltså inga riktigt svaga punkter. Mycket av det som jag räknat upp ovan är ju rena bagateller. För den köpare som ska satsa på gatåka är det ett köp som är närmast kassaskåpssäkert såvida det inte handlar om ett uppenbart lik.
Och här finns en billig tiller, det är dock lite att göra på den:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19203
Hur ska du hantera ditt nick sen när du skaffat tiller då?
Oj, vad långt det blev. Och dessutom kommer säkert några att fylla på med mer info.