TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Robban_C skrev:
TB = Throttle Body antar jag. Dvs att spjällhus har lossnat och ger tjuvluft?
Jag tolkar ditt inlägg ovan som att den går på tomgånmg med koppling utsläppt men stannar när du drar in kopplingen. Låter skumt. Stannar den för att den tar tjuvluft så borde den ju stanna vad du än gör med kopplingen eller hur?
Dessutom brukar ju tjuvluft vara MEST märkbart på tomgång, då blir ju tjuvluften en rätt stor andel av det totala flödet. WOT brukar inte märka lika mycket av tjuvluft, dels eftersom motorns "naturliga" flöde är så stort, dels eftersom vakuumet minskar markant = mindre tjuvluft sugs in fel väg.
Dessutom mäter väl inte TL MAP (Manifold Air Pressure)? Då borde den fungera hyggligt på fullgas även om den tar tjuvluft under spjällhusen.

Å andra sidan så kan jag inte säga vad som är felet men som sagt, tjuvluft och koppling hör ju inte ihop.

Ang avgifter:
Tänk på blodtrycket!


Det med kopplingen var mest bara för att illustrera hur dåligt den gick på tomgång. När man drar in kopplingen så får ju motorn jobba lite lite lite lite mer och det orkade inte min... :eek:

Det går fint att köra den, men när man fetar på (så att säga) så böörpar den bara :lol

På TLP var det ju någon som beskrev hur min hoj betedde sig nästan exact, och på hans hoj var det TB som ahde lossnat lite. Tydligen inget unikt fel på TLRen...

Jaja, jag återkommer i frågan under/efter påsk då jag tänkt ta mig en titt. :)
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
WestW skrev:
Har du en sån underkåpa som jag har sitter på min TLs?
Kolla på bilden lite högre upp i tråden.

Sukka orginal tillbehör för 4000:- (pruta me grejer för drygt 12 kkr när ja köpte den :banana )

Ser grymt fet ut men inget för banköra,,,

/oden
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
PutteLiten:
Med "dra in kopplingen" menar du säkert "dra in kopplingen och lägga i växel" hoppas jag. Då förstår jag vad du menar.
Motorn går ju inte ett dugg tyngre enbart av att dra in kopplingen.

ODEN:
Tack för info! :tummenupp
Låter som om det finns mer anledning att titta på in/uppflytt av kåpor än på uppflytt av fotpinnar med andra ord. Dvs jag tolkar ditt inlägg som att fotpinnarna inte är något problem och väljer därför att lägga 250:- på ett färdigt beg fotpinnsfäste ist f att lägga massa timmar på att tillverka nya. Kan lägga dom timmarna på kåpsetet istället.

Apropå iskrap så kan jag nämna att jag har faktiskt kört bana en gång. Många år sen med en 1100EF -84. 265 pannor att lotsa runt på Gelleråsen! Eftersom jag hade tuchat backen några gånger med underkåpan på gata så tog jag bort underkåpan innan jag åkte dit. Jag tog även bort gummielementen som kåpan satt skruvad i så att endast fästena (20-30 mm innanför kåpan) fanns kvar.
Efter den dagen var fästena delvis bortskavda. :mad:
Horn i pannan med andra ord. God självkännedom att häkta av underkåpan! Idag går det nog lite lugnare till, man har förhoppningsvis mognat lite och därmed lugnat ner sig.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
PutteLiten:
Med "dra in kopplingen" menar du säkert "dra in kopplingen och lägga i växel" hoppas jag. Då förstår jag vad du menar.
Motorn går ju inte ett dugg tyngre enbart av att dra in kopplingen.

ODEN:
Tack för info! :tummenupp
Låter som om det finns mer anledning att titta på in/uppflytt av kåpor än på uppflytt av fotpinnar med andra ord. Dvs jag tolkar ditt inlägg som att fotpinnarna inte är något problem och väljer därför att lägga 250:- på ett färdigt beg fotpinnsfäste ist f att lägga massa timmar på att tillverka nya. Kan lägga dom timmarna på kåpsetet istället.

Apropå iskrap så kan jag nämna att jag har faktiskt kört bana en gång. Många år sen med en 1100EF -84. 265 pannor att lotsa runt på Gelleråsen! Eftersom jag hade tuchat backen några gånger med underkåpan på gata så tog jag bort underkåpan innan jag åkte dit. Jag tog även bort gummielementen som kåpan satt skruvad i så att endast fästena (20-30 mm innanför kåpan) fanns kvar.
Efter den dagen var fästena delvis bortskavda. :mad:
Horn i pannan med andra ord. God självkännedom att häkta av underkåpan! Idag går det nog lite lugnare till, man har förhoppningsvis mognat lite och därmed lugnat ner sig.

Oden har ju en TLS, helt annorlunda eftersom den ju inte ens har någon underkåpa original utan det måste vara en tredjepartstillverkares underkåpa som tar i. Än har jag inte hört någon klaga på markfrigången av kåporna på R´en, däremot pinnar och stöd.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Missade TLS. Tack för klarläggande.
Återigen: Är det bara så att spetsarna på pinnarna tar i lite lätt eller är det ett seriöst problem?

Tycker man borde ha hört talas om det om det hade varit ett problem.
Tar pinnarna bara i lite lätt så är det ju perfekt, då har man ju en varningssiggnal. Men tar de i rejält så är det ju inge´ bra.
Stödet låter ju i alla fall allvarligt eftersom det inte fäller upp mer än det är.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Missade TLS. Tack för klarläggande.
Återigen: Är det bara så att spetsarna på pinnarna tar i lite lätt eller är det ett seriöst problem?

Tycker man borde ha hört talas om det om det hade varit ett problem.
Tar pinnarna bara i lite lätt så är det ju perfekt, då har man ju en varningssiggnal. Men tar de i rejält så är det ju inge´ bra.
Stödet låter ju i alla fall allvarligt eftersom det inte fäller upp mer än det är.

Verkar inte vara speciellt mycket, R´en har bättre markfrigång även vad det gäller fotpinnarna än S´en, men de verkar ta i vid duktiga nerlägg. Knappast på gata dock...

Det där med stödet ska jag kanske klargöra. 303 som var aktiv här på forumet förr och som ägde Putte´s hoj tidigare har skrapat stöd på sin men som han själv sa så var han praktiskt taget omkull redan men lyckades rädda hojen på knät trots att han hade benet slickat mot tanken... mirakulöst :skrämd så det är knappast något heller som tar i vid allt utom extrema nerlägg.
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
J-bone... uppmärksam du!

Annars finns det andra kåpor till TLS nu, på S-racing tror jag, som inte ser lika "bulliga" ut som mina utan påminner mer om TLR kåporna...

Måste påpeka att jag har inte skrapat kåporna vid vanlig åkning...

Peggarna på fotpinnarna blir ju kortare o kortare för varje gång du skrapar i, så det kan väl inte vara nått problem... :hihi
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
TLRR skrev:
:hoppa :hoppa Måste bara ventilera lite.Tjacka en Yamaha TTR 600 -03 idag och det känns jevligt roligt. :)

Du gick & tjacka vad :kocko :fatta! :7peta

Avis neeeeeeeeeeeeej inte då :huvet

Ha så skoj jag vill också ha en offroad men jag måsta köpa ett hus först så man får ett eget garage morsan lär ju flippa ur om man drar dit en hoj till :lol
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
tl1000larsson skrev:
J-Bone skrev:
Japp, CalSportbike har/kan greja alla de pinnarna. eftersom det bara är temorärt för mig så tänkte jag köpa de billigaste, nånting för runt 20 dollar.
Låter som en bra ide ja e på :tummenupp

LP Alum racing och Emgo ser ju likadana ut och duger gott åt mig så länge.

Ok, vi gör en liten lista få se hur många som är på. Skriv vilka pinnar och vilken färg också.

1. J-Bone - Emgo silver
2. tl1000larsson - Emgo silver(?)



sharpedge, stix, robban ??
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Har läst igenom instruktionen till TFI'n. Verkar ju lätt att justera/ställa in men är det någon som har fått örnkoll på var den ska kopplas in?

Den blå och den grå kablen ska anslutas till varsin primär injektorkabel vid ECU'n (vilka färger har de primära injektorkablarna? Är det grön/vit och grön/svart?).

Röd kabel är strömmatning och skall anslutas till valfri strömmatning som går av/på med tändningen (några bra förslag?).

Svart kabel är jord (dra direkt till batteriets minuspol eller väljer ni någon annan jord?).

:fyllisar
 

-[stiXen]-

hellre 1 liter i tanken än 10 på backen
Gick med
20 Jan 2004
Ort
G-Hammarby
Hoj
Svart TLS -97
J-Bone skrev:
Ok, vi gör en liten lista få se hur många som är på. Skriv vilka pinnar och vilken färg också.

1. J-Bone - Emgo silver
2. tl1000larsson - Emgo silver(?)
3. -[stiXen]- - Emgo silver


sharpedge, stix, robban ??

mm låter kanon..... :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mmm, jo precis. :)


Robban_C skrev:
PutteLiten:
Med "dra in kopplingen" menar du säkert "dra in kopplingen och lägga i växel" hoppas jag. Då förstår jag vad du menar.
Motorn går ju inte ett dugg tyngre enbart av att dra in kopplingen.

.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Har läst igenom instruktionen till TFI'n. Verkar ju lätt att justera/ställa in men är det någon som har fått örnkoll på var den ska kopplas in?

Den blå och den grå kablen ska anslutas till varsin primär injektorkabel vid ECU'n (vilka färger har de primära injektorkablarna? Är det grön/vit och grön/svart?).

Röd kabel är strömmatning och skall anslutas till valfri strömmatning som går av/på med tändningen (några bra förslag?).

Svart kabel är jord (dra direkt till batteriets minuspol eller väljer ni någon annan jord?).

:fyllisar


Fick du betala moms och tull? :va

Jag tänkte ta en titt på min TL i helgen, TB och kanske TFI.

Igentligen hade jag inte tänkt montera TFIn förrän jag bytt subframe - men jag kanske gör det ändå... :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Fick du betala moms och tull? :va

Jag tänkte ta en titt på min TL i helgen, TB och kanske TFI.

Igentligen hade jag inte tänkt montera TFIn förrän jag bytt subframe - men jag kanske gör det ändå... :)

Japp, jag torskade också på moms och tull... :huvet
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top