Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Usch, det är en galet seg känsla när man känner att man bara står och stampar, det går alldeles för sakta framåt. Det gäller bara att man ser till att lägga märke till det där ordet, framåt. Att det går ju iaf åt rätt håll. Sen, rätt vad det är, smäller det bara till och går fort framåt helt plötsligt. Jag skulle inte bli förvånad om det plötsligt, från en vecka till en annan, läkt ihop väldigt mycket. Det dryga är bara att vänta på den veckan.. ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Usch, det är en galet seg känsla när man känner att man bara står och stampar, det går alldeles för sakta framåt. Det gäller bara att man ser till att lägga märke till det där ordet, framåt. Att det går ju iaf åt rätt håll. Sen, rätt vad det är, smäller det bara till och går fort framåt helt plötsligt. Jag skulle inte bli förvånad om det plötsligt, från en vecka till en annan, läkt ihop väldigt mycket. Det dryga är bara att vänta på den veckan.. ;)
Det känns absolut som att det går åt rätt håll. Rörligheten blir långsamt bättre, och jag har mindre ont än i början... Så absolut, det känns som att det sker en långsam förändring åt rätt håll. Men ja, med betoning på långsam... Lite märkligt långsamt tydligen enligt läkarna, de hade nog väntat sig att det skulle ha läkt ihop vid det här laget... Jag får ju inte lägga om såret själv utan jag ser det ju bara en gång i veckan och kan inte hålla koll på eventuella förbättringar från dag till dag, så då förväntar man sig väl att det ska ha skett en ganska markant förändring när det gått en vecka sedan man såg det sist. När den markanta förbättringen uteblir och det ser i princip lika kladdigt och sårigt ut som för en vecka sedan så blir man lite less... Men nu är det förhoppningsvis inte långt kvar, en eller två veckor till trodde läkaren och sen borde det vara såpass läkt att jag slipper dessa regelbundna återbesök.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Återbesök idag igen, fortfarande lite sårigt och kladdigt på mitten men nu tyckte de att det såg ut som att det börjar komma ny hud under och därmed behöver jag inte komma tillbaka för omläggning och kontroll utan kan vårda det själv i hemmet och hålla regelbunden uppsikt på egen hand. Jag behöver iallafall inte komma tillbaka om det inte sker någon plötslig förändring åt fel håll, så det är ju trevligt :) Nu håller vi tummarna (de som kan) för att det fortsätter läka och inte vänder plötsligt åt fel håll... :näsblod

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Dags för veckouppdatering, såhär ser tummen ut idag:

processed-0be62c34-8174-4c6e-bf66-ec2ffc36d6b9_xVYVXHkn.jpeg

Mestadels läkt, ett litet sårigt område kvarstår i nederkanten på stråket där transplantatet dog. Men i övrigt är det mer eller mindre läkt tror jag, så nu ska jag testa att vara bandagelös för första gången sedan skadan. Tänker att tummen kan må bra av att få lite luft.

Området som hud transplanterats till är mer eller mindre känsellöst, så även vänstra halvan av tummen i stort (sett ur denna vinkeln alltså). Men högerhalvan finns det iallafall lite känsel i, så det är ju positivt :tummenupp

Nu är det fokus på sjukgymnastikt/rehab, jämfört med den friska högerhanden så lämnar vänstertummens rörlighet en del att önska... Mer än såhär kan jag inte böja på den:
processed-ebaa858a-081b-4481-9247-801f0075cb43_d3eacLXc.jpeg

Men förutom att tummens rörlighet är kraftigt nedsatt så lider jag inte överdrivet mycket av den, den gör inte särskilt ont eller så (på gott och ont, jag gissar att jag har känselbortfallet att tacka för smärtfrånvaron). Värre är det med handloven och ärren efter alla operationer, det spänner ganska ordentligt och gör ont om man försöker böja, sträcka eller belasta handen rent allmänt... Men jag är på gång, försöker att blicka framåt och inte ta ut förlusten i förväg. Vi får se hur pass återställd jag blir, allt vad det lider. Förhoppningsvis är det inte långt kvar tills jag kan börja pyssla så smått med diverse projekt, har redan blivit tvungen att försöka använda handen så smått. Livet, hemmet och arbetet tar ju tyvärr inte paus bara för att man är skadad... Mestadels går det väl bra, vardagen funkar hyfsat men den bristande rörligheten, känseln och styrkan är påtagligt begränsande i övrigt så det blir mest lugna och stillasittande aktiviteter för närvarande.

Insåg dessutom att nuförtiden växer det tydligen hår på insidan av tummen... Har väl hängt med från underarmen i och med hudtransplantationen:
fjun.jpg

Hårresande upptäckt :näsblod :hihi

Hoppas ni har överseende med bristen på byggrelaterade uppdateringar, lovar att det kommer mer så fort handen är lite mer brukbar :tummenupp

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

View attachment 483689

Mestadels läkt, ett litet sårigt område kvarstår i nederkanten på stråket där transplantatet dog. Men i övrigt är det mer eller mindre läkt tror jag, så nu ska jag testa att vara bandagelös för första gången sedan skadan. Tänker att tummen kan må bra av att få lite luft.

Området som hud transplanterats till är mer eller mindre känsellöst, så även vänstra halvan av tummen i stort (sett ur denna vinkeln alltså). Men högerhalvan finns det iallafall lite känsel i, så det är ju positivt :tummenupp

Nu är det fokus på sjukgymnastikt/rehab, jämfört med den friska högerhanden så lämnar vänstertummens rörlighet en del att önska... Mer än såhär kan jag inte böja på den:
View attachment 483690

Men förutom att tummens rörlighet är kraftigt nedsatt så lider jag inte överdrivet mycket av den, den gör inte särskilt ont eller så (på gott och ont, jag gissar att jag har känselbortfallet att tacka för smärtfrånvaron). Värre är det med handloven och ärren efter alla operationer, det spänner ganska ordentligt och gör ont om man försöker böja, sträcka eller belasta handen rent allmänt... Men jag är på gång, försöker att blicka framåt och inte ta ut förlusten i förväg. Vi får se hur pass återställd jag blir, allt vad det lider. Förhoppningsvis är det inte långt kvar tills jag kan börja pyssla så smått med diverse projekt, har redan blivit tvungen att försöka använda handen så smått. Livet, hemmet och arbetet tar ju tyvärr inte paus bara för att man är skadad... Mestadels går det väl bra, vardagen funkar hyfsat men den bristande rörligheten, känseln och styrkan är påtagligt begränsande i övrigt så det blir mest lugna och stillasittande aktiviteter för närvarande.

Insåg dessutom att nuförtiden växer det tydligen hår på insidan av tummen... Har väl hängt med från underarmen i och med hudtransplantationen:
View attachment 483700

Hoppas ni har överseende med bristen på byggrelaterade uppdateringar, lovar att det kommer mer så fort handen är lite mer brukbar :tummenupp
Är du månne "överrörlig"? Alltså i lederna.
Jag, som är stel, krum och ovig, har mindre rörlighet än vad du har i din sjuka tumme.
Inget problem, det är ju mitt normala.

Den där hårbeväxningen sliter du nog bort när du är igång igen. Växer det i handflatorna är det en annan sak...

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vad gött att se en så fint läkt tumme, känns som att den läkt snabbt sen du var inne sist! Jag opererade hälen för några år sedan och fick då nedsatt känsel på sidan (bredvid hälsenan)där de gått in. Känseln kom sen sakta tillbaka, men jag har inte helt fått tillbaka den, men inget som bryr mig. Men man ska kunna stimulera nervernas återväxt genom att på olika sätt beröra området utan känsel sa läkaren till mig då. Genom att beröra, kittla, sticka lite lätt tex med en gaffel osv. Kanske inte läge riktigt än för dig att hugga en gaffel i tummen ännu, men att pilla på känsellösa delar kans ju vara nåt att roa sig med hemma i soffan? ;)

Rörligheten kommer nog säkerligen med tillbaka till stor del med lite rehab, tycker man förvånas över hur snabbt och mycket rörlighet man kan tappa, för att sen ändå kunna kämpa tillbaka den. Oftast med övningar som känns helt meningslösa, men som sen visar sig vara sjukt effektiva. Det är nästan så man börjar misstänka att sjukgymnaster vet vad de pysslar med när de ger en de där tråkiga, meningslösa övningarna.. ;)

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Ang känselbortfall och nervernas återväxt så fick jag svaret att efter 6 månader så går det först att säga hur bestående känselbortfallet blir och att nerver växer långsamt därför krävs det tid. Saknas det, som i mitt fall med min krossade och avslitna tumme, några cm nerv så krävdes det transplantat av även en bit nerv. Dock fick jag "bara" känsel på halva av tummen för att kunna känna tryck. (tänk kluven uppifrån och ner , från halva nageln och neråt.)
Så ge det tid och plötsligt kanske du blir hypyersensitiv och minsta beröring gör ont, då är det på väg tillbaka med känseln, innan hjärnan ställt om sig.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang

View attachment 483689

View attachment 483690

View attachment 483700

- Gott pulvermos att du är på bättringsvägen.
Och under tiden kan du väl tala om vad tusan jag ska använda min 3D-printer till? Och hur kan jag mappa om den så den blir snabbare??

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har också mindre rörlighet i mina båda tummar än du har i din skadade tumme ....
Det viktigaste tycker jag är att få tillbaka styrkan, inte rörligheten.
För din del, smutsa inte ner dina tummar så länge skinnet inte är helt läkt.
Håller tummarna för du ska bli återställd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är du månne "överrörlig"? Alltså i lederna.
Jag, som är stel, krum och ovig, har mindre rörlighet än vad du har i din sjuka tumme.
Inget problem, det är ju mitt normala.

Den där hårbeväxningen sliter du nog bort när du är igång igen. Växer det i handflatorna är det en annan sak...
Inte vad jag vet... Inte rent allmänt åtminstone, är väl hyfsat vig och sådär men inte extremt på något vis. Inga dubbelleder eller dylikt häftigt, finns ju vissa som kan hoppa hopprep med sina egna armar tack vare att deras axelleder kan rotera flera varv... :näsblod Något sånt lider jag absolut inte av, däremot har jag alltid haft "skomakartumme" på båda tummarna så de kanske är rörligare än vad som är normalt... Kanske bara är jag som tycker att det är ovanligt stelt och orörligt jämfört med mitt normaltillstånd då :gnissla

Skönt att du blir bra buskis.
Alla vet väl vad som orsakar att det växer hår i handflatorna? :crash
Tackar! Hade det legat sanning i det där så tror jag att vi alla hade haft håriga handflator ända sedan tonåren :hihi
Vad gött att se en så fint läkt tumme, känns som att den läkt snabbt sen du var inne sist! Jag opererade hälen för några år sedan och fick då nedsatt känsel på sidan (bredvid hälsenan)där de gått in. Känseln kom sen sakta tillbaka, men jag har inte helt fått tillbaka den, men inget som bryr mig. Men man ska kunna stimulera nervernas återväxt genom att på olika sätt beröra området utan känsel sa läkaren till mig då. Genom att beröra, kittla, sticka lite lätt tex med en gaffel osv. Kanske inte läge riktigt än för dig att hugga en gaffel i tummen ännu, men att pilla på känsellösa delar kans ju vara nåt att roa sig med hemma i soffan? ;)

Rörligheten kommer nog säkerligen med tillbaka till stor del med lite rehab, tycker man förvånas över hur snabbt och mycket rörlighet man kan tappa, för att sen ändå kunna kämpa tillbaka den. Oftast med övningar som känns helt meningslösa, men som sen visar sig vara sjukt effektiva. Det är nästan så man börjar misstänka att sjukgymnaster vet vad de pysslar med när de ger en de där tråkiga, meningslösa övningarna.. ;)
Ja, det gick fort! Stråket på mitten såg fortfarande ut som ett sår sist jag såg det, och det har ju nästan hunnit sluta sig helt så när det väl började läka ihop så gick det snabbt.

Jag tror också att det ska bli bättre med tiden, helt bra blir det kanske inte men läkarna tror absolut att både känsel och rörlighet kommer bli bättre än det är nu. Vi får väl vänta och se helt enkelt :)

- Gott pulvermos att du är på bättringsvägen.
Och under tiden kan du väl tala om vad tusan jag ska använda min 3D-printer till? Och hur kan jag mappa om den så den blir snabbare??
Finns ju en massa roligt att skriva ut :tummenupp Har du kollat runt något på Cults eller thingiverse? Det är sidor där folk laddar upp sina 3d-filer, och om du kan tänka dig en pryl så är sannolikheten stor att någon annan tänkt ut samma pryl och laddat upp den där. Hastigheten styr du i slicern, programmet som behandlar 3d-filerna inför utskriften. Det bör finnas i inställningarna, såhär ser det ut i mitt program:

speed.jpg

Tänk på att hastigheten och utskriftskvaliteten hänger ihop, nu snabbare du skriver desto slarvigare tenderar utskriften att bli. Man får laborera lite och prova sig fram till en hastighet som skrivaren klarar så att den skriver så snabbt som möjligt men fortfarande tillräckligt fint för ens behov.

Jag har också mindre rörlighet i mina båda tummar än du har i din skadade tumme ....
Det viktigaste tycker jag är att få tillbaka styrkan, inte rörligheten.
För din del, smutsa inte ner dina tummar så länge skinnet inte är helt läkt.
Håller tummarna för du ska bli återställd.
Fan gubbar, är ni säkra på att det är jag som är överrörlig och inte ni som är underrörliga? :gnissla :hihi Jag har alltid kunnat röra tummarna såhär mycket, trodde nog att de flesta hade ungefär samma rörlighet men tydligen inte :näsblod
Ja, rörligheten är väl inte jättebegränsande egentligen utan främst är det greppstyrkan och stramheten i ärren som ställer till det. Det spänner och gör skapligt ont ifall man sträcker ut handen ordentligt...
Jag ska försöka vara rädd om det tills det är helt läkt! Tack så mycket :tummenupp

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte vad jag vet... Inte rent allmänt åtminstone, är väl hyfsat vig och sådär men inte extremt på något vis. Inga dubbelleder eller dylikt häftigt, finns ju vissa som kan hoppa hopprep med sina egna armar tack vare att deras axelleder kan rotera flera varv... :näsblod Något sånt lider jag absolut inte av, däremot har jag alltid haft "skomakartumme" på båda tummarna så de kanske är rörligare än vad som är normalt... Kanske bara är jag som tycker att det är ovanligt stelt och orörligt jämfört med mitt normaltillstånd då :gnissla

Hade det legat sanning i det där så tror jag att vi alla hade haft håriga handflator ända sedan tonåren :hihi

Ja, det gick fort! Stråket på mitten såg fortfarande ut som ett sår sist jag såg det, och det har ju nästan hunnit sluta sig helt så när det väl började läka ihop så gick det snabbt.

Jag tror också att det ska bli bättre med tiden, helt bra blir det kanske inte men läkarna tror absolut att både känsel och rörlighet kommer bli bättre än det är nu. Vi får väl vänta och se helt enkelt :)

Finns ju en massa roligt att skriva ut :tummenupp Har du kollat runt något på Cults eller thingiverse? Det är sidor där folk laddar upp sina 3d-filer, och om du kan tänka dig en pryl så är sannolikheten stor att någon annan tänkt ut samma pryl och laddat upp den där. Hastigheten styr du i slicern, programmet som behandlar 3d-filerna inför utskriften. Det bör finnas i inställningarna, såhär ser det ut i mitt program:

View attachment 483714

Tänk på att hastigheten och utskriftskvaliteten hänger ihop, nu snabbare du skriver desto slarvigare tenderar utskriften att bli. Man får laborera lite och prova sig fram till en hastighet som skrivaren klarar så att den skriver så snabbt som möjligt men fortfarande tillräckligt fint för ens behov.

Fan gubbar, är ni säkra på att det är jag som är överrörlig och inte ni som är underrörliga? :gnissla :hihi Jag har alltid kunnat röra tummarna såhär mycket, trodde nog att de flesta hade ungefär samma rörlighet men tydligen inte :näsblod
Ja, rörligheten är väl inte jättebegränsande egentligen utan främst är det greppstyrkan och stramheten i ärren som ställer till det. Det spänner och gör skapligt ont ifall man sträcker ut handen ordentligt...
Jag ska försöka vara rädd om det tills det är helt läkt! Tack så mycket :tummenupp
Jag är helt klart underrörlig.
Tex Patrik G. medlem i Skånes Klätterklubb för snart 40 år sedan, PG kunde utan problem stå på en stol med raka ben och sätta fingertopparna mot golvet.
Jag klara det inte stående på golvet. Underrörlig, javisst.
När jag skadade tummarna (frakturer) var första steget bland annat i att återvinna rörligheten att sätta tummen mot samma hands fingertoppar, nästa tummen mot nästa led, osv.
Men det stora kruxet tycker jag är att återvinna styrkan i tummarna.
Trots nu 10 månader från skadorna.
Lycka till, var rädd om dina händer.
Var rädd om dina tummar

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

View attachment 483689

View attachment 483690

View attachment 483700

Jag håller tummarna.
(y)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag är helt klart underrörlig.
Tex Patrik G. medlem i Skånes Klätterklubb för snart 40 år sedan, PG kunde utan problem stå på en stol med raka ben och sätta fingertopparna mot golvet.
Jag klara det inte stående på golvet. Underrörlig, javisst.
När jag skadade tummarna (frakturer) var första steget bland annat i att återvinna rörligheten att sätta tummen mot samma hands fingertoppar, nästa tummen mot nästa led, osv.
Men det stora kruxet tycker jag är att återvinna styrkan i tummarna.
Trots nu 10 månader från skadorna.
Lycka till, var rädd om dina händer.
Var rädd om dina tummar

Fyfan, där ligger man i lä :näsblod Jag har kunnat stå på golvet med raka ben och sätta hela handflatorna i backen, men att nå ner från en stol... Inte en suck.

Jag har fått ett par olika övningar av sjukgymnasten, och jag antar att med tiden kommer träningsmomenten bli mer och mer avancerade. Förhoppningsvis blir både rörlighet, känsel och greppstyrka bättre framöver :tummenupp

Tack så mycket och krya på dig du också! Hoppas styrkan infinner sig inom kort!

Jag håller tummarna.
(y)
Tack så mycket :)

"Skomakartumme".
Jaha, dagens lärdom.
Trodde det var ett vedertaget uttryck men kanske inte :va Men ja, jag kan böja tummarnas yttersta led sisådär 90grader bakåt:
tumme.jpg
Eller nåja, kunde. Den skadade kan jag nätt och jämnt räta ut just nu. Får väl se om den någonsin blir så rörlig som den friska.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är ett vedertaget uttryck. Mina tummar kan jag också böja i princip 90 grader bakåt (eller ja, kunde, man har ju blivit stelare med åldern) i första leden, men bara ca 45 grader åt andra hållet. Frugan har 0 grader bakåt (alltså icke skomakartumme) men kan böja ca 90 grader inåt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är ett vedertaget uttryck. Mina tummar kan jag också böja i princip 90 grader bakåt (eller ja, kunde, man har ju blivit stelare med åldern) i första leden, men bara ca 45 grader åt andra hållet. Frugan har 0 grader bakåt (alltså icke skomakartumme) men kan böja ca 90 grader inåt.
Jag brukade kunna lägga båda tummavtrycken platt mot handflatan, så jag har ca 90grader både framåt och bakåt. På den friska alltså, den skadade är maximalt 45 grader framåt och noll bakåt just nu. En erfarenhet rikare, att känna på hur det är att ha en "normal" tumme :hihi Vet inte om det finns några nackdelar med att ha skomakartumme, har man överrörliga leder i knän och armbågar exempelvis så har jag läst att man kan få problem med ledvärk och annat men mina tummar har jag inte märkt av några nackdelar med så... Jag föredrar nog mina freaktummar framför vänsterns nuvarande normalitet :hihi Får väl se om och vad jag får tillbaka av min forna rörlighet.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka