Blir så när trådskaparen är helt blåstDet här projektet är ren(-)blåsning.
Den här tråden handlar alltså inte bara om rena blåsningar, nu suger den också.Blir så när trådskaparen är helt blåst
Fick hem mitt glasblästermedel och provade det, det funkade väl i och för sig men var väldigt snällt. Tog väldigt lite i taget och lämnade en närmast blank yta efter sig. Tror jag sparar det medlet till mjukare ting, så får Biltemasanden fortsatt tjänstgöra till stål och färg-/rostavlägsning. Till det verkar det ändå funka helt ok med nya pistolen!
Sen så började jag fundera på det här med sandcirkulering och även rengöring och kom på att man kanske kunde sätta en sil i ett munstycke och helt enkelt använda min påslösa grovdammsugare till att både samla upp och samtidigt grovrengöra sanden före återvinning.
View attachment 487642View attachment 487643
Och ja, jag tömde dammsugaren och gjorde den dugligt ren innan jag började sila sand Funkade faktiskt riktigt bra! När dammsugaren börjar gå tungt så är silen full av för stora partiklar, munstycket avlägsnas och skakas ur, sen upprepa.
Det som kan skakas ur munstycket innehåller synliga flagor av färg, så det känns som att systemet funkar skapligt åtminstone
View attachment 487644
Så nu är tanken halvblästrad!
View attachment 487645
Blästringen biter bra på färg och spackel men dekalerna gick det bet på. Får ta och avlägsna dem manuellt innan jag kör vidare. Men det tar sig Förutom några småbucklor och spacklade ojämnheter så uppenbarade sig även dessa ljusare fläckar av mjukare material, kan kanske vara så att någon tidigare ägare försökt täta tanken genom lödning eller förtenning?... Kan vara så att det blir mer jobb med att täta den än jag hoppats på, men jag kanske har en lösning på det problemet också... Fortsättning följer!
Tvära kast Hoppas att det sugande som förekommer i tråden är av det positiva slaget... Eller ja, alltså... Hmm... Det där lät fel på nåt sätt...Den här tråden handlar alltså inte bara om rena blåsningar, nu suger den också.
Mamma Mia!
(Nej, det är kul med dina upptåg!)
Måste fråga. Om du har en perforerad tank och bombar den med finkornigt material, hur får du ut det som ev letar sig in i den? Så det inte bara far runt i den.
Är det ett ickeproblem?
Nejdå, är det original stoppning därunder så kommer jag bevara den och göra en egen. Vetefan dock om det låter sig göras på ett snyggt sätt med ett sadelöverdrag som är anpassat efter originalformen på sadeln... Jag får funta och se vad jag kommer fram till.Förstör inte original stoppningen. Utöver att den kanske inte finns att köpa ny så kan den vara för mjuk för att ha så tunn och det blir kanske oskönt ifall du börjar känna kanterna på bottenplattan när du sitter.
Prova med några lager liggunderlag istället. Då blir sadeln hårdare så kanske sitthöjden blir oförändrad när du sitter på den.
Nejdå, är det original stoppning därunder så kommer jag bevara den och göra en egen. Vetefan dock om det låter sig göras på ett snyggt sätt med ett sadelöverdrag som är anpassat efter originalformen på sadeln... Jag får funta och se vad jag kommer fram till.
Tack så mycket! Tror jag hade god hjälp av att själva överdragets passform var såpass bra samt att sadeln verkar ha sin originalstoppning i gott skick, jag var lite skeptisk till att köpa ett billigt överdrag på ebay och såg framför mig ett illa passande ömsom för stort och ömsom för litet överdrag där inget matchar men det var klart bättre än jag väntat mig!Bra jobbat! Mången dåre som klär sadel får det att se ut som kräppapper men du fick till det.
Efter ytterligare efterforskningar så kom jag fram till att det nog är tenn iallafall, försökte värma försiktigt med en gasolbrännare och det rann iväg tämligen omgående. Således är det inte frågan om hårdlödning... Det var lite tråkiga nyheter, för det innebär att jag måste bli av med precis allt och laga med en mer värmebeständig metod då jag planerar att pulverlacka tanken och lite andra småprylar. Tennet tål inte de temperaturer som färgen bakas i utan det krävs antingen värmetåligt specialspackel, hårdlödning eller svets... Nåja, jag satte iallafall igång med att avlägsna tennet med hjälp av roterande stålborste, och då uppenbarade sig detta:
View attachment 488057View attachment 488058
Kewken
Jag vet inte, just nu känns det som att det bara är lättare att bygga en egen tank eller nåt för det här vetefan hur man ska täta på ett bra sätt... Med tanke på hur mycket plåt som behöver skäras ut och bytas så vetefan om det ens är lönt att försöka rädda denna. Får nog ta en funderare kring vägen framåt, antingen laga denna, hitta en begagnad ersättare, köpa någon ny eftermaknadstank till typ någon moppe, monkeybike eller motsvarande eller helt enkelt bygga mig en egen variant... Suck... Och det här var den som förra ägaren menade var den finare av de två hojarna han sålde, jomentjena gubbtjyv...
Problemet är ju bara som sagt att jag vill pulverlacka den efteråt, så den lagning jag gör måste vara slät då jag inte kan spackla bort ojämnheter. En remsa ovanpå blir nog svårt att få en slät övergång mot resten av tanken, därför är jag mer inne på att kapa bort och svetsa dit nytt...Att skära bort känns lite överambitiöst tycket jag.
Lägg på en plåtremsa ovanpå bara och dra fast med tig.
Eller kanske smartare för tätningens skull att hårdlöda.
Problemet är ju bara som sagt att jag vill pulverlacka den efteråt, så den lagning jag gör måste vara slät då jag inte kan spackla bort ojämnheter. En remsa ovanpå blir nog svårt att få en slät övergång mot resten av tanken, därför är jag mer inne på att kapa bort och svetsa dit nytt...
Jag har dessutom hittat fler porer i plåten på undersidan, så det kan vara så att det blir bäst att kapa ur botten och svetsa i en ny. Och då kan jag lika gärna ersätta nederkanten också med ny plåt, och vid det laget så är det ju bara typ övre halvan av tanken kvar... Och med tanke på hur rostig resten av plåten är så kanske det är lika bra att ta det säkra före det osäkra och ersätta den övre halvan också... Om det blir att bygga ny tank så ska jag fanimig tillverka den i pansartjockt rostfritt, så blir det sista gången i världshistorien som den rostar upp såhär
Finns specifika skäl till det som jag inte vill avslöja för mycket om riktigt ännu, men som jag ska berätta mer om när vi väl kommer det Först måste jag lösa tanken...Varför inte vanlig härdlack?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |