Trängselskatt i Göteborg

View attachment 356150
Nån som vet en bra genväg om man skall till Mölnlycke från Helsingborg?? Kan man gena från Mölndal?
Ser ut som om de sätter tullen precis innan avfarten till 40:an :huvet
Fast kanske inte ändå...? Nån local som kan hjälpa mig tolka karan? :va

Som jag har fått det förklarat för mig skall man kunna komma på E6 söderifrån och svänga av till rv40 mot Borås, utan att passera en tullstation.

\m/

Så blev Göteborg ännu mer ovänlig mot bilister och lägger sig i toppen av de mest fientliga städerna i Sverige. Värre än Stockholm i mina ögon i och med sin p-policy. Skillnaden är att Stockholm har bättre alternativa förbindelser.

Malmö blir nog nästa stad som får tränslelskatt i Sverige, sedan införs det säkert i fler av de lite större städerna med svenska mått där trängsel är ett ickeproblem. Det är ju inte svårt att skapa trängsel när man plockar bort en fil och ersätter den med en särskild bussfil på infartsvägar till städerna. Sedan finns det en fil kvar för bilisterna att dela på.

Jag har förståelse för att man har tullar i stora städer i ett internationellt perspektiv, men i mindre städer internationellt sett som Göteborg och Malmö?

View attachment 356150
Om man kikar på kartan över var de planerade betalstationerna skall ligga så är det ju uppenbart att det är folkförakt, av de styrande, att kalla det hela trängselskatt. Att avgiftsbelägga att ta sig till Hisingen (exkl. Kornhallsfärjan då) är inget annat än stöld från medborgarna. Hisingen är fanimig ingen turistattraktion och som ni ser på kartan ligger ju inte Älvsborgsbron direkt i innerstan´. Att Hisingen har stadens största industri (Volvo) samt en hel del andra stora arbetsgivare är ju däremot väldigt lämpligt ur intäktssynpunkt. Om någon förbindelse till Hisingen skulle avgiftbeläggas, så skulle det snarare vara just Kornhallsfärjan (till oss bikers förtret).

Men, men ... som man röstar får man skatta. Hur många av er här röstade på Vägvalet förresten?

Jag hörde att då trängselstraffet infördes i Stockholm så blev kommunpolitikerna befriade från avgiften. De behövde ju resa genom tullarna så ofta.

Vilka subventioner våra egna lokalpolitiker har beslutat att få vet jag inte ... men jag skulle inte bli chockad om det senare visar sig att de får bonus beroende på intänktsutfallet. Göteborgsandan å allt ...

Stockholmaren skrev att vi är bonnjävlar. En riktig bonnjävel hade i.a.f slängt hästskit på stadshuset. Vi står med mössan i hand. Igen!

Haha, när man ser den kartan kan man inte göra annat än att skratta! Det kallar den för trängselskatt? Det är ju inte annat än straffavgifter från en desperat kommun! Tarmen ut mot Älvsborgsbron och stationerna på leden utanför Liseberg och upp mot Kungälv är ju helt absurda!!

Men det är väl ett sätt att straffa alla som har har arbete och drar sitt strå till stacken. Som till exempel dedär överbetalda Volvoarbetarna de kan gott betala :3freak För inte skall väl en som jobbar ha det bättre än en som är arbetslös! Det stämmer ju inte med Göteborgs vänster anda......... Lika för alla :fakta

Sällar mig till de som idiotförklarar projektet i sin helhet, främst pga bristen på alternativ. Tullarna i Gbg är inte möjliga att användas för att styra var trafiken flödar, bara för att i någon mån styra mängden. Den som bor på ena sidan av stan och jobbar på andra (i nord-sydlig riktning) har ganska vingklippta möjligheter att jobbpendla med kollektivtrafik, och överhuvudtaget inga rimliga möjligheter att köra bil annat än på E6 rakt genom stan - och tullstationerna.

För min del kommer det att kosta maxtaxa varje månad utom sommarsemestern, lyckligtvis är avgiften avdragsgill i deklarationen men det är ju en rätt begränsad lindring - och som kompensation är tröskelbeloppet för bilavdrag höjt till 9 000 kr för inkomståret 2011 och 10 000 kr för inkomståret 2012... :död

jag tycker synd om er, sa jag även när dom byggde i s-holm. ren idoti!
här i s-svall håller dom ju på att bygga om e4 med en högbro över vattnet. där tänkte dom först ta avgift för alla utom s-svallsbor för att bekosta bron. nu vart de inte så vad jag vet och de är väl lika bra. att sätta tullar på en genomfart och en europaväg vore ju helt sjukt.

Ha ha ni skratta gott om oss här uppe, nu kan vi skratta tillbaka. Rätt åt er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Själv är jag helt emot dessa trängselavgifter. Framförallt när dom kostar mer i drift än vad dom drar in.
Jag har löst problemet med att vill inte packet ha mej där inne så åker inte jag dit heller. Betalat max 10st tullar sedan det infördes. Synd för näriningsidkarna inne i stan men bra för mej och dom ute i förrorten. Detta är trots att jag har tjänstebil och betalar inte själv.

Lokal trafik fungerar för dom flesta som bor runt och i städer. Det är bara det att man är för bekväm med bilen. Vanesak, rörlighet ,slippa passa tider osv. Hur var det i STHLM när det infördes? I början åkte så mycket mer lokaltrafik men sen ökade biltrafiken igen. Om dom nu har så mycket bättre varför ökade biltrafiken?

jag tycker synd om er, sa jag även när dom byggde i s-holm. ren idoti!
här i s-svall håller dom ju på att bygga om e4 med en högbro över vattnet. där tänkte dom först ta avgift för alla utom s-svallsbor för att bekosta bron. nu vart de inte så vad jag vet och de är väl lika bra. att sätta tullar på en genomfart och en europaväg vore ju helt sjukt.
Det har väl förts samma diskussioner om Essingeleden också, en hyggligt vital del i svensk infrastruktur som det finns, minst sagt, få alternativ till.

Det har väl förts samma diskussioner om Essingeleden också, en hyggligt vital del i svensk infrastruktur som det finns, minst sagt, få alternativ till.

skulle ju inte förvåna en,, dom få ggr jag åker förbi s-holm skulle inte bli så dyrt men de är principen..
börjar dom på ett sånt ställe lär de väl inte dröja länge innan t,o,m lilla s-svall har sånt där skit!

View attachment 356150
Nån som vet en bra genväg om man skall till Mölnlycke från Helsingborg?? Kan man gena från Mölndal?
Ser ut som om de sätter tullen precis innan avfarten till 40:an :huvet
Fast kanske inte ändå...? Nån local som kan hjälpa mig tolka karan? :va
Mölnlycke till E6 söder är väl inget problem, pixbo till mölndal så va det klart.

Edit: går lika bra åt andra hållet, sväng av vid mölndal ;)

Trådlyft

Hur upplever ni trängselskatten Göteborgare? Lite tidigt för att svara på frågan kanske. Glöm inte att betala trängselskatten i tid. Måste vara rena kassakon att plocka folk på 500 kr.

Hur upplever ni trängselskatten Göteborgare? Lite tidigt för att svara på frågan kanske. Glöm inte att betala trängselskatten i tid. Måste vara rena kassakon att plocka folk på 500 kr.

Vadå, man betalar inte om man kör hoj! Hoppas det inte är någon här som kör något annat än hoj! :mad:

:D

Det KAN såklart bero på att det är 2 januari men Dag Hammarsköldsleden är i princip tom.
Jag åker bil i Gbg max 3 ggr/år förutom under semestern.

Hoj desto mer men det är trist med plattslitna däck. Känns väldigt oekonomiskt

"Hej, du har missat att betala in 18 kr p.g.a. en vägtull, så här kommer en påminnelse på 518 kr. Tack"
:näsblod

(inte råkat ut för det, men kan tänka mig att XX antal människor lär göra det under årets gång och spräcka en blodven eller två i pannan av ren ilska)

Last edited:
Hörde på radio senast nu i mellandagarna att trafiken inne i Sthlm C har minskat med 15-18% sen trängselavgifterna infördes. Dock så kan jag inte påstå att man direkt märker av den skillnaden (annat än under de första månaderna med systemet igång) då man verkar kompensera den eventuella minskningen i trafik med något vägbygge som orsakar kaos med jämna mellanrum.

Jag åker buss till jobbet och tycker att det är kanon med bussfiler men sista biten in mot stan så delar man med bilisterna och då tar det stopp. Och i typ 98% av bilarna man kikar in i så sitter genierna ensamma och köar.

Trängselavgifterna borde höjas i rusningstid så att de får en märkbar effekt.

Trängselavgifterna borde höjas i rusningstid så att de får en märkbar effekt.

Jag kör ungefär samma koncept som du låter det som.
Taxorna varierar över dygnet, gratis före 06:00 och efter 18:30 vill jag minnas, pris från 8-18:- baserat på tid.

Allt taget ur minnet, men ungefär.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...