Träningsläger Ungern

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
liljekvist skrev:
Jepp stämmer bra, vi är ganska ensamma här om att inte regga våra fordon.
det går nog med att få ett intyg från tullen vid utresan från sverige.
Min cyckel är grymt oreggad, har blivit lovad intyg till reggning, men det är ju italienare vi snackar om, så att det verkligen blir av eller inte återstår att se.

Annars så är det intyg från tullen som sag var... Ungerska tullen kollar detta!
resten av eu skiter i vilket..


Fan ringde tullverket!

Hur har ni som har åkt hit innan gjort med o-reggade hojar??? fan enligt de på tullen ska man fylla i en blankett Enhetsdokument - Används vid import & export (4 blad) Som tullen skriver på när man lämnar swe. Sen ska man lämna tillbaka kvittot som bevis på att det inte är en ungersk hoj man har med sig hem.
Sen visste hon inte om man var tvungen att göra en liknade sak för att få in den i ungern... (Någon som kan ta kontakt med dom??)
Lite hjälp hade inte skadat!
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
liljekvist skrev:
Fan ringde tullverket!

Hur har ni som har åkt hit innan gjort med o-reggade hojar??? fan enligt de på tullen ska man fylla i en blankett Enhetsdokument - Används vid import & export (4 blad) Som tullen skriver på när man länar swe. Sen när man lämna tillbaka kvittot som bevis på att det inte är en ungersk hoj man har med sig hem. Men sen visste hon inte om man var tvungen att göra en liknade sak för att få in den i ungern... Fan vad krångligt!!! Lite hjälp hade inte skadat!

Går det inte förregga hojen, dvs så du får en reg. skylt & reg. bevis? Då är ju allt grönt sen
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Lite mer allmännt. Tamtech, kan inte du sammanställa lite info om lägret, vad som gäller & "bra att veta".

T.ex.

- Är läger kostnaden på €650 spikad? Vem, när & hur ska man betala till?

- Har man tillgång till boendet natten mellan 25:e & 26:e, så man kan komma ner kvällen innan? Eller ska man sikta på att anlända på morgonen.

- Hur ser upplägget ut med träning & instruktör. Är det mkt genemsamma träningsmoment och/eller personlig träning ...eller helt enkelt mest köra på egenhand & fråga om råd när man anser att det behövs?

- Bra att veta? T.ex. hur mkt däck ska man räkna med att det går åt? Hur ser prisläget ut i ungern, ska man kanske passa på att köpa vissa grejer där nere. Hojdelar, verkyg, maskiner, sprit osv.

liljekvist skrev:
ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?

Ingen aning. Men ngn avgift är det klart för att dom ska behandla ärendet & skicka dig en skylt. Kan ju inte handla om mer än ett par hundra max, tycker man.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
liljekvist skrev:
ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?
Jag fixade ett intyg för e-reg (lv går inte) från KTM Scandinavia som jag sen skickade till VV. Fick sen en skylt och ett inbetalningskort på 345 kr.

Frågan är ju hur det fungerar med intyg för importhojar ? Borde ju i teorin inte vara nåt problem. I alla fall, när du snackar med Monika (tror jag hon hette) så be henne skriva dit att du kör med 17"-are åxå (eftersom det intyg du får specar en SX). Var inga som helst problem och kan kanske underlätta. Man vet aldrig.

.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Spider skrev:
Jag fixade ett intyg för e-reg (lv går inte) från KTM Scandinavia som jag sen skickade till VV. Fick sen en skylt och ett inbetalningskort på 345 kr.

Frågan är ju hur det fungerar med intyg för importhojar ? Borde ju i teorin inte vara nåt problem. I alla fall, när du snackar med Monika (tror jag hon hette) så be henne skriva dit att du kör med 17"-are åxå (eftersom det intyg du får specar en SX). Var inga som helst problem och kan kanske underlätta. Man vet aldrig.

.
:Bugar
 
Last edited:

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Barrett skrev:
Lite mer allmännt. Tamtech, kan inte du sammanställa lite info om lägret, vad som gäller & "bra att veta".

T.ex.

- Är läger kostnaden på €650 spikad? Vem, när & hur ska man betala till?

Ja! den e spikad! Du anmäler dig till mig på tamme@bonetmail.com så skickar jag mer detaljerad info. skulle behöva ha en "handpenning" på 2000:- hällst senast 31/1

- Har man tillgång till boendet natten mellan 25:e & 26:e, så man kan komma ner kvällen innan? Eller ska man sikta på att anlända på morgonen.
Jag håller på o kollar detta , men jag tror inte det. sikta på att vara där på morgonen, men jag kommer att vara där några dagar innan så ifall ni kommer tidigare så kan en kväll i budapest komma på tal.. :tummenupp

- Hur ser upplägget ut med träning & instruktör. Är det mkt genemsamma träningsmoment och/eller personlig träning ...eller helt enkelt mest köra på egenhand & fråga om råd när man anser att det behövs?
Ok, så här har det varit iaf. det har delats in på ett flertal smågrupper på ca 3-5 hojar där man gör div, övningar enl instruktörer, dessa har även privata samtal med resp. vid behov. Instruktörerna har bra överblick o man får även en del skäll när man gör en BoBo.. :huvet på eftermidagarna har det annordnats ett litet "race" på en ganska lång bana, varvat med lite frikörning.
men ha i åtanke, det blir lite vad man själv gör det till, dom vill gärna betona att man e där för att ha kul och lära sig.
samt att det trots allt är "sydeuropa" så det är liksom inte som en bankörning på sviestad, där allt är uppstyrt och kontrollerat till 200% som sagt, det ska va kul. som ett litet exempel kan nämnas att första dagen vi var där så ägnades dom första timmarna bara åt att åka på bakhjulet åt enahållet samt på framhjulet åt andra.. så gott man kunde. lie annurlunda mot vad man e van vid i kontroll sverige..
Men ärligt talat så har inte jag ett Exact upplägg, punkt o pricka. det e som sagt sydeuropa... :fyllisar

- Bra att veta? T.ex. hur mkt däck ska man räkna med att det går åt? Hur ser prisläget ut i ungern, ska man kanske passa på att köpa vissa grejer där nere. Hojdelar, verkyg, maskiner, sprit osv.
däck, ja avgör själv kanske en exra uppsättning skurna slicks samt en uppsättning regn. om man vill. men det går inte åt så mycket då man inte e ute hela tiden o nöter.

[- Bra att veta? T.ex. hur mkt däck ska man räkna med att det går åt? Hur ser prisläget ut i ungern, ska man kanske passa på att köpa vissa grejer där nere. Hojdelar, verkyg, maskiner, sprit osv.

glömde att svara på detta.

priset e ung som i resten av europa, men man kommer knappast att palla o röra sig så mycket på stan.. hojdelar är i regel billigar än här. men det svåra är nog att hitta en hojbutik. o hitta tiden till att leta.

men har man några dagar över så är ju allt möjligt.
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
liljekvist skrev:
ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?

att förregga som privatperson e nog helt kört, såvida du inte kan övertala KTM att hjälpa dig.

Jag har samma problem som du, idag har jag ringt, Ungerska ambasaden, motormännens riksförbund, svemo, och handelskammaren, samt Vägverket.

alla hänvisar till handelskammaren, men dom fattar ingeting, och säger att det inte behövs nånting iom att det är innom EU. ska jaga ungerska ambasaden lite mera, men i värsta fall får man dra med försäkringsbeviset med chnr o namn på. o hålla masken..
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hej.

Då vi har varit på plats och kört så det ni behöver göra med hojen är:

1. Förregga denna alt ta ut ett carne, hos motormännen.
2. Kolla er försäkring, stöld ect. ta med förs bevis.
3. Kolla er hem förs, ifall ni blir skadade på plats, ta med förs bevis.

Boende: Ni bor i RACKEVE, långt utanför Budapest, liten stad.
Det går inte så mycket pengar o.d.'

Bana: Flygfält, betong dock sträv. ca 2 backdäck samt 1 framdäck.

Reservdelar: Ta med så ni klarar er, det finns att köpa i Budapest, krångligt.
Vet av erfarenhet, körde av en ventilfjäder.
Tog den med TNT från Husaberg, det var lättare.

Kläder: tag med så ni klarar er, ingen tvättmöjlighet, bara dusch o handfat.

Övrigt: Buskul, mycket hojåka, samt lärorikt. Förlita er inte på Instruktörerna, de är där för att träna oxå, se o lär, kör alla övningar så kommer sladden o andra detaljer av sig själv.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Enginehardware skrev:
Hej.

Då vi har varit på plats och kört så det ni behöver göra med hojen är:

1. Förregga denna alt ta ut ett carne, hos motormännen.
2. Kolla er försäkring, stöld ect. ta med förs bevis.
3. Kolla er hem förs, ifall ni blir skadade på plats, ta med förs bevis.

Boende: Ni bor i RACKEVE, långt utanför Budapest, liten stad.
Det går inte så mycket pengar o.d.'

Bana: Flygfält, betong dock sträv. ca 2 backdäck samt 1 framdäck.

Reservdelar: Ta med så ni klarar er, det finns att köpa i Budapest, krångligt.
Vet av erfarenhet, körde av en ventilfjäder.
Tog den med TNT från Husaberg, det var lättare.

Kläder: tag med så ni klarar er, ingen tvättmöjlighet, bara dusch o handfat.

Övrigt: Buskul, mycket hojåka, samt lärorikt. Förlita er inte på Instruktörerna, de är där för att träna oxå, se o lär, kör alla övningar så kommer sladden o andra detaljer av sig själv.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se

Bra o veta, intrycket man får av "lägret" är att allt verkar väldigt hejsan svejsan. Man är rädd att man inte ska lära mer än vad man gjorde av Herr Klinteberg o Carle på Lunda. O då känns det lite surt o lägga över 10 lakan på det. Visserligen motsvarar ju körning i en vecka nästan ett träningsår i Sverige för en annan. Men är det värt det..?

/Dave
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
För-registrering, kontakta bilprovningen samt V.V de har info, samma som om ni ska E-regga. Intyg från G-agent nödvändigt.
Om ni L-regga behöver ni ett C.O.C dokument, så det är inte aktuellt.
Carnet: ATA
http://www.chamber.se/se/varatjanster/ata-carnet/huranvandsata-carnet/
Finns prislista osv.

Lättast är ett ATA carnet EUR1, ca 460 kr, detta ska dock inte behövas för resa innom EU, gäller bara att bevisa att det är din hoj som står i släpet. Då kan du anv ett s.k ATA carnet.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se

Tamtech skrev:
att förregga som privatperson e nog helt kört, såvida du inte kan övertala KTM att hjälpa dig.

Jag har samma problem som du, idag har jag ringt, Ungerska ambasaden, motormännens riksförbund, svemo, och handelskammaren, samt Vägverket.

alla hänvisar till handelskammaren, men dom fattar ingeting, och säger att det inte behövs nånting iom att det är innom EU. ska jaga ungerska ambasaden lite mera, men i värsta fall får man dra med försäkringsbeviset med chnr o namn på. o hålla masken..
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
David P. skrev:
Bra o veta, intrycket man får av "lägret" är att allt verkar väldigt hejsan svejsan. Man är rädd att man inte ska lära mer än vad man gjorde av Herr Klinteberg o Carle på Lunda. O då känns det lite surt o lägga över 10 lakan på det. Visserligen motsvarar ju körning i en vecka nästan ett träningsår i Sverige för en annan. Men är det värt det..?

/Dave


Kommer nog bli hur bra som helst David.
Klart du inte kan förvänta dig en egen personlig tränare :D
Mkt åkning med duktiga förare som gärna hjälper till om man har problem eller frågor. Kan ju inte bli bättre :tummenupp
Du kommer säkert lära dig väldigt mkt. och vara en hel del snabbare när du kommer hem.
Jag tror du kommer vara lika snabb när du kommer hem från Ungern som du annars skulle vara i november när du ställer in hojen.

/Stefan
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hej David.
Du kommer att bli nöjd.
Mycket är samma som jag visade på Lunda, men du får mycket mer lek/balans övningar samt mer offroad träning, vi hade inte alls detta på Lunda.
Det är mycket körning, ta tillfället i akt o åk.
Hlsn
Thomas'
www.enginehardware.se

David P. skrev:
Bra o veta, intrycket man får av "lägret" är att allt verkar väldigt hejsan svejsan. Man är rädd att man inte ska lära mer än vad man gjorde av Herr Klinteberg o Carle på Lunda. O då känns det lite surt o lägga över 10 lakan på det. Visserligen motsvarar ju körning i en vecka nästan ett träningsår i Sverige för en annan. Men är det värt det..?

/Dave
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Enginehardware skrev:
Hej David.
Du kommer att bli nöjd.
Mycket är samma som jag visade på Lunda, men du får mycket mer lek/balans övningar samt mer offroad träning, vi hade inte alls detta på Lunda.
Det är mycket körning, ta tillfället i akt o åk.
Hlsn
Thomas'
www.enginehardware.se

Ok, du rekommenderade visst Ungern redan på Lunda sa polarn, jag hade väl värmeslag just då. Tja, det är väl inte mkt att tveka på då. Bara du inte pungslår mig nu på mässan med asläckra o dyra prylar till Husan. Hoppas inte mässhojen är FÖR snygg... :hihi

Är det ingen som har plats över för en extra passagerare+Husaberg+massor av soppapengar? Roliga historier o trevligt sällskap utlovas.

/Dave
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Tjena gubbs..

vill bara lyfta upp tråden igen,, :hihi

men det skulle vara kul om några fler tog sig i kragen o anmälde sig till en mycket trevlig vecka med våra maskiner..
Kom igen nu grabbar, hört talas om samåkning,? haka nu! :tuttar
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Authorized distributor & dealers in:
HUNGARY

DISTRIBUTOR
PROMOTO KFT

1118, BUDAPEST
BUDAORSI UT 42.

Phone: 0036/1/422-1924
Fax: 0036/1/422-1925
E-mail: info@husaberg.hu
Homepage: www.husaberg.hu

borde ha prylar till husorna

kollade lite på andra märken och det finns återförsäljare till dom flesta stora märken, men det underlättar om man kan språket förstås, skicka pm om ni behöver hjälp med tolkning eller något annat som har med språket att göra
 
Last edited:

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
TERMINATOR skrev:
Authorized distributor & dealers in:
HUNGARY

DISTRIBUTOR
PROMOTO KFT

1118, BUDAPEST
BUDAORSI UT 42.

Phone: 0036/1/422-1924
Fax: 0036/1/422-1925
E-mail: info@husaberg.hu
Homepage: www.husaberg.hu

borde ha prylar till husorna

kollade lite på andra märken och det finns återförsäljare till dom flesta stora märken, men det underlättar om man kan språket förstås, skicka pm om ni behöver hjälp med tolkning eller något annat som har med språket att göra

Vad ligger priserna på i Ungern. Skulle man tjäna något på o handla där?

/Dave
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
David P. skrev:
Vad ligger priserna på i Ungern. Skulle man tjäna något på o handla där?

/Dave

vet ej så nog har jag inte kollat

jag kollade lite på husas ungerska hemsida, och ett oljefilter ligger på ca 45 kr med dagens växlingskurs

och ett styre runt 275 kr

brembo ok kostar dryga 1000:ingen
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top