Tamtech
Ny medlem
JUPP STÄMMER BRA.
liljekvist skrev:Jepp stämmer bra, vi är ganska ensamma här om att inte regga våra fordon.
det går nog med att få ett intyg från tullen vid utresan från sverige.
Min cyckel är grymt oreggad, har blivit lovad intyg till reggning, men det är ju italienare vi snackar om, så att det verkligen blir av eller inte återstår att se.
Annars så är det intyg från tullen som sag var... Ungerska tullen kollar detta!
resten av eu skiter i vilket..
liljekvist skrev:Fan ringde tullverket!
Hur har ni som har åkt hit innan gjort med o-reggade hojar??? fan enligt de på tullen ska man fylla i en blankett Enhetsdokument - Används vid import & export (4 blad) Som tullen skriver på när man länar swe. Sen när man lämna tillbaka kvittot som bevis på att det inte är en ungersk hoj man har med sig hem. Men sen visste hon inte om man var tvungen att göra en liknade sak för att få in den i ungern... Fan vad krångligt!!! Lite hjälp hade inte skadat!
ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?Barrett skrev:Går det inte förregga hojen, dvs så du får en reg. skylt & reg. bevis? Då är ju allt grönt sen
liljekvist skrev:ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?
Jag fixade ett intyg för e-reg (lv går inte) från KTM Scandinavia som jag sen skickade till VV. Fick sen en skylt och ett inbetalningskort på 345 kr.liljekvist skrev:ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?
Spider skrev:Jag fixade ett intyg för e-reg (lv går inte) från KTM Scandinavia som jag sen skickade till VV. Fick sen en skylt och ett inbetalningskort på 345 kr.
Frågan är ju hur det fungerar med intyg för importhojar ? Borde ju i teorin inte vara nåt problem. I alla fall, när du snackar med Monika (tror jag hon hette) så be henne skriva dit att du kör med 17"-are åxå (eftersom det intyg du får specar en SX). Var inga som helst problem och kan kanske underlätta. Man vet aldrig.
.
Du har PM !liljekvist skrev:Du råkar inte sitta på tele nummret till ktm?
Barrett skrev:Lite mer allmännt. Tamtech, kan inte du sammanställa lite info om lägret, vad som gäller & "bra att veta".
T.ex.
- Är läger kostnaden på €650 spikad? Vem, när & hur ska man betala till?
Ja! den e spikad! Du anmäler dig till mig på tamme@bonetmail.com så skickar jag mer detaljerad info. skulle behöva ha en "handpenning" på 2000:- hällst senast 31/1
- Har man tillgång till boendet natten mellan 25:e & 26:e, så man kan komma ner kvällen innan? Eller ska man sikta på att anlända på morgonen.
Jag håller på o kollar detta , men jag tror inte det. sikta på att vara där på morgonen, men jag kommer att vara där några dagar innan så ifall ni kommer tidigare så kan en kväll i budapest komma på tal..
- Hur ser upplägget ut med träning & instruktör. Är det mkt genemsamma träningsmoment och/eller personlig träning ...eller helt enkelt mest köra på egenhand & fråga om råd när man anser att det behövs?
Ok, så här har det varit iaf. det har delats in på ett flertal smågrupper på ca 3-5 hojar där man gör div, övningar enl instruktörer, dessa har även privata samtal med resp. vid behov. Instruktörerna har bra överblick o man får även en del skäll när man gör en BoBo.. på eftermidagarna har det annordnats ett litet "race" på en ganska lång bana, varvat med lite frikörning.
men ha i åtanke, det blir lite vad man själv gör det till, dom vill gärna betona att man e där för att ha kul och lära sig.
samt att det trots allt är "sydeuropa" så det är liksom inte som en bankörning på sviestad, där allt är uppstyrt och kontrollerat till 200% som sagt, det ska va kul. som ett litet exempel kan nämnas att första dagen vi var där så ägnades dom första timmarna bara åt att åka på bakhjulet åt enahållet samt på framhjulet åt andra.. så gott man kunde. lie annurlunda mot vad man e van vid i kontroll sverige..
Men ärligt talat så har inte jag ett Exact upplägg, punkt o pricka. det e som sagt sydeuropa...
- Bra att veta? T.ex. hur mkt däck ska man räkna med att det går åt? Hur ser prisläget ut i ungern, ska man kanske passa på att köpa vissa grejer där nere. Hojdelar, verkyg, maskiner, sprit osv.
däck, ja avgör själv kanske en exra uppsättning skurna slicks samt en uppsättning regn. om man vill. men det går inte åt så mycket då man inte e ute hela tiden o nöter.
[- Bra att veta? T.ex. hur mkt däck ska man räkna med att det går åt? Hur ser prisläget ut i ungern, ska man kanske passa på att köpa vissa grejer där nere. Hojdelar, verkyg, maskiner, sprit osv.
glömde att svara på detta.
priset e ung som i resten av europa, men man kommer knappast att palla o röra sig så mycket på stan.. hojdelar är i regel billigar än här. men det svåra är nog att hitta en hojbutik. o hitta tiden till att leta.
men har man några dagar över så är ju allt möjligt.
liljekvist skrev:ska kolla på det med, men kostar inte det pengar?
Enginehardware skrev:Hej.
Då vi har varit på plats och kört så det ni behöver göra med hojen är:
1. Förregga denna alt ta ut ett carne, hos motormännen.
2. Kolla er försäkring, stöld ect. ta med förs bevis.
3. Kolla er hem förs, ifall ni blir skadade på plats, ta med förs bevis.
Boende: Ni bor i RACKEVE, långt utanför Budapest, liten stad.
Det går inte så mycket pengar o.d.'
Bana: Flygfält, betong dock sträv. ca 2 backdäck samt 1 framdäck.
Reservdelar: Ta med så ni klarar er, det finns att köpa i Budapest, krångligt.
Vet av erfarenhet, körde av en ventilfjäder.
Tog den med TNT från Husaberg, det var lättare.
Kläder: tag med så ni klarar er, ingen tvättmöjlighet, bara dusch o handfat.
Övrigt: Buskul, mycket hojåka, samt lärorikt. Förlita er inte på Instruktörerna, de är där för att träna oxå, se o lär, kör alla övningar så kommer sladden o andra detaljer av sig själv.
Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se
Tamtech skrev:att förregga som privatperson e nog helt kört, såvida du inte kan övertala KTM att hjälpa dig.
Jag har samma problem som du, idag har jag ringt, Ungerska ambasaden, motormännens riksförbund, svemo, och handelskammaren, samt Vägverket.
alla hänvisar till handelskammaren, men dom fattar ingeting, och säger att det inte behövs nånting iom att det är innom EU. ska jaga ungerska ambasaden lite mera, men i värsta fall får man dra med försäkringsbeviset med chnr o namn på. o hålla masken..
David P. skrev:Bra o veta, intrycket man får av "lägret" är att allt verkar väldigt hejsan svejsan. Man är rädd att man inte ska lära mer än vad man gjorde av Herr Klinteberg o Carle på Lunda. O då känns det lite surt o lägga över 10 lakan på det. Visserligen motsvarar ju körning i en vecka nästan ett träningsår i Sverige för en annan. Men är det värt det..?
/Dave
David P. skrev:Bra o veta, intrycket man får av "lägret" är att allt verkar väldigt hejsan svejsan. Man är rädd att man inte ska lära mer än vad man gjorde av Herr Klinteberg o Carle på Lunda. O då känns det lite surt o lägga över 10 lakan på det. Visserligen motsvarar ju körning i en vecka nästan ett träningsår i Sverige för en annan. Men är det värt det..?
/Dave
Enginehardware skrev:Hej David.
Du kommer att bli nöjd.
Mycket är samma som jag visade på Lunda, men du får mycket mer lek/balans övningar samt mer offroad träning, vi hade inte alls detta på Lunda.
Det är mycket körning, ta tillfället i akt o åk.
Hlsn
Thomas'
www.enginehardware.se
TERMINATOR skrev:Authorized distributor & dealers in:
HUNGARY
DISTRIBUTOR
PROMOTO KFT
1118, BUDAPEST
BUDAORSI UT 42.
Phone: 0036/1/422-1924
Fax: 0036/1/422-1925
E-mail: info@husaberg.hu
Homepage: www.husaberg.hu
borde ha prylar till husorna
kollade lite på andra märken och det finns återförsäljare till dom flesta stora märken, men det underlättar om man kan språket förstås, skicka pm om ni behöver hjälp med tolkning eller något annat som har med språket att göra
David P. skrev:Vad ligger priserna på i Ungern. Skulle man tjäna något på o handla där?
/Dave
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |