Träningstråden

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
supergirl skrev:
Tänk på att en större mängd träning inte ökar muskeltillväxten utan snarare nedbrytningen av muskelproteinet. När du tränar så ofta hinner inte kropen börja bygga upp muskelproteinet innan du tvingar den in i en nedbrytningfas igen. Om du märker att styrkan efter några veckor på detta upplägg avtar så släng in ett par vilodagar och tänk över ifall du tror att detta program är rätt för dig.

Har läst detta på många ställen, hårdare träning (vid redan hård träning) är oftast inte vägen till bättre resultat. MEN:

Jag har själv efter att stagnerat lite lätt i träningen ökat träningsintensiviteten avsevärt, vilket faktiskt gett motsvarande resultat i samtliga övningar, trotts sämre mathållning, lägre energiöverskott och sämre sömn tack vare skiftarbete.
Jag ändrade på det just eftersom min kompis tränade på det viset och fick bättre ökningar än mig, på de muskler/muskelgrupper jag trodde skulle må sämst av den sortens träning (Läs: tung belastning på samma muskel upp till tre dagar i rad).

Såhär tränade jag förut:
Dag 1: Bröst/Axlar/Triceps,
Dag 2: Rygg/Mage/Biceps
Dag 3: Vila
Dag 4: Ben
Dag 5: Vila
-repeat-
ca en övning á 2-3 set per muskel, till fail i princip varje set.
Detta trodde jag var optimalt eftersom varje muskel blir hårt belastad högst ett pass var 6'e dag.

Dagens träningsschema:
Dag 1: Rygg/Axlar
Dag 2: Bröst/Mage
Dag 3: Armar
-repeat-

De som är observanta här ser att många muskler, i synnerhet triceps och främre delta, kommer bli hårt belastade 2-3 dagar i sträck. Dessa muskler är dom jag haft absolut bäst ökningar på jämfört med förut.
Fö. är intensivitet ökad genom fler övningar per muskler á 3-4 set och i vissa övningar fail upp till 3ggr per set utöver fuskandet på de sista repsen, då man inte orkar få upp vikten med strikt utförande, samt kort(are) vilotid mellan seten.

Kort sagt: Det som är optimalt för vissa kan vara åt helvete för andra.

FreddaGädda skrev:
Nästa som skriver i tråden plockar inlägg nr 2000 :tuttar

:brynad

Ska bli grymmt intressant att se dina resultat!!

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Vad är meningen med att dela upp det sådär?
Ska du verkligen gå till gymmet och krångla för att enbart köra vader? Som sagt, man vill ju minimera proteinnedbrytningen.

FreddaGädda

Guest
Martin skrev:
2688896 Vad är meningen med att dela upp det sådär?
Ska du verkligen gå till gymmet och krångla för att enbart köra vader? Som sagt, man vill ju minimera proteinnedbrytningen.

Jag fick det förklarat att proteinsyntesen är 48 timmar lång. Dvs man ska inte pumpa hårt med samma muskel flera gånger under den tiden. Schemat är upplagt på så vis att alla muskler får ett ordentligt pass i veckan. Då är det verkligen ett hårt pass där man kan lägga all energi på att bränna ut just den muskelgruppen. Dock använder man samma muskler som bimuskel till andra övningar. Ta biceps som exempel. Man använder biceps ganska flitigt i andra övningar fastän man menar att träna något annat.
Exempelvis vid ryggträning. Många övningar bränner även på biceps. Därför är det utspritt så pass. Biceps får träning flera ggr i veckan trots att det bara finns ett rent biceps-pass. Då ska det läggas enligt "48h-regeln".
Samma sak med att triceps hänger ihop med bröstövningar, etc. :)

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
FreddaGädda skrev:
2688922 Jag fick det förklarat att proteinsyntesen är 48 timmar lång. Dvs man ska inte pumpa hårt med samma muskel flera gånger under den tiden. Schemat är upplagt på så vis att alla muskler får ett ordentligt pass i veckan. Då är det verkligen ett hårt pass där man kan lägga all energi på att bränna ut just den muskelgruppen. Dock använder man samma muskler som bimuskel till andra övningar. Ta biceps som exempel. Man använder biceps ganska flitigt i andra övningar fastän man menar att träna något annat.
Exempelvis vid ryggträning. Många övningar bränner även på biceps. Därför är det utspritt så pass. Biceps får träning flera ggr i veckan trots att det bara finns ett rent biceps-pass. Då ska det läggas enligt "48h-regeln".
Samma sak med att triceps hänger ihop med bröstövningar, etc. :)

Vill inte besserwissra men proteinsyntesen pågår dygnet runt i sgs hela kroppen
När den stannar så är du död, tot, gestorben.
Däremot kan den säkert gå snabbare i vissa delar efter träning.
Har för mig att tarmarna är snabbast (onödigt vetande?) -Edit: Näe de cellerna byts ut oftast.

Ang ditt program så tycker jag det verkar vettigt att slå ihop dag 1&2 för att få en vilodag till, som du lägger in efter ryggpasset.
Om inte så tror jag dina tricepsar kommer att få det svettigt med bröst, rygg och triceps efter varandra. Åsså skulle jag kört mage två gånger i veckan.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
General E skrev:
Om inte så tror jag dina tricepsar kommer att få det svettigt med bröst, rygg och triceps efter varandra.

Hur påverkar ryggträningen triceps om jag får fråga? Och även om den lyckas göra det med någon skumm övning jag inte känner till så BEHÖVER det inte vara sämre. Läs mitt inlägg ovan.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Hsb-Chrille skrev:
2691551 Hur påverkar ryggträningen triceps om jag får fråga? Och även om den lyckas göra det med någon skumm övning jag inte känner till så BEHÖVER det inte vara sämre. Läs mitt inlägg ovan.

Ja jag känner då iaf av triceps vid tex stående rodd å andra roddliknande ryggövningar. Men jag kanske gör fel?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hsb-Chrille skrev:
2691551 Hur påverkar ryggträningen triceps om jag får fråga? Och även om den lyckas göra det med någon skumm övning jag inte känner till så BEHÖVER det inte vara sämre. Läs mitt inlägg ovan.
Ryggträning påverkar triceps, det brukar dessutom även stå på t.ex. roddmaskiner.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Hsb-Chrille skrev:

Här e länkar till några klassiska ryggövningar
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

I alla dom så används triceps, förmodligen i intervallet mellan att armen är rak och 90 grader.
Skönt att det var fler som upplevde samma sak, annars hade jag fått ifågasätta min teknik :hihi

-----------------------------------------

Har läst ditt inlägg ovan (som nu är nedan) igen. Jag tror följande:
När du går från att träna hela överkroppen på 2 dagar, till att träna den på 3 dagar, så kan du fokusera mer på den muskelgrupp du tränar just idag.
Du blir inte lika trött helt enkelt, vilket du själv skriver iom ökad intensitet.

Eller på ett annat sätt:
Eftersom du nu tränar biceps två dagar efter att ha tränat rygg,
så är den trött men inte lika trött som om du tränat rygg en timme innan.
Motsv åt andra hållet, du kan inte träna rygg 100% om du tränat triceps dagen innan.

Visst tränar du bröst dagen innan armarna men det är inte alls lika ansträngande för armarna som rygg.

-----------------------------

Som du också skriver: "Det som är optimalt för vissa kan vara åt helvete för andra." :fakta

Hsb-Chrille skrev:
2688894 Jag ändrade på det just eftersom min kompis tränade på det viset och fick bättre ökningar än mig, på de muskler/muskelgrupper jag trodde skulle må sämst av den sortens träning (Läs: tung belastning på samma muskel upp till tre dagar i rad).

Såhär tränade jag förut:
Dag 1: Bröst/Axlar/Triceps,
Dag 2: Rygg/Mage/Biceps
Dag 3: Vila
-repeat-
ca en övning á 2-3 set per muskel, till fail i princip varje set.
Detta trodde jag var optimalt eftersom varje muskel blir hårt belastad högst ett pass var 6'e dag.

Dagens träningsschema:
Dag 1: Rygg/Axlar
Dag 2: Bröst/Mage
Dag 3: Armar
-repeat-

De som är observanta här ser att många muskler, i synnerhet triceps och främre delta, kommer bli hårt belastade 2-3 dagar i sträck. Dessa muskler är dom jag haft absolut bäst ökningar på jämfört med förut.
Fö. är intensivitet ökad genom fler övningar per muskler á 3-4 set och i vissa övningar fail upp till 3ggr per set utöver fuskandet på de sista repsen, då man inte orkar få upp vikten med strikt utförande, samt kort(are) vilotid mellan seten.

Kort sagt: Det som är optimalt för vissa kan vara åt helvete för andra.

:brynad

Ska bli grymmt intressant att se dina resultat!!

FreddaGädda

Guest
Nåja.. Vi får se hur det funkar. Jag ska köra det som det är i två veckor i alla fall utan förändringar, sen överväga att peta lite i det.
Jag märkte dock redan på första passet en enorm skillnad i träningsintensitet.
I och med att det bara var framsida lår och rumpa så brassade jag på så inni helvet.
Kände verkligen att låren och röven blev helt förintade. Men sen var jag helt slut också. Fick gå med raka knän i trappen för att inte säcka ihop på hemvägen. Och idag har jag enorm träningsvärk i arslet. Något mindre i låren.
Det kändes faktiskt jävligt lovande att überbrassa en muskelgrupp per pass istället för att köra mildare på flera muskelgrupper för att man ska orka allt på en gång. Hade det varit mer att träna det passet så hade det inte gått alls. Helt slut. Som sagt. Det känns lovande.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Brandstr skrev:
2692006 Hur får du det till att ryggträning påverkar triceps? du kanske skrev fel o mena biceps??
Mest biceps, men även triceps. Om jag inte minns fel så är det rörelsen när armen är rätt långt bak som tripceps används. Detta är vid t.ex. rodd-övningar där man drar armarna rakt bakåt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Heh, stångrodd, stående som halv lutande (ca 45 grader mot golvet) som helt frammåtböjd (parallellt med golvet för att träffa baksida axlar mer), kabelrodd samt latsdrag är mina favoritryggövningar. Och jag har ALDRIG känt det allra minsta i triceps! Bara i biceps dom första veckorna efter jag provat en ny övning då man gärna gör på fel sätt och drar med armarna istället för med ryggen. Hur stor del av rörelselängden samt belastningen i låt säga vanlig skivstångsrodd läggs på triceps tror ni? Det är ju för fan inte ens värt att nämna.

Och att komma och säga att bröstträning inte är så stor belastning på armarna och samtidigt påstå att RYGGträning ger nämnvärd belastning på TRICEPS låter inte heller så genomtänkt. Bröstträning ger hög belastning på Triceps, Ryggträning på Biceps. Punkt slut.

Annars General E har du nog en bra poäng där om varför jag ökar bättre nu än förr. :tummenupp

HanneZ skrev:
2692068 Mest biceps, men även triceps. Om jag inte minns fel så är det rörelsen när armen är rätt långt bak som tripceps används. Detta är vid t.ex. rodd-övningar där man drar armarna rakt bakåt.

Jag förstår inte hur man skulle få bättre belastning på ryggen genom att använda triceps i "rodd-övningar där man drar armarna rakt bakåt" te x kabelrodd, det låter ju som du pressar handtaget ner mot skrevet i bottenläget eller liknande för att få belastning på triceps... Men varför när det är ryggen man tränar?
Eller som latsdrag att du överdrar och vrider upp armbågarna i bottenläget och sedan börjar pressa ner pinnen mot golvet/låren som i en tricepspushdown, men återigen; vad hjälper detta om det är ryggen man tränar?

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hsb-Chrille skrev:
2692169 Heh, stångrodd, stående som halv lutande (ca 45 grader mot golvet) som helt frammåtböjd (parallellt med golvet för att träffa baksida axlar mer), kabelrodd samt latsdrag är mina favoritryggövningar. Och jag har ALDRIG känt det allra minsta i triceps! Bara i biceps dom första veckorna efter jag provat en ny övning då man gärna gör på fel sätt och drar med armarna istället för med ryggen. Hur stor del av rörelselängden samt belastningen i låt säga vanlig skivstångsrodd läggs på triceps tror ni? Det är ju för fan inte ens värt att nämna.

Och att komma och säga att bröstträning inte är så stor belastning på armarna och samtidigt påstå att RYGGträning ger nämnvärd belastning på TRICEPS låter inte heller så genomtänkt. Bröstträning ger hög belastning på Triceps, Ryggträning på Biceps. Punkt slut.

Annars General E har du nog en bra poäng där om varför jag ökar bättre nu än förr. :tummenupp

Jag förstår inte hur man skulle få bättre belastning på ryggen genom att använda triceps i "rodd-övningar där man drar armarna rakt bakåt" te x kabelrodd, det låter ju som du pressar handtaget ner mot skrevet i bottenläget eller liknande för att få belastning på triceps... Men varför när det är ryggen man tränar?
Eller som latsdrag att du överdrar och vrider upp armbågarna i bottenläget och sedan börjar pressa ner pinnen mot golvet/låren som i en tricepspushdown, men återigen; vad hjälper detta om det är ryggen man tränar?

Jag har inte skrivit att man får bättre belastning, jag skrev att man får belastning. Sen skrev jag rakt bakåt, inte mot skrevet :va

Jag känner ganska ofta att min "ryggträningsvärk" går ända ut i triceps. Sen hur det nu hänger ihop med verkligen vet jag inte :tungan

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Visst får tex. triceps en viss stimulering vid tex. roddövningar.
Dock så är den väldigt liten, anspänningen i triceps syftar främst till att stabilisera upp armarna vid tex. rodd.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
HanneZ skrev:
2692204 Jag har inte skrivit att man får bättre belastning, jag skrev att man får belastning.

Jag känner ganska ofta att min "ryggträningsvärk" går ända ut i triceps. Sen hur det nu hänger ihop med verkligen vet jag inte :tungan

Nej men jag frågar dig, eftersom du på ryggträningen tränar ryggen, hur du genom att använda triceps, får bättre belastning på ryggen. Jag KAN använda triceps i en ryggövning, men då kräver det att jag sänker vikten och överdrar som jag tidigare beskrev, och vad skulle det vara bra för?
Så jag ber dig höja vikten och inte köra så förbannad strikt, så ska du nog se att det träffar på rätt ställe. :tummenupp

HanneZ skrev:
Sen skrev jag rakt bakåt, inte mot skrevet :va

Nej jag såg att du skrev rakt bakåt, men då borde det inte ge någon direkt belastning heller. Triceps är inte (vad heter det.. exentriskt?) involverad i den rörelsen. Ganska logiskt då triceps blir längre och längre genom hela rörelsen, den kontraherar aldrig under belastning.
Som stödmuskel kan jag köpa! Men det är ju inte värre än för tex korsryggen när man är ute och promenerar i princip, nämnvärd träning? Inte för oss styrketränande iaf.

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Shit va skumt att det kan finnas så olika åsikter :va :va :va

När man använder stång, kan det vara så att det beror på hur tätt man har greppet?
Händerna nära varandra=mer biceps
Händerna långt isät=mer triceps

När jag kör sittande kabelrodd samt "latsdrag med litet dubbelhandtag" så tar det på biceps, men andra övningar triceps

Kanske inte triceps på alla latsövningar, men på övningar för rhomboideus så definivt triceps, se bild

Hsb-Chrille, vore kul om du pröva enarms hantelrodd med en rejäl vikt 20-30kg, och se om du belastar triceps eller inte. Jag gör det iaf.

Bifogat

• triceps.jpg
    triceps.jpg
    43.4 KB · Visningar: 64

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
General E skrev:
2692376 Shit va skumt att det kan finnas så olika åsikter :va :va :va

När man använder stång, kan det vara så att det beror på hur tätt man har greppet?
Händerna nära varandra=mer biceps
Händerna långt isät=mer triceps

När jag kör sittande kabelrodd samt "latsdrag med litet dubbelhandtag" så tar det på biceps, men andra övningar triceps

Kanske inte triceps på alla latsövningar, men på övningar för rhomboideus så definivt triceps, se bild

Hsb-Chrille, vore kul om du pröva enarms hantelrodd med en rejäl vikt 20-30kg, och se om du belastar triceps eller inte. Jag gör det iaf.

Jo det är lite konstigt faktiskt, men jag har aldrig i mitt liv hört någon säga att någon som helst ryggövning belastar triceps.

Haha, jo jag kan prova en 20-30 kg om du vill. Gjorde 15 reps på 40kg (finns inga större hantlar där jag tränar :gnissla ) i förra veckan. Den brukar kännas i biceps, och mellan skuldrorna väldigt mycket. Mycket bra övning, som INTE borde belasta triceps om du (som man ska) håller underarmen vinkelrätt mot golvet hela tiden. Du ska lyfta hantlen till magen alt. bröstet (beroende på vad du vill träna), inte till arslet :D

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Ha ha! :blah Jag visste att jag skulle gissa på för lite vikt. Jaja, bättre det än åt andra hållet.
Jag lyfter till arslet, med armen bredvid kroppen hela tiden.
Antar att du lyfter mot bröstet med armbågen ut från kroppen.
Där ser man.
Så fort jag skaffat gymkort (det förra gick ut vid årsskiftet) så ska jag tänka igenom rejält hur man kör sina ryggövningar egentligen.

Ush den här tråden äter upp mycket tid :gnissla tycker den kan stängas nu.

FreddaGädda

Guest
General E skrev:
2692461 Ha ha! :blah Jag visste att jag skulle gissa på för lite vikt. Jaja, bättre det än åt andra hållet.
Där ser man.
Så fort jag skaffat gymkort (det förra gick ut vid årsskiftet) så ska jag tänka igenom rejält hur man kör sina ryggövningar egentligen.

Är man sur får man inte vara med och leka. :blah

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
General E skrev:
2692461 Ha ha! :blah Jag visste att jag skulle gissa på för lite vikt. Jaja, bättre det än åt andra hållet.
Där ser man.

Jag lyfter till magen med armen intill kroppen om jag bara vill träna ryggen, eller till bröstet, med armbågen pekandes rakt ut, om jag vill träna bakre delta samtidigt.
Ja det borde du göra, så kan du även sluta upp med rehabträningen ("20-30"), och börja träna med lite riktiga vikter nångång :tungan

Nej inte stänga träningstråden! Det är ju det bästa som hänt Sporthoj.com på mycket mycket länge :tungan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...