Hsb-Chrille
Blå-Gult regerar
supergirl skrev:Tänk på att en större mängd träning inte ökar muskeltillväxten utan snarare nedbrytningen av muskelproteinet. När du tränar så ofta hinner inte kropen börja bygga upp muskelproteinet innan du tvingar den in i en nedbrytningfas igen. Om du märker att styrkan efter några veckor på detta upplägg avtar så släng in ett par vilodagar och tänk över ifall du tror att detta program är rätt för dig.
Har läst detta på många ställen, hårdare träning (vid redan hård träning) är oftast inte vägen till bättre resultat. MEN:
Jag har själv efter att stagnerat lite lätt i träningen ökat träningsintensiviteten avsevärt, vilket faktiskt gett motsvarande resultat i samtliga övningar, trotts sämre mathållning, lägre energiöverskott och sämre sömn tack vare skiftarbete.
Jag ändrade på det just eftersom min kompis tränade på det viset och fick bättre ökningar än mig, på de muskler/muskelgrupper jag trodde skulle må sämst av den sortens träning (Läs: tung belastning på samma muskel upp till tre dagar i rad).
Såhär tränade jag förut:
Dag 1: Bröst/Axlar/Triceps,
Dag 2: Rygg/Mage/Biceps
Dag 3: Vila
Dag 4: Ben
Dag 5: Vila
-repeat-
ca en övning á 2-3 set per muskel, till fail i princip varje set.
Detta trodde jag var optimalt eftersom varje muskel blir hårt belastad högst ett pass var 6'e dag.
Dagens träningsschema:
Dag 1: Rygg/Axlar
Dag 2: Bröst/Mage
Dag 3: Armar
Dag 4: Ben
Dag 5: Vila
-repeat-
De som är observanta här ser att många muskler, i synnerhet triceps och främre delta, kommer bli hårt belastade 2-3 dagar i sträck. Dessa muskler är dom jag haft absolut bäst ökningar på jämfört med förut.
Fö. är intensivitet ökad genom fler övningar per muskler á 3-4 set och i vissa övningar fail upp till 3ggr per set utöver fuskandet på de sista repsen, då man inte orkar få upp vikten med strikt utförande, samt kort(are) vilotid mellan seten.
Kort sagt: Det som är optimalt för vissa kan vara åt helvete för andra.
FreddaGädda skrev:Nästa som skriver i tråden plockar inlägg nr 2000
Ska bli grymmt intressant att se dina resultat!!
Last edited: