Träningstråden

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hsb-Chrille skrev:
2692169 Och att komma och säga att bröstträning inte är så stor belastning på armarna och samtidigt påstå att RYGGträning ger nämnvärd belastning på TRICEPS låter inte heller så genomtänkt. Bröstträning ger hög belastning på Triceps, Ryggträning på Biceps. Punkt slut.

Hsb-Chrille skrev:
2692283 Nej men jag frågar dig, eftersom du på ryggträningen tränar ryggen, hur du genom att använda triceps, får bättre belastning på ryggen. Jag KAN använda triceps i en ryggövning, men då kräver det att jag sänker vikten och överdrar som jag tidigare beskrev, och vad skulle det vara bra för?
Så jag ber dig höja vikten och inte köra så förbannad strikt, så ska du nog se att det träffar på rätt ställe. :tummenupp

Det kan vara jag som läser det du skriver med helt fel tonfall, fast jag tror inte det. Måste du skriva så jävla grinigt och nervärderande? Jag tror nog att HanneZ vet precis vad han gör med sin träning och när triceps belastas eller inte.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Nu tycker jag att det vore intressant att läsa lite träningsjournaler, så länka gärna till dessa ni som har. Jag har ingen själv men slänger upp dagens pass och uppmanar er andra att göra det samma! :tummenupp

Eftersom gymmet var stängt i måndags så blir hela träningsveckan förskjuten och idag var det därför rygg som gällde:

Chins utan vikter (alltid skönt att börja med)
12-10-8

Marklyft, 110 kg (kändes kanon och alltid lika kul)
8-8-6

Skivstångsrodd, 70 kg (fick som vanligt lite problem med andningen när jag kör rodden direkt efter mark, ändå gör jag alltid om samma misstag)
10-8-8

Kabelrodd, 70 kg (de sista repsen blev tyvärr inte särskilt strikta)
12-10-10

Hantelrodd, 40 kg (dåligt grepp här, valkarna gjorde sig påminda)
8-8-8

Stående ryggresningar med hantel hållandes mot bröstet (namn?), 35 kg
15-12-12

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
anja skrev:
2692691 Det kan vara jag som läser det du skriver med helt fel tonfall, fast jag tror inte det. Måste du skriva så jävla grinigt och nervärderande? Jag tror nog att HanneZ vet precis vad han gör med sin träning och när triceps belastas eller inte.

Grinigt och nervärderande :va Ja... Jo... det har du nog rätt i, men det var inte meningen. Ja det kanske är möjligt att han är nöjd med sin träning, men han vill nog, precis som jag, få reda på så mycket som möjligt och om möjligt träna på ett effektivare sätt. Men jag ser vad du menar. Förlåt mig HanneZ och General E om jag klankat ner på er för hårt :)

Kul initiativ Estremo, lägger upp morgondagens (dagens) ryggpas imorgon (idag.. ehh :va ). Bra jobbat på chinsen med, jag klarar nog högst 8 haha :D
Problem med andningen i stångrodd? Inte så att du, som jag, flänger upp stången i solar plexus så du får andnöd därigenom? haha ne jag skojja bara, du kanske borde vänta lite längre innan du börjar på rodden? :tummenupp

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Dagens Rygg/Axlar pass.

Skivstångsrodd, 83 kg (mycket fusk på sista repsen..)
10-8-7

Hantelrodd, 50 kg (fick plockat ihop en 50kg hantel med lite extra vilja)
10-10 (per hand givetvis)

Latsdrag, 70 kg (den ger faktiskt liiite pump i triceps :tungan )
8-7-7

Upprätt rodd, 53 kg
10-8-8

Hantellyft åt sidan 12,5 kg
7-6

Stående militärpress, 53 kg
6-10-8

utåtrotationer (rotator cuff) i kabelmaskin 10kg (mycket strikt och lugnt tempo)
14-14-14

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hsb-Chrille skrev:
.
.
.
Hantelrodd, 50 kg (fick plockat ihop en 50kg hantel med lite extra vilja)
10-10 (per hand givetvis)

Latsdrag, 70 kg (den ger faktiskt liiite pump i triceps :tungan )
8-7-7
.
.
.

Du ser ut att ligga väldigt nära viktmässigt om man jämför hantelrodd och latsdragen, lite ovanligt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
burner skrev:
2693775 Du ser ut att ligga väldigt nära viktmässigt om man jämför hantelrodd och latsdragen, lite ovanligt.

Obra? :tungan Nej jag tycker själv jag är förjävla dålig på latsdrag med rak stång (vilket det bara finns där jag tränar nu) tar jag V-handtag så kan jag genast lägga på 50 kg till (och får helvetisk pump i latsen :D ). Nu träffar det tyvärr mest biceps :(

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Skall man börja skriva om varenda muskel som aktiveras vid rodd t,ex så blir det ju ganska många.Alla muskler från midjan o uppåt typ,även ben som du spjärnar emot med.Men att triceps skulle va en av dom huvudsakliga är enligt mig inte rätt iaf.Skulle väl va om ditt "stoppläge" uppåt slutar VÄLDIGT framåtlutat.Däremot får biccar mycket stryk vid ryggträning öht.

Håller även med hsb-crille om att tricarna får jobba i bröstträningen.I en korrekt b-press är det nästan bara triceps som knuffar i gång stången vid startläget från bröstkorgen,den första decimetern typ,sen jobbar bröst samtidigt som tricarna får agera hydraulkolvar o "pressa" ihop armbågarna.Ungefär som när en tyngdlyftare låser upp dom i en stöt.Även latsen e viktiga.O nu pratar jag om maxning som vid styrkelyft typ.

Vill oxå pusha för marklyft som man ses utföras allt för sällan på gymen numera.Mycket för att de flesta moderna discogym sällan har nån hardcoreavdelning där man kan idka denna fantastiska helkroppsövning.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ktmjacke skrev:
Vill oxå pusha för marklyft som man ses utföras allt för sällan på gymen numera.Mycket för att de flesta moderna discogym sällan har nån hardcoreavdelning där man kan idka denna fantastiska helkroppsövning.
Marklyft, knäböj, dips (i olika varianter), chins och frivändningar skulle göra underverk för alla Nautilus/disco/bodypump-nissar/nissor som tror de tränar stryka.

Fast de är förjävla jobbiga de där fina övningarna. :näsblod

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
ktmjacke skrev:
I en korrekt b-press är det nästan bara triceps som knuffar i gång stången vid startläget från bröstkorgen,den första decimetern typ,sen jobbar bröst samtidigt som tricarna får agera hydraulkolvar o "pressa" ihop armbågarna.Ungefär som när en tyngdlyftare låser upp dom i en stöt.Även latsen e viktiga.O nu pratar jag om maxning som vid styrkelyft typ.

Men det är väl nästan bara triceps som jobbar i toppläget också? Dedär med latsen har jag med hört nånstans, dock inte känt själv. På vilket sätt hjälper dom i en bänkpress? Rörelsen är väl enna åt "fel håll" :va

Marklyft är bra, kör inte den så ofta nu då vikterna på mitt "gym" (en liten fjuttig träningshall på en brandstation) uppgår till 135kg totalt. Reppade på 160 på förra gymmet och det känns lite överflödigt att marka bara för markandets skull...

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
valmers skrev:
2694342 Marklyft, knäböj, dips (i olika varianter), chins och frivändningar skulle göra underverk för alla Nautilus/disco/bodypump-nissar/nissor som tror de tränar stryka.

Fast de är förjävla jobbiga de där fina övningarna. :näsblod
Jo,o vilka är det man oftast ser utföra dessa BASÖVNINGAR? Jo,"dom största" på gymet som alla tror bara petat i sig doping o jäst som svampar.Men no pain no gain har dom missat helt.Vitsen med att försöka nå överläkning o därigenom få större o starkare muskler e ju att först "skada" fibrerna.O då e dessa övningar fenomenala, då man redan efter ett litet tags övning med nån som instruerar en rätt kan börja lasta på rätt hyfsat.Om man kör marklyft i jalingar endast så ser man i spegeln hur varenda muskel från vaden upp till latsen får en omgång.:tungan

Hsb-Chrille skrev:
2694348 Men det är väl nästan bara triceps som jobbar i toppläget också? Dedär med latsen har jag med hört nånstans, dock inte känt själv. På vilket sätt hjälper dom i en bänkpress? Rörelsen är väl enna åt "fel håll" :va

Marklyft är bra, kör inte den så ofta nu då vikterna på mitt "gym" (en liten fjuttig träningshall på en brandstation) uppgår till 135kg totalt. Reppade på 160 på förra gymmet och det känns lite överflödigt att marka bara för markandets skull...
Beskrev en tävlingspress då du står i brygga under utförandet.Endast rumpan o skuldror ligger i bänken.Sen ska stången ligga helt still tills domaren ger dig "klapp" o du får pressa uppåt i EN rörelse tills du får tre vita.P,g,a bryggan kan du använda latsen väldigt mycket jämfört med en "plan" press.O med bänktröjan så blir det ännu mer påtagligt.Generellt kan man säga att smalare grepp(avståndet mellan händerna) ger mer triceps o latskänning.O ju bredare grepp isolerar bröstmuskeln mer.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
ktmjacke skrev:
2694353 Jo,o vilka är det man oftast ser utföra dessa BASÖVNINGAR? Jo,"dom största" på gymet ...
Och jag :näsblod

ktmjacke skrev:
Men no pain no gain har dom missat helt.
Vem Vad Vilka? :va
ktmjacke skrev:
Om man kör marklyft i jalingar endast så ser man i spegeln hur varenda muskel från vaden upp till latsen får en omgång.:tungan
Ser man inte trapsen om man står i sånnahäringa "jalingar" som du pratar om? :rolleyes:
ktmjacke skrev:
Beskrev en tävlingspress då du står i brygga under utförandet.Endast rumpan o skuldror ligger i bänken.Sen ska stången ligga helt still tills domaren ger dig "klapp" o du får pressa uppåt i EN rörelse tills du får tre vita.P,g,a bryggan kan du använda latsen väldigt mycket jämfört med en "plan" press.O med bänktröjan så blir det ännu mer påtagligt.Generellt kan man säga att smalare grepp(avståndet mellan händerna) ger mer triceps o latskänning.O ju bredare grepp isolerar bröstmuskeln mer.

Jo nu när du säger det så känner jag faktiskt av latsen litegrann i smalbänk, men inte vanlig fast jag bänkar inte i brygga då heller iof...

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Hsb-Chrille skrev:
2694438 Och jag :näsblod

Vem Vad Vilka? :va

Ser man inte trapsen om man står i sånnahäringa "jalingar" som du pratar om? :rolleyes:

Jo nu när du säger det så känner jag faktiskt av latsen litegrann i smalbänk, men inte vanlig fast jag bänkar inte i brygga då heller iof...
rätt av dig,det va trapsen jag syftade på,men allt snack om lats fick mig att skriva fel :tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Felet många (eller fel och fel) många nybörjare (och även folk som tränat ett tag) gör när dom ska börja gymma är att dom kopierar ett program som Coleman eller Cutler kör efter, eftersom dom vunnit Mr Olympia så måste det ju vara det optimala. Och det är det ju också, för dom. Ett program med 14 pass i veckan uppsplittat på femtioelva övningar för att isolera vartenda liten muskelfiber man kan hitta.

Hur måga som ska börja springa tar ett träningsschema från världsmästaren i maraton och tränar efter?

Ett exempel på program

Dag 1
Knäböj
Stångrodd
Dips
Militärpress
Hammercurl
Vadpress

Dag 2
Marklyft
Chins/latsdrag
Bänk/hantelpress
Liggande tricepsextensions
Hantellyft åt sidan

Dag 3
Benpress
Kabelrodd/hantelrodd
Stela Mark
Lutande bänk/ hantelpress
Drag till hakan
Skivstångscurl

Sen kan man lägga in lite mage, underarmar och annat lite där man känner för det. Variera gärna också antalet set och reps allt efter som.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Martin skrev:
2694660 Felet många (eller fel och fel) många nybörjare (och även folk som tränat ett tag) gör när dom ska börja gymma är att dom kopierar ett program som Coleman eller Cutler kör efter, eftersom dom vunnit Mr Olympia så måste det ju vara det optimala. Och det är det ju också, för dom. .

Saken är att det kvittar vilket program en nybörjare kopierar. Personen kommer köra precis allt fel, belasta sin kropp fel och rycka mer än dom drar o.s.v deras CNS är långt från anpassat till träning och kommer ta ett tag innan det blir det också, samma med kontakten hjärna muskel (även det hör till CNS en del), övningsutförande osv.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Minimal skrev:
2695119 Saken är att det kvittar vilket program en nybörjare kopierar. Personen kommer köra precis allt fel, belasta sin kropp fel och rycka mer än dom drar o.s.v deras CNS är långt från anpassat till träning och kommer ta ett tag innan det blir det också, samma med kontakten hjärna muskel (även det hör till CNS en del), övningsutförande osv.
Ha ha ha,tror inte det e många elitutövare ens som skulle klara att kopiera Mr clean colemans tränings eller dietprogram.Så jag håller med dig fullständigt Minimal.Bättre att efter en tids träning lägga upp ett program som funkar för DIN kropp o återhämtning.Tror den viktigaste frågan man ska ställa sig redan från början är;vad vill jag uppnå?Vad är mitt mål?Hålla sig i någorlunda form,upp på en scen,bli starkast i världen?Typ såna frågor.Sen lägga upp kost o träning efter det.Har sett många genom åren som är 180cm långa,65 kilo lätta,sitta o äta ren dietmat varenda dag för att dom läst i BK att tonfisk med ris is da shit.Tre hängivna år senare undrar snubben varför han blivit 3 kilo lättare o svagare typ.Såna killar är ofta i den kategorin som börjar med doping fast dom endast är motionärer,sorgligt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Dagens Armpass.

Smalbänk, 78 kg (5 mer än förra veckan på samma repsantal *stolt* :D )
6-6-5

frenchpress, 43 kg (ska man släppa ner till pannan eller bakom huvudet?)
6-5-5

Dips (har inte kört den så mkt men börjar få ordning på den nu när styrkan kommit ifatt kroppsvikten :tungan )
6-5

Stångcurl (Biceps) 53 kg (ca 2 strikta reps på varje set sedan fusk resten :rolleyes: )
7-7-6

Hammercurls sittande á la koncentrationscurl 20 kg
7-7-7

Omvänd handledscurl 38 kg
12-10-10

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hsb-Chrille skrev:
.
.
frenchpress, 43 kg (ska man släppa ner till pannan eller bakom huvudet?)
6-5-5
.
.

Att köra köra bakom huvudet har klart sina fördelar.

För det första så stressar du inte armbågslederna genom att köra bakom huvudet. Kör du mot pannan så stessas lederna väldigt mycket.

För det andra så får du inget sträck i tricpes när du kör mot pannan, kör du bakom huvudet så får triceps mycket mer sträck.

För det tredje varför det är bättre att köra bakom huvudet är att du slipper oroa dig för en förstörd panna om du inte orkar vikten.

Jag körde också armar idag, stenhårt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
burner skrev:
2696619 Att köra köra bakom huvudet har klart sina fördelar.

För det första så stressar du inte armbågslederna genom att köra bakom huvudet. Kör du mot pannan så stessas lederna väldigt mycket.

För det andra så får du inget sträck i tricpes när du kör mot pannan, kör du bakom huvudet så får triceps mycket mer sträck.

För det tredje varför det är bättre att köra bakom huvudet är att du slipper oroa dig för en förstörd panna om du inte orkar vikten.

Jag körde också armar idag, stenhårt.

Ja jävlar, det var det jag ville höra för då kan jag slänga på lite extra vikt nästa gång :D Visst ska man hålla ungefär axelbrett då?

Får man se på schemat? Dina triccar ser ju minst sagt brutala ut så det vore kul att se :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...