Träningstråden

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det är lagomt om du tycker det blir tråkigt/jobbig med mer. Benträning skadar ju inte, bara så du vet.
Om syftet med cyklingen i början är att värma upp så hoppa över den, den värmer inte upp annat än benen. Börja istället med ett par lättare set på första övningen per muskelgrupp.

Läs gärna de senaste sidorna i tråden iaf, där finns mycket du lär ha nytta av :tummenupp

Värmer upp inför de flesta övningarna med en lättare omgång. Tycker att Cyklingen får upp tempen lite i hela kroppen. Även om det mest är benen som rör sig.. Det bästa vore väl att jogga innan också:rolleyes:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jasså har dom det? Har du någonsin sett en deffad sumobrottare? Vad väger dom allt från 100-130kg FETA... deffa bort större delen och dom väger inte såmycke längre. Dom är byggda för sin sport.

Ingen form av Överskott är mer anabolt än något som är räknat rätt efter vad DU behöver när du utövar din sport.

Jag själv samt dom flesta andra som tävlar håller strikt kost året om, däremot kan man unna sig mer UTÖVER sin kost när man är offseason, inte ersätta ett bra mot ett dåligt.

Kom inte och säg att du inte hade fått mer muskler om du hade stoppat i dig dendär pizzan du övervägde att hoppa över eftersom du inte vill lägga på dig onödigt med fett. (Observera att jag inte påstår att "du" gör fel)

För dig samt de övriga som tävlar i BB vore det ju att skjuta sig själv i foten att äta "dålig" mat, så självklart skall ni hålla en strikt kost året om för att hålla er på topp. Det gäller inte gossarna som bara vill bli stora och starka utan bry sig om hur mycket fett de lägger på sig.

Värmer upp inför de flesta övningarna med en lättare omgång. Tycker att Cyklingen får upp tempen lite i hela kroppen. Även om det mest är benen som rör sig.. Det bästa vore väl att jogga innan också:rolleyes:

Ja okej gillar du det så kör på :tummenupp

EDIT:
In the Sumo wrestlers, body mass ranged between 77.0 and 150.0 kg, body mass index between 25.9 and 44.5 kg x m(-2), relative fat mass (%FM) between 11.9 and 37.0%, and fat-free mass (FFM) between 59.1 and 107.6 kg. The Sumo wrestlers showed significantly higher %FM and smaller elbow and knee extensor cross-sectional areas (CSA) than the weight-classified athletes who weighed from 90.4 kg to 133.2 kg. Moreover, isokinetic forces in the flexion and extension of elbow and knee joints, respectively, at three constant velocities of 1.05, 3.14 and 5.24 rad x s(-1) were significantly lower in the Sumo wrestlers than in the weight-classified athletes and untrained subjects when expressed per unit of body mass. However, the median value of FFM relative to body height in the higher-division Sumo wrestlers was ranked high in the range of magnitude among those reported previously in the literature for heavyweight athletes. Moreover, the results on the comparisons within the Sumo wrestlers showed that not only FFM but also force generation capability, expressed both as an absolute term and as a value relative to both body mass and muscle CSA, might be factors contributing to the performance of Sumo wrestlers.

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1998 Mar;77(4):352-9. Body composition and isokinetic strength of professional Sumo wrestlers.

Fettfri massa på dryga 100 kg är ju knappast dåligt då dom inte tränar som en BB och jag tror inte dom preppar en massa steroider och sådant heller.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Så fel.

dietmat och "off" mat är samma, fast mängderna och uppläggen är olika enkelt sagt. Off äter man som man ska fast kanske slänger in lite extra i form av nåt av det du nämde. Inte bygger det några speciella muskler.
Jag menade bara att folk oftast har svårt att få i sig tillræckligt med energi genom att æta kalorifattig mat. Men visst, får du bara i dig tillræckligt med energi så ær ju nyttig mat såklart bættre.
Energiintaget har lika stor inverkan på kvævebalansen som proteinintaget.
En person som æter ett energiøverskott med ett proteinintag på 1 g / kg bygger førmodligen mer muskler æn om han ligger på underskott och ett proteinintag på 2 g / kg. Det bæsta ær ju såklart ett energiøverskott och ett høgt proteinintag.

Fettfri massa på dryga 100 kg är ju knappast dåligt då dom inte tränar som en BB och jag tror inte dom preppar en massa steroider och sådant heller.
Det ær minst sagt imponerande med tanke på att dom inte spenderar så mycket tid på gymmet (om någon alls?).

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Kom inte och säg att du inte hade fått mer muskler om du hade stoppat i dig dendär pizzan du övervägde att hoppa över eftersom du inte vill lägga på dig onödigt med fett. (Observera att jag inte påstår att "du" gör fel)

För dig samt de övriga som tävlar i BB vore det ju att skjuta sig själv i foten att äta "dålig" mat, så självklart skall ni hålla en strikt kost året om för att hålla er på topp. Det gäller inte gossarna som bara vill bli stora och starka utan bry sig om hur mycket fett de lägger på sig.

Ja okej gillar du det så kör på :tummenupp

EDIT:

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1998 Mar;77(4):352-9. Body composition and isokinetic strength of professional Sumo wrestlers.

Nu går du och tror du kan lite förmycket igen.
Jag hade utan tvekan inte ökat ett skit mer (förutom fett och vätska) om jag ätit dendär pizzan, vad får dig ens tro att man gör det? Tänk nu efter, du blir fet som fan, och sen när du väl ska deffa bort allt blir du samma benrangel som från början.
Det är verkligen inte att skjuta sig i foten som byggare att äta sånt, nu låter du bara som alla andra gubbar "kan du äta sånt" typ. Klart fan man kan unna sig det när man inte ska tävla, inser du väl själv?
Sist jag åt pizza var i helgen... OH MAJJ GADD....
Du måste väl förstå detta själv, ett sjuhelvetes överskott av fett, vart bygger det muskler? Om du då istället käkat din pasta,ris,potatis med kycklingen och fettsnåla biffar etc... men samma energi utgång (förutom den sjuka fettmängden) vilket är då bäst att bygga muskler på?

Så som du får det att låta så är man stor, ur fel bemärkelse, bara man är fet.

Sen väger som jag sa (vilket du vet) sumobrottare helt olika och det finsn relativt nätta sådana också som väger under 100kg, men dom har säkert 100kg fettfri massa eller hur.
Inte en chans jag ser mig en sumobrottare som kan väga in på en tävlingsvikt på över 100kg, nej.

Martin Precis, då är vi överrens :)

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Då var det dax att börja träna :tummenupp

Behöver lite tips på olika tränings metoder som man kan göra hemma.

Jag har tillgång till en situps bräda, hantlar, någon form av viktbälten som man sätter nere vid fötterna.

Har inte tränat på ca 10år. Så hur drar man igång, man vill ju inte gå igång för hårt :confused:

Kan kanske någon sätta ihop ett program, kanske lite tips på kost, inget kosttillskott. Funkar det att trycka i sig en frukt smoothie, för att bli lite piggare?

hade tänkt ett program på ca 30min per dag (före eller efter man ätit??)

Borde ju finnas någon som har lite tips.

PS. Har varit utan snus i 36 timmar efter att ha snusat i 18år DS.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Du måste väl förstå detta själv, ett sjuhelvetes överskott av fett, vart bygger det muskler? Om du då istället käkat din pasta,ris,potatis med kycklingen och fettsnåla biffar etc... men samma energi utgång (förutom den sjuka fettmängden) vilket är då bäst att bygga muskler på?
Pasta, ris, potatis kyckling samt fettsnåla biffar är svaret på den frågan, något annat har jag aldrig påstått heller. Jag jämför med att äta pizzan eller inte, inte att äta pizzan eller ersätta med något annat.
Och då ger pizzan ett stort överskott av både protein, fett och kolhydrater vilket inte kan vara annat än anabolt.

Så som du får det att låta så är man stor, ur fel bemärkelse, bara man är fet.

Sen väger som jag sa (vilket du vet) sumobrottare helt olika och det finsn relativt nätta sådana också som väger under 100kg, men dom har säkert 100kg fettfri massa eller hur.
Inte en chans jag ser mig en sumobrottare som kan väga in på en tävlingsvikt på över 100kg, nej.

Ja, finns även många byggare som äter strikt kost året runt som inte väger in på 100kg hårda heller. Läs källan, den med högst fettfri massa hade 107 kg dito.
Och nej självklart skulle dom inte kunna ställa upp i BB, dom hade väl tappat en sjuhelvetes massa muskler under deffen.

Men faktum kvarstår: Dom HAR BYGGT EN JÄVLA MASSA MUSKLER TACK VARE ETT BRUTALT KALORIÖVERSKOTT.

Du verkar så insnöad på att man inte har muskler om dom inte syns och är stenhårda.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Frågan har säkert (förmodligen) varit uppe förut men....jaja ni fattar...

På gymmet där jag tränar dricker i stort sett ALLA en Gainoamx efter avslutad träning o häller i sig proteindrinkar som om det vore vatten på en öde ö.

Räcker det inte med vanligt svensk husmanskost om man tränar en timme om dagen och äter en rejäl måldtid efter avslutat träningspass?

Blir ju flera tusen man lägger i bara Gainomax (som smakar som ni alla vet...) om året!?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Frågan har säkert (förmodligen) varit uppe förut men....jaja ni fattar...

På gymmet där jag tränar dricker i stort sett ALLA en Gainoamx efter avslutad träning o häller i sig proteindrinkar som om det vore vatten på en öde ö.

Räcker det inte med vanligt svensk husmanskost om man tränar en timme om dagen och äter en rejäl måldtid efter avslutat träningspass?

Blir ju flera tusen man lägger i bara Gainomax (som smakar som ni alla vet...) om året!?

Jo, visst räcker det med bra mat. Kosttillskott är just kostTILLSKOTT.
Dock så kan det vara krävande ibland att få i sig 200g protein varje dag genom enbart mat så extra proteintillskott kan behövas ibland.

Det beror även på vilka mål du har med din träning. Du kanske bara är ute efter att må bra eller att bygga en sund kropp. Alla har förstås inte målet att bänka 200kg eller bygga upp armarna så de mäter över 50cm.

Många studier visar på att ett rek.intag ligger på ca 2g protein per kilo kroppsvikt.
Vad jag vet så finns det inga studier som visar att ett högre intag än dessa 2 g merför ökad muskeltillväxt. Se nedan bild.
Observera att detta är för människor som tränar utan droger, med drogers hjälp så kan kroppen tillgodogöra sig betydligt högre mängder. Jag antar dock att du är ute efter en välmående kropp och inte att förstöra den.

Jag brukar också köra med en Gainomax då och då, jag tycker också dom är dyra fast jag ger 10.5kr/st. Ska dock försöka sluta med Gainomax då det ger ett pris på 525kr/kg protein

Jag har planer på att prova Fitness Shake istället, nära 50g protein direkt efter träning för 14kr är okej ibland.

Hur som helst så är det mest ekonomiska att köpa hem en säck där protein och kolhydrater ingår som du sedan själv blandar på gymet.

Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.

Bifogat

• 2rgjrwh.jpg
    2rgjrwh.jpg
    41.2 KB · Visningar: 49
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Nu ska det tyckas!!!

valmers skrev:
2694342 Marklyft, knäböj, dips (i olika varianter), chins och frivändningar skulle göra underverk för alla Nautilus/disco/bodypump-nissar/nissor som tror de tränar stryka.

Fast de är förjävla jobbiga de där fina övningarna. :näsblod

Marklyft, knäböj och frivändningar är iofs standard i alla bodypump-pass. :rolleyes:

Men visst, fattar vad du menar, dom övningarna tillåter tunga vikter och är allmänt "stärkande" för hela kroppen.
Tror det kan vara en nackdel ibland att köra för isolerat iom att man missar många mindre muskler.

Minimal skrev:
2695119 Saken är att det kvittar vilket program en nybörjare kopierar. Personen kommer köra precis allt fel, belasta sin kropp fel och rycka mer än dom drar o.s.v

Så vad ska dom göra då? Något program måste de börja med.

@Cyren 13 set för din bröstmuskler tycker jag låter mycket för en nybörjare.

En person som æter ett energiøverskott med ett proteinintag på 1 g / kg bygger førmodligen mer muskler æn om han ligger på underskott och ett proteinintag på 2 g / kg. Det bæsta ær ju såklart ett energiøverskott och ett høgt proteinintag.
Och som tur är så får man ju både och om man äter bra mat!

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Mr_White: Att träna hemma kommer inte ge dig dom resultat du vill, vill du enbart må lite bättre är nog promenader eller nån annan form av cardio mer för dig, med så små medel som du har hemma kommer inte mycket alls hända.

Hsb: Here we go again. Sa du inte det? Läs vad du skriver innan du nekar.
"Kom inte och säg att du inte hade fått mer muskler om du hade stoppat i dig dendär pizzan du övervägde att hoppa över eftersom du inte vill lägga på dig onödigt med fett"
Eller du menade såklart att det vore bättre att äta detta än inget alls ;) För den delen, är man seriös så packar man med sig mat om man ska röra sig ute, enligt mig. Sen kan du passa på att kolla innehållsförteckning för en Pizza, vart får du i dig mycket protein från dom? Snarare hur små mängder anser du vara stora?

Jag tror du måste tänka efter, vet du hur jävla mycket 107 kilo massa är? Gå till din affär, skrapa ihop 107kg fläskfile... woila.
Självklart finns det dom byggare som väger en bra bit under 100 men bra mycket mer muskler än nån sumo-brottare har dom endå. Och att du sen så blåögt säger att dom absolut inte brukar doping, men självklart gör alla byggare detta?

Du får tolka mig precis som du vill, vilket du gör gång på gång. Jag tror att jag har en ganska så mer klar bild över hur muskler ser ut, beter sig, fungerar och vad som krävs för den stora skaran att få några. Att gå runt fläskfet är inte sättet. Sen tror jag inte heller på dina roliga "fakta" för den delen heller, men det måste vara det enda sanna, för det är alla publikationer du hittar på pubmed.... (som också har hur jävla många felaktiga rapporter som helst, men det kan väl inte vara sant?)

Men en fråga, om dina turbo brottare hade lyckats komma ner till 100kg, dvs Tungvikt i kroppsbyggning, då hade dom kunnat vara med i leken menar du? Tror du seriöst på detta själv?

General: Läs till vad jag svarade. Självklart är det bra att börja med något strukturerat program, men jag svarade på något annat.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Nu blev ALLT ihoprört i samma gryta igen.Dags att sära på vad som blev sagt.En UNDERNÄRD tanig snubbe som vill lägga på sig några kilo muskler rekommenderar jag INTE att äta dietmat året runt likt en tävlande som minimal.Då är det bättre för honom att ligga i överkant på fettintaget under den tiden han bygger o sen eventuellt deffa till sig lite inför badsäsongen.Tror nog det var så martin menade med pizza o hamburgerinlägget. Att en aktivt tävlande har en helt annan kosthållning e ju rätt solklart. Sen var det även för mig en nyhet att sumobrottare är muskulösa :D ,lär väl ha ett bmi på 60-70 kan jag tänka mig:rolleyes: .

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Fan vilken bra tråd! Undernärda anorektiker och tävlande i BB blandas med sumobrottare om vart annat! :yoparty

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Fan vilken bra tråd! Undernärda anorektiker och tävlande i BB blandas med sumobrottare om vart annat! :yoparty
ASG:D Kan bara tillägga att mitt tränande ligger på hyllan ett tag.Bröt nämligen vänster ben på 2 ställen i lördags,6 veckor i gips.Fiiiii fan.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hsb: Here we go again. Sa du inte det? Läs vad du skriver innan du nekar.
"Kom inte och säg att du inte hade fått mer muskler om du hade stoppat i dig dendär pizzan du övervägde att hoppa över eftersom du inte vill lägga på dig onödigt med fett"
Eller du menade såklart att det vore bättre att äta detta än inget alls ;) För den delen, är man seriös så packar man med sig mat om man ska röra sig ute, enligt mig. Sen kan du passa på att kolla innehållsförteckning för en Pizza, vart får du i dig mycket protein från dom? Snarare hur små mängder anser du vara stora?

Jag tror du måste tänka efter, vet du hur jävla mycket 107 kilo massa är? Gå till din affär, skrapa ihop 107kg fläskfile... woila.
Självklart finns det dom byggare som väger en bra bit under 100 men bra mycket mer muskler än nån sumo-brottare har dom endå. Och att du sen så blåögt säger att dom absolut inte brukar doping, men självklart gör alla byggare detta?

Du får tolka mig precis som du vill, vilket du gör gång på gång. Jag tror att jag har en ganska så mer klar bild över hur muskler ser ut, beter sig, fungerar och vad som krävs för den stora skaran att få några. Att gå runt fläskfet är inte sättet. Sen tror jag inte heller på dina roliga "fakta" för den delen heller, men det måste vara det enda sanna, för det är alla publikationer du hittar på pubmed.... (som också har hur jävla många felaktiga rapporter som helst, men det kan väl inte vara sant?)

Ja "bättre" att äta utöver det du skulle ätit annars, inte ersätta din nyttiga mat med pizzan, givetvis.
Nej jag har ingen innehållsförteckning, men jag gissar på att där är över 40 gram iaf. Och nej det är ingen stor mängd sedd till kaloriinnehållet.
Ja jag "vet" hur mycket det är, det är en sjuhelvetes massa massa :rolleyes: , och det är så mycket massa sumobrottaren i studien har, då man räknat bort fettet.

tror att jag måste citera mig själv här:

Observera tror, vet du att (en stor del av) dom gör det tar jag givetvis tillbaka påståendet.

Jag tvivlar inte det minsta på dina kunskaper att vara en bra Bodybuilder, absolut inte. Det ser man ju dessutom på dig att någonting måste du ju gjort rätt iaf.
Varför vi pratar om detta är påståendet: "Pizzor och hamburgare har nog byggt fler muskler än ris och tonfisk genom åren".
Och det tror jag fortfarande på, av samma anledning som Martin redan förklarat.
Observera dock (återigen) att muskler inte innebär muskler utan fett utanpå.

Minimal skrev:
Men en fråga, om dina turbo brottare hade lyckats komma ner till 100kg, dvs Tungvikt i kroppsbyggning, då hade dom kunnat vara med i leken menar du? Tror du seriöst på detta själv?
Och nej självklart skulle dom inte kunna ställa upp i BB, dom hade väl tappat en sjuhelvetes massa muskler under deffen.

Jag blir glad om du iallafall försöker läsa (och förstå) vad jag skriver innan du dumförklarar mig.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Tjohooo!!!!

Plockade 3siffrigt i bänken i dag:yoparty
Hade som mål att ta det i slutet av januari eller i början av feb men blev peppad av min nya träningskamrat som har några år i gymet på nacken.

Klarade 100kg prick provade på 102,5 oxå men fick ge mej. Kanske var lite för nära inpå så man var trött men det kändes inte omöjligt det heller.

Känns som man definitivt satt en milstolpe i träningen nu.

Det lönar sig med ihärdigt tränande och en bra kost (hyffsat iaf)

Detta var 5 december.
I går 9 januari tog jag 105kg.

Så det går framåt med träningen iaf.
Men den lilla skillnaden kanske bara beror på dagsformen?

Kör fortfarande 3-4 dgr i veckan och har nu börjat köra en del enduro också för flåsets skull.

Min vikt i dagsläget ligger på ca 89kg / 180cm
Vikten har varit relativt konstant i ca 3månader nu men skillnade är att det börjar bli något mera defintion på grejjerna även om man inte är så stor:)

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Detta var 5 december.
I går 9 januari tog jag 105kg.

Så det går framåt med träningen iaf.
Men den lilla skillnaden kanske bara beror på dagsformen?

Kör fortfarande 3-4 dgr i veckan och har nu börjat köra en del enduro också för flåsets skull.

Min vikt i dagsläget ligger på ca 89kg / 180cm
Vikten har varit relativt konstant i ca 3månader nu men skillnade är att det börjar bli något mera defintion på grejjerna även om man inte är så stor:)

Visa bilder då!
:dregla

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll