Träningstråden

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Okej Minimal, du har vunnit :tummenupp Tack för att du lärt mig något nytt :)

Ursäkta men vad är bodpot? är det samma som att deffa?

Jag tror inte det skulle vara så många för det tar så lång tid/alt förloras mycket muskelmassa under deffen, balans är ju optimalt för en byggare.

Om du orkar svara mer på mina frågor så vill jag fråga dig: Hur mycket ökar bicepsomkretsen ungefär under en bulk? Alltså en normal sådan, inte sumobulk ;)
Hur mycket ökar styrkan i bänkpress, marklyft och knäböj?

Tänkte bara visa ett par bilder på EN som inte är rädd för att bulka, Lee Priest heter han (vill inte höra mer om att det inte är optimalt för det vet jag redan) :tungan

EDIT: Han där nere är Lee Priest deffad, Till höger är Dorian Yates, som råkade smita sig in av nån anledning :gnissla

Bifogat

• sdsf-new.jpg
    sdsf-new.jpg
    41.5 KB · Visningar: 93
  • rippad.jpg
    rippad.jpg
    42.8 KB · Visningar: 62
  • lee_priest.gif
    lee_priest.gif
    25.1 KB · Visningar: 219
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
KTMjacke: hehe tack, men freak är jag inte, kämpar på dock :) Precis jag har noll kunskap i hur man bygger muskler, inte för jag är grov men jag känner några proffs o så.. men det räknas nog inte... för hade dom vågat bli feta under offseason hade dom vatt bättre idag, det har vi ju lärt oss här.

HSB:
Jo det va Lee priest på OFF bilderna du visade... saken är att det var mest en kul grej han gjorde (då han är helt sjuk egentligen) Och sedan så gör han inte så längre då han skrev ganska mycket om att det inte var värt det, men det visste du säkert innan du la upp detta?

Att du sen lägger in en bild på DORIAN YATES som vunnit Mr Olympia 6ggr som onseason bild förstår ja inte riktigt meningen med?
Sen heter det Bodpod.. googla lite...

Hur mycket måtten ökar är individuellt hur bra ens träning och livet fungerar för dig, hur hårt du satsar, hur noga du är med kost och sömn. Man ska öka såmycket som möjligt såklart.. Man sätter egna mål, och når dom. En sak som är säker, midjan ska inte dubblas som du tror.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det är ju inte riktigt så det funkar med en deffning om man stoppar in alla parametrar.Man kan inte bara konstatera att jag väger 150 kilo nu,varav 50 e fett,så jag kommer väga 100 fettfri.Det händer en massa andra saker med kroppen under en deffning som gör att du kan förlora både blodvolym upp till en liter,vatten o även en hel del muskelmassa.Så oftast slutar vågen på mindre än du räknat ut från början.
Nej men nu är det inte en undersökning på hur mycket fettfri massa dom skulle ha efter att dom deffat bort allt fett utan en undersökning på hur mycket fettfri massa dom har i sin nuvarande form. Därmed inte sagt att dom skulle kunna bli rippade och behålla sina 100 kilo fettfria massa.

Man ska också tänka på att dom kanske inte ser så starka ut, nu hittar jag såklart inte bilderna. Men det var 2 bilder på samma kille där han hade deffat bort x antal kilo och såg faktiskt större ut än innan han började dieta, ögat lurar en lite ibland eftersom man ser mycket mer definitioner och blodådror, då ser man automatiskt lite större ut än när man var lite mulligare.

@Minimal, vad är det för gammal skåpsmat du kommer dragandes med :)
Läser man vidare så är det just dag 7 som det peakar med testosteronhalten.

The authors found that the fluctuations of testosterone
levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence,
however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline
( P < 0.01). No regular fluctuation was observed following continuous abstinence after
the peak. Ejaculation is the precondition and beginning of the special periodic serum
testosterone level variations, which would not occur without ejaculation.

Efter dag 7 så förekommer det inga svängningar i testoproduktionen längre, så du får nog cykla ditt onanerande med 7 dagars mellanrum, för kommer du aldrig så får du ju inte heller någon peak. ;)

Anledningen till att man läser vetenskapliga undersökningar om saker och ting är ju bara för att det är intressant och egentligen det enda sättet att få en vetenskaplig förklaring till saker och ting. Att byggar-Janne på gymmet som knäböjer 240 kg säger att det är optimalt att äta 2 grillade kycklingar efter passet eftersom det gör han, duger liksom inte riktigt som "bevis" (även om det fungerar utmärkt). Vetenskapliga undersökningar förklarar mekanismerna bakom saker och ting, kan inte tänka mig att varken KD Tipton eller RR Wolfe är särkilt grova även om det är dom som vet mest om styrketräning, proteinsynteser och aminosyrors inverkan på kroppen i hela världen.
Man måste ju också förstå att det är helheten som gör det, man kan inte plocka ut vissa russin ur kakan och optimera dom. Många vill ju också kunna leva ett normalt liv vid sidan om träningen, oftast är ju träningen bara ett komplement till livet och inte visa versa.

-edit-
Träningsresultaten varier ju som sagt väldigt mycket från person till person, ca 50% av resultaten kan skyllas på gener. Vissa får helt enkelt kämpa hårdare för att bygga muskler, eller hålla sig smal än andra.

-edit igen-
Det finns ingen mening med att grisbulka, det blir bara jobbigare när man ska dieta senare. En lagom viktuppgång på något/några kilo i månaden är säkert lagom, för det finns ju faktiskt gränser för hur mycket nybildning av muskelprotein som kan ske i kroppen (på ren väg).

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
HSB:
Jo det va Lee priest på OFF bilderna du visade... saken är att det var mest en kul grej han gjorde (då han är helt sjuk egentligen) Och sedan så gör han inte så längre då han skrev ganska mycket om att det inte var värt det, men det visste du säkert innan du la upp detta?

Att du sen lägger in en bild på DORIAN YATES som vunnit Mr Olympia 6ggr som onseason bild förstår ja inte riktigt meningen med?
Sen heter det Bodpod.. googla lite...

Hur mycket måtten ökar är individuellt hur bra ens träning och livet fungerar för dig, hur hårt du satsar, hur noga du är med kost och sömn. Man ska öka såmycket som möjligt såklart.. Man sätter egna mål, och når dom. En sak som är säker, midjan ska inte dubblas som du tror.

Ajfan, fel bild, ursäkta så mycket. :gnissla Nu ligger där en på Lee Priest som deffad också. Jo jag har också läst det, det var väl för att göra reklam för ett bantningspiller eller något sådan. Som sagt jag ville inte "bevisa" något med bilden, bara visa för att det ser så kul ut :tungan

Nej tror inte midjan ska dubblas, för det är inte bra om man vill bli en bra bodybuilder (vilket både du och jag har sagt nu flera gånger om i 3 sidor i denna tråden). Tvättbrädan får aldrig försvinna på min mage (fast det är jäävligt nära) iaf, då är jag för fet ;)

Googlade i 10 sek nu, bodpod är en form av kroppsfettsmätare ifall någon undrar.

Nä men jag tänkte mest hur mycket överarmsmåttet ökar av fettet som lägger sig utanpå samt vätskan i muskeln, om du ligger i säg.. 15% kroppsfett (ganska lagom väl?).
Eller ange hur det är för dig bara? Kul att veta :)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jo, visst räcker det med bra mat. Kosttillskott är just kostTILLSKOTT.
Dock så kan det vara krävande ibland att få i sig 200g protein varje dag genom enbart mat så extra proteintillskott kan behövas ibland.
...
Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(1):7-27, 2006.
Rykande färsk rapport om proteinbehov för atleter.
Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Dec;31(6):647-54. Dietary protein for athletes: from requirements to metabolic advantage. Phillips SM.
http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/...olume=31&calyLang=eng&articleFile=h06-035.pdf

Available evidence suggests that protein requirements are not likely elevated, if they are elevated at all, by substantial amounts in persons completing exercise of either a dynamic or resistive nature. Ultimately, a debate on protein requirements appears to be moot for most athletes anyway, since their habitual intakes, particularly those of males, far exceed the RDA and even the most liberal estimates of requirement, which when estimated from existing nitrogen balance data in strength-trained athletes is ~1.3 g protein·kg–1·d–1 or ~1.1 g protein·kg–1·d–1 in endurance-trained athletes.

Under en diet kan det dock vara en fördel med ett lite högre proteinintag för att behålla så mycket massa som möjligt.
Accumulating evidence suggests that energy-restricted higer-protein diets may offer some benefit in terms of promoting fat loss while maintaining lean mass. It may be that higher-quality proteins consumed during such an energy-restricted period offer a further advantage owing to their leucine content; however, additional work is required to confirm this thesis.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r

Jag har planer på att prova Fitness Shake istället, nära 50g protein direkt efter träning för 14kr är okej ibland.

de har exakt samma protein och kolhydrat innehåll som gainomax, 20g protein och 40g kolhydrat på 330ml istället för gainomax 250ml. :mad:

Det står fel på gymgrossens sida! Köpte nämligen en sådan idag.

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Snart börjar deffen för min del. Har aldrig innan kört detta, då jag var yngre och började träna var jag en "fluga"

Börja gymma 2003 vägde då 62 kg nu i höstas har jag kommit upp i matchvikten 88kg, runt 25 kg ökning, detta känner jag då oxå när jag är ute o springer eller går, dock väldigt sällan, att man skulle behöva en deff (tung i kroppen)

fakta:
bänkar ca 100kg ++ maxat, ca 40kg bic-curl , 6 reps. Axelpress 31kg hantlar, 8 reps osv. lite dålig i ben, endast 90kg när jag reppar i ben böj.

Vad tycker ni om mitt upplägg, med mat osv, kommentera gärna och ge mig mer tips.

Vecka 1-2:

Havre till frukost
Endast tonfisk och sallad på dagarna (för att få en hård öppning i deffen)
Protein på kvällen
+ ätardag lördag.

Ut och gå/springa varannan eller tredje dag. (dock så har jag problem med korta baksidalår så det gör ont (!!) som fan att löpa ibland. Gymmet som vanligt de dagar jag inte kör kardio

Vecka 3 --> framåt:

Samma upplägg fast lite mer kolhydrater

samma motion.

MÅL:

tänkte , om jag orkar förstätta fram till slutet av Maj.

Få hyffsad mage, dock inte stenhårda rutor utan lite mer deffinerad ocg slankare kropp, få fram lite mer former och konturer på musklerna. Blir att äta lite fettförbränningspiller med.

Har jag missat nåt eller ändra något annat, säg till! Funkar det, eller har ni andra beprövade bra metoder?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Brandstr: Verkligen inget bra upplägg du har, om du vill behålla någon form av styrka. Du får ju bara kolhydrater på morgonen sen ska du gå utan hela dagarna? Kommer inte funka i längden.
Bättre vore det att sänka fettintaget, och lägga in cardio varje morgon.

Vad är det för "fettförbränningspiller" du ska använda?

Sen måste du börja hårdköra benen, att köra mer i bänk är ingen merit.

lycka till!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
de har exakt samma protein och kolhydrat innehåll som gainomax, 20g protein och 40g kolhydrat på 330ml istället för gainomax 250ml. :mad:

Det står fel på gymgrossens sida! Köpte nämligen en sådan idag.

Ahhh, tråkigt.
Då är dom inte alls prisvärda längre.

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Brandstr: Verkligen inget bra upplägg du har, om du vill behålla någon form av styrka. Du får ju bara kolhydrater på morgonen sen ska du gå utan hela dagarna? Kommer inte funka i längden.
Bättre vore det att sänka fettintaget, och lägga in cardio varje morgon.

Vad är det för "fettförbränningspiller" du ska använda?

Sen måste du börja hårdköra benen, att köra mer i bänk är ingen merit.

lycka till!

OK. om jag sänker eller minimerar fettintaget då. jag lägger till råris till dieten med, men håller nere på allt vad som fett heter.

jag har ett STORT problem, jag kan omöjligt komma ur sängen och gå på morgonen, på dagen och kvällen är inga problem.

Har du nåra tips på piller med ökad ämnesoms. eller andra alternativ

tack för svaren!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Piller kan du nog skippa, kostar mer än det smakar.
Se till att inte äta för lite fett bara, under 0.5 gram fett per kroppskilo bör man inte gå.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
OK. om jag sänker eller minimerar fettintaget då. jag lägger till råris till dieten med, men håller nere på allt vad som fett heter.

jag har ett STORT problem, jag kan omöjligt komma ur sängen och gå på morgonen, på dagen och kvällen är inga problem.

Har du nåra tips på piller med ökad ämnesoms. eller andra alternativ

tack för svaren!

Ok det låter bättre, att ligga på 0.5g fett är inte nåt minimått heller som herr martin säger, men han kommer säkert med en studie, mina och tusentals andra tävlande byggare som drar ner oss till tävlings fettprocent vet säkert inte bättre nu heller så du bestämmer själv vem du vill lyssna på.

Lägg dig lågt med fett men behåll en relativt hög nivå med kolhydrater, råris eller vanligt spelar ingen roll. Men för att orka dieten är det bättre och du mår bättre med kolhydrater i kroppen. Släng i dig lite koffein innan promenaden, det är inget måste att göra det på morgonen på tom mage, men något bättre resultat kan du då vänta dig. Du kan även lägga till 20min promenad i raskt tempo på bandet på gymet efter ditt vanliga pass, (typ 7km/h) och sedan en längre promenad (45min - 1 timme) på kvällen i samma tempo.

Koffein funkar väldigt bra vid diet faktiskt och det ger en termogen effekt.
Glöm inte dricka ordentligt och se till att få i dig protein och kolhydrater. Hur mycket du behöver får du anpassa under dom första veckorna.

Lycka till!

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Ok det låter bättre, att ligga på 0.5g fett är inte nåt minimått heller som herr martin säger, men han kommer säkert med en studie, mina och tusentals andra tävlande byggare som drar ner oss till tävlings fettprocent vet säkert inte bättre nu heller så du bestämmer själv vem du vill lyssna på.

Lägg dig lågt med fett men behåll en relativt hög nivå med kolhydrater, råris eller vanligt spelar ingen roll. Men för att orka dieten är det bättre och du mår bättre med kolhydrater i kroppen. Släng i dig lite koffein innan promenaden, det är inget måste att göra det på morgonen på tom mage, men något bättre resultat kan du då vänta dig. Du kan även lägga till 20min promenad i raskt tempo på bandet på gymet efter ditt vanliga pass, (typ 7km/h) och sedan en längre promenad (45min - 1 timme) på kvällen i samma tempo.

Koffein funkar väldigt bra vid diet faktiskt och det ger en termogen effekt.
Glöm inte dricka ordentligt och se till att få i dig protein och kolhydrater. Hur mycket du behöver får du anpassa under dom första veckorna.

Lycka till!

Tackar för tipsen, jag återkommer om jag stöter på några problem.

Blir att ta bilder före och efter och se om det blir nån skillnad..

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Nu ska ni får hjälpa mig lite, som de ser ut nu så väger jag 71kg och är 178cm lång och 18 år.

Jag skulle vilja öka och närma mig 80 under året, tränar på gym 2 gånger i veckan men ska öka till 3 snart. Ska jag bara äta som vanligt fast mer? mycket kolhydrater/protein? pasta/ris?

Har delat upp det så att jag tränar halva kroppen ena dagen och halva den andra dagen, är det bra när man kör 2 pass i veckan?

Skriv gärna så mycket ni orkar och kan :rolleyes:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
2712212 Nu ska ni får hjälpa mig lite, som de ser ut nu så väger jag 71kg och är 178cm lång och 18 år.

Jag skulle vilja öka och närma mig 80 under året, tränar på gym 2 gånger i veckan men ska öka till 3 snart. Ska jag bara äta som vanligt fast mer? mycket kolhydrater/protein? pasta/ris?

Har delat upp det så att jag tränar halva kroppen ena dagen och halva den andra dagen, är det bra när man kör 2 pass i veckan?

Skriv gärna så mycket ni orkar och kan :rolleyes:
Lägg in fler träningspass.. beror på vad du anser vara halva kroppen, men troligen så har du inte energi nog till halva halva kroppen(om du förstår vad jag menar). 45-55min kan du köra åt gången om du pressar, håller du på längre så ger det inte mycket. Du hinner inte halva kroppen på 50min.
Mycket [FONT=Arial, Helvetica]kolhydrater/protein, kanske prova nått gainer tillskott (menar då inte ryssfemmor och dyl.)
[/FONT]

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Lägg in fler träningspass.. beror på vad du anser vara halva kroppen, men troligen så har du inte energi nog till halva halva kroppen(om du förstår vad jag menar). 45-55min kan du köra åt gången om du pressar, håller du på längre så ger det inte mycket. Du hinner inte halva kroppen på 50min.
Mycket [FONT=Arial, Helvetica]kolhydrater/protein, kanske prova nått gainer tillskott (menar då inte ryssfemmor och dyl.)
[/FONT]

Kör man halvkroppspass är det inga problem att träna i upp till två timmar, i värsta fall får man ta någon slags energidryck mitt i passet. Jag fick mycket bättre resultat då jag ökade mina träningspass från en till 1,5-2 timmar (och då kör jag endå 4-split).
En gainer vore väl lämpligt att intaga innan och efter passet. Annars äta mycket, ofta och nyttigt (mycket protein).

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
vadå? är inte ryssfemmor bäst? :confused: :rolleyes:

Ok tack, tror tyvär inte att jag får in fler pass än 3 pga skolan :huvet blir till att börja äta som en galning och träna så ofta jag hinner!

Gainers/kreatin och dylikt får jag inte käka än för päronen eftersom jag kommer bli coleman direCkt! Kör dock en gainomax efter träning, hjälper väl liiite

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
vadå? är inte ryssfemmor bäst? :confused: :rolleyes:

Ok tack, tror tyvär inte att jag får in fler pass än 3 pga skolan :huvet blir till att börja äta som en galning och träna så ofta jag hinner!

Gainers/kreatin och dylikt får jag inte käka än för päronen eftersom jag kommer bli coleman direCkt! Kör dock en gainomax efter träning, hjälper väl liiite

Jag brukar inte tala om allting för min mamma. Det kanske inte du heller borde göra.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...