Träningstråden

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag brukar inte tala om allting för min mamma. Det kanske inte du heller borde göra.

:D
svårt att göra när man fortfarande bor hemma. Kan lika gärna vara "snäll" de år jag har kvar hemma.

Kommer nog klara mig mer än nödvändigt på käk med den här träningsdosen i alla fall :yoparty

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ok det låter bättre, att ligga på 0.5g fett är inte nåt minimått heller som herr martin säger, men han kommer säkert med en studie, mina och tusentals andra tävlande byggare som drar ner oss till tävlings fettprocent vet säkert inte bättre nu heller så du bestämmer själv vem du vill lyssna på.
Äter man för lite fett så har det en negativ inverkan på hormonnivåer, nervsystemsfunktioner, imunförsvar, större risk för infektioner, upptag av fettlösliga vitaminer osv

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Äter man för lite fett så har det en negativ inverkan på hormonnivåer, nervsystemsfunktioner, imunförsvar, större risk för infektioner, upptag av fettlösliga vitaminer osv

Jag växer, inte vatt sjuk mer än 2ggr på 5 år, mitt cns är nog rätt mer anpassat än ditt (utan nåt kaxigt menat), inga infektioner, vitaminer och alla mina värden är långt över bra.... Så hur var det nu? Inte är jag nåt mirakel inte och många som kör liknande träning/dieter som jag mår prima och har utmärkta värden.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag växer, inte vatt sjuk mer än 2ggr på 5 år, mitt cns är nog rätt mer anpassat än ditt (utan nåt kaxigt menat), inga infektioner, vitaminer och alla mina värden är långt över bra.... Så hur var det nu? Inte är jag nåt mirakel inte och många som kör liknande träning/dieter som jag mår prima och har utmärkta värden.

Hur många gram fett/kg/dygn fick du i dig i snitt under deffen? Jag har också läst att under 0,5 kan vara direkt hälsofarligt om det pågår under en längre period. Skulle tydligen kunna bildas kortisol också i kroppen vilket gör en "fetare". Kanske man skulle sluta läsa och fundera så mkt... Inget verkar ju stämma endå...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Under dietens hårdperiod låg jag på 7g fett totalt per dygn.
Sen låg jag nog aldrig över 20-25g/dag under hela dieten dock hade jag ätardagar 1 gång var - varannan vecka men inte mycke fett då heller utan extrema mängder kolhydrater. Mina fettkällor var i stort sett från omega 3.

När dieten började höll jag god form på 101kg, efter dieten kom ja upp till 108kg lite vätskig och har nu dratt ner mig till 105kg och är i bättre form än innan tävlingsdieten. Så att man inte växer under diet är också bullshit. Gäller att ge allt också.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Sitter just nu å glor på Pumping Iron :yoparty
Just för att söka lite extra inspiration till träningen och är just nu mera sugen än nånsin att gå å lyft lite skrot.

Blir å ta ett extra pass med axlar/ rygg i morgon så fort jag blir barnfri.

Kan bara rekomendera er andra som tränar lite aktivt och som inte sett filmen....GÖR DET!!!:tummenupp Kul, inspirerande och intressant

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
varför glömmer man alltid dojjorna när man bor hos den andre föräldren :huvet varje helg så dör träningen pga av detta :huvet

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Sen låg jag nog aldrig över 20-25g/dag under hela dieten dock hade jag ätardagar 1 gång var - varannan vecka men inte mycke fett då heller utan extrema mängder kolhydrater. Mina fettkällor var i stort sett från omega 3.

När dieten började höll jag god form på 101kg, efter dieten kom ja upp till 108kg lite vätskig och har nu dratt ner mig till 105kg och är i bättre form än innan tävlingsdieten. Så att man inte växer under diet är också bullshit. Gäller att ge allt också.

7g fett, fyfan. Var du mycket slöare än vanligt? Kunde du tänka klart osv?
Ja vilja är jävligt viktigt när man tränar hårt, det har jag märkt :yoparty

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R

Självklart kan man äta mindre, men jag ville bara påpeka att det kan finnas vissa risker med det. Sen får man ju göra som man vill.
Det är ju inte säkert att man får rökning av cancer heller.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Sitter just nu å glor på Pumping Iron :yoparty
Just för att söka lite extra inspiration till träningen och är just nu mera sugen än nånsin att gå å lyft lite skrot.

Blir å ta ett extra pass med axlar/ rygg i morgon så fort jag blir barnfri.

Kan bara rekomendera er andra som tränar lite aktivt och som inte sett filmen....GÖR DET!!!:tummenupp Kul, inspirerande och intressant
Väldigt skön film, som dessutom kan ge mer inspiration! :tummenupp

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hsb: Under den hårdaste biten när jag låg så lågt låg jag också helt utan kolhydrater, det är utan kolhydrater man blir riktigt trög, och det blev jag verkligen. Slö, orkeslös, trög och på dåligt humör. Fast det var bara att göra sina 3-4 pass om dagen endå. Jobbigast var nog sömnlösheten som kom på slutet. Men som sagt, det var inte fettets fel.

Martin: Klart man gör, men varför gämför du detta med något vi alla redan har i kroppen? Trodde du hade läst en del om kroppen när du hela tiden hänvisar till detta? Då vet du att vi alla har cancer i kroppen. Sen finns det 1000-tals grejer som möjligt kan påskynda utvecklingen av det.

Pumping iron is the shit, men MM med kevin levrone är sjuuukt bra.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R

Martin: Klart man gör, men varför gämför du detta med något vi alla redan har i kroppen? Trodde du hade läst en del om kroppen när du hela tiden hänvisar till detta? Då vet du att vi alla har cancer i kroppen. Sen finns det 1000-tals grejer som möjligt kan påskynda utvecklingen av det.
Det var bara en jämförelse, jag kan ta vad som helst. Men jag antog att du förstod vad jag menade.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Inte så bra för stridspiloter att utsättas för flera G heller å ändå gör dom det?

Släpp det där nu, verkar vara ett himla tjöt bara i den här tråden nu. Vi vet nog alla, eller dom flesta iaf att det frestar på kroppen något att träna hårt, deffa eller vad det nu kan vara. Gäller väl att upp till var och en att välja vad och hur man gör?

Verkar som att minimal har koll på grejjerna och mår bra. och förhoppningsvis så kan vi "Rookies" lära något av honom för att oxå bli stora eller bara just i god form?

Träna, ha kul å må bra!:tummenupp

Hade jag "balls" och tid/ motivation nog så hade det vart kul att prova en riktig deff å ev ställa upp i tex Luciapokalen eller dyligt( tex. Amateur Invitational FORCE GP 2007??) men jag har nog en bit kvar:D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Inte så bra för stridspiloter att utsättas för flera G heller å ändå gör dom det?

Släpp det där nu, verkar vara ett himla tjöt bara i den här tråden nu. Vi vet nog alla, eller dom flesta iaf att det frestar på kroppen något att träna hårt, deffa eller vad det nu kan vara. Gäller väl att upp till var och en att välja vad och hur man gör?

Verkar som att minimal har koll på grejjerna och mår bra. och förhoppningsvis så kan vi "Rookies" lära något av honom för att oxå bli stora eller bara just i god form?

Träna, ha kul å må bra!:tummenupp

Hade jag "balls" och tid/ motivation nog så hade det vart kul att prova en riktig deff å ev ställa upp i tex Luciapokalen eller dyligt( tex. Amateur Invitational FORCE GP 2007??) men jag har nog en bit kvar:D

Du menar flygförare.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Här är en ganska intressant undersökning, för folk som är intresserade. Som visar att det krävs energiöverskott för anabolism.

Hoffman JR, Ratamess NA, Kang J, Falvo MJ, Faigenbaum AD. Effect of protein intake on strength, body composition and endocrine changes in strength/power athletes. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(2):12-18, 2006.

Man har låtit 23 vältränade collegestudenter träna ett tungt 4-dagars program i 12 veckor och delat upp dom på 3 olika proteinintag (1 - 1.4g, 1.6 - 1.8g, >2g) men med ett energiunderskott. Så här såg fördelningen ut:
35n0lqq.jpg

Alla deltagare gjorde ökningar i styrka, men ingen ökade i muskelvikt.

No significant changes were seen in body mass, lean body mass or fat mass in any group. Significant improvements in 1-RM bench press and 1-RM squat were seen in all three groups, however no differences between the groups were observed. Subjects in AL experienced a 22% and 42% greater change in Δ 1-RM squat and Δ 1-RM bench press than subjects in RL, however these differences were not significant.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Här är en ganska intressant undersökning, för folk som är intresserade. Som visar att det krävs energiöverskott för anabolism.
Alla deltagare gjorde ökningar i styrka, men ingen ökade i muskelvikt.

Ja se där ja. Hade dom bara stoppat i sig en pizza extra då och då så hade dom även ökat i muskelmassa :tummenupp

Energiöverskott krävs väl för att få positiv proteinbalans vad jag vet, logiken säger att så stort energiöverskott så ofta som möjligt borde ge största möjliga positiva proteinbalans, MEN kroppen fungerar ju sällan logiskt heller... Man kommer väl till en punkt då den stora mängden kroppsfett inte är hälsosamt längre och nackdelarna av dito överstiger fördelarna, tydligen ÄVEN i muskelbyggnadssynpunkt om man ska tro på vad Minimal lärt oss :)

Men hur är dethär med muskelvolym kontra styrka? Kan te x två muskler, varav den ena är av ex. 3 gånger större volym, utföra samma maximala arbete? Är den större muskeln ALLTID bättre på någonting? Och i så fall vad?

Fast det var bara att göra sina 3-4 pass om dagen endå

:skrämd Hur såg de passen ut jämfört med de du kör vanligtvis? För inte kör du väl 3-4 pass normalt? Kortare? Mer fokuserade på vissa muskler? Var det ett "normalt" pass du delade upp i 3-4 delar för att kunna hålla samma intesitet/använda samma vikter som vanligt?

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Men sen kan man fråga om den studien är 100% riktig som många verkar vilja tro. Jag har då vuxit och även min vän som jag tävlade mot har vuxit under dietens gång.

Hsb: mycket var ju cardio, morron cardio 45min, Gym 1,5-2 timmar, Cardio 30min och sen då man knappt kan sova på slutet så blev det oftast ett extra cardio pass på natten. Men minst 3 pass. Under nollningen (sista 3 tränings dagarna) var orken som bortblåst, orkade knappt lyfta 40% av det jag borde då musklerna var helt tömda på glykogen och min kropp på all form av näring.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mitt träningshumör har blivit uselt. Några minuter in i passet ångar det genom näsborrarna och stubinen är jättekort. Retar mig på allting, blir förbannad.

Va ska jag göra? Passa på att lyfta tyngre?

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
Mitt träningshumör har blivit uselt. Några minuter in i passet ångar det genom näsborrarna och stubinen är jättekort. Retar mig på allting, blir förbannad.

Va ska jag göra? Passa på att lyfta tyngre?

Tränade inte du på "jag-minns-inte-vad-det-heter-nu-bara-därför" i Brandbergen? Och om du gjorde det, tränar du där fortfarande?
Jag behöver någon att träna med :(

EDIT: Fan vet om det heter Brandbergen där.. Söderby kanske det heter... jag är inte så välorienterad.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...