Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
hsb: Jag ska försöka förklara en sista gång.
Jag menade OM dom lyckades dra ner sig till 100kg med bibehållen massa, då skulle dom alltså kunnat tävla på den vikten? Iofs så borde dom ju kunna väga in runt colemans vikt då man inte kan leva utan kroppsfett.

Anyways ett sista försök.

Fett V.s Muskler (notera storleksskillnaden) Tänk nu på att dom inte är speciellt stora sumo brottarna.

Kevin Levrone (bodybuilder) Tävlar runt 105-110kg med några procent kroppsfett kvar.

SumoBrottare: Vad ska vi säga 120kg? Noter dom enorma benen och armarna... samt resten..

I rest my case.

Bifogat

• fat_vs_muscle_2.jpg
    fat_vs_muscle_2.jpg
    35.2 KB · Visningar: 68
  • kevin433.jpg
    kevin433.jpg
    45.6 KB · Visningar: 74
  • sumo-wrestler.jpg
    sumo-wrestler.jpg
    20.1 KB · Visningar: 197

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
hsb: Jag ska försöka förklara en sista gång.
Jag menade OM dom lyckades dra ner sig till 100kg med bibehållen massa, då skulle dom alltså kunnat tävla på den vikten? Iofs så borde dom ju kunna väga in runt colemans vikt då man inte kan leva utan kroppsfett.

Anyways ett sista försök.

Fett V.s Muskler (notera storleksskillnaden) Tänk nu på att dom inte är speciellt stora sumo brottarna.

Kevin Levrone (bodybuilder) Tävlar runt 105-110kg med några procent kroppsfett kvar.

SumoBrottare: Vad ska vi säga 120kg? Noter dom enorma benen och armarna... samt resten..

I rest my case.

Jo, skulle dom lyckas behålla massan så borde dom ju kunnat ställa upp i sånna fall. EDIT: Dom har ju givetvis problemet att musklerna inte riktigt sitter där dom skall, borde ju vara bålen och ryggen som är mest utvecklad hos dom.

Haha ja där har du ju en poäng, men jag tror inte dendär sumobrottaren är en av dom som har 100kg+ fettfri massa, han ser ju brutalt fläskig ut :D

Kanske han skulle väga in i 50kg klassen om han deffade ner sig? :D

Jag tror fortfarande att extra kalorier (givetvis med en någorolunda vettig fördelning mellan fett, kolhydrat och protein) inte är fel, om det bara är muskler utan kompromisser man vill åt. Alltså om man inte bryr sig att man blir fet och ful som en julegris, får diabetes när man fyller 32 och svårt att andas när man sover osvosv.

Bara så du vet så kör jag på din linje Maximal. Men jag föredrar när du läser vad jag skriver och gör ett försök att förstå innan du kommenterar. :tummenupp

Nedan är en av världens bästa sumobrottare, 127 kg väger han. Skulle nog kunna tänka mig att han har runt 90 kg fettfri massa iaf.

Bifogat

• chiyonofuji.jpg
    chiyonofuji.jpg
    14.8 KB · Visningar: 85
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jo, skulle dom lyckas behålla massan så borde dom ju kunnat ställa upp i sånna fall.

Haha ja där har du ju en poäng, men jag tror inte dendär sumobrottaren är en av dom som har 100kg+ fettfri massa, han ser ju brutalt fläskig ut :D

Jag tror fortfarande att extra kalorier (givetvis med en någorolunda vettig fördelning mellan fett, kolhydrat och protein) inte är fel, om det bara är muskler utan kompromisser man vill åt. Alltså om man inte bryr sig att man blir fet och ful som en julegris, får diabetes när man fyller 32 och svårt att andas när man sover osvosv.

Bara så du vet så kör jag på din linje Maximal. Men jag föredrar när du läser vad jag skriver och gör ett försök att förstå innan du kommenterar. :tummenupp

Nedan är en av världens bästa sumobrottare, 127 kg väger han. Skulle nog kunna tänka mig att han har runt 90 kg fettfri massa iaf.
Utan att ha sett benen så kan jag säga att han i TÄVLINGSFORM nog måste ner i -90 om han ska kunna VINNA.O det e ju därför man ställer upp i en BB-tävling.Inga axlar,ingenting,bara fläsk.Tyvärr.

Kan dra en anekdot.Har en polare som är 167 cm lång o vägde 108 kilo "halvhård".Vi andra tyckte han var i fin form året runt.Fin geometri o fylliga muskelbukar över hela kroppen.Han bestämde sig för att tävla i norrländskan o började deffa.Han hade bestämt sig för att gå i -80 o väga in på 79-80 prick.Han fick fin coachning i form av anders graneheim o även lite diettips av mig. När han var färdigdeffad o vätskedriven vägde han in i -70 på 67 kilo kroppsvikt. Stenhård såklart,men helt tom på massa,såg ut som ett offer.Så att en sumobrottare på 130 pannor skulle ha bättre förutsättningar har jag iaf svårt att köpa.Dom e ju inte byggda på rätt sätt ens för scenen.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Utan att ha sett benen så kan jag säga att han i TÄVLINGSFORM nog måste ner i -90 om han ska kunna VINNA.O det e ju därför man ställer upp i en BB-tävling.Inga axlar,ingenting,bara fläsk.Tyvärr.

Nej jag vet, editerade efteråt. Vart muskelmassan sitter är väl inte intressant i detta fallet, utan att den existerar och varför.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r

@Cyren 13 set för din bröstmuskler tycker jag låter mycket för en nybörjare.

Är igentligen "bara" 10 då jag gör dipsen relativt raka, men jag kanske ska dra ner på bänk och flies till 2x8 istället för 3?

---------------------------------------------------------------------------

När ni gör chins, drar ni upp er så att stången hamnar framför eller bakom nacken?

Ktm_exc

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
en sak med 2hjul
jag tränar varannan dag hemma!
jag kör 50kg bänk bröst 6 set 10 rep!
triceps: 45kg bänk press 6 set 10 rep!
situps: kör jag 5set 50 rep!
Biceps:12kg 5 set 15 rep

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Jo, skulle dom lyckas behålla massan så borde dom ju kunnat ställa upp i sånna fall. EDIT: Dom har ju givetvis problemet att musklerna inte riktigt sitter där dom skall, borde ju vara bålen och ryggen som är mest utvecklad hos dom.

Är ditt ögonmått skevt eller?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Är igentligen "bara" 10 då jag gör dipsen relativt raka, men jag kanske ska dra ner på bänk och flies till 2x8 istället för 3?

---------------------------------------------------------------------------

När ni gör chins, drar ni upp er så att stången hamnar framför eller bakom nacken?

Låter bra! Så småningom kan du lägga till en tricepsövn till om du orkar. Neddragning med rep (namn?) tycker jag e skönt för att kräma ut det sista.

Var inte rädd för att ändra ditt program efterhand, det finns tyvär ingen "mirakelkombination för biffigare bröst",
även fast det kommer en ny i BODY varje halvår. :( Det viktigaste är att du tar i och får bra kontakt med den muskeln du tränar.
Pröva massa olika övningar så hittar du några som passar dig.

Vanligast är att köra chins med stången framför hakan (nåja, framför näsan iaf :tungan ) Du kan ju börja första setet med att köra några bakom nacken för att fortsätta framför kroppen.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Låter bra! Så småningom kan du lägga till en tricepsövn till om du orkar. Neddragning med rep (namn?) tycker jag e skönt för att kräma ut det sista.

Var inte rädd för att ändra ditt program efterhand, det finns tyvär ingen "mirakelkombination för biffigare bröst",
även fast det kommer en ny i BODY varje halvår. :( Det viktigaste är att du tar i och får bra kontakt med den muskeln du tränar.
Pröva massa olika övningar så hittar du några som passar dig.

Vanligast är att köra chins med stången framför hakan (nåja, framför näsan iaf :tungan ) Du kan ju börja första setet med att köra några bakom nacken för att fortsätta framför kroppen.

good! ska byta ut frenchpress, fick ingen riktigt bra kontakt. Ska köra men hantel istället. Ja repen är riktigt bra!

Blir till att testa lite chins, får se om jag orkar :gnissla Dips 3x15 gick fint, men chinsen är inte riktigt min grej, ÄN! :yoparty

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hsb: Du ger fortfarande inte med dig? Din 120kg's sumo är långt från klar runt 90kg för den delen heller... sen att dra det simpelt.. Har du nu ens kollat på mina bilder? Klicka nu upp Levrone bilden och kolla noga storleken på kroppen, kolla nu din, eller vilken jävla sumobrottare i världens kropp... Ser du skillnaden? Att dom hade mycket muskler kring bålen? please. Jag har sett styrkelyftare nerdietade och dom lär ha mer styrka i bålen än vilken sumo som helst och endå hade dom rätt tight midja. Ett exempel: En lyftare jag känner är sjuuukt stark, vikten på drygt 140kg på en rätt kort kropp. Han skulle göra bodybuilding deput för att testa på, men när vågen kom ner under 100kg sket han i det. Men hur som helst har även denna herre sjukt mycket muskler. Hur får du ihop det? Kan lova dig att du inte hittar nån sumobrottare som vägt in mer än vad han gör hård, och verkligen inte symmetriskt heller.

Du måste väl inse nusnart att jag har rätt i det jag säger? Sen när du skriver att det inte va så du mena så får du skriva det i inlägget och inte korrigera i efterhand, som med pizza snacket.

Nu orkar jag inte diskutera med dig. Ska gå och bli fet sumobrottare och sedan ta proffskort i byggning... för det är sååå möjligt.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Nu orkar jag inte diskutera med dig. Ska gå och bli fet sumobrottare och sedan ta proffskort i byggning... för det är sååå möjligt.

Haha men du läser ju inte vad jag skriver! Jag sa aldrig att man ska äta sig vrålfet för att bli en bra bodybuilder, jag sa att man får mycket muskler om man äter sig vrålfet, och det är INTE samma sak!

Ja du har rätt i att en sumobrottare aldrig kan bli en bra byggare.
Ja du har rätt i att dietkost är den bästa kosten för en byggare.
Ja du har rätt i att pizza och hamburgare inte är den bästa byggarmaten.

Kan du hålla med om att ständig tokbulk ger större muskeltillväxt med samma träning så har vi diskuterat färdigt.
Om du inte håller med så visa rapporter som stödjer det du säger, så ger jag mig.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Det faktum att sumobrottare har en fettfri massa på uppåt 100kg kvarstår dock.
Det är ju inte riktigt så det funkar med en deffning om man stoppar in alla parametrar.Man kan inte bara konstatera att jag väger 150 kilo nu,varav 50 e fett,så jag kommer väga 100 fettfri.Det händer en massa andra saker med kroppen under en deffning som gör att du kan förlora både blodvolym upp till en liter,vatten o även en hel del muskelmassa.Så oftast slutar vågen på mindre än du räknat ut från början.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
HSB: Nej jag håller inte med, då det helt enketl inte fungerar så, vilket du helt uppenbart vägrar inse. Du har antagligen inte varit i någon utan sporterna, asbulkat dig tokfet och sedan bodpoddat dig? Sen gjort samma från samma grundvikt fast med nogrann uträknad diet?
Du KAN omöjligt tro blint på något som var hypat för länge sen. OM man skulle byggt mer muskler tokfet, hur många hade inte klampat runt så inom byggningen tror du? Det jag däremot kan "hålla med om" inte för du sagt det MEN, när du blir sådär tokfet och äcklig, så får du mer vätska i kropp och muskler - mer vätska = något starkare...
Eller, så kör man kreatin och slipper bli fet :)

Martin: Nej det är inget faktum, fattar inte vad ni rapport ryttare tror så blint på en grej som lätt överbevisas. Kolla som sagt på mina bilder du med, tror du det är möjligt brottaren har samma massa NÅGONSTANS?
Sen, duvet att om man inte kommer så ökar testot? Med över 45% !! Shit så då växer man 45% snabbare också tror du? Iom den kraftigt ökade proteinsyntes som då uppstår... eller hur är det nu?

Oj glömde nästan ska länka till rapporterna också...Flera stycken dessutom, nu måste jag ha rätt?

"higher testosterone concentrations were observed following the period of abstinence.
These data demonstrate that acute abstinence does not change the neuroendocrine response
to orgasm but does produce elevated levels of testosterone in males."

Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a
3-week sexual abstinence., World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82.

"The purpose of this study is to gain understanding of the relationship
between ejaculation and serum testosterone level in men. The serum testosterone
concentrations of 28 volunteers were investigated daily during abstinence periods
after ejaculation for two phases. The authors found that the fluctuations of testosterone
levels from the 2nd to 5th day of abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence,
however, a clear peak of serum testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline
( P < 0.01). No regular fluctuation was observed following continuous abstinence after
the peak. Ejaculation is the precondition and beginning of the special periodic serum
testosterone level variations, which would not occur without ejaculation. The results
showed that ejaculation-caused variations were characterized by a peak on the 7th day
of abstinence; and that the effective time of an ejaculation is 7 days minimum. These
data are the first to document the phenomenon of the periodic change in serum testosterone
level; the correlation between ejaculation and periodic change in the serum testosterone
level, and the pattern and characteristics of the periodic change.

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between
ejaculation and serum testosterone level in men.

"The authors found that the fluctuations of testosterone levels from the 2nd to 5th day of
abstinence were minimal. On the 7th day of abstinence, however, a clear peak of serum
testosterone appeared, reaching 145.7% of the baseline"

J Zhejiang Univ Sci. 2003 Mar-Apr;4(2):236-40. A research on the relationship between
ejaculation and serum testosterone level in men.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Minimal,helt off topic bara med tanke på din nya avatar.ÅK INTE TILL ENGLAND PÅ ETT TAG.Dom jagar pitbulls där nu :D
Du e ju snudd på freaky alltså.Kan bli ruggigt intressant i framtiden om du får hålla dig skadefri o fin.Keep up the good work man.Fast du e ju EGENTLIGEN en nolla som inte kan nåt o trilla i grytan när du va liten?????:rolleyes:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Då var det dax att börja träna :tummenupp

Behöver lite tips på olika tränings metoder som man kan göra hemma.

Jag har tillgång till en situps bräda, hantlar, någon form av viktbälten som man sätter nere vid fötterna.

Har inte tränat på ca 10år. Så hur drar man igång, man vill ju inte gå igång för hårt :confused:

Kan kanske någon sätta ihop ett program, kanske lite tips på kost, inget kosttillskott. Funkar det att trycka i sig en frukt smoothie, för att bli lite piggare?

hade tänkt ett program på ca 30min per dag (före eller efter man ätit??)

Borde ju finnas någon som har lite tips.

PS. Har varit utan snus i 36 timmar efter att ha snusat i 18år DS.

Är du helt otränad kommer du ganska långt med de grejer du har. Dra in stereron till träningsrummet. Köp ett hopprep också.
Hopprepet: jämnfota, sida/sida, fram/bak, hö ben vä ben, som uppvärmning. Jogga på stället, skuggboxa och rör på alla leder.

Dag1
Armhävningar med brett och smalt grepp, med händerna smalt vid magen, med fötterna på bänken, på knogarna.
Hantelpress för bröstet liggandes på bänken.

Ställ en stol 1m från bänken. Sätt fötterna på stolen och händerna på bänken, nu ska du hänga i luften. Lyft dig upp och ned mha armarna.

Pullover

Enhands tricepspress ovanför huvudet.
Kickbacks.

Hammercurl.
Sittande bicepscurl med armbågen mot knäet, aka koncentrationscurl.

Lägg dig på mage på bänken och lyft hantlarna som omvända flyes, ska ta på ryggen.
Du kan även göra samma grej sittande på bänken framåtlutad för att ta på baksida axlar.

Axelpress ovanför huvudet
Hantellyft åt sidan och framåt, se bara till att inte handen kommer ovanför axelhöjd, ha raka armar om vikterna är för lätta.
Ev någon övn för rotator cuff

Ställ dig på händerna mot en vägg, pumpa sedan kroppen upp och ned med axlarna/armarna.
Inget du ska springa ner i källaren och göra direkt, bra med någon som hjälper till i början.
Obs kan säkert orsaka brustna blodkärl i hjärnan, svimning och bruten nacke om man har rejäl otur.

Dag2
Uppvärmning enl ovan.
Knäböj och utfall.
Hopp från sida till sida.
Hoppa upp jämnfota och försök nudda tårna med fingerspetsarna, -du kommer att se ut som en räka i början men det går tillslut.
Sätt alla viktbälten på samma ben och sparka dig själv i röven, ståendes el liggandes på bänken.

Magen har du bänken till, det finns ytterligare 1000varianter på situps om du letar. Glöm inte att dra in magen, tänk att naveln ska in mot ryggraden när du gör situps.

Dag3
Promenad/Joggingtur alt simning

Dag4
Vila

Om du har möjlighet så kan du flytta över alla vikter till en hantel för att få den tyngre till ryggövn som enarms hantelrodd. Även bra för bicepscurlen.

När du har blivit starkare kan du ha vikter i händerna vid benövningarna. När du blivit ännu starkare kan du ev göra knäböj med ett ben samt armh med en arm.

Googla på dom övningar du inte känner igen och strunta i smoothien om du inte är väldigt trött. Maten är inte noga för en glad amatör som tränar hemma, du kommer inte att bli hulken men det lär du ju inte tro heller. Vid vissa joggingspår har dom en plats i närheten där man kan träna styrka, där finns oftast möjligheter till flera bra basövningar.

Många som inte tränat på länge drar sig för att köpa gymkort för dom känner sig svaga/bortkomna/feta/gamla etc. Om du är en av dom så skit i det! Kör igång hemma och skaffa dig sedan en träningspartner och ha kul. Dom som är vältränade jämför sig inte med nybörjare utan med andra vältränade.

Nu har jag lagt 45min av min lunch på detta (blev längre än vad jag trodde) så se till att komma igång f-h!

Last edited:

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Inget beffande för min del, mer än gym 2-3 ggr i veckan.. Sedan har vi (främst) löpning, cykling/MTB, marsch/löpning med kängor och packning, innebandy 1-2 ggr/v, rinkbandy nu när den säsongen är igång, skolgympan och ska även idag köpa årskort på badhuset..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...