Träningstråden

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Hellre fuska lite än vara strikt formofil och stå med ryggen mot väggen när man kör stångcurl. Superstrikt form är ett resultat av bodybuildingnördar som tvunget MÅSTE göra varje övning till en isolationsövning istället för att acceptera att kroppen fungerar genom att använda alla musklerna tillsammans för att lyfta en vikt.

Det är dom som kör strikt man imponeras av och dessutom bygger det bättre. Att försöka göra isolationsövningar till bas är bortkastad tid.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det är dom som kör strikt man imponeras av och dessutom bygger det bättre. Att försöka göra isolationsövningar till bas är bortkastad tid.

Vad är strikt och vad har du för belägg för det påståendet? Jag har alltid byggt bättre och ökat styrkan snabbare då jag kört tungt och ostrikt, dock blir man fort sliten och kan inte hålla på med det alltid.

Ett ganska bra exempel på någon som bygger bra trotts en relativt "ostrikt" form är väl Ronnie Coleman. Kolla på hans stångroddar tex, där han jobbar väldigt mycket med både benen och korsryggen för att få upp så mkt vikt som möjligt. Det tror jag bygger, sålänge man håller sig skadefri.

Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Vad är strikt och vad har du för belägg för det påståendet? Jag har alltid byggt bättre och ökat styrkan snabbare då jag kört tungt och ostrikt, dock blir man fort sliten och kan inte hålla på med det alltid.

Ett ganska bra exempel på någon som bygger bra trotts en relativt "ostrikt" form är väl Ronnie Coleman. Kolla på hans stångroddar tex, där han jobbar väldigt mycket med både benen och korsryggen för att få upp så mkt vikt som möjligt. Det tror jag bygger, sålänge man håller sig skadefri.

Långsamt och kontrollerade rörseler för maximal muskelkontakt är vad STRIKT handlar om. Hur ska du få den kontakten om du står och svingar stången och låter ryggen/axlarna medverka varje rep?

Ingen nyhet att Coleman showliftar i sina "träningsvideos" allt för att sälja. Dessutom så kan du inte jämföra en ren person med någon som trycker i sig prep för flera 100.000kr om året.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Långsamt och kontrollerade rörseler för maximal muskelkontakt är vad STRIKT handlar om. Hur ska du få den kontakten om du står och svingar stången och låter ryggen/axlarna medverka varje rep?

Ingen nyhet att Coleman showliftar i sina "träningsvideos" allt för att sälja. Dessutom så kan du inte jämföra en ren person med någon som trycker i sig prep för flera 100.000kr om året.

Jag menar inte att man ska svinga up vikterna. Det jag menar är att ett superstrikt utförande betyder att du måste träna på så pass lätta vikter att mycket att stressen på musklerna försvinner.
Om jag helt plötsligt skulle börja köra superstrikt hantelcurl på 10kg och inte röra armarna en milimeter så skulle jag förstås förlora både styrka och massa.
Inget nytt under solen direkt.

Jag har faktiskt provat att köra den superstrikta stilen och under den perioden så både minskade jag i volym och i styrka.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02

Antar att du pratar om bicepscurls i ditt exempel. Jag får sjukt bra kontakt när jag använder både korsrygg och axlar i bicepscurls, iaf i de sista repetitionerna. Detta genom att jag i den tyngsta delen av lyftet även använder mig av andra muskler, för att få upp vikten, än biceps.
Att lyfta långsamt är också bara trams, maximal hypertrofi skapas av explosiva lyft med mycket vikt. Det krävs ju ingen raketforskare direkt för att förstå att det krävs mer energi (och därmed styrka) att lyfta en vikt snabbt, än att lyfta den långsamt. Att man dessutom klarar färre repetitioner av att lyfta långsamt gör ju inte saken bättre direkt...

Har du några källor på att coleman "showliftar" eller har du bara "listat ut" det själv?

Att ta upp hans preppande är ju bara idiotiskt i sammanhanget, det har ingenting med "hur man bygger så mycket muskler som möjligt" att göra.

Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Antar att du pratar om bicepscurls i ditt exempel. Jag får sjukt bra kontakt när jag använder både korsrygg och axlar i bicepscurls, iaf i de sista repetitionerna. Detta genom att jag i den tyngsta delen av lyftet även använder mig av andra muskler, för att få upp vikten, än biceps.
Att lyfta långsamt är också bara trams, maximal hypertrofi skapas av explosiva lyft med mycket vikt. Det krävs ju ingen raketforskare direkt för att förstå att det krävs mer energi (och därmed styrka) att lyfta en vikt snabbt, än att lyfta den långsamt. Att man dessutom klarar färre repetitioner av att lyfta långsamt gör ju inte saken bättre direkt...

Har du några källor på att coleman "showliftar" eller har du bara "listat ut" det själv?

Att ta upp hans preppande är ju bara idiotiskt i sammanhanget, det har ingenting med "hur man bygger så mycket muskler som möjligt" att göra.

Hur kan det vara idiotiskt när du tog han som exempel och alla som har någorlunda kunskap vet att man växer betydligt fortare om man använder sig av prep oavsett hur man tränar.

Det säljer inte att låta Coleman stå med mindre vikter och träna kontrollerat med bra utförande. Tror du han sysslar med välgörenhet?

Ett strikt utförande behöver inte per automatik innebära att man lyfter långsamt UTAN låter den NEGATIVA fasen gå i långsamt tempo och kör lyftet i snabbt/medel och kontrollerat. Hur många år har du tränat egentligen? :D

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hur kan det vara idiotiskt när du tog han som exempel och alla som har någorlunda kunskap vet att man växer betydligt fortare om man använder sig av prep oavsett hur man tränar.

Det säljer inte att låta Coleman stå med mindre vikter och träna kontrollerat med bra utförande. Tror du han sysslar med välgörenhet?

Ett strikt utförande behöver inte per automatik innebära att man lyfter långsamt UTAN låter den NEGATIVA fasen gå i långsamt tempo och kör lyftet i snabbt/medel och kontrollerat. Hur många år har du tränat egentligen? :D

Därför att jag tror att det bästa sättet för honom att växa är detsamma oavsett om han preppar eller inte, skillnaden är bara att han bygger en del mer när han preppar.

I helvete heller, ge mig bevis på att han inte tränar likadant på riktigt som i filmerna så tror jag dig.

Självklart ska lyftet vara så kontrollerat som möjligt, dock anser jag, och enligt vad jag läst, att den positiva fasen skall vara så explosiv som möjligt med given vikt och den negativa snabb men fortfarande kontrollerad.

Jag har tränat lite halvseriöst i ungefär ett år och åtta månader, idag ser jag ut såhär (sista bilden på deffen, har bestämt mig för att avbryta eftersom jag vill ha tillbaka trycket och anser mig ha okej beachform för att var första deffen.. 87kg morgonvikt) :

Bifogat

• SV500015web.jpg
    SV500015web.jpg
    53.1 KB · Visningar: 91

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Därför att jag tror att det bästa sättet för honom att växa är detsamma oavsett om han preppar eller inte, skillnaden är bara att han bygger en del mer när han preppar.

I helvete heller, ge mig bevis på att han inte tränar likadant på riktigt som i filmerna så tror jag dig.

Självklart ska lyftet vara så kontrollerat som möjligt, dock anser jag, och enligt vad jag läst, att den positiva fasen skall vara så explosiv som möjligt med given vikt och den negativa snabb men fortfarande kontrollerad.

Jag har tränat lite halvseriöst i ungefär ett år och åtta månader, idag ser jag ut såhär (sista bilden på deffen, har bestämt mig för att avbryta eftersom jag vill ha tillbaka trycket och anser mig ha okej beachform för att var första deffen.. 87kg morgonvikt) :

du har ju fått fram sexpacket så det finns ingen anledning att fortsätta deffen om du vill prioritera din muskeltillväxt :) med risk för att låta ghey: det är nog många som velat ha den kroppen i sommar :)

själv har man några veckor av energiunderskott och grinighet kvar :(

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
här kommer förövrigt en bild på mig, misslyckades dog med höger biceps, sen när jag försökte ta om bilden så miffade kameran sig :huvet :huvet

har några mil på löpslingan kvar sen är alla 8 framme :):) fast planen är att få de absolut översta att öka i volym också :)

Bifogat

• DSC00354.jpg
    DSC00354.jpg
    118.1 KB · Visningar: 91

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
du har ju fått fram sexpacket så det finns ingen anledning att fortsätta deffen om du vill prioritera din muskeltillväxt :) med risk för att låta ghey: det är nog många som velat ha den kroppen i sommar :)

själv har man några veckor av energiunderskott och grinighet kvar :(

Nä precis, nu vill jag bygga istället :) Du verkar ju vara i helt okej form du med! :tummenupp

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750

Mycket bra resultat, keep up the good work

här kommer förövrigt en bild på mig, misslyckades dog med höger biceps, sen när jag försökte ta om bilden så miffade kameran sig :huvet :huvet

Bra form, HÅRD som sten.

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

20 månader då klassas du fortfarande som nybörjare. Första året/åren växer man bra men sen avtar ökandet. Om 1 år kan du komma tillbaka och berätta hur det har gått + visa bild på benen.

Jag har inga bevis förutom bekanta som både träffat och tränat med bl.a Jay Cutler och Marcus Ruhl. Nästan alla videos inom professionell bodybuilding går ut på att ta så mycket vikt som möjligt, folk ska säga "wow" och inte "det där ser inte tungt ut". Har dina polare på det lokala gymmet bättre referenser så go ahead :tummenupp

Annars har du en bra video som du kan suga på

http://www.youtube.com/watch?v=-a5uDmwJFp4

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tycker alla verkar tro sig veta exakt vad som funkar för alla. ALLA svarar olika. Jag kör oftast riktigt strikt men ibland halvstrikt och det funkar för mig.
Jag tycker inte mig själv vara stark men nu snacka ni t.ex curl o ja kör strikt på över 80kg men det kanske är mesvikter burner?

Hsb: Du fick till en sjysst form, 10 timmar i solariet nu bara :) Det du borde testa som e riktigt kul ( när du fyller på igen) är att tömma dig lite mer, visst trycket försvinner helt men säg du tömmer i 2 dagar sen laddar i 2.. ett sjuhelvetes tryck kommer ud ha i systemet :)

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Tycker alla verkar tro sig veta exakt vad som funkar för alla. ALLA svarar olika. Jag kör oftast riktigt strikt men ibland halvstrikt och det funkar för mig.
Jag tycker inte mig själv vara stark men nu snacka ni t.ex curl o ja kör strikt på över 80kg men det kanske är mesvikter burner?

Att curla på över 80kg strikt är mycket starkt, långt från mesvikter.
Det är sällan man ser folk curla så tungt(på mitt gym i alla fall).

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
20 månader då klassas du fortfarande som nybörjare. Första året/åren växer man bra men sen avtar ökandet. Om 1 år kan du komma tillbaka och berätta hur det har gått + visa bild på benen.

Jag har inga bevis förutom bekanta som både träffat och tränat med bl.a Jay Cutler och Marcus Ruhl. Nästan alla videos inom professionell bodybuilding går ut på att ta så mycket vikt som möjligt, folk ska säga "wow" och inte "det där ser inte tungt ut". Har dina polare på det lokala gymmet bättre referenser så go ahead :tummenupp

Annars har du en bra video som du kan suga på

http://www.youtube.com/watch?v=-a5uDmwJFp4

Haha, jag återkommer gladeligen om ett år, var så säker :) Jag kan slänga upp en bild på mina brutalt bleka lår imorrn om du vill (vad nu det skulle göra för skillnad), är inte hemma nu. Sen vet jag mycket väl att jag är nybörjare, det behöver du inte påpeka :)
Jag ger mig ang. vad coleman&co sysslar med på sina filmer, jag har inte referenser nog att bevisa någonting. Men din film säger ju absolut ingenting om hur man ska träna för att bygga muskler, bara vad nån stolle hittat på för vad, precis som du säger, "marknadsföring".

Minimal: Tack :) Men jag har stormfyllt hela dagen idag så jag vet inte om jag orkar med någon tömning :tungan Förresten: 80kg i strikta curls är helt sjukt, du är grym mannen :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...