Träningstråden

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
[

Jag har exempel på detta i min omgivning också, folk med värdelösa matvanor och som tränar lite sporadiskt som gör stora framsteg på gymmet trots detta. Medans andra kämpar som djur och äter utmärkt, når bara få och små framgångar.
Det tror jag säkert du har sett också.
Njaeee!Så himla värdelösa kostvanor kan dom uppenbarligen inte ha.Kroppsbyggning handlar om ren o skär matematik enligt mig.Finns inget givet rätt o fel,gäller att hitta den matematiska formel som funkar på DIN fysik,sen e det bara att räkna,räkna o räkna.Men ett är säkert iaf.Och det är att om den där personen med "värdelösa" kostvanor inte fick i sig mer energi än han förbränner på en dag så skulle han inte få några bra resultat oavsett genetiska anlag.Däremot är jag övertygad om att den person du nämner som en som har "utmärkta" kostvanor inte alls har det.Ligger säkert på ett alldeles för lågt fettintag.Återkommer till det jag skrivit om tidigare.En burk tonfisk o ett kycklingbröst om dan är INTE bra kost om du vill växa.Många harvar på år ut o år in utan att växa,sen får man höra vad dom äter,då brukar jag fråga om dom försöker köra bilen en vecka på en brakskit oxå.:tungan Självklart är det bättre att ha bra anlag än dåliga,men även jag hävdar att det är en väldigt liten procent som utgörs av anlag i den totala matteformeln.Många tror att dom tränar hårt,men för att närma sig max måste man vara 100% fokuserad DYGNET RUNT.Inte många som orkar ställa väckarklockan för att gå upp o ta ett mål mat mitt i natten,sen gå upp kl 04,30 för att dra på sig overallen o sticka ut på en timmes rask gång före frukost o jobb.:)

Bandittjej

jag vill inte ha vinter
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Bandit 1200 S
hej ...jag skulle behöva hjälp att komma igång med tränningen ...
måste finnas ett i kävlinge??..
hittar inte riktigt tiden nu men vill , så hur kommer man igång då?
någon som drar dit en första veckan?:D

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Självklart hade båda den primära faktorn för muskelbygge med energiöverskott uppfylld. QUOTE]Hur vet ni det??Att mäta kaloriintaget är ju lätt,men hur vet ni vad dessa individer förbränner på en dag??Den ena kan ju t,ex ha ett mycket mer fysiskt jobb än den andra.Det är såna faktorer jag menar att folk glömmer bort ofta.Hört många som jämför hur mycket dom äter på en dag,men glömmer sedan bort att kolla hur mycket dom förbränner.Sen finns det som jag vet att DU vet en radda med andra faktorer,typ vad gör den ena under sin återhämtning??Tillskott,vila mm mm mm.Vad jag vill komma fram till är helt enkelt att om 2 personer med samma fysiska förutsättningar o identisk kosthållning ökar markant olika,så måste de matematiska ekvationerna ses över för den som"misslyckats",för den genetiska faktorn hos fullt friska människor är av väldigt liten betydelse för resultaten.Och då menar jag verkligen FULLT FRISKA.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Hur vet ni det??
Viktuppgången på 6 månader var likvärdig för båda individerna men resultaten varierade kraftigt.
Då menar jag ökningar på gymmet och hur stor del av kroppsviktsökningen som var muskler vs. fett.

Som jag postat tidigare så har det utförts undersökningar på folk där man låtit dom överäta kalorier en bestämd tid. För personer som aldrig t ex varit överviktiga kunde viktökningen bestå av hela 60% fettfri massa och för andra kanske bara 10%. Notera att detta var utan att styrketräning var med i bilden.
Vad jag vill komma fram till är helt enkelt att om 2 personer med samma fysiska förutsättningar o identisk kosthållning ökar markant olika,så måste de matematiska ekvationerna ses över för den som"misslyckats",för den genetiska faktorn hos fullt friska människor är av väldigt liten betydelse för resultaten.Och då menar jag verkligen FULLT FRISKA.
Ja jag menar också fullt friska människor och jag menar att de genetiska förutsättningarna skiljer sig, mer än man tror.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Viktuppgången på 6 månader var likvärdig för båda individerna men resultaten varierade kraftigt.
Då menar jag ökningar på gymmet och hur stor del av kroppsviktsökningen som var muskler vs. fett.

Som jag postat tidigare så har det utförts undersökningar på folk där man låtit dom överäta kalorier en bestämd tid. För personer som aldrig t ex varit överviktiga kunde viktökningen bestå av hela 60% fettfri massa och för andra kanske bara 10%. Notera att detta var utan att styrketräning var med i bilden.

Ja jag menar också fullt friska människor och jag menar att de genetiska förutsättningarna skiljer sig, mer än man tror.
Ja alla har vi olika erfarenheter o vetenskapliga källor tydligen.Men genom mina år som aktiv är min erfarenhet att nästan alla som nånsin blivit nåt inom kroppsbyggning konstigt nog är dom som utövar sporten på "sitt eget vis" så att säga.Det enda jag tagit hjälp med då jag var aktiv var kosten tills jag lärde mig vad som funkade för MIN proteinsyntes,sen körde jag på känn mest.Själva träningen på gymet bör man lära sig känna om man gör rätt ganska snart,annars har man nog tyvärr ingen fallenhet för det iaf.Den viktigaste genetiska egenskapen är nog enligt mig "kämpa på-genen":D .Mitt tips till nybörjare eller er som "kört fast" är att sätta upp rimliga delmål.Då blir det kul o träna hela tiden,när man får en chans att "segra" över sin kropp hela tiden.

Mvh//jacke

P.s. Tycker dessutom att du rör ihop begreppen lite.Den undersökning du hänvisar till beskriver du ju själv gälla t,ex icke överviktiga o ANDRA personer,alltså INTE samma förutsättningar,och som dessutom inte ens tränar.Vi i tråden utgår ju från att vi pratar om tränande människor o vad genetiska anlag har för effekt inom den genren. Att låta en grupp överäta kalorier o se vem som blir fet eller ej har föga med det vi talar om att göra D.s

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
hej ...jag skulle behöva hjälp att komma igång med tränningen ...
måste finnas ett i kävlinge??..
hittar inte riktigt tiden nu men vill , så hur kommer man igång då?
någon som drar dit en första veckan?:D

Hitta något som är kul så slipper du tvinga dig.

En kort joggingtur tar 5min uppvärmningstid, 15 min jogg, 5 min stretch = 25min.
Dusha gör du ändå.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R

alltså INTE samma förutsättningar,och som dessutom inte ens tränar.
Men det är ju just det jag har försökt att poängtera hela tiden, att alla inte har samma förutsättningar :)
ktmjacke skrev:
Vi i tråden utgår ju från att vi pratar om tränande människor o vad genetiska anlag har för effekt inom den genren. Att låta en grupp överäta kalorier o se vem som blir fet eller ej har föga med det vi talar om att göra D.s
Vi föds väl inte som tränande människor?

Vad jag pratar om är vanliga friska människor som börjar träna, resultaten för dessa kommer ju att skilja sig. Ganska markant för vissa människor.

Of two individuals in the same exercise program, one might show 10 times more improvement than the other.
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

-edit-
Jag säger inte att man alltid kan skylla på generna. Men för vissa så spelar det ingen roll hur mycket jevlar anama, vilja och hur hårt och strikt dom sköter sin träning och kost. Dom kommer helt enkelt inte få några resultat att tala om.

Medicine & Science in Sports & Exercise. 33(6) Supplement:S446-S451, June 2001
Results: Several studies have shown marked individual differences in responsiveness to exercise training. For example, O2max responses to standardized training programs have ranged from almost no gain up to 100% increase in large groups of sedentary individuals. A similar pattern of heterogeneity has been observed for other phenotypes. Data from the HERITAGE Family Study show that age, sex, and race have little impact on interindividual differences in training responses. On the other hand, the initial level of a phenotype is a major determinant of training response for some traits, such as submaximal exercise heart rate and blood pressure (BP) but has only a minor effect on others (e.g., O2max, HDL-C). The contribution of familial factors (shared environment and genetic factors) is supported by data on significant familial aggregation of training response phenotypes.

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj

-edit-
Jag säger inte att man alltid kan skylla på generna. Men för vissa så spelar det ingen roll hur mycket jevlar anama, vilja och hur hårt och strikt dom sköter sin träning och kost. Dom kommer helt enkelt inte få några resultat att tala om.
Då hävdar jag att dom INTE är fullt friska eller gör fel.För antingen lyckas dom INTE överbelasta muskelfibrerna,med bristning o överkompensation i läkningen som resultat,eller så har dom INTE en fungerande läkprocess eller rätt kostintag.Gör man ALLT rätt så blir resultatet oxå rätt.Att sen inte alla människor blir hulkar på 2 år e ju en annan sak.Räkna med ca 3 kilos MUSKELtillväxt per år under perfekta förhållanden.:yoparty

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har tidigare tränat korsryggen i maskin och sån ställning, men i förrgår provade jag marklyft.. Fy f-n har inte kunnat röra ryggen på 2dar!! Ni som inte provat den övningen, do it! Träningsverk har fått en helt ny innebörd ;)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Då hävdar jag att dom INTE är fullt friska eller gör fel.För antingen lyckas dom INTE överbelasta muskelfibrerna,med bristning o överkompensation i läkningen som resultat,eller så har dom INTE en fungerande läkprocess eller rätt kostintag.Gör man ALLT rätt så blir resultatet oxå rätt.Att sen inte alla människor blir hulkar på 2 år e ju en annan sak.Räkna med ca 3 kilos MUSKELtillväxt per år under perfekta förhållanden.:yoparty
Alltså, detta är vetenskapligt utförda studier med anpassade tränings och kostprogram.

Det kanske är lätt för dig och Minimal att säga att alla kan få resultat eftersom ni bevisligen har fått väldigt goda sådana, men att säga att alla kan få det är fel.
De allra flesta kan få (varierande) resultat av aerob och anaerob träning, men inte alla.

Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Har tidigare tränat korsryggen i maskin och sån ställning, men i förrgår provade jag marklyft.. Fy f-n har inte kunnat röra ryggen på 2dar!! Ni som inte provat den övningen, do it! Träningsverk har fått en helt ny innebörd ;)

och du tvivlade på mig när jag sa att jag varit sängliggande hela helgen efter att jag testat det :hihi ökade till 120kg idag och det känns riktigt skönt i ryggen :)

förövrigt, jäkligt skönt att inte kunna göra någon övning som påfrestar handleden, good bye skivstångsrodd och 2 biceps pass :mad:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Alltså, detta är vetenskapligt utförda studier med anpassade tränings och kostprogram.

Det kanske är lätt för dig och Minimal att säga att alla kan få resultat eftersom ni bevisligen har fått väldigt goda sådana, men att säga att alla kan få det är fel.
De allra flesta kan få (varierande) resultat av aerob och anaerob träning, men inte alla.
He he he,du missuppfattar mig fortfarande.Jag skriver INTE att ALLA kan uppnå resultat.Tvärtom skriver jag ju att dom som INTE uppnår det har antingen gjort nåt FEL eller har nåt FEL på sin kropp.Börjar kronan trilla ner??:tungan .Om ALLT är perfekt så får man resultat.Det såna personer som minimal gör är att genom "trial and error" minska listan på FEL one by one.Skulle tippa på att minimal i dagsläget med tanke på sin relativt låga ålder ligger på ca 65-70% av vad hans kropp EGENTLIGEN skulle kunna prestera.Så genom idogt nötande kommer han succesivt öka på den procenten genom att upptäcka vad han gjort FEL(eller kunde gjort annorlunda).Så med tanke på hans redan fantastiska resultat är jag övertygad om att ifall han får vara skadefri kommer bli en elitbyggare.Tycker det mesta du skriver är helt ok Martin,men i just detta ämne(genetiska egenskaper) har jag helt andra erfarenheter än du bara.Om du såg ett flygplan störta varje gång du öppnade din ytterdörr skulle du naturligtvis tycka det var lika med döden att flyga.Men statistiken säger ju nåt helt annat.Getting my drift homie???:) Tycker det viktigaste är att det öht finns en vilja att träna,för folkhälsan dalar kraftigt.Stress snabbmat o stillasittande hobbies typ gaming.Tror medellivslängden kommer börja förkortas för första ggn på århundraden snart. Mvh//jacke

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
He he he,du missuppfattar mig fortfarande.Jag skriver INTE att ALLA kan uppnå resultat.Tvärtom skriver jag ju att dom som INTE uppnår det har antingen gjort nåt FEL eller har nåt FEL på sin kropp.Börjar kronan trilla ner??:tungan .Om ALLT är perfekt så får man resultat.Det såna personer som minimal gör är att genom "trial and error" minska listan på FEL one by one.Skulle tippa på att minimal i dagsläget med tanke på sin relativt låga ålder ligger på ca 65-70% av vad hans kropp EGENTLIGEN skulle kunna prestera.Så genom idogt nötande kommer han succesivt öka på den procenten genom att upptäcka vad han gjort FEL(eller kunde gjort annorlunda).Så med tanke på hans redan fantastiska resultat är jag övertygad om att ifall han får vara skadefri kommer bli en elitbyggare.Tycker det mesta du skriver är helt ok Martin,men i just detta ämne(genetiska egenskaper) har jag helt andra erfarenheter än du bara.Om du såg ett flygplan störta varje gång du öppnade din ytterdörr skulle du naturligtvis tycka det var lika med döden att flyga.Men statistiken säger ju nåt helt annat.Getting my drift homie???:) Tycker det viktigaste är att det öht finns en vilja att träna,för folkhälsan dalar kraftigt.Stress snabbmat o stillasittande hobbies typ gaming.Tror medellivslängden kommer börja förkortas för första ggn på århundraden snart. Mvh//jacke
Dom har ju inget egentligt fel på sin kropp, dom lever och fungerar ju som vanliga människor. Proteinsyntes och dyl, fungerar men den kraftig uppreglerande effekten uteblir helt enkelt.
Självklart är det bra att träna, man får ju fortfarande positiva effekter på HDL-kolesterol, mm så det är alltid bättre att träna än att inte träna.
Jag ville bara poängtera att responsen på träning skiljer sig en hel del.

Nu var det inte mestadels mina egna erfarenheter i ämnet som lyftes fram utan det var resultat av forskning som har utförts inom ämnet. Folket man stöter på på gymmet är förmodligen folk som svarar relativt bra på styrketräning. Ser man efter x antal månader på gymmet 0 resultat så tröttnar man förmodligen.
Nåja, jag har sagt det jag ville säga och lyft fram den information som finns om ämnet nu så :)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Oj många svar i denna tråden och återigen prickar Jacke in svaren :)

Alltså, jag har hjälpt personer som säger sig ABSOLUT inte kunna växa, verkligen inte kunnat tappa fett och dom har såååklart provat allt. Då har ja bara gett dom små riktlinjer o.s.v och vipps vad hände? Resultaten kom.
Sen har jag även hjälpt folk helt med träningen där dom fått vara med och träna några pass så dom ser hur det är att verkligen träna när man är där... vad hände när vissa utav dessa personer orkade fortsätta? Resultat...
Gör man det som krävs kommer resultaten. Jag anser mig inte ha några bättre förutsättningar än någon annan förutom att jag ger mig fan på en grej och älskar det jag gör. Vägde som sagt 55kg när jag började träna och orkade då precis lyfta stången i bänk 5ggr.... inte visste jag vad knäböj eller mark var heller.
Det i mina "gener" som skulle vara bättre är att jag ger mig fan på grejer. Och att jag hittat det jag älskar att göra, hur många får göra det dom älskar var dag alltid :)

Ännu en gång ett förvirrat inlägg men jag är ju trött :)

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Martin och Jacke menar nog samma sak, skillnaden är bara att jacke tycker de som inte kan få resultat har något fel på sin kropp. Allting är ju relativt...
Jag är nog nästan beredd att hålla med eftersom dessa personer lär vara ganska få och det låter sannerligen som en defekt att kroppen inte kan anpassa sig efter miljöer där stor muskelstyrka/massa krävs.

Vägde som sagt 55kg när jag började träna och orkade då precis lyfta stången i bänk 5ggr.... inte visste jag vad knäböj eller mark var heller.

Å fyfan! Då är ju dina resultat än mer strålande! Hur gammal var du när du började?

Jag hatar att jag ska bli sjuk så lätt, har varit lätt förkyld (lite snuva och halsont) nu i 3 veckor och inte kunnat träna. Jag vill så gärna men jag vet av erfarenhet att det bara blir värre ifall jag gör det... Har provat ett antal gånger förut nämligen. Vad ska man göra för att trimma immunförsvaret? Eller ska man behöva dra ner på intensiteten i passen för inte bryta ner CNS så mycket?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Chrille, det viktigaste ær nog kosten før att få upp imunførsvaret.. Googla!

Va kør du før magøvningar chrille? Hur gør ni andra før dom nedre magmusklerna..? Kør bara benlyft utan vikter, ræcker de? Kanske ska prova med vikter. Inte haft træningsverk i magen på længe :(

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Chrille, det viktigaste ær nog kosten før att få upp imunførsvaret.. Googla!

Va kør du før magøvningar chrille? Hur gør ni andra før dom nedre magmusklerna..? Kør bara benlyft utan vikter, ræcker de? Kanske ska prova med vikter. Inte haft træningsverk i magen på længe :(

benlyft hängandes från chins stången med raka ben, "knälyft" åt sidan ger också fin kontakt, antar att ni har en speciell situps bänk på ert gym, alltså där du låser benen och bänken är bakåtlutad, kör situps med så många 10 plattor du orkar, tycker själv att ungefär 30reps funkar fint. ska antagligen själv testa fullständigt benlyft idag, där man har benen över huvudet på slutet, någon som vet om de tar bra?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hsb: Var 17 och ett halvt när ja börja :)
Se till att alltid hålla bra kost och alltid ha i dig tillräckligt med c-vitaminer. Nu har jag ett bra immunförsvar och blir aldrig sjuk (i stort) men det är så jag gör, ser till att få i mig vitaminer/mineraler/omega 3 och en bra kost i övrigt.

Ljunghusen: Du kan inte träna dom nedre magmusklerna mer än dom övre, det är snarare att du har mer fett där nere då, så cardio säger jag.

Alla har vi rutor det är bara en fråga om fettmängd i vägen (i 95% av fallen) självklart växer dom sig starkare och större vid träning. Men att träna dom mer än någon annan muskel är dumt, samt kör man mark och böj behöver man inte ägna mycket tid åt dom.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hsb: Var 17 och ett halvt när ja börja :)
Se till att alltid hålla bra kost och alltid ha i dig tillräckligt med c-vitaminer. Nu har jag ett bra immunförsvar och blir aldrig sjuk (i stort) men det är så jag gör, ser till att få i mig vitaminer/mineraler/omega 3 och en bra kost i övrigt.

Ljunghusen: Du kan inte träna dom nedre magmusklerna mer än dom övre, det är snarare att du har mer fett där nere då, så cardio säger jag.

Alla har vi rutor det är bara en fråga om fettmängd i vägen (i 95% av fallen) självklart växer dom sig starkare och större vid träning. Men att träna dom mer än någon annan muskel är dumt, samt kör man mark och böj behöver man inte ägna mycket tid åt dom.

Japp de ær nog så det ligger till! Så du menar, att situps/crunches tar lika mkt på nedre musklerna som øvre?

Jag tycker iaf det kænns som att benlyft tar mest på dom nedre!

Jag ær nog inte den enda som vill se lite bilder på dej Minimal! :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024