Träningstråden

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Har inte kunskapen att svara på den frågan men det ska nog väldigt mycket till för att slita av ett muskelfäste. Har du kört någon "vilovecka" på sistone och låtit muskler och leder återhämta sig ordentligt? Är det någon specifik övning som det gäller?

Jo, det klart ! Vilovecka kanske inte vore så dumt. Fast man blir ju så stressad i kroppen då.

Det smärtar mest när jag kör "Skivstång/hantlar över huvudet liggandes på rygg"- vad den nu heter. :tungan
Ajja, det löser sig nog. :tummenupp
 

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Jo, det klart ! Vilovecka kanske inte vore så dumt. Fast man blir ju så stressad i kroppen då.

Det smärtar mest när jag kör "Skivstång/hantlar över huvudet liggandes på rygg"- vad den nu heter. :tungan
Ajja, det löser sig nog. :tummenupp

Vilovecka is the shit. Kommer alltid tillbaka starkare efter en sådan.

Du kan ju testa att köra "samma" övning ståendes i cablecrossen eller gå på andra övningar som t.ex. smalbänk, dips eller kickbacks. Jag kan inte köra just den övningen för då kommer någon nerv i kläm i biceps :va

Kör på :tummenupp
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Vi delar samma mål ! 72kg nu ---> 75kg till jul (innan julbordet). :)


Någon som har spökande armbågar? Jag tycker alltid jag är noga med att värma upp leder osv. men nu har armbågen börjat trillskas. Smärtan sitter inte innuti armbågen utan ungefär längst ut på armbågsspetsen, i "benet". Lite svårt förklara. Känns mest när jag kör Triccar. Vad har ni för erfarenheter? Lagar det sig själv? :gnissla

Med största sannolikhet är det inte benet utan ledbanden som fäster runt armbågen. Börja med att värma upp triceps i kabel, där du kör dropset o.s.v. Detta hjälper VÄLDIGT bra med att få ut massa blod runt lederna och smärtan försvinner helt. Skippa också liggande tricepspress ett tag.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vi delar samma mål ! 72kg nu ---> 75kg till jul (innan julbordet). :)


Någon som har spökande armbågar? Jag tycker alltid jag är noga med att värma upp leder osv. men nu har armbågen börjat trillskas. Smärtan sitter inte innuti armbågen utan ungefär längst ut på armbågsspetsen, i "benet". Lite svårt förklara. Känns mest när jag kör Triccar. Vad har ni för erfarenheter? Lagar det sig själv? :gnissla

Tiden börjar bli knapp... 3kg är inga problem om du ligger i, 5kg som för mig är lite värre, men de är bara ligga påt! lycka ti :) Jag har ökat 2kg/månad i våras så jag är nöjd om jag ligger på 75 efter julbordet ;-)
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Med största sannolikhet är det inte benet utan ledbanden som fäster runt armbågen. Börja med att värma upp triceps i kabel, där du kör dropset o.s.v. Detta hjälper VÄLDIGT bra med att få ut massa blod runt lederna och smärtan försvinner helt. Skippa också liggande tricepspress ett tag.

Det låter ju väldigt logiskt ! Fick för mig att det mesta fäste innuti armbågen, därför kändes det så märkligt med smärta utanpå liksom. Okej, will do ! :tummenupp

@ Ljunghusen
2kg/månad ska bli ungefär 5kg på 1 3/4 månad då. No problemas :yoparty
Jag köpte ny TV för ett tag sen och efter det gick jag upp så inni! Rekomenderas !! :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det låter ju väldigt logiskt ! Fick för mig att det mesta fäste innuti armbågen, därför kändes det så märkligt med smärta utanpå liksom. Okej, will do ! :tummenupp

@ Ljunghusen
2kg/månad ska bli ungefär 5kg på 1 3/4 månad då. No problemas :yoparty
Jag köpte ny TV för ett tag sen och efter det gick jag upp så inni! Rekomenderas !! :D

Hur fan räknar du? :p

Bänkpressen har jag hoppats på 70kg x 8 och det lär gå bra, ligger på 65 x8 nu. Började på 35 eller nåt :)
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Någon som har spökande armbågar? Jag tycker alltid jag är noga med att värma upp leder osv. men nu har armbågen börjat trillskas. Smärtan sitter inte innuti armbågen utan ungefär längst ut på armbågsspetsen, i "benet". Lite svårt förklara. Känns mest när jag kör Triccar. Vad har ni för erfarenheter? Lagar det sig själv? :gnissla

http://www.sjukvårdsrådgivning.se/artikel.asp?CategoryID=18249

Kan det vara detta?
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Hur fan räknar du? :p

Bänkpressen har jag hoppats på 70kg x 8 och det lär gå bra, ligger på 65 x8 nu. Började på 35 eller nåt :)

Okej, Sportmatte.com! Det är ungefär 1 månad och ~21 dagar kvar till jul, igår ( Jag avrundade detta till 1,75 månad, 1 3/4 osv. ) Och du ska öka 5 kg under denna tidsperioden. Kanske hade vart mer korrekt att skriva 1,66 månad. ( 1 2/3 ). :D

Skön ökning från 35 där. :yoparty
Har inte ökat i vikter på ett tag, och bänk har jag inte kört sen urminnes tider. Hantelpressen däremot. That's my bitch. :tuttar
 
Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hej!

Har länge varit på gång att börja träna, men inte riktigt fått tummen ur.
Men nu så känner jag att det verkligen är dags och är dessutom mer motiverad än någonsin.

Men mitt problem är att jag lätt "fuskar" och låter bli vissa dagar, om jag inte har ett schema att följa.
Och sen vet jag inte riktigt vilka övningar som "bäst".

Så om någon av er träningsgudar;) skulle kunna tänka er att ge lite tips på ett schema och lite övningar så hade jag varit super glad:)

Mitt mål, är framför allt att få en vältränad kropp, men även att gå upp lite i vikt:)

Tack på föhand!
// Hannes
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okej, Sportmatte.com! Det är ungefär 1 månad och ~21 dagar kvar till jul, igår ( Jag avrundade detta till 1,75 månad, 1 3/4 osv. ) Och du ska öka 5 kg under denna tidsperioden. Kanske hade vart mer korrekt att skriva 1,66 månad. ( 1 2/3 ). :D

Skön ökning från 35 där. :yoparty
Har inte ökat i vikter på ett tag, och bänk har jag inte kört sen urminnes tider. Hantelpressen däremot. That's my bitch. :tuttar

Hantelpressen är fin!! Startade på 10kgs-hantlarna i våras o ligger på 26,5 nu, öka är skitkul! Du som väger lika mkt, va ligger du på för vikter?

Hej!

Har länge varit på gång att börja träna, men inte riktigt fått tummen ur.
Men nu så känner jag att det verkligen är dags och är dessutom mer motiverad än någonsin.

Men mitt problem är att jag lätt "fuskar" och låter bli vissa dagar, om jag inte har ett schema att följa.
Och sen vet jag inte riktigt vilka övningar som "bäst".

Så om någon av er träningsgudar;) skulle kunna tänka er att ge lite tips på ett schema och lite övningar så hade jag varit super glad:)

Mitt mål, är framför allt att få en vältränad kropp, men även att gå upp lite i vikt:)

Tack på föhand!
// Hannes

Känner du chukabowa? Han tränar i lödde på kraftverket, vi körde förut... De är MÅSTE att börja träna med nån KUNNIG annars kommer du göra alla övningar fel och öka dåligt, och skada dig. Been there!!! Dessutom är det 10ggr roligare att träna med någon


Jag hade oxå fuskislivsstil förut, men när jag började träna så skippade jag inte en enda träning. Missat 2 pass sen april tror jag.. Det blir snabbt en livsstil och man blir grymt beroende

www.halso.info/forum läs på om kost, de är lika viktigt som träningen
 
Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hantelpressen är fin!! Startade på 10kgs-hantlarna i våras o ligger på 26,5 nu, öka är skitkul! Du som väger lika mkt, va ligger du på för vikter?



Känner du chukabowa? Han tränar i lödde på kraftverket, vi körde förut... De är MÅSTE att börja träna med nån KUNNIG annars kommer du göra alla övningar fel och öka dåligt, och skada dig. Been there!!! Dessutom är det 10ggr roligare att träna med någon


Jag hade oxå fuskislivsstil förut, men när jag började träna så skippade jag inte en enda träning. Missat 2 pass sen april tror jag.. Det blir snabbt en livsstil och man blir grymt beroende

www.halso.info/forum läs på om kost, de är lika viktigt som träningen
Kan väll knappast säga att jag känner honom, vet vem han är..

Ja, jag vet, så det har jag gjort på mina tidigare "försök". Tränat en hel del innan, mest skolan, så då var det ju tränare osv med..(gick i idrottsklass), och efter det började jag fuska..lika dant med maten..
Så det jag mer menade var om någon hade ett schema/upplägg , typ måndagar - rygg, och ex. några ryggövningar, reps, set..

(menar absolut inte att jag kan alla övningar, ska träna med en som kan, men känner endå att jag behöver ett schema att följa, för annars komer det bli som alla andra gånger jag "börjat":gnissla)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
schemat lägger man upp hur man tycker det passar en själv... visst man kan googla till sig ett utgångsschema och sen modifera det efter eget smak och tycke!

som exempel kör jag

Vissa behöver fler set, andra lägger mindre kraft på träningen och kör 1 övning/muskelgrupp, det är upp till en själv


dag1 bröst triceps: bänk, lutande bänk, hantelpress, liggande tricepspress med curl, pushdown i kabel med rakt handtag, samma med rep

2 rygg biceps: biceps hantel, curl, rep i kabel, kabelrodd, rodd i en gigg, marklyft, chins, latsdrag
3 axlar mage: hantelpress, militärpress, sidolyft me hantel, situps med vikt, crunches med vikt, kabelmaskin, sen en specialare som är för svår att förklara

4 ben underarmar traps: benpress, benspark, hamstrings,vadpress, underarmar 3 övningar, stångschrugs


allt 3 set/övning förutom schrugs 6, mage i kabel 5 set
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Hantelpressen är fin!! Startade på 10kgs-hantlarna i våras o ligger på 26,5 nu, öka är skitkul! Du som väger lika mkt, va ligger du på för vikter?

Så mycket var längesen man öka, men skönt är ordet :yoparty . Låg på 32:eek:rna i våras. Har kört en 4:a på 40kgs-hantlarna för nån vecka sen, men brukar ligga på 8:a @ 36kg ungefär.

Idag blir det marklyft tänkte jag. :gnissla
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
schemat lägger man upp hur man tycker det passar en själv... visst man kan googla till sig ett utgångsschema och sen modifera det efter eget smak och tycke!

Det var precis det jag tänkte:)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Ska åka Vasaloppet i vinter.
Har hunnit bli ett antal mil på rullskidorna under sensommaren/hösten.
Har bara kört stakning i 1½h-pass.
Är väl helt okey tränad sen innan (fotboll, innebandy,cykel osv).

Hur ska man lägga upp träningen?
(innebandyträning måndag+torsdag, tillgång till gym.)

Leta reda på ett vasaloppsforum, där finns det folk som har riktigt bra koll.

Hör även med dina lokala klubbar om de har träningsgrupper samt bussresor t&r, dyrt och dumt(trött efter loppet) att åka bil själv dit.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Det är inte ett måste att träna med en kunnig från dag ett, jag körde själv hela första året utan att veta vad jag gjorde egentligen. Ökade kanske inte så mycket men hittade kärleken till det jag gjorde.
Brinner man inte för nåt kommer resultaten vara sackande så är det med allt i livet.

Ljunghusen: Din split är riktigt kass den med, inga riktigt tunga övningar för ben, eller inte mycke tunga basövningar alls. Tooooookmycke träning av trapsen när dom aktiveras hårt av mycket annat. Köra biceps FÖRE ryggen o.s.v o.s.v o.s.v

Hannes: Leta reda på en split som passar dig (d.v.s hur många dagar i veckandu vill träna)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är inte ett måste att träna med en kunnig från dag ett, jag körde själv hela första året utan att veta vad jag gjorde egentligen. Ökade kanske inte så mycket men hittade kärleken till det jag gjorde.
Brinner man inte för nåt kommer resultaten vara sackande så är det med allt i livet.

Ljunghusen: Din split är riktigt kass den med, inga riktigt tunga övningar för ben, eller inte mycke tunga basövningar alls. Tooooookmycke träning av trapsen när dom aktiveras hårt av mycket annat. Köra biceps FÖRE ryggen o.s.v o.s.v o.s.v

Nae jag började oxå själv i början, men resultaten kom ju inte förrens jag började träna med kunnigt folk som visade hur man ska träna

Benpress är ju skittung övning...? Antar att du vill ha in knäböj?

Vilka basövningar saknas?

Tookmycke på trapsen, ja kanske, men ökar som fan i dom så why not!

Körde rygg före biceps förut men slackar med bicepsen så kör dom först, och jag orkar köra rygg hårt iallafall!

All respekt till dej men oavsett hur man kör så har alltid någon synpunkter

Om du orkar får du gärna lägga upp dina pass ..
 
Last edited:

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Ska åka Vasaloppet i vinter.
Har hunnit bli ett antal mil på rullskidorna under sensommaren/hösten.
Har bara kört stakning i 1½h-pass.
Är väl helt okey tränad sen innan (fotboll, innebandy,cykel osv).

Hur ska man lägga upp träningen?
(innebandyträning måndag+torsdag, tillgång till gym.)

Har du åkt vasaloppet eller skidor förut?

Vad har du för mål? Blir ju lite skillnad på träningsnivån om målet bara är att att ta sig i mål eller om du ska jaga placeringar och tider.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Nae jag började oxå själv i början, men resultaten kom ju inte förrens jag började träna med kunnigt folk som visade hur man ska träna

Benpress är ju skittung övning...? Antar att du vill ha in knäböj?

Vilka basövningar saknas?

Tookmycke på trapsen, ja kanske, men ökar som fan i dom så why not!

Körde rygg före biceps förut men slackar med bicepsen så kör dom först, och jag orkar köra rygg hårt iallafall!

All respekt till dej men oavsett hur man kör så har alltid någon synpunkter

Om du orkar får du gärna lägga upp dina pass ..

du kanske ska testa att köra antoganist träning (heter det väl?)

alltså att du kör biceps tillsammans med bröst eller axlar och triceps tillsammans med rygg, i stora drag. för mig gör det att jag kan maxa varje muskelgrupp fullt ut. nackdelen är att du inte "kan" köra denna typen av träning utan vilodag imellan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top