Träningstråden

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
300 Spartan Träning

Tjo!

Har tränat till och från ett tag... o känner väl att jag vill prova något nytt.

Undrar om det är någon här som gett sig på att träna Spartan 300-träning? Finns många filmklipp om man söker på youtube eller så. Spontana kommentarar någon? Verkar det vettigt...eller bara waste of time? :va

//KaliZ
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tjo!

Har tränat till och från ett tag... o känner väl att jag vill prova något nytt.

Undrar om det är någon här som gett sig på att träna Spartan 300-träning? Finns många filmklipp om man söker på youtube eller så. Spontana kommentarar någon? Verkar det vettigt...eller bara waste of time? :va

//KaliZ

har ingen aning om vad den träningen går ut på :) men om det är en fysik liknande den de i filmen har så får du gå "alternativa" vägar för att nå den :)
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Nae jag började oxå själv i början, men resultaten kom ju inte förrens jag började träna med kunnigt folk som visade hur man ska träna

Benpress är ju skittung övning...? Antar att du vill ha in knäböj?

Vilka basövningar saknas?

Tookmycke på trapsen, ja kanske, men ökar som fan i dom så why not!

Körde rygg före biceps förut men slackar med bicepsen så kör dom först, och jag orkar köra rygg hårt iallafall!

All respekt till dej men oavsett hur man kör så har alltid någon synpunkter

Om du orkar får du gärna lägga upp dina pass ..


Du har inte tränat speciellt länge, och det tar många år innan man egentligen vet hur man själv bör träna. Jag är långt ifrån att veta exakt hur jag ska göra men jag försöker lära mig något nytt varje pass.
Benpress vs Knäböj är en utmaning benpressen inte ens vågar ta, nuff said.
Ass deep knäböj är ett måste för maximal benutveckling.
Om du tränar trapsen så mycket kommer dom helt enkelt bli för stora och oavsett axelbredd kommer du se långsmal ut.

Just nu ser mina pass olika ut då jag är snart 4 veckor från tävling.
I övrigt kör jag många set, tungt och blandat med pyramidset, kort vila mellan setten o.s.v I perioder har jag kört 30+ set för ben varav 10-12 var knäböj, sedan dropset knäböj, sedan frontböj, benpress, benspark, bencurl, raka mark o.s.v
Varierar alltid övningar och övningsföljd så kroppen inte vänjer sig o.s.v

Rörigt och yrt svar men jag ligger på diet och ska till gymet... =)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
har ingen aning om vad den träningen går ut på :) men om det är en fysik liknande den de i filmen har så får du gå "alternativa" vägar för att nå den :)

Här kommer lite länkar...

LÄNK 1
LÄNK 2
LÄNK 3

Nyttigt eller inte? Bättre att fortsätta med mina ordinarie gympass?

Brukar i vanliga fall köra ca tre olika övningar per muskelgrupp med tillräckligt tungt för att endast palla ca. Varje övning börjas lite lättare ca 10-12 reps. Sedan lägger jag på så jag max klarar 6-8 reps.

//KaliZ
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Här kommer lite länkar...

LÄNK 1
LÄNK 2
LÄNK 3

Nyttigt eller inte? Bättre att fortsätta med mina ordinarie gympass?

Brukar i vanliga fall köra ca tre olika övningar per muskelgrupp med tillräckligt tungt för att endast palla ca. Varje övning börjas lite lättare ca 10-12 reps. Sedan lägger jag på så jag max klarar 6-8 reps.

//KaliZ
Ja inte är det onyttigt i alla fall, men det lär ju inte ge dig större muskler än din gymträning. Men om du vill testa något nytt så är det ju bara att testa.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ja inte är det onyttigt i alla fall, men det lär ju inte ge dig större muskler än din gymträning. Men om du vill testa något nytt så är det ju bara att testa.

håller med till fullo, den träningen känns inte riktigt som något för den som vill bygga (BB) muskler, mer kampsportsorienterat men tror inte den går enda fram ens i det sammanhanget :(

Du har inte tränat speciellt länge, och det tar många år innan man egentligen vet hur man själv bör träna. Jag är långt ifrån att veta exakt hur jag ska göra men jag försöker lära mig något nytt varje pass.
Benpress vs Knäböj är en utmaning benpressen inte ens vågar ta, nuff said.
Ass deep knäböj är ett måste för maximal benutveckling.
Om du tränar trapsen så mycket kommer dom helt enkelt bli för stora och oavsett axelbredd kommer du se långsmal ut.

Just nu ser mina pass olika ut då jag är snart 4 veckor från tävling.
I övrigt kör jag många set, tungt och blandat med pyramidset, kort vila mellan setten o.s.v I perioder har jag kört 30+ set för ben varav 10-12 var knäböj, sedan dropset knäböj, sedan frontböj, benpress, benspark, bencurl, raka mark o.s.v
Varierar alltid övningar och övningsföljd så kroppen inte vänjer sig o.s.v

Rörigt och yrt svar men jag ligger på diet och ska till gymet... =)

har precis börjat få in tekniken för att gå djupt när jag gör knäböj och det känns verkligen när man kommer hem :yoparty :yoparty känns som det inte är långt innan ändan går ner i marken nu, fattas kanske max 10cm :)

maxade på 3x90 och det känns bra med tanke på att jag körde flertalet set med lägre vikter precis innan :)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du har inte tränat speciellt länge, och det tar många år innan man egentligen vet hur man själv bör träna. Jag är långt ifrån att veta exakt hur jag ska göra men jag försöker lära mig något nytt varje pass.
Benpress vs Knäböj är en utmaning benpressen inte ens vågar ta, nuff said.
Ass deep knäböj är ett måste för maximal benutveckling.
Om du tränar trapsen så mycket kommer dom helt enkelt bli för stora och oavsett axelbredd kommer du se långsmal ut.

Just nu ser mina pass olika ut då jag är snart 4 veckor från tävling.
I övrigt kör jag många set, tungt och blandat med pyramidset, kort vila mellan setten o.s.v I perioder har jag kört 30+ set för ben varav 10-12 var knäböj, sedan dropset knäböj, sedan frontböj, benpress, benspark, bencurl, raka mark o.s.v
Varierar alltid övningar och övningsföljd så kroppen inte vänjer sig o.s.v

Rörigt och yrt svar men jag ligger på diet och ska till gymet... =)


Thx för infon :) Skitkul o läsa va du skriver ..

Lust att ge ex på ett bra program för nån som kört ett halvår då? Kommit förbi hellkroppspass-stadiet iaf

Variera övningsföljden låter bra, ska prova det! Får väl ge knäböj en chans oxå ;-)

Man får dock tänka på att jag inte satsar lika hårt som du, så 30 set för benen är overkill för mig
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Ja inte är det onyttigt i alla fall, men det lär ju inte ge dig större muskler än din gymträning. Men om du vill testa något nytt så är det ju bara att testa.

Är inte fet på något sätt, men vill skaffa en viss toning 99% fettfritt... Man kanske ska minska vikterna då och öka antalet repetitioner...?

//KaliZ
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Är inte fet på något sätt, men vill skaffa en viss toning 99% fettfritt... Man kanske ska minska vikterna då och öka antalet repetitioner...?

//KaliZ

har du brått eller är det klassiskt inför sommaren ;) elelr är det mer ett tillstånd du alltid vill var i?
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
har du brått eller är det klassiskt inför sommaren ;) elelr är det mer ett tillstånd du alltid vill var i?

Haha... vet i f-n har typ bihålsinflammation eller något. Har inte tränat på 1 månad och börjar få abstinens nu. Känns som man lagt på sig bara på en månad... :va
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
har ingen aning om vad den träningen går ut på :) men om det är en fysik liknande den de i filmen har så får du gå "alternativa" vägar för att nå den :)

Jag tror jag ser vad du menar med "alternativa" vägar och vågar påstå att man kan nå den fysiken de har med hård träning och bra kost under ett par år.

Rörigt och yrt svar men jag ligger på diet och ska till gymet... =)

Hur går det för dig? Ändrat något sen senast?

Är inte fet på något sätt, men vill skaffa en viss toning 99% fettfritt... Man kanske ska minska vikterna då och öka antalet repetitioner...?

//KaliZ

Kör precis likadant som du gör när du vill öka som mest i muskelmassa, kanske lite färre antal set om du nu inte ligger på ett lågt antal redan (2-3 set per övning).
För att bli av med fett så måste du ligga på kaloriunderskott.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag tror jag ser vad du menar med "alternativa" vägar och vågar påstå att man kan nå den fysiken de har med hård träning och bra kost under ett par år.

jo klart det går, (länge sen jag såg filmen men minns att några av dem var sjuka, antagligen retuscherat men ändå) men nu pratar vi inte sköta kosten hyffsat, utan det är träna stenhårt med perfekt kost i väldigt många år. med det jag skrev innan menade ja gdelvis att skådisarna knappast är rena :rolleyes:
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
jo klart det går, (länge sen jag såg filmen men minns att några av dem var sjuka, antagligen retuscherat men ändå) men nu pratar vi inte sköta kosten hyffsat, utan det är träna stenhårt med perfekt kost i väldigt många år. med det jag skrev innan menade ja gdelvis att skådisarna knappast är rena :rolleyes:

Så grova är dom inte. Efter väldigt många år med mycket mat och bra träning bör man vara besviken om man inte nått till den nivån.
Jag förstog att du menade att dom inte var rena. Kan så vara men det är inga problem att nå en sådan fysik ren.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Dom i 300 hade datoranimerade muskler, vilket syns väldigt lätt i dom flesta scener om man vet hur muskler fungerar och reagerar :)

Hsb: Jodå det snurrar på =) Ska nog få en och annan att kolla 2ggr iaf. Hur går det själv?
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hsb: Jodå det snurrar på =) Ska nog få en och annan att kolla 2ggr iaf. Hur går det själv?

Härligt, hur mycket muskler tror du att du lagt på dig sedan senaste dieten då?
För mig går det väl hyffsat, är lite smått förkyld nu, men jag har hittat ett träningsschema som jag stormtrivs med och ökar märkbart i styrka, trotts att jag inte lyckas trycka i mig så mycket mat som jag vill (dvs nog för att gå upp i vikt).
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Härligt, hur mycket muskler tror du att du lagt på dig sedan senaste dieten då?
För mig går det väl hyffsat, är lite smått förkyld nu, men jag har hittat ett träningsschema som jag stormtrivs med och ökar märkbart i styrka, trotts att jag inte lyckas trycka i mig så mycket mat som jag vill (dvs nog för att gå upp i vikt).

Jag ligger på strax över 100 nu med 4 veckor kvar, och jag är ungefär lika hård som på förra tävlingen, dock har jag ju inte släppt vätskan. Hoppas på att kunna komma in runt 95kg mycket hårdare än sist.

Du behöver inte alltid äta för att gå upp i vikt, bättre att göra "mindre" kvalitativa ökningar utan en massa fett. Du tjänar mycket mer på det i slutändan och slipper tappa en massa muskler när du sen får dieta.

Kör nu hårt!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vill bara slå en slag för vilan. Jag har tränat för mkt i 3 månader nu, kände mig riktigt piss. Vilade en vecka och jävlar vilken kraft jag fått i kroppen, både överlag och på gymmet. :banana
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag ligger på strax över 100 nu med 4 veckor kvar, och jag är ungefär lika hård som på förra tävlingen, dock har jag ju inte släppt vätskan. Hoppas på att kunna komma in runt 95kg mycket hårdare än sist.

Du behöver inte alltid äta för att gå upp i vikt, bättre att göra "mindre" kvalitativa ökningar utan en massa fett. Du tjänar mycket mer på det i slutändan och slipper tappa en massa muskler när du sen får dieta.

Kör nu hårt!

Det låter bra! Du får se till att visa lite bilder sen med, när du förhoppningsvis vunnit tävlingen :tummenupp Är det luciapokalen du ska ställa upp i förresten? Lycka till i vilket fall.

Jo men du vet jag ska ju bli fet som en sumobrottare :D Nä skämt åsido, men det är svårt att lägga på sig muskelmassa utan att gå upp i vikt.. något halvkilo i månaden hade ju inte skadat iaf. Har legat på samma vikt i ungefär 3 månader nu.


Vill bara slå en slag för vilan. Jag har tränat för mkt i 3 månader nu, kände mig riktigt piss. Vilade en vecka och jävlar vilken kraft jag fått i kroppen, både överlag och på gymmet. :banana

En vilovecka kan göra mer än man tror när det börjar gå segt på gymmet, har märkt av det jag med ett antal gånger :)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Ge mig tips!

Ibland när man är på middag så har värdinnan lagat en massa mat.
-Hur säger man nej på ett snyggt sätt?

När man har inmundigat förrätt, huvud och efterrätt, för att sedan börja äta kaka till kaffet OCH en tårta efter det,
då är det inte ens gott i slutet utan man äter för att vara artig.

Man vet att värdinnan (för det är oftast en kvinna) har gått upp kl 08 på morgonen för att förbereda, så det blir tämligen burdust att bara säga nej.


En annan variant är att man får tre kakor/bakverk etc till kaffet.
Den klassiska konversationen blir då
-Ska du inte ha lite av kaka nr 3 också?
"Tack men nej tack, det får räcka med en kaka för min del, den var jättegod."
-Joooooomen ta lite nu.
"Näe jag måste tänka på magen vettu he he"
-Inte behöver du göra det! Du är ju så smal så.

:rolleyes: Och anledningen till att man är normalviktig kanske är att man inte äter tre kakor...

Samma som ovan finns i många olika varianter, "Va ska du inte ha chips, men åt ju lösgodis tidigare". För min del (jag går upp lätt i vikt) så kan jag helt enkelt inte äta av alla kakor, chips, efterrätter, godissorter, chockladsorter osv. Extra känsligt blir ovanstående om andra runt bordet är överviktiga.
Hur sköter man ovanstående situationen snyggt???
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top