Träningstråden

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Funderar på 5-split istället för 4.. för att få passen lite kortare och mer intensiva

tror ni om detta?

Rygg
Axlar + triceps
Bröst + biceps
Traps + underarmar + mage
Ben

5 dar i veckan istället för 4
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
någon som sysslar med kampsport och som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter kring stretching och att bli vigare? det är ju ganska viktigt inom många kampsporter att klara exempelvis höga sparkar under vilka man måste få kraft i rörelsen i konstiga vinklar så... vilka är de bästa metoderna att klara exempelvis split, spagat, v-stands och dylikt så snart som möjligt?:va här ska sparkas:yoparty

Hur mycket kläder har ni när ni springer i spåret på vintern?
Nej, jag har i princip aldrig sprungit ute på vintern (>0 grader).
Ja, jag förstår att frågan kan uppfattas som något korkad.

jag kör tunna byxor, alternativt mjukisbyxor, t-shirt och ovanpå det en TUNN långärmad tröja som ofta åker av när jag blivit uppvärmd. det vill säga om det inte är för kallt. men iallafall, man blir kopiöst varm i för mycket kläder. även när det är kallt ute:näsblod
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Funderar på 5-split istället för 4.. för att få passen lite kortare och mer intensiva

tror ni om detta?

Rygg
Axlar + triceps
Bröst + biceps
Traps + underarmar + mage
Ben

5 dar i veckan istället för 4
Personligen tycker jag att man ska splitta mindre och stimulera proteinsyntesen i hela kroppen flera gånger i veckan istället för bara 1 gång.

Men alla trivs ju som sagt olika bra med olika upplägg, så kör på.
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
När ni ändå är inne på träningsupplägg..

Brukar försöka köra dag 1: överkropp. dag 2: ben, mage, rygg. dag 3: vila. Och så rullar det på. Men nu är grejen att jag äntligen hittat ett sätt att träna kondition utan att belasta mitt trasiga knä, simning! (jag vet, borde ha tänkt på det tidigare..) hur skulle ni lagt in simningen? funderar på att klämma in det under dag två.

Jag vet, alla är olika. men generellt; låter det för mycket? något förslag?

Mvh
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag hade lagt det på dag4 istället, men det är jag ... Simma innan eller efter ett tungt pass känns ingen höjdare
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Funderar på 5-split istället för 4.. för att få passen lite kortare och mer intensiva

tror ni om detta?

Rygg
Axlar + triceps
Bröst + biceps
Traps + underarmar + mage
Ben

5 dar i veckan istället för 4
Så kör jag nu, jag har kört helkropp och halvkropp tidigare men detta funkar bäst för mig. Jag kör axlar, rygg+mage, bröst+mage(ej samma som dagen innan), ben, armar.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Så kör jag nu, jag har kört helkropp och halvkropp tidigare men detta funkar bäst för mig. Jag kör axlar, rygg+mage, bröst+mage(ej samma som dagen innan), ben, armar.

Kör på det! provar o ser...

Biceps triceps vore gött o köra tillsammans annars, typ 1 dm större arm efter pass :D
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Här är en intressant undersökning på hur regelbunden styrketräning påverkar varaktigheten av den förhöjda proteinsyntesen.

Resistance training alters the response of fed-state mixed muscle protein synthesis in young men

Muscle protein FSR in both legs at 4 h (T: 162 ± 76 %; UT: 108 ± 62 %, P < 0.01 versus rest) with the increase in the T leg being significantly higher than in the UT leg at this time (P < 0.01). At 28 h post-exercise, FSR in the T leg had returned to resting levels; however, the rate of protein synthesis in the UT leg remained elevated above resting (70 ± 49%, P < 0.01).

Här ser man att redan efter 28 timmar har proteinsyntesen återgått till normala nivår i det tränade benet medans den var fortsatt förhöjd i det otränade.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Jag kör just nu 50/50 styrka och kondition och vill gärna prova kreatin. Men som jag har förstått det så fungerar inte kreatinet så bra om man koniditons tränar mycket. stämmer det? har även sett att det finns kreatin fr konditionträning, fungera den även för styrketräning?
Många frågor så ni kan ju svara på det ni kan:tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Urk...träna...ja, jag borde ta tag i det igen. Har ingen motivation alls just nu. :(
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag kör just nu 50/50 styrka och kondition och vill gärna prova kreatin. Men som jag har förstått det så fungerar inte kreatinet så bra om man koniditons tränar mycket. stämmer det? har även sett att det finns kreatin fr konditionträning, fungera den även för styrketräning?
Många frågor så ni kan ju svara på det ni kan:tummenupp

du lär göra av med vätskan du normalt skulle lägga på dig med kardion om inte annat

alltså... kreatin binder vätska i kroppen, löpning får dig att svettas, i teorin borde du då svettas ut en del av den bundna vätskan :hihi
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Jag kör just nu 50/50 styrka och kondition och vill gärna prova kreatin. Men som jag har förstått det så fungerar inte kreatinet så bra om man koniditons tränar mycket. stämmer det? har även sett att det finns kreatin fr konditionträning, fungera den även för styrketräning?
Många frågor så ni kan ju svara på det ni kan:tummenupp
Hur definierar du konditionsträna mycket?
Rör det sig om några kilometers löpning några dagar i veckan så gör det minimal skillnad.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
nån mil 2 ggr i veckan
Ok, det ska nog gå bra.

-edit ot-
Snubblade över en bild på en kille som tävlat i styrkelyft som deffat lite. Man blir tydligen ganska stor av att köra lågrep på mark, knäböj och bänk och äta mat.

.1122151094030.DSCN0115.JPG

Hittade bara en liten förebild, 25kg tyngre:
.1122150774032.bigdave2.JPG
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ok, det ska nog gå bra.

-edit ot-
Snubblade över en bild på en kille som tävlat i styrkelyft som deffat lite. Man blir tydligen ganska stor av att köra lågrep på mark, knäböj och bänk och äta mat.

och lite extra testo kanske :rolleyes: (la bara märke till bilderna var från T-nation)

nä... vem visste att compound övningar bygger massa :D:D
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Kreatin binder vätska i MUSKLERNA, du svettas magiskt inte ut detta.
Jag skulle dock säga att det inte kommer göra någon skillnad om du kör, då många tenderar att inte hålla vätska, däribland jag.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Tjenare :)

Tänkte fråga en sak om det är okej.
Har börjat träna tillsammans med en tjej på jobbet.
Vi kör simning (1000m) varannan dag och kondis och styrka varannan (i ca 1 h). Detta gör vi tisdag till fredag (ibalnad måndagar med) med vila lördag, söndag och ibland måndag.
Är det dumt att köra så?
För min del vill jag bränna fett, underhålla muskler och komma i form i allmänhet. Vi har kört på i 4 veckor nu och jag börjar märka resultat, vill gärna att det fortsätter så ;)

Läste lite här nämligen att man skall vila var 6e vecka? Är det något som rekommenderas?:va Eller är det om man kör varenda dag?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3296605#post3296605

Jättetacksam för lite guidning i träningsträsket :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Tjenare :)

Tänkte fråga en sak om det är okej.
Har börjat träna tillsammans med en tjej på jobbet.
Vi kör simning (1000m) varannan dag och kondis och styrka varannan (i ca 1 h). Detta gör vi tisdag till fredag (ibalnad måndagar med) med vila lördag, söndag och ibland måndag.
Är det dumt att köra så?
För min del vill jag bränna fett, underhålla muskler och komma i form i allmänhet. Vi har kört på i 4 veckor nu och jag börjar märka resultat, vill gärna att det fortsätter så ;)

Läste lite här nämligen att man skall vila var 6e vecka? Är det något som rekommenderas?:va Eller är det om man kör varenda dag?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3296605#post3296605

Jättetacksam för lite guidning i träningsträsket :)
Det är inte alls dumt att köra så, träna på bara. Vilovecka kanske behövs om man tränar riktigt mycket och hårt.
Om ni känner att ni behöver återhämta er lite så kan ni lägga in lite längre vila.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Det är inte alls dumt att köra så, träna på bara. Vilovecka kanske behövs om man tränar riktigt mycket och hårt.
Om ni känner att ni behöver återhämta er lite så kan ni lägga in lite längre vila.

Vad braaa :hoppa..för det känns bra att köra såhär. Tror jag skulle tappa sugen av en vilovecka.
Går dit kl 7 innan frulle och kör och drar till jobbet sedan och äter frukost där. Det enda som är jobbigt är när klockan ringer och man vet att man skulle kunna sova 1.5 timme till om man inte gick till gymmet. Det är då man får tänka på känslan man har när man sitter i bastun efteråt och kan vara stolt..det brukar funka..ibland :p
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Vad braaa :hoppa..för det känns bra att köra såhär. Tror jag skulle tappa sugen av en vilovecka.
Går dit kl 7 innan frulle och kör och drar till jobbet sedan och äter frukost där. Det enda som är jobbigt är när klockan ringer och man vet att man skulle kunna sova 1.5 timme till om man inte gick till gymmet. Det är då man får tänka på känslan man har när man sitter i bastun efteråt och kan vara stolt..det brukar funka..ibland :p

tänk på sommaren och hur du ska chocka alla vänninorna med 6packet
IKON4e6061a360885dae44b4aee976f45c0367eee695c6.gif
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top