Träningstråden

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag igen.. Med mina elsladdar till underarmar :D

Fick sån smak för det här med att träna underarmar att det blev nog lite väl mycket. I fredags när jag körde rygg/axlar/triceps så kände jag en liten smärta i underarmen. Precis "på benet" och mellan handleden & armbågen.
Kändes lite som man fått en smäll eller så. Tänkte inte mer på det och körde vidare mitt pass och avsluta med lite omvänd bicepcurl. Kände lite smärta men körde vidare.

Vila under helgen och igår var det dags för bröst/biceps. Körde tre bröstövningar som gick kanon. Sen var det dags för lite biceps.
Körde följande övning:
biceps-exercises-preacher-curls.gif


Med 10kilo på varje sida. När jag kom upp lägst upp så gjorde de så satans ont i armen att jag trodde jag brutit den :näsblod Länge sen jag hade så ont.
Dum som man är så gick jag ner på 7.5kg på varje sida och körde 3x10. Ont gjorde det men inte värre än att man kunde hålla ut. Var bara sista dm upp till hakan som jag kände smärtan och hoppade just den biten.
Kände inget imorse tills jag skulle slänga en SJpall i en container.
Sving sving & F-N :huvet, lika ont igen.

Jag är ju inte dummare än att jag förstår att jag kör för mycket underarmar mot vad musklerna klarar av. Samt att det var helidiotiskt att köra trots att det gjorde ont (men vill ju bli som det stora grabbarna med mückler! Då måste man ju ligga i lite).

Men min fråga är, vad har man lyckats med? Efter jag svingade SJpallen så gör det ont utan att jag rör armen. Inte så att det smärtar, men de känns.
Är muskeln överbelastad? Räcker det om man vilar lite så blir det bra igen?
Kan man köra vidare på andra övningar så länge det inte gör ont i armen eller ska man lägga ner allt vad överkropp heter tills det känns bra igen? :boring

//H

Jag hade samma problem med just denna övning och det var helt enkelt en sorts inflamation, jag kan fortfarande inte köra bicepscurl med sådan stång med "rätt" vikter på. Jag fick det förklarat av en på gymmet att det är grip muskeln som ställer till det, han hade haft samma problem och var tvungen att skära isär en skumgummimadrass och ha i händerna när han körde för att inte nypa för hårt.
Jag har löst det som så att jag kör koncentrationscurl med hantel istället eftersom att du då kan hålla en annan vinkel på armen och därmed belastar den annorlunda men fortfarande får samma kontakt i biceps. Hoppas du förstår hur jag menar.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Jodå det gick helt ok, dock bara en 2:e plats. Vägde in på 95.3 mot förra året 91.7 dock i betydligt bättre form. Lyckades sabba och dra på mig vätska efter ja gjorde som "alla" gör o käka 4 rostmackor med sylt på morgonen.
Kvällen efter när ja druckti 12 liter läsk, 5 ggr på mcdonalds, pringles, 2 king size baguetter, protein bars o.s.v var jag bättre än jag nånsin varit. Nu vet jag ungefär hur jag behöver göra iaf.

Tack för intresset :)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jodå det gick helt ok, dock bara en 2:e plats. Vägde in på 95.3 mot förra året 91.7 dock i betydligt bättre form. Lyckades sabba och dra på mig vätska efter ja gjorde som "alla" gör o käka 4 rostmackor med sylt på morgonen.
Kvällen efter när ja druckti 12 liter läsk, 5 ggr på mcdonalds, pringles, 2 king size baguetter, protein bars o.s.v var jag bättre än jag nånsin varit. Nu vet jag ungefär hur jag behöver göra iaf.

Tack för intresset :)

Bra tryck då eller? :D

Släng upp lite bilder! Tror det är fler än jag som är intresserade av att se dem. :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om man lyfter och lyfter :strongman men tycker muskelmassan växer för sakta, vad gör man åt saken som inte är olagligt eller får küwken att slakna? Är det protein, kreatin eller vad som gäller? Tips på produkter?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Mycket (som i mängd) nyttig mat vid rätt tidpunkter. :D

Äter som ett djur känns det som, även bra mat enligt de kostråd jag hittar på diverse träningsforum. Märker även på vikterna jag använder att jag blir väsentligt starkare. Dock syns knappt resultatet, vore det kul om armarna (spec!) kunde bli lite tjockare än ett par högtalarkablar :gnissla
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Äter som ett djur känns det som, även bra mat enligt de kostråd jag hittar på diverse träningsforum. Märker även på vikterna jag använder att jag blir väsentligt starkare. Dock syns knappt resultatet, vore det kul om armarna (spec!) kunde bli lite tjockare än ett par högtalarkablar :gnissla
jag är en amatör i ämnet men mitt grundresonemang är att träningsvärk är nyckeln till framgång..

jag tror att den nuvarande muskelvolymen kan hantera den belastning som den utsätts för, utan att växa synbart, eftersom de nya muskelfibrerna fortfarande kan "fästas" mot skelettet och andra, för dig, osynliga delar.. när det utrymmet är använt kommer muskelvolymen att öka mer synbart och läggas "kaka-på-kaka" i ett expanderande manér..

en stor portion gissningar och ingen portion fakta.. sedan finns det givetvis genetiska anlag för muskeltillväxt.. om dina föräldrar inte har anlag för svällande muskler så har förmodligen inte du det heller..
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Äter som ett djur känns det som, även bra mat enligt de kostråd jag hittar på diverse träningsforum. Märker även på vikterna jag använder att jag blir väsentligt starkare. Dock syns knappt resultatet, vore det kul om armarna (spec!) kunde bli lite tjockare än ett par högtalarkablar :gnissla

variera din träning, som du beskriver ditt problem känns det som det är ett vanligt "disco" fenomen, kör inte samma övningar för varje muskelgrupp hela tiden då kroppen vänjer sig vid dessa vilket möjliggör tunga lyft utan tillväxt.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Äter som ett djur känns det som, även bra mat enligt de kostråd jag hittar på diverse träningsforum. Märker även på vikterna jag använder att jag blir väsentligt starkare. Dock syns knappt resultatet, vore det kul om armarna (spec!) kunde bli lite tjockare än ett par högtalarkablar :gnissla

Går du upp i vikt?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade tänkt samla ihop ett gäng frågor som jag funderat på men nu smygstartar jag lite:
Hur länge pågår återhämtnings-/uppbyggnadsprocessen efter styrketräning?

Hur länge efter träningen är det vettigt att äta mycket protein och att sova ordentligt?

En annan sak, löpning som fettförbränning - vad är optimalt? Hur länge, hur fort. Jag springer en mil på 58-60 ungefär, eller 6km på 28-29.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Proteinsyntesen är som störst 12 - 14 timmar efter ett styrketräningspass. Inlagringen av glykogen är som störst timmen direkt efter passet, för att sedan sjunka med 50 %. Timmarna efter träningen är de viktigaste när det handlar om återhämtning. Men, tränar man inte inom <12 timmar brukar det inte vara några problem med återhämtningen.

Ät, sov och träna på det sättet som passar dig bäst.

När det handlar om att gå ner i fettvikt så är det ett energiunderskott över en längre tid som är intressant. Spring så långt du kan för att skapa ett så stort underskott som möjligt. Du kan ju gå ner samma mängd fett av att sitta i soffan hela dagen men då får du hålla igen mer på maten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Proteinsyntesen är som störst 12 - 14 timmar efter ett styrketräningspass. Inlagringen av glykogen är som störst timmen direkt efter passet, för att sedan sjunka med 50 %. Timmarna efter träningen är de viktigaste när det handlar om återhämtning. Men, tränar man inte inom <12 timmar brukar det inte vara några problem med återhämtningen.

Kan du förtydliga det där något?
MIn fråga med ett exempel är om jag bygger bättre genom att äta mycket protein på söndagen och sova länge mellan söndag och måndag om jag tränat på fredagen senast.
Ibland kan jag inte träna ti-to, då är det väl waste att slänga i sig proteindrinkar på torsdagen?


När det handlar om att gå ner i fettvikt så är det ett energiunderskott över en längre tid som är intressant. Spring så långt du kan för att skapa ett så stort underskott som möjligt. Du kan ju gå ner samma mängd fett av att sitta i soffan hela dagen men då får du hålla igen mer på maten.

En del säger att pulsen inte ska upp över xbpm och andra säger att det är först efter 30-45min kroppen börjar ta av fettreserverna och den först gör slut på kolhydraterna. Hur dessa personer vet hur mkt kolhydrater jag ätit förtäljer inte historien. Med den logiken borde man ju bränna mest om man sprang direkt på morgonen när man inte ätit alls, vilket jag tror är fel.

En relaterad fråga, maraton - är det schysst eller? Jag är lite småsugen. Hur tränar man till ett sdådant, är det 2mils pass de kör väl? Hur fort ska man springa 2 mil på för att klara ett maraton, ja det är en väldigt förenklad frågeställning, räta gärna ut den om ni kan.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Bra och intressanta frågor du har Markus. :tummenupp
Håller själv på att forska lite i ungefär dom grejerna.

En sak som jag iaf har fått lite svar på är det här med morgonprommenader.
Kroppen har då tomma glykogenförråd, vilket gör att den kommer att ta direkt från fettreserverna. Dvs du bränner mer fett snabbare på morgonen precis efter att du har vaknat. Men sedan jämnar det tydligen ut sig i och med att kroppen tar upp mer kolhydrater/fett sen under dagen. Dock så måste det ju va bättre att motionera på morgonen tror jag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra och intressanta frågor du har Markus. :tummenupp
Håller själv på att forska lite i ungefär dom grejerna.

En sak som jag iaf har fått lite svar på är det här med morgonprommenader.
Kroppen har då tomma glykogenförråd, vilket gör att den kommer att ta direkt från fettreserverna. Dvs du bränner mer fett snabbare på morgonen precis efter att du har vaknat. Men sedan jämnar det tydligen ut sig i och med att kroppen tar upp mer kolhydrater/fett sen under dagen. Dock så måste det ju va bättre att motionera på morgonen tror jag.

Jag har också hört det där att det jämar ut sig, samma om man äter sent så tror många att det är jättefarligt. Det är det inte alls enligt min kollega som har någon typ av superexamen i näringslära från KI. :rolleyes:

Ingen som ville besvara min fråga från i november?

Den löd:

Vad är de här stora bollarna för dumt påfund? Det jag fått lära mig är att styrketräning skall utföras strikt och kontrollerat och inte gungandes och guppandes, fan vad de där bollarna är korkade. Som att köra styrketräning i en hoppborg, man blir så irriterad. Och alla jädra puckon som ligger och åmar sig på de där bollarna på alla möjliga sätt. Säg mig en enda anledning till att en mjuk boll är bättre att lägga fötterna på när man gör sit ups än att göra dito på en fast bänk.


Såg nyligen en kille som körde hantelpress med ena (!) armen/bröstet liggandes på en sådan där, ivrigt påhejad av en personlig tränare på SATS. Snacka om att mitt eventuella sista kvarvarande förtroende för de där PT raderades kvickt.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Går du upp i vikt?

Ja, men inte nå märkvärt, 5kilo sen Sep ungefär.
Men fortsätter det så här så kommer jag vara bra mycket starkare i Aug men även ha kvar mina spinkiga armar + en kula på magen..

Känns nästan som jag äter FÖR mycket sett till hur hårt man tränar men armarna vägrar prompt att växa. På benen är det dock en helt annan femma, där växer musklerna så det knakar. Dock var benen vältränade redan innan jag började med gym i höstas så det kanske har lättare för att växa när det redan finns muskler att bygga på??

Sen kommer fråga två. Kan kroppen hålla koll på flera träningar samtidigt? Kör styrka Mån/Ons/Fre nu men även börjat slänga in cykelpass på Tis/Tors för att förhindra att gå upp för mycket i vikt, dumt eller?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Kan du förtydliga det där något?
MIn fråga med ett exempel är om jag bygger bättre genom att äta mycket protein på söndagen och sova länge mellan söndag och måndag om jag tränat på fredagen senast.
Ibland kan jag inte träna ti-to, då är det väl waste att slänga i sig proteindrinkar på torsdagen?
Har du tränat på fredagen så är maten du äter på lördagen viktigare, på söndagen är din proteinsyntes nere på normala nivåer igen.
Sova länge gör man för att man är trött, inte för att växa bättre.
Proteindrinkar tar man för att få upp det totala proteinintaget (eller för att det är smidigt efter träning), intaget kan vara lika stort alla dagar, träning som icke träning.

En del säger att pulsen inte ska upp över xbpm och andra säger att det är först efter 30-45min kroppen börjar ta av fettreserverna och den först gör slut på kolhydraterna. Hur dessa personer vet hur mkt kolhydrater jag ätit förtäljer inte historien. Med den logiken borde man ju bränna mest om man sprang direkt på morgonen när man inte ätit alls, vilket jag tror är fel.
Tja andelen fett som förbrukas under passet är större på fastande mage.
Det med puls och fettförbrukning blir intressant om man ska springa långdistanser, då vill man gärna att kroppen inte tömmer musklerna för snabbt på glykogen och då är det fördel att ha så stor förbrukning av fett som möjligt under passet.
Men vid likvärdiga kaloriunderskott blir viktnedgången den samma, en uppreglerad lipidoxidation(fettförbränning) under passet kompenseras av en minskad sådan under resten av dagen.

En relaterad fråga, maraton - är det schysst eller? Jag är lite småsugen. Hur tränar man till ett sdådant, är det 2mils pass de kör väl? Hur fort ska man springa 2 mil på för att klara ett maraton, ja det är en väldigt förenklad frågeställning, räta gärna ut den om ni kan.
Schyst å schyst, det är ganska jevla långt att springa. Jag har aldrig provat och ärligt talat så är jag inte så sugen heller. Men är du sugen så tycker jag helt klart att du ska göra det.

http://www.marathon.se/ har flera olika program beroende på vilka mål man har.

Bra och intressanta frågor du har Markus. :tummenupp
Håller själv på att forska lite i ungefär dom grejerna.

En sak som jag iaf har fått lite svar på är det här med morgonprommenader.
Kroppen har då tomma glykogenförråd, vilket gör att den kommer att ta direkt från fettreserverna. Dvs du bränner mer fett snabbare på morgonen precis efter att du har vaknat. Men sedan jämnar det tydligen ut sig i och med att kroppen tar upp mer kolhydrater/fett sen under dagen. Dock så måste det ju va bättre att motionera på morgonen tror jag.
Snarare tvärt om. Glykogendepåerna är oftast som störst på morgonen, i alla fall vid normalt ätande. Däremot är blodsockernivån väldigt låg vilket gör att man förbrukar en större andel fett. Men du har rätt i att det jämnar ut sig över dygnet.
Jag har också hört det där att det jämar ut sig, samma om man äter sent så tror många att det är jättefarligt. Det är det inte alls enligt min kollega som har någon typ av superexamen i näringslära från KI. :rolleyes:
Alldeles riktigt.
Ingen som ville besvara min fråga från i november?

Den löd:

Vad är de här stora bollarna för dumt påfund? Det jag fått lära mig är att styrketräning skall utföras strikt och kontrollerat och inte gungandes och guppandes, fan vad de där bollarna är korkade. Som att köra styrketräning i en hoppborg, man blir så irriterad. Och alla jädra puckon som ligger och åmar sig på de där bollarna på alla möjliga sätt. Säg mig en enda anledning till att en mjuk boll är bättre att lägga fötterna på när man gör sit ups än att göra dito på en fast bänk.


Såg nyligen en kille som körde hantelpress med ena (!) armen/bröstet liggandes på en sådan där, ivrigt påhejad av en personlig tränare på SATS. Snacka om att mitt eventuella sista kvarvarande förtroende för de där PT raderades kvickt.
Kom igen nu Mackan, jag vet ju att du vill prova en pilatesboll du också!
Meningen med dom är, tja? Säg det, förbättra balansen kanske?
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Såg nyligen en kille som körde hantelpress med ena (!) armen/bröstet liggandes på en sådan där, ivrigt påhejad av en personlig tränare på SATS. Snacka om att mitt eventuella sista kvarvarande förtroende för de där PT raderades kvickt.
det är poppis att träna sk funktionell träning.. dessa blåbärsbollars syfte är förmodligen att stärka balansen, smidigheten eller koordinationen i kroppen vilket de gör med bravur..

men i styrketräningssyfte har jag svårt att se kopplingen.. har samma uppfattning som du där.. linjärt&stabilt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top