Träningstråden

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
det är poppis att träna sk funktionell träning.. dessa blåbärsbollars syfte är förmodligen att stärka balansen, smidigheten eller koordinationen i kroppen vilket de gör med bravur..

men i styrketräningssyfte har jag svårt att se kopplingen.. har samma uppfattning som du där.. linjärt&stabilt

det kallas "core-träning" men det roliga är att studier visar att basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress är bättre för just detta OCKSÅ.
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
det kallas "core-träning" men det roliga är att studier visar att basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress är bättre för just detta OCKSÅ.
same shit different name :va

jag fick använda en balansboll för att rehabilitera lite muskelfästen kring höften och och det fungerade prima.. men det är fara för liv&lem när man tappar balansen
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
same shit different name :va

jag fick använda en balansboll för att rehabilitera lite muskelfästen kring höften och och det fungerade prima.. men det är fara för liv&lem när man tappar balansen

ah, kollade lite nogrannare nu och såg du skrivit det, jes same shit different name :)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Ja, men inte nå märkvärt, 5kilo sen Sep ungefär.
Men fortsätter det så här så kommer jag vara bra mycket starkare i Aug men även ha kvar mina spinkiga armar + en kula på magen..

Känns nästan som jag äter FÖR mycket sett till hur hårt man tränar men armarna vägrar prompt att växa. På benen är det dock en helt annan femma, där växer musklerna så det knakar. Dock var benen vältränade redan innan jag började med gym i höstas så det kanske har lättare för att växa när det redan finns muskler att bygga på??

Sen kommer fråga två. Kan kroppen hålla koll på flera träningar samtidigt? Kör styrka Mån/Ons/Fre nu men även börjat slänga in cykelpass på Tis/Tors för att förhindra att gå upp för mycket i vikt, dumt eller?

Okej, ökar du bra på benen men inte armarna lär det ju vara i armträningen det brister. Provat att köra separata armpass? Det brukar göra underverk för mina armar iallafall!


Jag förstår inte riktigt vad du menar med "hålla koll på flera träningar samtidigt" men jag tror absolut inte det skadar att hålla igång med lite konditionsträning samtidigt som man styrketränar!
Det finns studier som säger att styrke- och konditionsträning "sänder ut motsatta signaler" varför det inte skulle ge maximala resultat i det ena om man gör det andra samtidigt. Men skit i dom och kör hårt! :)

Fast själv tycker jag du håller en alldeles lagom takt på viktuppgången för att maximera muskeltillväxten utan att dra på dig onödigt med fläsk!
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Har nu köpt mig lite proteinpulver och maltodextrin.
Blandar egen gainer som jag tar efter styrketräningspass typ
1 del protein 2 delar malto.

Men vad är lämpligt att ta efter ett konditionspass?
Samma? Mer kolhydrat - mindre protein?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Men vad är lämpligt att ta efter ett konditionspass?
Samma? Mer kolhydrat - mindre protein?
Det beror väl på vad man menar med konditionspass, en del anser ju att en promenad på 5 km är konditionsträning.

Men är man ute efter att maximera återhämtningen efter ett långt och hårt pass så är det 1 - 1,5 gram kolhydrat/kg kroppsvikt så fort som möjligt efter en bra idé, gärna ett intag med motsvarande mängd inom 1 - 2 timmar efter. Tillsammans med protein båda gångerna.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Jag läste nånstans för ett tag sen att man inte ska använda gainers på vilodagar eller so ett mellanmål för att det höjjer blodsockret och därför inte var nyttigt. Stämmer det? Att det höjer blodsockret fattar jag också men att det inte är nyttigt.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Fått hem 4kg (53%) protein och tänkte se vad jag ska ha det till? :rodnar
Till frukost och efter träning eller? Målet är att bygga muskler :gnissla
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Sånt här, såg dock nu att det är måltidsersättning? Kanske kan ge någon nytta ändå?

Okej, jag tyckte det lät konstigt med 53% protein om det varit "endast protein", rättså orent sas. Men är det måltidsersättning är det ju inget märkligt. Och visst kan du få nytta utav det, det lär ju vara "nyttigare" än vilken gainer som helst tack vare alla vitaminer osv.
Nu är det ju maltodextrin (SNABBA kolhydrater) som huvudkolhydratskälla så att ta den utan samband med träning skulle jag inte rekommendera. Men ta en portion direkt efter träningen och kanske en, eller en halv strax innan ifall det brukar dröja mellan måltid och träning. :tummenupp


Någon mer än jag som deffar inför beachen '08 för tillfället? :)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Okej, jag tyckte det lät konstigt med 53% protein om det varit "endast protein", rättså orent sas. Men är det måltidsersättning är det ju inget märkligt. Och visst kan du få nytta utav det, det lär ju vara "nyttigare" än vilken gainer som helst tack vare alla vitaminer osv.
Nu är det ju maltodextrin (SNABBA kolhydrater) som huvudkolhydratskälla så att ta den utan samband med träning skulle jag inte rekommendera. Men ta en portion direkt efter träningen och kanske en, eller en halv strax innan ifall det brukar dröja mellan måltid och träning. :tummenupp


Någon mer än jag som deffar inför beachen '08 för tillfället? :)

deffen är påbörjad, kyckling, keso och kesella är mina bästa vänner :yoparty :yoparty men ska inte ner så lågt som jag kom förra året, mer deffa ner mig för att kunna bulka igen, december är viktigare än sommaren ;)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
deffen är påbörjad, kyckling, keso och kesella är mina bästa vänner :yoparty :yoparty men ska inte ner så lågt som jag kom förra året, mer deffa ner mig för att kunna bulka igen, december är viktigare än sommaren ;)

Hur är utgångsläget då jämfört med förra deffen? :)
 

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Tjena tjena! Tuggummimannen här med tips!
Jag har gått upp 9 kg sen jag drog igång hardcore träningen när skolstarten drog igång i höstas!

Käkar: 6 ggr om dagen
1. Frukost kl 7:30-8 - ska innehålla det mesta, vitaminer, kolhydrater (så långsamma som mögligt), proteiner.
2. Tidig lunch i skolan runt 11 - tar måttligt med ris, mycket kött och fisk.
3. Mellis kl 2 - en burk tonfisk 140 g, 40g blandade nötter (mkt energi inför träning), en banan, två mackor (helst mörkt bröd) och en potion shake (kör med gainer pro).
4. Efter träning runt 17:30 - 18 - en potion shake + 40g nötter
5. Middag kl 19:30 - 20 - varierat! (vad päronen lagar)
6. Kvällsmat kl 21:30 - 22 - två stekta egg med två mackor

Tonfisk går att hitta billigt. jag köper eurochoppers 5kr/burk.

Träningen är uppdelad i 5 dagar i veckan (vardagar). Den brukar vara uppdelad ungefär följande:
1.Rygg
2.Bröst
3.Triceps
4.Ben
5.Axlar

Mage körs regelbundet varannan dag och hjälpmuskler som underarmar, nacke och traps läggs in någon gång under veckan.

All träning brukar se ut följande:
Fria vikter!
Värmer upp ordentligt före, går sakta upp i vikt sen stannar man där man känner är lagom att göra 10-reppare på sen kör man 10x10 på den vikten sen går man upp lite i vikt och kör 3x6 på en tung vikt sen går man ner i vikt och kör många reps utan att vila så det krampar. Det brukar bli runt 20 set per övning.
Sen går man till nästa övning och gör likadant.
Jag brukar köra 2-5 övningar per muskelgrupp.

Träningsschemat ändras också regelbundet - andra övningar, annan ordning i veckan etc.

Angående sömnen så gäller MINST 8 timmar/natt, väldigt viktigt för mig att vara utvilad så man orkar prestera under träning.

Det var det jag hade att komma med! Ursäkta om det blev långt, men nu slipper jag skriva mer :p
Lycka till!

/T
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
... lagom att göra 10-reppare på sen kör man 10x10 på den vikten sen går man upp lite i vikt och kör 3x6 på en tung vikt sen går man ner i vikt och kör många reps utan att vila så det krampar. Det brukar bli runt 20 set per övning.
Sen går man till nästa övning och gör likadant.

Är målet att bli uthållig så funkar nog dedär bra, har du däremot tänkt bli stor och/eller stark så är det knappast en metod som ger dig de resultat du eftersträvar. Ta och dra av en 14-16 set per övning och höj vikten _MYCKET_ så lär du nog få bättre resultat. Återigen förutsatt att det inte är maximal uthållighet du strävar efter. :tummenupp
 

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Är målet att bli uthållig så funkar nog dedär bra, har du däremot tänkt bli stor och/eller stark så är det knappast en metod som ger dig de resultat du eftersträvar. Ta och dra av en 14-16 set per övning och höj vikten _MYCKET_ så lär du nog få bättre resultat. Återigen förutsatt att det inte är maximal uthållighet du strävar efter. :tummenupp

Jag kör varietat, allt från 6 reppare till 30 reppare.
Det går inte lika bra när man bara kör tungt p.g.a. att kroppen vänjer sig vid det. Större variation på träning = Snabbare vikökning. Funkar för mig har blivit mkt större :yoparty
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nu är det ju maltodextrin (SNABBA kolhydrater) som huvudkolhydratskälla så att ta den utan samband med träning skulle jag inte rekommendera. Men ta en portion direkt efter träningen och kanske en, eller en halv strax innan ifall det brukar dröja mellan måltid och träning. :tummenupp


Någon mer än jag som deffar inför beachen '08 för tillfället? :)

Ok, tack för hjälpen! Misstänkte att det inte var den "bästa" produkten för mitt ändamål = bygga större muskler men fick den till ett pangpris. Har du eller Rosen något bra tips på vad jag bör köpa nästa gång istället så man blir stor & stark? Ett paket som detta, har man någon nytta av det eller är det bara lurendrejeri som man kan fixa med bättre kost?
Tycker jag äter riktigt bra bortsett från nån fusklunch ibland men önskar ändå att få mer ren muskelmassa. Starkare blir jag ju, märks tydligt, men mücklerna vill inte riktigt hänga med.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top