Träningstråden

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Ok, tack för hjälpen! Misstänkte att det inte var den "bästa" produkten för mitt ändamål = bygga större muskler men fick den till ett pangpris. Har du eller Rosen något bra tips på vad jag bör köpa nästa gång istället så man blir stor & stark? Ett paket som detta, har man någon nytta av det eller är det bara lurendrejeri som man kan fixa med bättre kost?
Tycker jag äter riktigt bra bortsett från nån fusklunch ibland men önskar ändå att få mer ren muskelmassa. Starkare blir jag ju, märks tydligt, men mücklerna vill inte riktigt hänga med.

Jag brukar köpa whey-80,gainer å kreatin från star nutrition som finns hos
gymgrossisten.Annars e ett bra tips å surfa in på ast-ss å kolla in deras
kreatin-hsc.Den funkar jävligt bra på mig,brukar gå upp ca.3-5kg för att sen
tappa ca hälften av vikten efter avslutad kur.De är en blandning av kreatin
å kolhydrater så du får en rejäl ökning i styrka oxo.Har använt detta 2-3ggr/år
under ca 5års tid.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ok, tack för hjälpen! Misstänkte att det inte var den "bästa" produkten för mitt ändamål = bygga större muskler men fick den till ett pangpris. Har du eller Rosen något bra tips på vad jag bör köpa nästa gång istället så man blir stor & stark? Ett paket som detta, har man någon nytta av det eller är det bara lurendrejeri som man kan fixa med bättre kost?
Tycker jag äter riktigt bra bortsett från nån fusklunch ibland men önskar ändå att få mer ren muskelmassa. Starkare blir jag ju, märks tydligt, men mücklerna vill inte riktigt hänga med.

surfa in på http://www.gymvaruhuset.com de har bättre priser än gymgrossisten på det mesta, vill du öka så tycker ajg du ska köpa ett storköp protein (GVs protein heter wheyfx) och en säck maltodextrin, du kan även satsa på att köpa kasein (långsammare upptag än vassle). sen (beroende på din vanliga kost) kör du kasein under dagen när du känner att du inte kommer få i dig tillräckligt från din vanliga mat, sen malto och vassle efter träning (och precis före om du känner för det). GV har även schyssta priser på kreatin, koffein och omega syror.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag kör varietat, allt från 6 reppare till 30 reppare.
Det går inte lika bra när man bara kör tungt p.g.a. att kroppen vänjer sig vid det. Större variation på träning = Snabbare vikökning. Funkar för mig har blivit mkt större :yoparty

Givetvis är variation bra. Men att gå så högt som 30 reps ser jag ingen anledning att göra, jag skulle nog satsa på max 15. Och även lägre än 6 då och då för att ge maxstyrkan en knuff.
Sen finns det ingen träning i världen som får dig att gå upp i vikt, snarare avsaknaden av den i så fall. Det är vid matbordet du går upp i vikt, ingen annan stans. Träningen avgör bara hur stor del av viktuppgången som blir muskler vs fett.


KTM-R: Jag sa inte att det inte är en bra produkt "för att bygga stora muskler", jag skulle nog hellre ta den än vilken gainer som helst eftersom den innehåller vitaminer och andra nyttigheter. Men då dessa måltidsersättare brukar vara dyrare så håller jag mig till gainer trotts allt.
Och vill du bygga muskler - Ät tillräckligt mycket mat för att gå upp i vikt. Kosttillskott är inget annat än vad namnet antyder och ska inte användas som något annat heller.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tjena tjena! Tuggummimannen här med tips!

/T
Även om jag tycker det du skriver låter vettigt kan jag väl ge dig några funderingar. Försök gärna att inte ha så lång tid mellan träning och middag, även om jag kan förstå att det är svårt när det inte är du själv som lagar den. Be gärna dina föräldrar laga en portion extra vid middagen som du kan värma senare istället för kvällsmackorna.

Ägnar du en dag enbart till triceps? Och dessutom dagen efter bröst? Har du testat att lägga ben- och axelpassen en dag tidigare och istället köra ett kombinerat armpass på femte dagen? Antar det eftersom du skriver att du brukar ändra ordning i veckan osv. Då har du väl märkt vad som passar dig bäst.

20 set per övning och 2-5 övningar per muskelgrupp? Jag skulle inte köra så mycket som 20 set ens sammanlagt per muskelgrupp. Förr körde jag ofta runt 18 set per pass men har nu gått ner till en 12-16 eller färre. Jag ökar åtminstone betydligt bättre både i styrka och massa av det. Kroppen känner sig inte sliten på alls samma sätt och man kan ge hundra procent på varje set utan att känna att man blir seg framåt slutet av passet.

Sen kan du ju alltid gå ner ännu lite lägre och försöka hålla dig till en max 4 reps emellanåt. Att satsa på att bygga upp styrkan har du nytta av även när du ska köra högreps.
 
Last edited:

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
Även om jag tycker det du skriver låter vettigt kan jag väl ge dig några funderingar. Försök gärna att inte ha så lång tid mellan träning och middag, även om jag kan förstå att det är svårt när det inte är du själv som lagar den. Be gärna dina föräldrar laga en portion extra vid middagen som du kan värma senare istället för kvällsmackorna.

Ägnar du en dag enbart till triceps? Och dessutom dagen efter bröst? Har du testat att lägga ben- och axelpassen en dag tidigare och istället köra ett kombinerat armpass på femte dagen? Antar det eftersom du skriver att du brukar ändra ordning i veckan osv. Då har du väl märkt vad som passar dig bäst.

20 set per övning och 2-5 övningar per muskelgrupp? Jag skulle inte köra så mycket som 20 set ens sammanlagt per muskelgrupp. Förr körde jag ofta runt 18 set per pass men har nu gått ner till en 12-16 eller färre. Jag ökar åtminstone betydligt bättre både i styrka och massa av det. Kroppen känner sig inte sliten på alls samma sätt och man kan ge hundra procent på varje set utan att känna att man blir seg framåt slutet av passet.

Sen kan du ju alltid gå ner ännu lite lägre och försöka hålla dig till en max 4 reps emellanåt. Att satsa på att bygga upp styrkan har du nytta av även när du ska köra högreps.

tjena thomas! går träningen bra? kör du runt 12-16 set totalt under ett pass? hur delar du upp muskelgrupperna i träningschemat? kör du hela kroppen på en vecka? eller kör du samma muskelgrupp mer än en gång per vecka?
ska försöka bli lite seriösare i gymmandet!
ha det fint!
 

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Hsb-Chrille:
Jag har en sådan kropp att jag går enbart ner i vikt om jag inte tränar och bara äter - det går bara rakt genom kroppen...
Det är förmodligen olika för alla, jag har testat många typer av träning och den som hittills gett bäst resultat är den jag kör nu.
30 repps gör jag alltid som avslutning "med bara stången" eller utan vikter mest för att få ur mjölksyran och diverse slaggprodukter ur den använda muskelgruppen.

Estremo:
Nej jag ängnar inte en dag åt enbart triceps, det brukar även bli mage och en av hjälpmusklerna som jag tidigare nämnt.
Nej jag lägger alldrig triceps och bröstdagarna bredvid varandra och heller aldrig ben och rygg (p.g.a. marklyften för rygg och knäböjen för ben som båda behöver både ben och rygg utvilade), jag skrev bara vilka muskelgrupper jag kör åt gången generellt, inte i rätt ordning.

Går jag lägre än 6 så gör det bara ont i lederna. När jag maxar så går jag naturligtvis lägre.

btw tack för tipset om middagen! Ska fråga päronen :)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Hsb-Chrille:
Jag har en sådan kropp att jag går enbart ner i vikt om jag inte tränar och bara äter - det går bara rakt genom kroppen...

Dedär stämmer inte om du nu inte har någon allvarlig sjukdom. Äter du en viss mängd mat så går du upp mer i vikt om du inte tränar än om du gör det. Däremot brukar de flesta som börjar träna gå upp i vikt just eftersom de blir hungrigare och äter mer utan att de tänker på det.

Det är förmodligen olika för alla, jag har testat många typer av träning och den som hittills gett bäst resultat är den jag kör nu.
30 repps gör jag alltid som avslutning "med bara stången" eller utan vikter mest för att få ur mjölksyran och diverse slaggprodukter ur den använda muskelgruppen.

Att driva fram mjölksyran är ingen fördel då du bygger muskler, det är bara muskelnedbrytande. Några slaggprodukter att driva ut existerar inte heller, förstår inte vad folk har fått det ifrån.
Men kör du vidare på ditt sätt om du tycker det passar dig, huvudsaken är ju att du tränar öht. :)

Går jag lägre än 6 så gör det bara ont i lederna. När jag maxar så går jag naturligtvis lägre.

Värmer du upp ordentligt innan lågreps-seten då? Man ska inte behöva få ont för att man kör tungt.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
tjena thomas! går träningen bra? kör du runt 12-16 set totalt under ett pass? hur delar du upp muskelgrupperna i träningschemat? kör du hela kroppen på en vecka? eller kör du samma muskelgrupp mer än en gång per vecka?
ska försöka bli lite seriösare i gymmandet!
ha det fint!
Tjena! Jo träningen flyter väl på okej tycker jag. Tyvärr är Skara AK stängt pga renovering ända fram till sista juni. Visserligen får man träna gratis på badhusgymmet eller Hälsostudion istället, men inget av de ställena är ju i närheten av lika bra som AK om det är styrketräning man är där för.

Jag brukar förska hålla mig till runt 12-16 set per muskelgrupp. Ligger jag i nederkant av det intervallet kör jag tex vader, traps, mage eller underarmar i slutet av passet beroende på vad jag tränat. Dock blir det aldrig mer än max 18 set totalt. Jag brukar köra en femsplit såhär:

1. Bröst
2. Rygg
3. Ben
4. Axlar
5. Armar

Blir lagom att köra på vardagarna och så vilar jag hela helgen sen. Överväger dock att prova på att lägga in ett sjätte vadpass. Får väl se om återhämtningen blir tillräcklig.

Hur går det för dig då, var i Skövde tränar du?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nu börjar jag bli jobbig, jag vet :D Men tänkte be om lite mer hjälp. Vad bör jag ändra på i följande upplägg, eller ser det ok ut? Mitt ända mål är att bygga muskler då jag har på tok för lite av dem. Är nog tre ggr starkare än folk förväntar sig men nu ska jag verkligen få lite massa också!

Frukost 06:00: Grovt bröd med diverse pålägg och ett glas vatten eller mjölk.
Lunch 11:00: Äter ute varje dag så det blir ofta blandad kompott. Bortstår dock all feta rätter samt dressingen till salladen. Fuskar dock med en/två skivor vitt bröd. Aldrig nån fisk!
Mellanmål 15:30: Två bananer och vid trötta dagar en Red Bull.
Träning 16:00-17:30: Direkt efter har jag nu tänkt köra mitt protein/måltidsersättning.
Kvällsmat 19:00-20:00: VÄLDIGT ofta är det pasta med falukorv eller köttbullar alt. pytt-i-panna, ingen fisk här heller. Har aldrig kokat potatis i den här lyan.. Bott här i två år snart :gnissla

Träningschemat är enligt följande.

Mån: Bröst + biceps
Tis: Brukar bli ett pass om jag känner att jag fuskat fredagen innan alt. om måndagens bröstpass inte gick som man vill.
Ons: Ben
Fre: Rygg/Axlar/Triceps
Varierar mellan 3x8 alt. 3x10 och kör 5-6 övningar mån/ons, fre brukar det bli 7-8 övningar per gång.

Ös på med tipsen nu så jag kan slänga upp lite snygga före/efter bilder om ett år :D Kollade precis bilder från semestern och det har ju hänt mer än jag kanske vill tro. Men det ska bli bättre!
flex.gif
 

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
Värmer du upp ordentligt innan lågreps-seten då? Man ska inte behöva få ont för att man kör tungt.

Ja jag värmer upp ordentligt innan men t.ex. i bänkpress, där kan man hålla i stången på olika sätt, så låser jag händerna i 90 graders lutning och har stångens tyngd i mitten på handflatan. Om jag då går tillräckligt tungt så kan det göra ont som att handlederna är så tunna, men det är fullt möjligt att jag håller fel.

Det är fullt möjligt som du säger att jag bara inte orkar äta lika mycket om jag inte tränar och att det är därför jag går ner i vikt.

Ville bara dela med mig av mina tips som att det funkar bra för mig. Var ej meningen att ifrågasätta någon.

Träna på!
Mvh
/T
 

Tuggummimannen

Miss Blue är färdig!
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki RG125F, lättat svänghjul och annan reed
KTM-R:
Fisk är bra att äta regelbundet då det innehåller nyttiga fettsyror som behövs för uppbyggnad av bl.a. organ.
Pallar du inte så köp en burk med omega 3 :tummenupp, 2 kapslar om dagen till frukost.
Ser annars ganska bra ut :tummenupp !
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Nu börjar jag bli jobbig, jag vet :D Men tänkte be om lite mer hjälp. Vad bör jag ändra på i följande upplägg, eller ser det ok ut? Mitt ända mål är att bygga muskler då jag har på tok för lite av dem. Är nog tre ggr starkare än folk förväntar sig men nu ska jag verkligen få lite massa också!

Frukost 06:00: Grovt bröd med diverse pålägg och ett glas vatten eller mjölk.
Lunch 11:00: Äter ute varje dag så det blir ofta blandad kompott. Bortstår dock all feta rätter samt dressingen till salladen. Fuskar dock med en/två skivor vitt bröd. Aldrig nån fisk!
Mellanmål 15:30: Två bananer och vid trötta dagar en Red Bull.
Träning 16:00-17:30: Direkt efter har jag nu tänkt köra mitt protein/måltidsersättning.
Kvällsmat 19:00-20:00: VÄLDIGT ofta är det pasta med falukorv eller köttbullar alt. pytt-i-panna, ingen fisk här heller. Har aldrig kokat potatis i den här lyan.. Bott här i två år snart :gnissla

Träningschemat är enligt följande.

Mån: Bröst + biceps
Tis: Brukar bli ett pass om jag känner att jag fuskat fredagen innan alt. om måndagens bröstpass inte gick som man vill.
Ons: Ben
Fre: Rygg/Axlar/Triceps
Varierar mellan 3x8 alt. 3x10 och kör 5-6 övningar mån/ons, fre brukar det bli 7-8 övningar per gång.

Ös på med tipsen nu så jag kan slänga upp lite snygga före/efter bilder om ett år :D Kollade precis bilder från semestern och det har ju hänt mer än jag kanske vill tro. Men det ska bli bättre!
flex.gif

proteinintaget efter träningen är faktiskt en relativt liten del om man ser på sitt totala proteinintag under dagen, så ett tips är att skriva upp ett fint kostschema (några olika maträtter du brukar äta, vilken frukost osv) och sen kolla näringsinnehållet i dem, många upptäcker här att de får i sig alldeles för lite energi under dagens lopp. sen ditt träningsschema hade jag personligen ändrat på, men det är så fruktansvärt individuellt och du vet bäst vad som funkar för dig :)
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
Tjena! Jo träningen flyter väl på okej tycker jag. Tyvärr är Skara AK stängt pga renovering ända fram till sista juni. Visserligen får man träna gratis på badhusgymmet eller Hälsostudion istället, men inget av de ställena är ju i närheten av lika bra som AK om det är styrketräning man är där för.

Jag brukar förska hålla mig till runt 12-16 set per muskelgrupp. Ligger jag i nederkant av det intervallet kör jag tex vader, traps, mage eller underarmar i slutet av passet beroende på vad jag tränat. Dock blir det aldrig mer än max 18 set totalt. Jag brukar köra en femsplit såhär:

1. Bröst
2. Rygg
3. Ben
4. Axlar
5. Armar

Blir lagom att köra på vardagarna och så vilar jag hela helgen sen. Överväger dock att prova på att lägga in ett sjätte vadpass. Får väl se om återhämtningen blir tillräcklig.

Hur går det för dig då, var i Skövde tränar du?

ok det låter ju som en bra split! jag har hittils blandat lite med mellan att bara köra en muskelgrupp till att köra två muskelgrupper om jag har tajt med tid nån vecka.. har varit mycket fokus på konditionsträningen i höst/vinter inför vasan, men nu e fokus på styrka!
jag kör på feelgood men ska förmodligen sluta där...håller på att fixa iordning gymmet på jobbet riktigt ordentligt, samt att vi tränar gratis på nautilius om man vill det...blir svårt att motivera feelgood då!
Nä AK e ju helt klart bäst i skara när det gäller gymträning! jobbar du eller vad sysslar du med nu?
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
ok det låter ju som en bra split! jag har hittils blandat lite med mellan att bara köra en muskelgrupp till att köra två muskelgrupper om jag har tajt med tid nån vecka.. har varit mycket fokus på konditionsträningen i höst/vinter inför vasan, men nu e fokus på styrka!
jag kör på feelgood men ska förmodligen sluta där...håller på att fixa iordning gymmet på jobbet riktigt ordentligt, samt att vi tränar gratis på nautilius om man vill det...blir svårt att motivera feelgood då!
Nä AK e ju helt klart bäst i skara när det gäller gymträning! jobbar du eller vad sysslar du med nu?
Ja just det ja, hur gick det med Vasan? Skönt att kunna träna på jobbet sen då. Annars hörde jag något om att det visst finns ett gym i källaren i gamla handbollshallen med gott om vikter och internationella stänger osv. Skulle tydligen vara riktigt billigt och vara öppet för allmänheten.

Jag jobbar som drifttekniker här i stan nu. Är du på brandstationen i Skövde fortfarande?
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
Ja just det ja, hur gick det med Vasan? Skönt att kunna träna på jobbet sen då. Annars hörde jag något om att det visst finns ett gym i källaren i gamla handbollshallen med gott om vikter och internationella stänger osv. Skulle tydligen vara riktigt billigt och vara öppet för allmänheten.

Jag jobbar som drifttekniker här i stan nu. Är du på brandstationen i Skövde fortfarande?

jo det gick väl sådär på vasaloppet! kasst väder gjorde det lite segt!
Jo ute vid IP finns det ju ett helt ok gym, inte lika bra som AK i skara men samma typ av gym, lite mindre dock! har tränat där med en kompis några gånger och det är helt ok! skön stämning och bra med vikter! är ett gäng styrkelyftare som tränar där!

Japp jag e på brandstationen i Skövde, ska bli skönt med ett ordentligt gym där nu istället för hobbexmaskiner!
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Körde 5 (eller om det var 6) * 100m fullfart idag. Saaaaatan vad benen var slut vid joggingen hem sen.

Rekommenderas!

Vad är egentligen en bra tid på 100m för en som aldrig sprungit det förut?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top