Träningstråden

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Det är bara omöjligt om du pratar om kroppsbyggning. Bränna fett och bygga muskler för en normal, gymmande eller tränande person är inte alls omöjligt.

De enda idrottarna som bulkar och deffar är kroppsbyggarna, om man inte räknar in t.ex. boxare och andra viktklassatleter.

Fast det är klart, det tar längre tid att göra båda sakerna samtidigt, fast det är också bra mycket roligare och mer avslappnat.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Vafan ska jag göra Vad är det bästa sättet att bli av med det på.
Ät mindre, alternativt rör dig mer. Det är det enda sättet att bli av med fett på.
Ät mer kalorisnåla alternativ. Kokt potatis istället för ris och pasta. Mer frukt, grönsaker och baljväxter. Frysta grönsaker går finfint och är smidigt. Minska på fettet.
Omöjligt kan det väl inte vara.
Men bra jäkla svårt verkar det.
Menar du att du tycker jag ska, för att bränna fett och bibehålla muskler, ska fortsätta träna muskler och/eller kondition?
Så gott som omöjligt, det är ett linjärt förhållande mellan energiintag och muskeltillväxt.

uid07e15.gif

These high levels should be viewed in perspective, since they are equivalent approximately to only 85 g protein per day

Jag tycker du ska fortsätta styrketräna som du gör och lägga till konditionsträning. Eventuellt minska på maten också om det går trögt.
Sen är det bara att dieta på till du blir nöjd med din fettnivå, gå eventuellt lite lägre än du tänkt. Så kan du börja äta mer igen så du hamnar på energibalans/litet överskott. Så kan du lägga på dig muskelmassa igen. Har man hittat en nivå på muskler/fett man är nöjd på så brukar det vara ganska lätt att hålla den (givetvis ganska personligt hur vida man tycker det är lätt eller inte).

Det är såhär alla elitidrottare håller på, även om man t ex inom friidrott/cykel mm inte pratar om bulk på samma sätt som inom BB. Men dom har också on/off-season former.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
jäklar vad chockad jay måste ha blivit :näsblod men fyfan vad rätt det var att ge dex guldet :yoparty :yoparty nu är olympia på rätt väg igen :)

måste lägga med en känslofylld bild
 

Bifogat

  • dexwin.jpg
    dexwin.jpg
    90.6 KB · Visningar: 128

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Dexter var bättre på förbedömningen, finalen tyckte jag Jay hade... han tappade fan 12lbs mellan för o finalen!
Tror inte dexter vinner mer än 1 år med tanke på alla som är i full framfart.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Dexter var bättre på förbedömningen, finalen tyckte jag Jay hade... han tappade fan 12lbs mellan för o finalen!
Tror inte dexter vinner mer än 1 år med tanke på alla som är i full framfart.

kan till viss del hålla med om att jay var bättre under finalen, men de har så pass olika fysik och jag har alltid ansett att dex's är snyggare.

nästa år är martinez om han ställer upp.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Martinez kan bli riktigt farlig, beroende på hur hans ben är nu efter skadan.
Tror också Branch är uppe i topp 5 beroende på hans skada...

annars tror ja nog Phil eller Wolf slåss om topp placeringarna. Wolf borde vinna om han får upp ryggen lite samt lite mer ben och kommer in riktigt hård.
Förbättrar sig Heath som han gjort fram tills nu vetefan om han inte tar det, galet vad han blir bra! Men lite smal över axlarna än iaf.

Dexter är otroligt bra och komplett... men jag saknar något i hans fysik som är svårt att sätta fingret på...

Kul hur som helst. Satt jävligt laddad och såg live sändningen :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En massa personer kommer att säga åt dig att du bara behöver banta för att Brad har en kvinnokropp utan fett. Det tycker inte jag.

Men, deff är en stor del av det iaf, sen föreslår jag något brottarorienterad träning, eller box-orienterad.


Världens största vad?

Överanalysera inte, träna mycket, 2-3 löppass per vecka och 2-3 styrkepass per vecka är lagom. Kör intensiva styrkepass och kör igenom kroppen minst en gång per vecka, variera löpningen med backträning, långdistans, kortdistans och intervaller.

Ha en vilodag för benen efter intervallpass och backpass, men efter övriga löppass kan du styrketräna efter. Vila varje muskelgrupp helst 2-3 dagar innan du tränar den igen, eller vila tills den känns fräsch.

Ät så du blir mätt, går du ner i vikt, ät mer, går du upp i vikt, ät mindre. Står du stilla i vikt och tränar så både bygger du muskler och blir av med fett.

Men viktigast av allt är bara att du tränar. Detaljerna är inte så viktiga som folk (Personliga tränare, kosttillskottsproducenter och annat löst pack) vill få dig att tro. Fan, Usain Bolts kost består ju av friterad kyckling och majsröra med smör.
Jag banta? haha nej du de är de sista jag behöver, får knappt tag i nått fett nånstans på kroppen så de e minsta problemet :D

Okej rätt logiskt när du säger det..
Lämnade tillbaka gymnykeln kändes riktigt dumt men trännar i polarens hemgym, lättare at motivera sig.
(Letar boxnings/kickboxnings/krav manga klubb i norrort fortfarande.)
 
Last edited:

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Martinez kan bli riktigt farlig, beroende på hur hans ben är nu efter skadan.
Tror också Branch är uppe i topp 5 beroende på hans skada...

annars tror ja nog Phil eller Wolf slåss om topp placeringarna. Wolf borde vinna om han får upp ryggen lite samt lite mer ben och kommer in riktigt hård.
Förbättrar sig Heath som han gjort fram tills nu vetefan om han inte tar det, galet vad han blir bra! Men lite smal över axlarna än iaf.

Dexter är otroligt bra och komplett... men jag saknar något i hans fysik som är svårt att sätta fingret på...

Kul hur som helst. Satt jävligt laddad och såg live sändningen :)

justja det glömde jag ta med att han var skadad :( sen är det tyvärr lite politik angående martinez med tanke på vad som hände för några år sen :(

branch har en riktigt vass fysik så ska bli spännande att se vad han har med sig till nästa år, så länge inte tricepsen har fått sig en grövre törn i stil med dorians biceps.

phil och wolf var jag lite osäker på inför helgen som var, mest pga avsaknaden av wolf bilder. men väl under tävlingen känns det som att phil blåste bort wolf totalt. så länge inte phil drar på sig palumbism så har han en bra framtid inom sporten :tummenupp

det som jag själv tycker sticker ut på dexter är hans ovanligt formade midja (ninja turtles :D) tyvärr såg jag inte tävlingen live så får se hur jag gör nu.
 

Dominator-Rocks

Guest
Tjo, har på sistonde försökt få lite ordning på min kondition.

Har cyklat och kört på min crosstrainer.

Dom senaste 5 dagarna så har jag kört rätt så hårt, (plågat mig ordentligt, dopat mig med koffein tabletter) cyklat ena dagen och crosstrainat nästa.

Idag crossade jag för två timmar sen ungefär, nu har jag stickningar i kroppen ungefär som när en fot/arm har somnat men inte lika kraftigt.


Vad beror det på? Har det med träningen att göra, jag tror det.

Är kroppen överanstängd?

Bör jag ta en vilodag eller två, eller är det bara att köra på i morgon igen?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ta du en vilodag, det skadar inte o du minskar risken för en överträning.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en fråga till er som har hållit på länge o vet hur man ska käka osv.

Jag brukar träna 3 dar vila 1, o så rullar jag på.
Det funkar fint, men när jag har haft en veckas vila och ska börja träna igen, då kör jag på med ett hyffsat hårt pass, dagen efter blir jag liggandes. Illamående, trött ingen matlust. Som en mild bakfylla ungefär.

Jag var o pratade med en läkare för nån vecka sen som sa att det kunde vara vattenförgiftning, för jag sa att jag försöker få i mig tillräckligt med vatten. Kroppens vätska blir ersatt men inte saltet.

Men, det här händer så fort jag aktiverar en ny muskelgrupp, har jag kört på med träning regelbundet i 3-4 veckor o sen spontan spelar jag fotboll/innebandy så blir det så ändå.

Så jag tror inte att det är som han säger. Det måste vara nåt annat.
Är det nån som har nån erfarenhet eller kunskaper o kan komma med nån idé som jag kan prova?

/litenorädd :D
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Ricken: Förstår jag dig rätt att du har tränat 3-4 veckor och "varje" gång du vilar mår du illa när du kör igång?

Att bli övertränad är något som tar jävligt lång tid att bli, och något man märker långt innan. Det är verkligen inte så lätt som folk tror.
Att vila för ofta är ju inte produktivt direkt. Jag tog min första vilovecka på hela detta året nu (blev sjuk första gången på 2 år) och då kör jag endå c:a 6 pass i veckan fullt ut.

NÄR man väl vilar eller blir borta från all träning/aktivering t.ex vid sjukdom eller semester så bör man mjukstarta, bara blöda genom hela kroppen första veckan. Inte anstränga sig och bara se till att fylla musklerna med ordentligt med blod.

lycka till :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du förstår rätt, jag har inte schemalagt att jag kör vilovecka med jämna mellanrum utan det blir snarare så på grund av andra omständigheter.

Om jag ska undvika att bli dålig så måste jag köra ett löjligt lätt pass.
Men det har jag inte varit tvungen o göra förut, det är nånting som har blivit det senaste 6mån-året.
 

Dominator-Rocks

Guest
Du förstår rätt, jag har inte schemalagt att jag kör vilovecka med jämna mellanrum utan det blir snarare så på grund av andra omständigheter.

Om jag ska undvika att bli dålig så måste jag köra ett löjligt lätt pass.
Men det har jag inte varit tvungen o göra förut, det är nånting som har blivit det senaste 6mån-året.

Your getting old :skrattaåt
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Dom senaste 5 dagarna så har jag kört rätt så hårt, (plågat mig ordentligt, dopat mig med koffein tabletter) cyklat ena dagen och crosstrainat nästa.

Men vänta nu...du tränar väl inte bara på koffeintabletter?? :va

Ska du träna sådär hårt måste du se till att äta riktigt ordentligt. Kroppen behöver näring och bränsle för att kunna tillgodose sig träningen.

Ät, kör hårt, vila!! Å sen börjar du om. :)

Jag vet att det är lätt att bli beroende av träning :rolleyes: Ju mer man tränar...desto ännu mer vill man träna och man ökar dosen. Men ibland får man lixom medvetet hejda sig, för att ge kroppen en chans till återhämtning.

Man får ha koll på sitt beroende helt enkelt.

Lycka till! :tummenupp

//M
 

Invalido

Guest
Ät mindre, alternativt rör dig mer. Det är det enda sättet att bli av med fett på.
Ät mer kalorisnåla alternativ. Kokt potatis istället för ris och pasta. Mer frukt, grönsaker och baljväxter. Frysta grönsaker går finfint och är smidigt. Minska på fettet.

Så gott som omöjligt, det är ett linjärt förhållande mellan energiintag och muskeltillväxt.

uid07e15.gif

These high levels should be viewed in perspective, since they are equivalent approximately to only 85 g protein per day

Jag tycker du ska fortsätta styrketräna som du gör och lägga till konditionsträning. Eventuellt minska på maten också om det går trögt.
Sen är det bara att dieta på till du blir nöjd med din fettnivå, gå eventuellt lite lägre än du tänkt. Så kan du börja äta mer igen så du hamnar på energibalans/litet överskott. Så kan du lägga på dig muskelmassa igen. Har man hittat en nivå på muskler/fett man är nöjd på så brukar det vara ganska lätt att hålla den (givetvis ganska personligt hur vida man tycker det är lätt eller inte).

Det är såhär alla elitidrottare håller på, även om man t ex inom friidrott/cykel mm inte pratar om bulk på samma sätt som inom BB. Men dom har också on/off-season former.
funkar inte heroin?? altså mot fettet...förstår ju att de inte går att bygga på men bränna fett med lite heroin borde väl gå??? om man bara tar ett litet tag:va
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nu har jag kommit igång med träningen igen med hjälp av en av mina chefer som också ville börja träna. Äntligen har jag någon att träna tillsammans med och jäklarns vad mycket hårdare man kör, men jag är inte uppe och lyfter de vikterna som jag var i vintras, men det kommer väl så småningom.
Har även fått hem en cykeltrainer så jag kan cykla på min räser inomhus nu under vintern, det var riktigt kämpigt att cykla på den faktiskt, körde 30min igår och det är inte alls samma rull som på asfalten, och det är ju inga nedförsbackar på den! :p Perfekt dock för att träna att hålla uppe kadensen under en längre tid.

Mvh
Hinkas, siktar på -5kg till jul
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
funkar inte heroin?? altså mot fettet...förstår ju att de inte går att bygga på men bränna fett med lite heroin borde väl gå??? om man bara tar ett litet tag:va

du tänker antagligen på amfetamin och inte heroin... och det är förövrigt fruktansvärt katabolt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top