Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kan ju inte låta den här tråden dö...

Det är lustigt vad man hamnar i gamla traktorspår, jag har kört på ett bra tag nu med samma vikter, igår kände jag att jag skulle prova o åka lite.

Förr så har jag kört hantelpress med 47,5 men har då känt att det var för okontrollerat så jag gick ner till 45. Igår provade jag igen, och det gick mycket bättre. Det hade säkert gått o öka tidigare, men man är bekväm av sig... :)

Idag så gjorde jag samma på hantelcurl, ökade ett steg ifrån 17.5 till 20.
Det kändes lättare än vad jag mindes. Hade nog kunnat gå upp tidigare där med.

det var bara skönt, om ni undrar varför jag skriver ;) (intresseklubben kan ta fram det stora blocket nu)
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Jag tränar 3-4ggr/vecka tyvärr drabbas man ju ständigt av höstsnuvan vilket bryter ner en del av orken. Tyvärr är jag en periodare (iaf. tidigare i livet), tränar oftast en 2-3månader sen när jag märker att muskeluppbyggnaden stangera så tappar jag motivationen åsså blir man en soffsittare ett tag. Nu vill jag inte hamna där igen men att träna själv gör ju att man aldrig pushar sig till det yttersta (vill inte ligga på pressbänken med en skivstång över bröstkorgen å kvida som en liten gris.)

Så vad göra? hur kommer man vidare? visst träningen är för att aktivera och göra mig piggare men man vill ju ändå se resultat inte bara stå å gnata för att det är roligt.

Kör lite Bodypump för variationen och för att få in lite mer uthållighet och för att jag tycker det är så j..la tråkigt att träna ben :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tränar 3-4ggr/vecka tyvärr drabbas man ju ständigt av höstsnuvan vilket bryter ner en del av orken. Tyvärr är jag en periodare (iaf. tidigare i livet), tränar oftast en 2-3månader sen när jag märker att muskeluppbyggnaden stangera så tappar jag motivationen åsså blir man en soffsittare ett tag. Nu vill jag inte hamna där igen men att träna själv gör ju att man aldrig pushar sig till det yttersta (vill inte ligga på pressbänken med en skivstång över bröstkorgen å kvida som en liten gris.)

Så vad göra? hur kommer man vidare? visst träningen är för att aktivera och göra mig piggare men man vill ju ändå se resultat inte bara stå å gnata för att det är roligt.

Kör lite Bodypump för variationen och för att få in lite mer uthållighet och för att jag tycker det är så j..la tråkigt att träna ben :)
Motivation är ju ett vanligt problem, jag kan gå ner ibland helt utan motivation o köra ett pass. Det är ju åtminstone bättre än att sitta hemma o bara glo på tv.

Se till o ha nån med dig o träna med, nån som kan peppa dig o som du kan peppa. Man lyftar förvånansvärt mycket mer när man har nån som tittar på. :D
Ska man appsolut ner själv, se till o ha med DIN musik, inte den blandade samlingen skräp dom spelar på gymmet. Rätt musik för rätt tryck.

Sen ska man inte ha för mycket tvång på sig själv, man ska träna för att man tycker om det. Annars är det ju ett jobb.

Tack. :)


Ligga? ;)
 
Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
....Det hade säkert gått o öka tidigare, men man är bekväm av sig... :)

Idag så gjorde jag samma på hantelcurl, ökade ett steg ifrån 17.5 till 20.
Det kändes lättare än vad jag mindes. Hade nog kunnat gå upp tidigare där med...

Sådär höll jag också på förut, eller ja, lite fortfarande :rolleyes:
Men jag har såna jävla olika dagsformer beroende på vad jag har ätit tex.
Ena veckan går det tungt med en viss vikt och veckan efter kan jag köra tior på samma vikt och sen höja mycket för varje set. Det är ju inte ultimat direkt.
Men jag har såna problem med att äta rätt när jag går i skolan och pendlar 20mil om dan :huvet

....Ska man appsolut ner själv, se till o ha med DIN musik, inte den blandade samlingen skräp dom spelar på gymmet. Rätt musik för rätt tryck....

Ord.
Musiken betyder mer än vad man tror. För mig går det bäst när jag lyssnar på Disturbed på väääldigt hög volym. Går nåt pucko och slår på nån techno eller hip-hop skiva, då är det kört. :gnissla
:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Viket protein tycker ni är bra? Bör finnas på Gymgrossisten där jag handlar. Har alltid kört Twinlab annars.
Kan tänka mig det där Maxim (?) också.

Skynda på att svara, burken är snart slut. :gnissla
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Vilket protein är du ute efter?
Vassle? Kasein?

Jag har alltid kört Whey-80 från Star Nutrition vad gäller vassle... hallonsmaken är helt ok. När det kommer till nattprotein har jag kört Night-pro, och föredrar då bärsmaken framför choklad eller vanilj.

Finns en uppsjö av ultrasupermegadeluxe4000-protein.
Välj det billigaste, för det är fan ingen skillnad...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag kör med whey-80, dock så hade jag nog velat ha nån som är lite mer mättande, som det är nu tar man drink när man kommer hem efter träningen. Efter duschen så måste man äta mat direkt annars dör man innifrån. :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilket protein är du ute efter?
Vassle? Kasein?

Jag har alltid kört Whey-80 från Star Nutrition vad gäller vassle... hallonsmaken är helt ok. När det kommer till nattprotein har jag kört Night-pro, och föredrar då bärsmaken framför choklad eller vanilj.

Finns en uppsjö av ultrasupermegadeluxe4000-protein.
Välj det billigaste, för det är fan ingen skillnad...

Inte en aning, det jag blir hårdast av så klart. :gnissla
Nej men jag vet inte, vad är bäst?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag kör med whey-80, dock så hade jag nog velat ha nån som är lite mer mättande, som det är nu tar man drink när man kommer hem efter träningen. Efter duschen så måste man äta mat direkt annars dör man innifrån. :hihi


Det är ju skitbra! Jag har svårigheter att äta efter ett pass. Får vänta 1,5h men kan ändå inte klämma i mig särskilt mkt

Marcus: Är det protein i samband med träning du vill åt så prova EEA (essentiella aminosyror) ex Esa Pro. Det har bättre effekt än Vassleprotein och du behöver inte inta alls lika mycket. Studier visar att EEA gör proteinsyntesen efter pass mycket bättre än intag av vassleprotein. EEA intas FÖRE träningen för bästa effekt

I havregrynsdrinkarna fullkomligt älskar jag Double Pro choklad vassle/kasein
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Hmmm... låter intressant det här med proteintillskottet... Började med Kostersättning för några månader sedan när jag hamnade i en liten dipp i mitt dagliga kostintag. Detta brukar jag trycka i mig efter eller ibland före träning om jag inte hinner äta riktig mat.

Så hur ska man egentligen gå till väga för bästa resultat?

Proteindrink - Träning - Mat
Mat - Träning - Proteindrink

Vilken drink ska man välja att kliva in i en butik å välja mellan 40 olika märken där enda egentliga skillanden är priset och butikens mariginal (och därmed rekomendationer) är inte något jag vill ge mig in på så kom med ett bra förslag.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hmmm... låter intressant det här med proteintillskottet... Började med Kostersättning för några månader sedan när jag hamnade i en liten dipp i mitt dagliga kostintag. Detta brukar jag trycka i mig efter eller ibland före träning om jag inte hinner äta riktig mat.

Så hur ska man egentligen gå till väga för bästa resultat?

Proteindrink - Träning - Mat
Mat - Träning - Proteindrink

Vilken drink ska man välja att kliva in i en butik å välja mellan 40 olika märken där enda egentliga skillanden är priset och butikens mariginal (och därmed rekomendationer) är inte något jag vill ge mig in på så kom med ett bra förslag.

Proteindrink i form av vassle/eea + maltodextrin - träning - vassle/eea + maltodextrin - mat - sova.
Möjligtvis kaseinprotein innan läggdags om du har som jag svårt att äta efter passen pga utmattningen
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Det är ju skitbra! Jag har svårigheter att äta efter ett pass. Får vänta 1,5h men kan ändå inte klämma i mig särskilt mkt

Marcus: Är det protein i samband med träning du vill åt så prova EEA (essentiella aminosyror) ex Esa Pro. Det har bättre effekt än Vassleprotein och du behöver inte inta alls lika mycket. Studier visar att EEA gör proteinsyntesen efter pass mycket bättre än intag av vassleprotein. EEA intas FÖRE träningen för bästa effekt

I havregrynsdrinkarna fullkomligt älskar jag Double Pro choklad vassle/kasein

Jag vill ju inte sticka ut hakan för långt, men jag tror inte att Marcus kommer att gilla smaken på EAA ;) Den godaste hittills är ju EsaPro och.. ja...


Inte en aning, det jag blir hårdast av så klart. :gnissla
Nej men jag vet inte, vad är bäst?

Testa EAA om du vill vara lite hardcore... jag föredrar som sagt EsaPro, säljs på gymvaruhuset.com . Det finns två smaker, grape och citrus. Citrus och vidrig och den godaste av de två.

Efter träning är annars vassle det protein som förespråkas. Snabbast upptag.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är ju skitbra! Jag har svårigheter att äta efter ett pass. Får vänta 1,5h men kan ändå inte klämma i mig särskilt mkt

Jo, men problemet blir att ja är skithungrig efter 3h igen, o 3h till, och efter att ha lagat mat 2ggr en dag så är ja inte så sugen på det igen. Det gör att jag går o lägger mig hungrig, vaknar hungrig osv osv... :)

Men mat är ju gott, synd att man inte har en personlig kock.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Jo, men problemet blir att ja är skithungrig efter 3h igen, o 3h till, och efter att ha lagat mat 2ggr en dag så är ja inte så sugen på det igen. Det gör att jag går o lägger mig hungrig, vaknar hungrig osv osv... :)

Men mat är ju gott, synd att man inte har en personlig kock.

1: Laga all mat för veckan på t.ex söndagar, packa ner i portionsförpackningar/dagsförpackningar och frys in.
2: Laga allt på morgonen som du ska ha för 1-2 dagar åt gången.

Kan ju inte bli lättare hehe. Jag äter varannan timme i stort sett hela dagen, vaknar jag på natten slänger jag i mig extra protein (bara om jag vaknar). Allt på rutin blir lätt :)
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
hej alla träningsglada!

jag behöver lite råd, tips, hjälp!!

jag måste komma i form, få bättre muskler, bättre kondition samt gå ned lite i vikt.

jag äter ganska nyttigt men jag gör säkert några fel där också.

frukost: dinkelbröd med ägg eller ost (på helgen dricker jag en smoothie också), grönt te

mellanmål: fil med osötad müsli och honung

lunch: halv tallrik grönt, en kvart protein och en kvart kolhydrater (oftast bulgur)

mellanmål: frukt, grönt te

middag: som lunchen fast utan kolhydrater

ibland på kvällen en smoothie, nötter, russin.

men ändå händer inte så mycket på vågen.
jag har problem med sköldkörteln så jag har väldigt låg förbränning.

jag tränar inget just nu :rodnar men vill gärna börja på pump, spinning och styrketräning.

hur ska jag äta och träna för att komma i form?
något i kosten jag ska ändra om jag börjar träna?
hur många ggr i veckan ska jag träna?
vad ska jag äta helst äta efter träningen?

så om där är någon vänlig själ som kan lägga upp ett litet program till mig vore jag tacksam.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag vill ju inte sticka ut hakan för långt, men jag tror inte att Marcus kommer att gilla smaken på EAA ;) Den godaste hittills är ju EsaPro och.. ja...


För att citera en kille på ett annat forum "Man äter inte för att det är gott, man äter för att man växer av det. Dade jag växt av bajs hade jag ätit det"

:D

EEA tar man ju i så små doser så det blir så liten drink i allafall!
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag kör med whey-80, dock så hade jag nog velat ha nån som är lite mer mättande, som det är nu tar man drink när man kommer hem efter träningen. Efter duschen så måste man äta mat direkt annars dör man innifrån. :hihi

så fall kan jag avslöja att det är exakt så du ska göra för maximal tillväxt med ;) drink med snabba kolhydrater/snabbt protein direkt efter träningen, ungefär en timme efter passet är det dags för en måltid med lite mer protein och normalt med kolhydrater.

Det är ju skitbra! Jag har svårigheter att äta efter ett pass. Får vänta 1,5h men kan ändå inte klämma i mig särskilt mkt

Marcus: Är det protein i samband med träning du vill åt så prova EEA (essentiella aminosyror) ex Esa Pro. Det har bättre effekt än Vassleprotein och du behöver inte inta alls lika mycket. Studier visar att EEA gör proteinsyntesen efter pass mycket bättre än intag av vassleprotein. EEA intas FÖRE träningen för bästa effekt

I havregrynsdrinkarna fullkomligt älskar jag Double Pro choklad vassle/kasein

måste lära mig läsa trådar innan jag svarar :D

förövrigt smakar esapro vidrigt citrus är som att käka citronskal med en eftersmak av kemikalie :) men oavsett om det är placebo eller inte så känner jag att jag kan ge mer under passet.

1: Laga all mat för veckan på t.ex söndagar, packa ner i portionsförpackningar/dagsförpackningar och frys in.
2: Laga allt på morgonen som du ska ha för 1-2 dagar åt gången.

Kan ju inte bli lättare hehe. Jag äter varannan timme i stort sett hela dagen, vaknar jag på natten slänger jag i mig extra protein (bara om jag vaknar). Allt på rutin blir lätt :)

eller laga lunchlådor 2-3 ggr i veckan så slipper man frysa det och maten smakar godare.

För att citera en kille på ett annat forum "Man äter inte för att det är gott, man äter för att man växer av det. Dade jag växt av bajs hade jag ätit det"

:D

EEA tar man ju i så små doser så det blir så liten drink i allafall!

ett halvt mått blandat i 1-2dl vatten är iaf nog för mig att klökas lite ibland :D

hej alla träningsglada!

jag behöver lite råd, tips, hjälp!!

jag måste komma i form, få bättre muskler, bättre kondition samt gå ned lite i vikt.

jag äter ganska nyttigt men jag gör säkert några fel där också.

frukost: dinkelbröd med ägg eller ost (på helgen dricker jag en smoothie också), grönt te

mellanmål: fil med osötad müsli och honung

lunch: halv tallrik grönt, en kvart protein och en kvart kolhydrater (oftast bulgur)

mellanmål: frukt, grönt te

middag: som lunchen fast utan kolhydrater

ibland på kvällen en smoothie, nötter, russin.

men ändå händer inte så mycket på vågen.
jag har problem med sköldkörteln så jag har väldigt låg förbränning.

jag tränar inget just nu :rodnar men vill gärna börja på pump, spinning och styrketräning.

hur ska jag äta och träna för att komma i form?
något i kosten jag ska ändra om jag börjar träna?
hur många ggr i veckan ska jag träna?
vad ska jag äta helst äta efter träningen?

så om där är någon vänlig själ som kan lägga upp ett litet program till mig vore jag tacksam.

ett tips är att under en normal dag (inget fusk) väga upp exakt allt (verkligen allt) du äter och sen räkna ut dina makron samt ditt energiintag.

om du har problem med sköldkörteln borde du försöka kicka igång den igen eller undersöka möjligheten till HRT.
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Undrar om någon här kanske skulle kunna hjälpa mig lite?
Jag tränade väldigt mycket förr, när jag körde enduro och cross. Men min axel började gå ur led, och nu håller den absolut inte för nån sådan körning. Eftersom jag slutat köra ser jag ingen anledning att träna något annat heller, eftersom motivationen dalat i botten.
Nu till problemet - jag tycker att jag börjat bli på tok för rund, och skulle vilja styrketräna. Springer lite ibland, men det är det tråkigaste jag vet.
Något tips på vad jag kan göra i stället för att springa?
Och - det svåraste av allt- finns det någon typ av styrketräning som min axel klarar av? Jag vill ju inte bara träna benen direkt. :gnissla
 

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Göteborg/Västervik
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Undrar om någon här kanske skulle kunna hjälpa mig lite?
Jag tränade väldigt mycket förr, när jag körde enduro och cross. Men min axel började gå ur led, och nu håller den absolut inte för nån sådan körning. Eftersom jag slutat köra ser jag ingen anledning att träna något annat heller, eftersom motivationen dalat i botten.
Nu till problemet - jag tycker att jag börjat bli på tok för rund, och skulle vilja styrketräna. Springer lite ibland, men det är det tråkigaste jag vet.
Något tips på vad jag kan göra i stället för att springa?
Och - det svåraste av allt- finns det någon typ av styrketräning som min axel klarar av? Jag vill ju inte bara träna benen direkt. :gnissla

Du skulle ju kunna köra axel övningar med hantlar, bara att se till att du har lätta vikter, så att du bygger försiktigt upp muskler runt axeln, inte ta jätte tungt direkt eftersom du har problem med axeln.

Axeln är ju med i nästan varenda övning du har på överkroppen.

Några bra övningar!
Sittande Axelpress

Framåtböjda sidolyft



Bra sida med introduktion till de flesta övningar, om man är osäker !

Om du inte gillar att springa, försök att undvika att ta bilen/motorcykeln när du ska någonstans, promenera i rätt raskt takt, 30-60min om dagen. Jag tycker inte heller om att springa, i alla fall inte på gymmet, i naturen går det väl an, men alltid roligare med kompisar som hänger på i sådana fall.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top