Träningstråden

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Skulle vilja påstå att vid axel och brøstøvningar med hantlar ær risken størst att axeln hoppar ur led ..

Jag hade kørt i smithmaskin eller løs stång om det går
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Undrar om någon här kanske skulle kunna hjälpa mig lite?
Jag tränade väldigt mycket förr, när jag körde enduro och cross. Men min axel började gå ur led, och nu håller den absolut inte för nån sådan körning. Eftersom jag slutat köra ser jag ingen anledning att träna något annat heller, eftersom motivationen dalat i botten.
Nu till problemet - jag tycker att jag börjat bli på tok för rund, och skulle vilja styrketräna. Springer lite ibland, men det är det tråkigaste jag vet.
Något tips på vad jag kan göra i stället för att springa?
Och - det svåraste av allt- finns det någon typ av styrketräning som min axel klarar av? Jag vill ju inte bara träna benen direkt. :gnissla

säg till om du vill träna ihopa :)
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jag kommer inte ihåg exakt vad det hamnade på då vi var några som gick ihop och beställde och det var inte jag som skötte det hela, men det var inga större summor. Helt klart värt det.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag är oxå student, kör på friskis o svettis. Dom tar 1400/helår för gymet, sen kan man lägga till andra aktiviteter på samma kort för reducerad kostnad.

Jag är helnöjd. :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
1: Laga all mat för veckan på t.ex söndagar, packa ner i portionsförpackningar/dagsförpackningar och frys in.
2: Laga allt på morgonen som du ska ha för 1-2 dagar åt gången.

Kan ju inte bli lättare hehe. Jag äter varannan timme i stort sett hela dagen, vaknar jag på natten slänger jag i mig extra protein (bara om jag vaknar). Allt på rutin blir lätt :)

Tja hur går de, ligger på deff och mål att bli lucia hoppas jag? :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
1: Laga all mat för veckan på t.ex söndagar, packa ner i portionsförpackningar/dagsförpackningar och frys in.
2: Laga allt på morgonen som du ska ha för 1-2 dagar åt gången.

Kan ju inte bli lättare hehe. Jag äter varannan timme i stort sett hela dagen, vaknar jag på natten slänger jag i mig extra protein (bara om jag vaknar). Allt på rutin blir lätt :)
Ja, det är säkert enkelt, men jag tycker ju om mat, mat ska vara nylagad för att vara god. :)
Men matlådor är enkelt.

Du skulle ju kunna köra axel övningar med hantlar, bara att se till att du har lätta vikter, så att du bygger försiktigt upp muskler runt axeln, inte ta jätte tungt direkt eftersom du har problem med axeln.

Axeln är ju med i nästan varenda övning du har på överkroppen.

Några bra övningar!
Sittande Axelpress

Framåtböjda sidolyft



Bra sida med introduktion till de flesta övningar, om man är osäker !

Om du inte gillar att springa, försök att undvika att ta bilen/motorcykeln när du ska någonstans, promenera i rätt raskt takt, 30-60min om dagen. Jag tycker inte heller om att springa, i alla fall inte på gymmet, i naturen går det väl an, men alltid roligare med kompisar som hänger på i sådana fall.
Jävligt bra sida den med övningar, den hade jag inte sett tidigare.

Skulle vilja påstå att vid axel och brøstøvningar med hantlar ær risken størst att axeln hoppar ur led ..

Jag hade kørt i smithmaskin eller løs stång om det går
Rotatorcuff övningar, med stöd för armbågen, det bör väl bygga upp axeln på ett snällt sätt?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ja, det är säkert enkelt, men jag tycker ju om mat, mat ska vara nylagad för att vara god. :)
Men matlådor är enkelt.


Jävligt bra sida den med övningar, den hade jag inte sett tidigare.


Rotatorcuff övningar, med stöd för armbågen, det bör väl bygga upp axeln på ett snällt sätt?


Rotatorcuffsen är inget man normalt sett bygger.. Vissa värmer upp dom inför pass för att minska skaderisken, men dom flesta låter bli dom helt
Tränar man cuffarna hårt är det väldigt lätt att skada sig

Ivfsh tror jag i princip alla axlar som hoppar ur led går att träna upp så man slipper problemet helt, men vet inte vilken del av axeln som är viktigast?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bygga rotatorcuffar känns väl korkat då de inte direkt syns oavsett men personer med stabilitetsproblem absolut skall träna dem. Detta görs bäst med fria vikter (detta då coaktiveringen av närliggande muskelgrupper är större än många maskinövningar) dock skall man ha låga vikter för att inte leden skall tendera att luxera.

Träning räcker normalt då axeln är måttligt skadad men är den luxuerad för många gånger finns där inga alternativ till OP. Har själv haft luxationsproblem i båda axlarna efter motorcykelrelaterade skador, den ena är opererad pga att luxation bakåt gav för stora skador för att träning skulle ha en chans medan den andra är kurerad enbart genom stabilitetsträning.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Bygga rotatorcuffar känns väl korkat då de inte direkt syns oavsett men personer med stabilitetsproblem absolut skall träna dem. Detta görs bäst med fria vikter (detta då coaktiveringen av närliggande muskelgrupper är större än många maskinövningar) dock skall man ha låga vikter för att inte leden skall tendera att luxera.

Träning räcker normalt då axeln är måttligt skadad men är den luxuerad för många gånger finns där inga alternativ till OP. Har själv haft luxationsproblem i båda axlarna efter motorcykelrelaterade skador, den ena är opererad pga att luxation bakåt gav för stora skador för att träning skulle ha en chans medan den andra är kurerad enbart genom stabilitetsträning.


Nu vet ju inte jag vad "för många ggr" är, men den hoppar ur väldans lätt. Om jag räknat rätt har den gått ur led 28 ggr sen i mars. Den ska ju opereras. Men det kanske är bäst att vänta med träningen tills efter operationen?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu vet ju inte jag vad "för många ggr" är, men den hoppar ur väldans lätt. Om jag räknat rätt har den gått ur led 28 ggr sen i mars. Den ska ju opereras. Men det kanske är bäst att vänta med träningen tills efter operationen?
Hur långt bort är operationen då?

Jag har ju svårt o se att stärka musklerna försvårar operationen.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hur långt bort är operationen då?

Jag har ju svårt o se att stärka musklerna försvårar operationen.

Det har jag ingen aning om.
Nej, det tror inte jag heller. Problemet ligger väl i att den hoppar ur led så lätt, så jag vet inte om den klarar träning? Det räcker med att tvätta bilen, så hoppar den ur led.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Börja träningen med typ gummiband då. Lätt belastning i 3v kanske, sen öka smått långsamt tills du känner att du överskrider gummibandets belastning, då kan du fundera på gym.
 

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Göteborg/Västervik
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Swish skrev:
Det har jag ingen aning om.
Nej, det tror inte jag heller. Problemet ligger väl i att den hoppar ur led så lätt, så jag vet inte om den klarar träning? Det räcker med att tvätta bilen, så hoppar den ur led.

Som ricken även sa, ta VÄLDIGT lätta vikter och försök utföra axel övningar, så du får in rörelse och tränar upp stabilitet.

Du kan ju göra övningar utan att ha vikter, om nu leden hoppar ur så lätt? Då kan du även passa på att få in rörelserna rätt! När det känns okej med rörelserna så fixar du en lätt vikt.



Jävligt bra sida den med övningar, den hade jag inte sett tidigare.

Den funkar väldigt bra, speciellt om det är någon övning man är osäker på. :tummenupp
Dom har ju även lite program som kan vara bra för den som skall börja med styrketräning.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Marie ring en privat idrottsläkare och fråga

Kan du inte ens tvätta bilen känns det som du borde vänta till efter OP

Simma borde annars gå bra?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
hej alla träningsglada!

jag behöver lite råd, tips, hjälp!!
Lyssna på mina totalt ovetenskapliga tips så kommer du att bli lycklig, snygg och rik. :mattias

Börja inte väga mat å sån skit, det är astråkigt och gör det bara svårare att lägga om livsstilen. Ät som du gör nu och börja träna så kommer vikten så småningom att börja vika. Om du styrketränar kan du plussa på lite protein å bananer, men personligen har jag aldrig lyckats kombinera styrketräning och viktminskning så vill du gå ner satsa på konditionsträning uteslutande. Man kan ju ändå inte undvika att stärka musklerna när man kör tex spinning och pump som du nämde. Välj en träningsform du tycker är skoj, pröva dig fram. Är det inte kul lägger man inte samma energi i det och man tröttnar fort. Att skaffa en träningskamrat kan oxå vara en hjälp i början så man inte börjar smita, men när man väl blivit endorfinberoende så går allt av sig själv.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top