Träningstråden

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Beror ju på vad man anser som nice sommarkropp också

Jag hade lagt in 3-split, halvkroppspass om du inte är träningsvan

Snackade lite med tränaren o han ansåg att jag hade så pass hyffsad teknik att jag inte borde ha några problem att börja o fortsättningsgruppen o då blir det direkt 4-5 tränings pass i veckan.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Snackade lite med tränaren o han ansåg att jag hade så pass hyffsad teknik att jag inte borde ha några problem att börja o fortsättningsgruppen o då blir det direkt 4-5 tränings pass i veckan.
Ja, två pass låter ju väldigt lite. Jag rekommenderar att du skaffar några du trivs att träna med. Då kan ni ju komma och gå som det passar.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag fick uppfuckade njurar i höstas pga kreatin.

På vilket sätt märkte du/fick du reda på att njurarna var "uppfuckade"? Anledningen till att jag undrar är att vid dåliga njurar produceras en förhöjd mängd kreatinin som förs med ut med urinen som alltså ger utslag vid test.
Tar man kreatintillskott så kommer det som inte förs ut i kroppen att ombildas till kreatinin och följa med ut i urinen, alltså kommer det för läkaren som ser en stor mängd kreatinin att visa på nedsatt njurfunktion.

När det gäller ökning av muskelmassa så är väl vad jag förstått 3-4kg per år inte fysiskt omöjligt, men då gäller detta endast summan av muskelproteinnybildning minus nedbrytning. Räknar man däremot fettfri massa vilket nog är vanligare att man talar om och kan uppfattas som "muskelmassa" så är det många gånger högre vikt det handlar om. Och då är 8kg på 17 veckor inte så otroligt mycket.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
På vilket sätt märkte du/fick du reda på att njurarna var "uppfuckade"? Anledningen till att jag undrar är att vid dåliga njurar produceras en förhöjd mängd kreatinin som förs med ut med urinen som alltså ger utslag vid test.
Tar man kreatintillskott så kommer det som inte förs ut i kroppen att ombildas till kreatinin och följa med ut i urinen, alltså kommer det för läkaren som ser en stor mängd kreatinin att visa på nedsatt njurfunktion.

Var aldrig hos läkare. Hade svinont i dem, kunde inte ligga i normal sovställning och det gjorde ont om man tex hoppade, hade en otrolig törst hela tiden som inte gick att släcka och gick naturligtvis och pissade hela tiden. Drömde om iskallt vatten och gick upp mitt i natten och drack litervis.

Slutade med kreatinet och symptomen försvann.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..

När det gäller ökning av muskelmassa så är väl vad jag förstått 3-4kg per år inte fysiskt omöjligt, men då gäller detta endast summan av muskelproteinnybildning minus nedbrytning. Räknar man däremot fettfri massa vilket nog är vanligare att man talar om och kan uppfattas som "muskelmassa" så är det många gånger högre vikt det handlar om. Och då är 8kg på 17 veckor inte så otroligt mycket.
Vad är egentligen skillnaden på muskelmassa och fettfri massa?

Jag förstår att man lägger på sig vatten när man lägger på sig muskler, för att musklerna består av en viss mängd vatten. Och en del är väl glykogenlager, som väl egentligen till största delen (viktmässigt) utgörs av vatten (?), och också lagras i musklerna.

Alltså, fettfri massa = Muskler, Vatten, Glykogen. Har jag missat något?

Då är min fråga: Kan man öka i muskler utan att lägga på sig vatten? Det borde väl inte vara möjligt? Kan man öka utan att få större glykogenlager? Det borde också vara omöjligt.

Nu är det långa teser här som det kan vara fel i någonstans, men om ovanstående stämmer, varför skiljer man då på fettfri massa och muskelmassa?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Vad är egentligen skillnaden på muskelmassa och fettfri massa?

Jag förstår att man lägger på sig vatten när man lägger på sig muskler, för att musklerna består av en viss mängd vatten. Och en del är väl glykogenlager, som väl egentligen till största delen (viktmässigt) utgörs av vatten (?), och också lagras i musklerna.

Alltså, fettfri massa = Muskler, Vatten, Glykogen. Har jag missat något?

Då är min fråga: Kan man öka i muskler utan att lägga på sig vatten? Det borde väl inte vara möjligt? Kan man öka utan att få större glykogenlager? Det borde också vara omöjligt.

Nu är det långa teser här som det kan vara fel i någonstans, men om ovanstående stämmer, varför skiljer man då på fettfri massa och muskelmassa?

"Torr muskelmassa" är ju förståss ett teoretiskt begrepp men vatten och glykogenmängden är långt ifrån proportionell med muskelmassan, kolla bara på byggare som efter en tävling nog går upp över 5kg på ett par dagar, och det är ju nästan uteslutande glykogen och vatten. Eller ta dig själv som exempel då du (som hårt tränande individ) kanske går ner 1-3kg över varje natt, enbart pga vätskeförlust. Annars utöver glykogen och vatten har du ju benmassan som oftast blir tätare vid hård styrketräning, senor och muskelfästen som blir tjockare och kraftigare, vilket inte heller räknas in till den "torra muskelmassan".

EDIT: Senor menar jag hellre än "leder".

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
"Torr muskelmassa" är ju förståss ett teoretiskt begrepp men vatten och glykogenmängden är långt ifrån proportionell med muskelmassan, kolla bara på byggare som efter en tävling nog går upp över 5kg på ett par dagar, och det är ju nästan uteslutande glykogen och vatten. Eller ta dig själv som exempel då du (som hårt tränande individ) kanske går ner 1-3kg över varje natt, enbart pga vätskeförlust. Annars utöver glykogen och vatten har du ju benmassan som oftast blir tätare vid hård styrketräning, senor och muskelfästen som blir tjockare och kraftigare, vilket inte heller räknas in till den "torra muskelmassan".

EDIT: Senor menar jag hellre än "leder".
Jag köper att man går ner i vikt varje natt, och alltså på så sätt får en förändring i vattenmängden. Men det borde väl vara så att en person med större glykogenlager på grund av större muskelmassa går ner mer än en med lite muskler?

Byggare har ju sina ritualer innan tävling för att medvetet trycka ut vätska ur skinnet och in i musklerna, så jag tycker inte man kan ta dem som exempel.

Jag tackar för ditt inlägg, det var lärorikt. Jag tycker då fortfarande som även du skrev att "torr muskelmassa" är ett teoretiskt begrepp, och jag tycker själv att man inte borde använda det då skillnaden i vätska/glykogen/benmassa etc. mellan två personer som ökar sin muskelmassa likvärdigt måste vara i det närmaste försumbar. Tror du inte?

Ett skelett på en normal vuxen man väger ju runt 13kg bara.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag köper att man går ner i vikt varje natt, och alltså på så sätt får en förändring i vattenmängden. Men det borde väl vara så att en person med större glykogenlager på grund av större muskelmassa går ner mer än en med lite muskler?

Byggare har ju sina ritualer innan tävling för att medvetet trycka ut vätska ur skinnet och in i musklerna, så jag tycker inte man kan ta dem som exempel.

Jag tackar för ditt inlägg, det var lärorikt. Jag tycker då fortfarande som även du skrev att "torr muskelmassa" är ett teoretiskt begrepp, och jag tycker själv att man inte borde använda det då skillnaden i vätska/glykogen/benmassa etc. mellan två personer som ökar sin muskelmassa likvärdigt måste vara i det närmaste försumbar. Tror du inte?

Ett skelett på en normal vuxen man väger ju runt 13kg bara.

Jovisst en person med mycket muskler som tränar hårt och äter mycket tappar mer vikt över natten än en som gör tvärtom.
Det är väl klart man kan ta byggare som exempel på att mängden torr muskelmassa inte ens i närheten är proportionell med den fettfria kroppsvikten.

Jag håller absolut med dig, det är förvirrande när man hör att "folk kan maximalt öka 3-4kg muskler per år" om man inte vet exakt vad som menas.

I det närmaste försumbar skulle jag nog inte påstå att skillnaden är då det nog utan problem kan skilja ett par kilon. Det är mycket som påverkar framförallt vätska och glykogenmängden i förhållande till muskelmassan, tex träningssätt (ex. högrepsträning ger mer glykogen och vätskeinlagring i förhållande till muskelmassa jämfört med tung lågrepsträning), matintag (ex. en bulk-diet ger en större mängd vätska och glykogen samt tarminnehåll per muskelmassa jämfört med en deffdiet), vätskeintag, kosttillskott (ex större vätskeinlagring med kreatin).
Men visst känns det nästan som det vore mer ok att få en siffra på säg 15-20kg per år som man kan relatera till istället för en siffra som inte har mer än en teoretisk anknytning till verkligheten.

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Jag har ett litet problem.....

jag har låg ämnesomsättning (håller på med utredning hos läkaren).
går upp i vikt trots att jag äter nyttigt och tränar 3 ggr i veckan.
hur ska jag göra? (det är inte muskelmassan som går upp)
tränar styrketräning samt kör kondition och pump.
hur ska jag bäst lägga upp min träning?
och om någon orkar så ge tips eller tom matförslag för en hel dag.
måste se om jag gör något fel!
sen undrar jag om det är för mycket att en gång i veckan unna sig saker från det förbjudna.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag har ett litet problem.....

jag har låg ämnesomsättning (håller på med utredning hos läkaren).
går upp i vikt trots att jag äter nyttigt och tränar 3 ggr i veckan.
hur ska jag göra? (det är inte muskelmassan som går upp)
tränar styrketräning samt kör kondition och pump.
hur ska jag bäst lägga upp min träning?
och om någon orkar så ge tips eller tom matförslag för en hel dag.
måste se om jag gör något fel!
sen undrar jag om det är för mycket att en gång i veckan unna sig saker från det förbjudna.

Jag kan inte säga mer än att du, om du går upp i vikt, äter mer än vad du förbrukar. Därmed måste förbrukningen höjas eller så får du dra ner på kaloriintaget. Har du problem med att du känner dig hungrig ofta när du äter lite så dra ner huvudsakligen på kolhydraterna och då i första hand de snabba, då de bidrar till minst mättnadskänsla per kalori.
Du ha ett vettigt upplägg av träning med bra variation, tänk bara på att det är lättast att förbränna mycket genom låg/medelintensiv konditionsträning.
Om du kan unna dig får du avgöra själv, kanske är det just vad som gör att du inte går ner i vikt. En sund kosthållning behöver dock inte innebära att du inte får äta "saker från det förbjudna", ät det med måtta bara.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag har börjat med Bill Starr 5x5 för ett par veckor sedan. Känns toppen. :) Är det någon av er som har erfarenhet av programmet och har uppnåt några bra resultat?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Någon som kan tipsa hur man kan träna bröst utan att använda axlarna? :näsblod Jag lyfte en betonggris på jobbet för nån månad sedan och nu kan jag inte ens göra en vanlig armhävning utan att det gör ont. Det svåra i frågan är att jag inte har tillgång till gym utan typ bara ett par 9 kg hantlar. Armhävningar har alltid varit tillräckligt. :(

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Nå, experter, bedömer ni detta som möjligt utan steroider?

17 veckors bulk
+8kg muskler
+3kg fett
armar från 41cm till 46cm
Vikt från 88kg till 99kg
Fettprocent från 11.8 - 13.8%

[YOUTUBE-ID]hEYF2SRL4ig[/YOUTUBE-ID]

Satan vilket matkonto killen måste ha haft under dessa 17 veckor :p
Men många missar också att han skaffat skägg, det gör under för fysiken :gnissla

Mycket pajkastning i tråden angående preparat och dylikt, lägg det på hyllan och skriv istället vad ni presterat själva :tummenupp
Får väl skryta lite själv här då:

Vecka 35/2008

Vikt: 100 KG
Vader: 44 CM
Lår: 60 CM
Studs: 115 CM
Buk: 105 CM
Bröst: 106 CM
Biceps 38 CM

Senaste mätningen Vecka 8/2009

Vikt: 81,5 KG
Vader: 39 CM
Lår: 57 CM
Studs 99 CM
Buk: 89 CM
Bröst: 100 CM
Biceps: 37 CM

Målet först och främst har varit att just gå ner i vikt pga yrket samt självförtroendet. Att sitta och bli fet i en lastbil är inte riktigt det som står på min önskelista.
Bedriver för tillfället träningen på 4 dagar i veckan, enbart styrka!

Tis: Rygg och Biceps
Ons: Bröst och Triceps
Torsdag: Mage
Lördag: Ben och axlar
(söndag) kör ibland 1 timma förbränning, typ Crosstrainer/rodd/gåband

Det där med att bygga muskler samtidigt som man deffar, att det skulle vara nåt omöjligt vet jag inte.
Tycker själv jag ökat rätt bra i alla övningar, kör för tillfället på 100% kroppsvikten i te.x bänkpress och lyckas nu köra 3x10 Shrugs utan att tuppa av. :hihi

Kosten upplagd enligt egen utformning då jag ser resultat och har inte kört någon "påsdiet" utan käkat normal mat och hållt ganska bra koll på mitt kaloriintag.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Offrar du ett helt träningspass bara för mage? Jag som är stolt för att jag lyckades köra tre set mage igår på axelpasset. Men kör man bara 2-3ggr per vecka får man försöka klämma in så mycket som möjligt under passet. :huvet

Apropå din statistik. Starkt jobbat med vikten. Hur lång är du?

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Offrar du ett helt träningspass bara för mage? Jag som är stolt för att jag lyckades köra tre set mage igår på axelpasset. Men kör man bara 2-3ggr per vecka får man försöka klämma in så mycket som möjligt under passet. :huvet

Apropå din statistik. Starkt jobbat med vikten. Hur lång är du?

Offrar och offrar...
Har lagt upp schemat på dessa dagar pga arbetet och gymmets öppettider.
Men tycker det är skönt att köra enbart mage på torsdagar då det passat tar totalt 40 min med uppvärmning och stretch.
Brukar vara hemma och fit 4 fight vid runt 8-9 på kvällen så . .

Jag är 184 cm lång nu, tror det kommer stå still där ett tag framöver :rolleyes:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Älskar roddmaskiner! :D
Har just börjat med roddmaskin (har en på jobbet). Vill komma under 7:00 på 2000m, första gången jag testade hade jag 7:32, andra (och senaste) gången hade jag 7:18.

Det närmar sig, sjukt bra träning iaf.

Har ni roddare några tips på hur man ska klara underarmarna? Jag blir jäkligt trött i dem innan allt annat, och då är jag ändå rätt stark i underarmarna. Är det bara en vanesak?

GSX-R-Mikko

Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Har just börjat med roddmaskin (har en på jobbet). Vill komma under 7:00 på 2000m, första gången jag testade hade jag 7:32, andra (och senaste) gången hade jag 7:18.

Det närmar sig, sjukt bra träning iaf.

Har ni roddare några tips på hur man ska klara underarmarna? Jag blir jäkligt trött i dem innan allt annat, och då är jag ändå rätt stark i underarmarna. Är det bara en vanesak?

7 minuter på 2000m låter rätt bra ändå, sist jag slökörde drog jag 5000m på ca 20 minuter. Kör visserligen med tyngsta motståndet och aningen moderat tempo.
Får inga känningar alls i underamarna när jag ror, men ibland skiftar jag mellan att hålla vanligt och under sas, då tar det rätt gott på biceps oxå.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM