Träningstråden

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Haha, då finns det annat att träna och finjustera på ;) Man får ju hålla lite koll på var man har kroppens alla delar :p Kompisen fick benet avsparkad för några år sen under ett sparringpass, där hade inga skydd hjälpt :(

Men så hårt kickar vi inte och det är ju mest teknik som övas in. Men visst tar man i litegranna :D Ska ju kännas att man tränar :yoparty

Men nu blir det bassängträning + lite styrka innan kvällens kb pass :D

Upplägg:
Landfys (styrketräning)
50-100 situps
30-50 armhävningar
5 x 20 benböj/rygglyft med 10-20 kg (skivstångsvikt placerad mellan skuldrorna)
5 x 10 raka benlyft på chinup stång
200m frisim (uppvärmning)
10 x 50m blandade simsätt. Starttid 1minut (maxa sista 25m)
50m+100m+150m+200m teknik vila 20 s
300m avsimning, plaska runt
Som ni märker så strechtar jag inte innan/efter/under passet, men det har sin förklarning med att jag jag har strecht inlagd i kvällens kickboxningpass.

Köp dig en fru :p

Johorå visst hjälper benskydd mot underbenbrott!
Du kan få mina gamla ben- o fotskydd om du vill :tungan
Hårdtränarn!! :D

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Haha, då finns det annat att träna och finjustera på ;) Man får ju hålla lite koll på var man har kroppens alla delar :p Kompisen fick benet avsparkad för några år sen under ett sparringpass, där hade inga skydd hjälpt :(

Men så hårt kickar vi inte och det är ju mest teknik som övas in. Men visst tar man i litegranna :D Ska ju kännas att man tränar :yoparty

Men nu blir det bassängträning + lite styrka innan kvällens kb pass :D

Upplägg:
Landfys (styrketräning)
50-100 situps
30-50 armhävningar
5 x 20 benböj/rygglyft med 10-20 kg (skivstångsvikt placerad mellan skuldrorna)
5 x 10 raka benlyft på chinup stång
200m frisim (uppvärmning)
10 x 50m blandade simsätt. Starttid 1minut (maxa sista 25m)
50m+100m+150m+200m teknik vila 20 s
300m avsimning, plaska runt
Som ni märker så strechtar jag inte innan/efter/under passet, men det har sin förklarning med att jag jag har strecht inlagd i kvällens kickboxningpass.

Köp dig en fru :p

Hur lång tid tar det dig att simma det där passet ?
sj brukar jag ligga runt 2-2,5 km/tim - oldschool bröstsim :yoparty

Last edited:

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
okidoki, klarat av årets första cykelpass:D...förutom att mina fötter blev isbitar oh att det tog två tusen år att komma ut ur stan till isfri väg, så uppstod lite frågor...gymmade i går helkropp, men rätt hårt ben, cyklade idag, körde lite extra rundor i backe så jag kände det ordentligt i benen, undrar då när ska/kan jag gymma ben igen, skulle vilja cykla 2-3 ggr i veckan (med förutsättning att vi inte dränks i snö igen) och gymma ungefär lika mga ggr, hur bör jag lägga upp träningen? Ska jag dela och köra över/underkropp? varva kondition och styrka??? råd och tips....tack:)

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
okidoki, klarat av årets första cykelpass:D...förutom att mina fötter blev isbitar oh att det tog två tusen år att komma ut ur stan till isfri väg, så uppstod lite frågor...gymmade i går helkropp, men rätt hårt ben, cyklade idag, körde lite extra rundor i backe så jag kände det ordentligt i benen, undrar då när ska/kan jag gymma ben igen, skulle vilja cykla 2-3 ggr i veckan (med förutsättning att vi inte dränks i snö igen) och gymma ungefär lika mga ggr, hur bör jag lägga upp träningen? Ska jag dela och köra över/underkropp? varva kondition och styrka??? råd och tips....tack:)

2-3 musklergrupper per dag är väl rätt okej. Jag kör 2-3 grupper per dag, beroende på muskelgrupp. Stora muskelgrupper lägger jag oftast med nån mindre muskel. 20min kondis efter varje styrke pass och 30-40 min löpning på söndagen... variera o känn efter vilket som passar dig bäst

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Hur lång tid tar det dig att simma det där passet ?
sj brukar jag ligga runt 2-2,5 km/tim - oldschool bröstsim :yoparty

Det är fan inte dåligt med oldschool style! Själv så får man nackspärr efter 50 m med det simsättet...

Mitt lilla pass klarar jag av på ca 45 min, men jag har lite annorlunda energiutväxling :D

Det blev en liten ändring i passet

200 situps sneda/raka + 35 knälyft

40 armhävningar med fötterna på pilatesboll

Nu blir det banan, mackor och iväg till nästa pass!

Cyl!

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Det är fan inte dåligt med oldschool style! Själv så får man nackspärr efter 50 m med det simsättet...

Mitt lilla pass klarar jag av på ca 45 min, men jag har lite annorlunda energiutväxling :D

Det blev en liten ändring i passet

200 situps sneda/raka + 35 knälyft

40 armhävningar med fötterna på pilatesboll

Nu blir det banan, mackor och iväg till nästa pass!

Cyl!

Nackspärr? Man har ju inte huvet över vattnet hela tiden utan "dyker ner" på varje tag, glajjer e ett måste...
Känns duktigt i hela kroppen efter en timme plus riktigt skön sk pump..

Btw bananas are for monkeys :D

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Jag behöver tips på nånting snabbt att få i mig efter träning för att minska blodsockerfallet!
Jobbar eller är i skolan hela dagarna, sen brukar jag sticka direkt till träning, så då blir det banan och något annat innan. Men jag får ofta väldigt snabba blodsockerfall efter träningen och funderar på nån pulverblandning eller nåt för att stabilisera och överleva utan att vilja döda nån :rolleyes: fram tills middagen är lagad.. Några tips? Äter mycket och varierat i övrigt så det enda syfte jag behöver få uppfyllt är just att stabilisera fram till middagen är lagad..

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
KTM 950sm
Jag behöver tips på nånting snabbt att få i mig efter träning för att minska blodsockerfallet!
Jobbar eller är i skolan hela dagarna, sen brukar jag sticka direkt till träning, så då blir det banan och något annat innan. Men jag får ofta väldigt snabba blodsockerfall efter träningen och funderar på nån pulverblandning eller nåt för att stabilisera och överleva utan att vilja döda nån :rolleyes: fram tills middagen är lagad.. Några tips? Äter mycket och varierat i övrigt så det enda syfte jag behöver få uppfyllt är just att stabilisera fram till middagen är lagad..

Brukar dra en näve russin och en proteindrink om jag inte kan käka inom rimlig tid efter träningen.
Om det är bra eller dåligt överlåter jag till fröken kock eller nån annan kunnig här...?

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Nackspärr? Man har ju inte huvet över vattnet hela tiden utan "dyker ner" på varje tag, glajjer e ett måste...
Känns duktigt i hela kroppen efter en timme plus riktigt skön sk pump..

Btw bananas are for monkeys :D

Haha, skön stil du måste ha när du simmar :rofl Förlåt, men det är som att jag skulle förklara hur en hantel används för dig :tungan

Ska vi verkligen börja snacka apa? Va?! Va?! Va?! Va?! Bring it on! :sissy

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
2-3 musklergrupper per dag är väl rätt okej. Jag kör 2-3 grupper per dag, beroende på muskelgrupp. Stora muskelgrupper lägger jag oftast med nån mindre muskel. 20min kondis efter varje styrke pass och 30-40 min löpning på söndagen... variera o känn efter vilket som passar dig bäst

Ja, kanske ska testa mig fram lite oh se om jag orka med det, fortsätter köra helkropp ett tag till, (men borde nog snart börja dela upp lite mer), och varvar med cykel/roddpass, med en helledig dag i veckan....tack för svar:tummenupp

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
100kg i bänken kändes lätt igår, 105 missade jag på.. styrkan är sakta med säkert på väg tillbaka :tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ja, kanske ska testa mig fram lite oh se om jag orka med det, fortsätter köra helkropp ett tag till, (men borde nog snart börja dela upp lite mer), och varvar med cykel/roddpass, med en helledig dag i veckan....tack för svar:tummenupp
Har cykel högsta prioritet?

Helkroppspass 2 - 3 gånger i veckan är utmärkt, jag tycker du ska fortsätta med det. Annars får du ju öka på antalet dagar på gymmet för att kunna hinna med alla muskler på en vecka.

Det som avgör hur mycket/ofta du kan träna är ju hur pass van du är vid att träna.
För någon som är van är det inga problem att träna 1 - 2 gånger per dag, alla dagar i veckan.

@nna

Let´s go
Gick med
6 Dec 2009
Hoj
ooo
Har cykel högsta prioritet?

Helkroppspass 2 - 3 gånger i veckan är utmärkt, jag tycker du ska fortsätta med det. Annars får du ju öka på antalet dagar på gymmet för att kunna hinna med alla muskler på en vecka.

Det som avgör hur mycket/ofta du kan träna är ju hur pass van du är vid att träna.
För någon som är van är det inga problem att träna 1 - 2 gånger per dag, alla dagar i veckan.

Är väl inte så jättevan, alltid tränat men sedan ngr mån tillbaka kört 3-4 ggr i veckan styrka, mer rutinmässigt än förut och lite annorlunda upplägg, kör mycket tyngre än förut, men nu när jag ska börja köra mer kondition så hinner jag inte köra 4 ggr med skola o extrajobb, så måste ju helt enkelt dra ner på det, så borde kanske fortsätta med helkropp,cykel är inte prioriterat, och kanske borde det räcka med 2 ggr i veckan med det, kan ju utöka distansen istället och minska frekvensen, eller lägga in ngr morgonpromenader..., eller då tid är en bristvara ro lite hemma, det är ju betydligt jobbigare än cykel o så "spar" det ju tid....:)

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Är väl inte så jättevan, alltid tränat men sedan ngr mån tillbaka kört 3-4 ggr i veckan styrka, mer rutinmässigt än förut och lite annorlunda upplägg, kör mycket tyngre än förut, men nu när jag ska börja köra mer kondition så hinner jag inte köra 4 ggr med skola o extrajobb, så måste ju helt enkelt dra ner på det, så borde kanske fortsätta med helkropp,cykel är inte prioriterat, och kanske borde det räcka med 2 ggr i veckan med det, kan ju utöka distansen istället och minska frekvensen, eller lägga in ngr morgonpromenader..., eller då tid är en bristvara ro lite hemma, det är ju betydligt jobbigare än cykel o så "spar" det ju tid....:)

Det var ju ett antal olika alternativ! :tummenupp Träna det som ger dig mest glädje! Då får du bästa resultatet också :banana

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha