Träningstråden

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är bara att köra på! :tummenupp Det är varierande med teknikerna från thai och kb. Igår på graderingen så gjorde vi 2 timmars fys + själva graderingsmomenten på 1 timme :yoparty Mör i kroppen? Jajamen! :D

Det är okej med shorts, lite llättare att röra sig i dom än långbyxor som ofta suger sig fast mot låren :)

Lust att beskriva vad graderingsmomentet innebär? Klara ett visst antal sparkar på tid osv?
Får lite dåliga vibbar från karatetidens graderingar (när jag var bebis typ) med japanska ord och konstiga ritualer.

Då är det nog ännu värre för oss killar som svettas mer :tungan

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Andy souwer mr långbyxa har en snygg stil :D

Takayuki%20Kohiruimaki%20-%20Andy%20Souwer%202005.jpg

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Lust att beskriva vad graderingsmomentet innebär? Klara ett visst antal sparkar på tid osv?
Får lite dåliga vibbar från karatetidens graderingar (när jag var bebis typ) med japanska ord och konstiga ritualer.

Då är det nog ännu värre för oss killar som svettas mer :tungan

Tjejer svettas också! Sved i ögonen av att svetten rann ner när vi gjorde benlyften :gnuggaögonen

Graderingen är inte på tid men du ska kunna göra raka slag, krok, uppercut + stum blockad och undanstyrning på slagen. Front spark, tung rund spark, lowkick, höga sparkar + blockader och undastyrning (stum skenbensblockad på lowkicken) 3 olika falltekniker: Sidofall (höger+vänster sida), bakåt och framåtfall.
Detta för gult bälte

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Visste inte att tjejer gjorde det ;)

Skönt att höra. Låter som en väldigt vettig gradering :tummenupp

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kunde vrida svett ur linnet igår :D

På måndag, tisdag + onsdag så är det simträning på schemat igen, ska bli skönt att få sträcka ut kroppen lite :) Torsdag blir det första teknikpasset i den avancerade gruppen :yoparty

Sexigt :p

Menar du att du inte får sträcka ut kroppen på kickboxningen? Tycker man sträcker och tänjer mest hela tiden. (förstår vad du menar egentligen)
Själv satsar jag på att bli frisk innan träningen kommer igång :näsblod
Lycka till i avancerade gruppen.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
På måndag, tisdag + onsdag så är det simträning på schemat igen

Simma är ruskigt roligt som komplement. Har börjat lära mig "sidestroke" (vad heter det på svenska egentligen). Grymt energieffektivt när man ska simma långt. Har alltid gillat att simma så det känns roligt att hitta något nytt :)

Ignorera att det är "navy seal combat blablabla", men det var den mest pedagogiska filmen jag sett om det. :)
[YOUTUBE-ID]4lUHudMN1TU[/YOUTUBE-ID]

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Sexigt :p

Menar du att du inte får sträcka ut kroppen på kickboxningen? Tycker man sträcker och tänjer mest hela tiden. (förstår vad du menar egentligen)
Själv satsar jag på att bli frisk innan träningen kommer igång :näsblod
Lycka till i avancerade gruppen.

Visst är det sexigt med svett! :rolleyes:

Man kurar ihop sig något så grymt för att hålla garden och blockeringarna så då är det skönt att sträcka ut armarna och ryggen emellanåt :)

Vad är du sjuk med? Man kan ju alltid röra på sig... Aktiv vila kallar vården det för :tungan

Simma är ruskigt roligt som komplement. Har börjat lära mig "sidestroke" (vad heter det på svenska egentligen). Grymt energieffektivt när man ska simma långt. Har alltid gillat att simma så det känns roligt att hitta något nytt :)

Ignorera att det är "navy seal combat blablabla", men det var den mest pedagogiska filmen jag sett om det. :)
[YOUTUBE-ID]4lUHudMN1TU[/YOUTUBE-ID]

Sidestroke? :va Men crawl är oerhört energisparande och metervinnande :tummenupp Utbildar barn/vuxna i det och det gäller ju att kunna den "hemliga" knepen för att det ska vara roligt ;)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sidestroke? :va Men crawl är oerhört energisparande och metervinnande :tummenupp Utbildar barn/vuxna i det och det gäller ju att kunna den "hemliga" knepen för att det ska vara roligt ;)

Lär mig tack. Jag kan crawla typ 10 meter innan jag sjunker och kvävs.:huvet

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Visst är det sexigt med svett! :rolleyes:

Vad är du sjuk med? Man kan ju alltid röra på sig... Aktiv vila kallar vården det för :tungan

Men crawl är oerhört energisparande

Har feber (sexigt eftersom jag svettas) och en kraftig förkylning (mindre sexigt?).

Tycker jag alltid tar slut på mig när jag crawlar, måste väl vara mer energisparande att simma vanligt?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Har feber (sexigt eftersom jag svettas) och en kraftig förkylning (mindre sexigt?).

Tycker jag alltid tar slut på mig när jag crawlar, måste väl vara mer energisparande att simma vanligt?

Crawl är mer energisparande, men bara om du kan det nog bra.

Tog mig ett tag, några månader, men nu kan jag crawla obehindrat hur långt som helst, och just att man inte behöver stanna upp mellan tagen som man (nästan) gör i bröstsim gör det överlägset.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N

Tog mig ett tag, några månader, men nu kan jag crawla obehindrat hur långt som helst, och just att man inte behöver stanna upp mellan tagen som man (nästan) gör i bröstsim gör det överlägset.

Exakt! Knepet är delvis att känna var man ligger i vattnet och att nyttja rotationen som blir i överkroppen för att föra fram armarna + andningens tempo, blås ut ordentligt genom mun/näsa innan du tar ny luft... Blir som ett sug ner i lungorna då och du slipper "ta" andetaget :) Sista tipset sen går debitklockan gång :tungan Titta ner på botten, följ en linje där och när du andas så kan du kika snett uppåt i samma veva som du tar ny luft :tummenupp

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Ok, ska pröva att crawla i lite lugnare tempo och finslipa tekniken :tummenupp

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Böjde 140kg idag, ass to grass! Så jäkla nöjd, mitt förra PB var 120kg. :tummenupp

På torsdag blir det ytterligare ett maxningsförsök, då ska 105kg i bänken upp, kanske mer!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha