Träningstråden

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har inte heller hört så mycket om det, men efter 10 minuter googlande om det hela fattar jag inte riktigt vitsen med det.

"Idealisk i lågkolhydratdieter som t.ex. LCHF."

samtidigt som det står

"Näringsvärde per 100g:
Energi 900kcal
Protein 0g
Kolhydrater 0g"


Visst, 0g kolhydrater är 0g kolhydrater, men 900 kcal!?!
Vanligt margarin verkar ha ca 700kcal och detsamma gällande smör.

dessa 200 kcal extra per 100 ml, även om det kortsiktigt inte är mycket, måste ju förbrukas på något sätt annars hamnar väl dom som fett på kroppen trots allt (eller tänker jag fel?)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Intressant fråga som jag också funderat på. Jag har en kompis som kör LCHF som påstår att kroppen inte tar upp fettet som den inte behöver. Typ att man kan äta mer kalorier än man förbrukar men att det inte gör nåt, det "fastnar" inte runt midjan. Jag tror inte på det, vad tror ni?

dessa 200 kcal extra per 100 ml, även om det kortsiktigt inte är mycket, måste ju förbrukas på något sätt annars hamnar väl dom som fett på kroppen trots allt (eller tänker jag fel?)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Intressant fråga som jag också funderat på. Jag har en kompis som kör LCHF som påstår att kroppen inte tar upp fettet som den inte behöver. Typ att man kan äta mer kalorier än man förbrukar men att det inte gör nåt, det "fastnar" inte runt midjan. Jag tror inte på det, vad tror ni?

Man kan inte få kroppen att strunta i att ta upp energi ur det man äter, däremot kan man med LCHF få kroppen att bli bättre på att använda fett som primär energikälla.
Dessutom är det ju oftast så att de som kör LCHF eller Atkins faktiskt äter mindre totalt sätt än de gjorde när de goffade potatis/pasta/ris & bröd.

LCHF och även kost som minskar mängden kolhydrater och framförallt minimerar de snabba kolhydraterna, har ju den fördelen att man slipper det där "eftermiddagssuget" efter något gott.

Jag skapade en LCHF-fråge-tråd då jag själv övervägde att köra LCHF. Jag valde bort LCHF och har istället bara prioriterat bort så mycket som möjligt av de snabba kolhydraterna och lägger istället sallad och typ rivna morötter på tallriken. När jag håller mig till denna kost känner jag hur sötsuget försvinner och jag upplever betydligt mindre hunger om dagarna än när jag åt obegränsat med kolhydrater.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
IMAG0094.jpg
Jag har inte heller hört så mycket om det, men efter 10 minuter googlande om det hela fattar jag inte riktigt vitsen med det.

"Idealisk i lågkolhydratdieter som t.ex. LCHF."

samtidigt som det står

"Näringsvärde per 100g:
Energi 900kcal
Protein 0g
Kolhydrater 0g"


Visst, 0g kolhydrater är 0g kolhydrater, men 900 kcal!?!
Vanligt margarin verkar ha ca 700kcal och detsamma gällande smör.

dessa 200 kcal extra per 100 ml, även om det kortsiktigt inte är mycket, måste ju förbrukas på något sätt annars hamnar väl dom som fett på kroppen trots allt (eller tänker jag fel?)


Lite Dålig bild men hojta till så kan jag fylla i med resten.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
LCHF och även kost som minskar mängden kolhydrater och framförallt minimerar de snabba kolhydraterna, har ju den fördelen att man slipper det där "eftermiddagssuget" efter något gott.

Jag skapade en LCHF-fråge-tråd då jag själv övervägde att köra LCHF. Jag valde bort LCHF och har istället bara prioriterat bort så mycket som möjligt av de snabba kolhydraterna och lägger istället sallad och typ rivna morötter på tallriken. När jag håller mig till denna kost känner jag hur sötsuget försvinner och jag upplever betydligt mindre hunger om dagarna än när jag åt obegränsat med kolhydrater.

Men hur gör du med långsamma kolhydrater? Alltså fiber rikt bröd, ris, bulgur osv.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men hur gör du med långsamma kolhydrater? Alltså fiber rikt bröd, ris, bulgur osv.

Jag kör alltså inte LCHF så jag äter kolhydrater, bara inte lika mycket och framförallt mindre av de snabbaste kolhydraterna. Bara med den lilla förändringen känner jag mindre sötsug och mindre hungeranfall.
Med andra ord äter jag mindre mängd kolhydrater än innan och då företrädes vis långsammare kolhydrater som de du nämner.

Vill man däremot uppnå den omställning som LCHF:arna upplever, som innebär att kroppen börjar använda fett som energikälla på ett helt annat sätt, måste man nog utesluta alla typer av kolhydrater sånär som på en väldigt ringa mängd.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Nu är det dags att cykla till gymmet, har inte varit där på fyra veckor. Ska bli spännande och se hur det kommer att gå, huh :gnissla
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Vad använder folket för proteinpulver? Själv så använder jag Whey fx (100% whey protein med stevia som sötningsmedel).

Ska dock byta nu till Whey 80 med stevia från gymgrossisten.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag kör med Dahlblads. Mest för att jag får det till inköpspris plus moms. :)

Hmm... tjööpa in till mig också heheh?
Nä men kollade på deras version med stevia och dem har bara handikapp smaker, ex choklad-hallon, caffe latte eller lakrits-citron. Vart tog vanliga choklad och vanilj smakerna vägen?
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kan rekommendera proteinpulvret från Fitnessguru.se. Mer eller mindre likadant som allt vassleprotein (såklart) men riktigt bra pris (150kr/kg) och riktiga god smak.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Efter träningen är vassleprotein att föredra jämfört med keso (80% kaseinprotein).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top