Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vassleprotein är verkligen inte "som allt annat" finns flera olika renheter utav vassle, det sämsta egentligen som nu 99% av alla lågprisprotein uteslutande innehåller.

Hultqvist: Good shit! :)

Kör själv med EAA (AminoEnergy) innan passet, ibland tillsammans med någon PWO typ Superpump Max.
Under passet är det antingen vatten eller SizeON Maximum Performance som gäller.
Direkt efter träning 50g Vassleisolat (Optimum Nutrition 100% whey) om jag inte använder nån intraworkout dvs.
Annars är det protein först när jag kommer hem från gymet.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Ska hålla räkningen på löpdistans efter semestern, det har blivit en mil = 2 rundor hittills. Nu kör vi!

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Efter 4 månaders sjukskrivning med ordination "lätt aktiv vila" så är man åter i bassängen och plaskar. Nu ska de sista kilona bort! Änsålänge så gäller det att samla på sig meter i bassängen. När konditionen är åter på en bra grund (ca 1500 m) så blir det att köra tempoväxlingar och tröskel :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tagit tag i min träning och kost, både intensivt och långsiktigt. Dels roligt för min egna del att dokumentera det hela och tänkte att jag kan likaväl göra det här än i ett textdokument så får ni andra träningsnördar läsa mitt ordbajsande och lämna kommentarer och kritik om ni vill. Ser det hela som en rejäl utmaning och tufft experiment :)

Träning
Crosstrainer, 20 min, fem gånger i veckan (vid lunch på jobbet, underbart med gym på nedervåningen)
Thaiboxning, 1h 45m, två gånger i veckan, senare tänkt att bli tre-fyra gånger i veckan.
Badminton/joggning, 1-2 gånger i veckan med en polare, ganska random när tillfälle ges osv..

Kost (inkl. hur en typisk dag ser ut)
05.40-06.00 - vakna och gå upp
06.15-07.00 FRUKOST - 1 dl fiberberikade havregryn (+2½ dl vatten) med solrosfrön, linsfrön i och ett hackat äpple och kanel på, ett glas juice och en multivitamin.
09.30 Mellanmål - ett äpple/päron (frukt)
11.30 Mellanmål inför/om det blir cardio på lunchen - en banan (alltid banan)
12.00 CARDIO - 20 min crosstrainer, ibland lite bänkpress/benpress också
~12.50 LUNCH - En normalstor matlåda (husmanskost), undviker sås och medvetenhet om att hålla kolhydrater på låg nivå, men kör inget vetenskapligt eller stenhård kost
15.00 Mellanmål - ett äpple/päron (frukt)
17.30 Mellanmål inför/om det blir Thaiboxning - en banan (alltid banan)
18.00 Thaiboxning 1h 45m
20.30 Middag/Kvällsmål - vanlig husmanskost, undviker sås och medvetenhet om att hålla kolhydrater på låg nivå.
23.00-01.00 Lägger mig (medveten om att mängden sömn inte blir önskvärda 8 timmar, men fan, dygnet är ju för kort haha)

På detta så blir det ca 2-3 liter vatten (exkl. det i maten) chansar jag på samt 3-6 koppar kaffe under arbetstimmarnas gång (för förbränningens skull, jag är inget kaffe-fan).
Ibland tar jag en proteinshake efter Thaiboxning och ibland direkt på morgonen, men går mer på känsla än rutin. Kanske bör öka intaget protein?
Maten är ofta lax, kyckling eller kött med lite potatis/ris och sallad i form av sparris, rödbetor, rucolla och liknande (rotfrukter). Sen såklart blir det lite då och då Quasidillas (med guacamole) och Taco-kvällar, a.k.a. svensson-kost haha
Godis, läsk osv. är självklart på ett minimun, tillåter mig själv det dock på helger men fortfarande små mängder (lite belöning och njutning att se fram emot behövs)

Resultat efter en månad avklarad
-5 kg, från 88,6 kg till 83,5

1 kilo kroppsfett = ca 7500 kcal
1 månad = 28 dagar (fyra veckor)
7500 kcal * 5 kilo = 37 500 kcal
37 500 kcal / 28 dagar = -1339 kcal/dag (åhhh, nästan 1337 hehe)

-1300 kcal per dag och jag mår faktiskt efter fyra veckor fortfarande minst lika bra som innan, om inte bättre p.g.a. all positiv effekt träningen, rutinerna och kosten ger.

Målet med kost och träning är just nu lite odefinierat, men dessa första veckor/månader är det främst för att få upp kondis och minska i vikt (förlust av muskler undviker jag såklart men inser att minskad muskelmassa bara går att försöka förhindra, inte undvika helt) kring 75 kg kommer jag nog känna mig duktigt nöjd och sätta upp nya mål (som inte är baserad på vikt utan troligen Thaiboxningen)

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Förslag på lagom löpardojor för en riktig nybörjare?

Letar inte efter några proffsprylar men något bättre än nuvarande dojor som börjar skava efter 3 km.

Springer i princip bara i skogen pga kassa knän som inte pallar hårt underlag.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Förslag på lagom löpardojor för en riktig nybörjare?

Letar inte efter några proffsprylar men något bättre än nuvarande dojor som börjar skava efter 3 km.

Springer i princip bara i skogen pga kassa knän som inte pallar hårt underlag.
Går inte att rekommendera några speciella eftersom de måste anpassas efter dina fötter även om det är på nybörjarnivå.

Vet inte hur allvarligt ditt skavande är, men använder du inte riktiga löparstrumpor kan du testa det först. Gör rejäl skillnad för mig iaf då de är förstärkta på utsatta ställen och motverkar att foten glider i skon som vanliga strumpor kan göra. Visst kostar de en del, 150-200 kr paret, men de håller länge. Du sliter säkerligen ut vanliga strumpor för samma pengar på samma tid.

Men sedan så är det svårt att undvika lite skavsår i början med löpning.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Går inte att rekommendera några speciella eftersom de måste anpassas efter dina fötter även om det är på nybörjarnivå.

Vet inte hur allvarligt ditt skavande är, men använder du inte riktiga löparstrumpor kan du testa det först. Gör rejäl skillnad för mig iaf då de är förstärkta på utsatta ställen och motverkar att foten glider i skon som vanliga strumpor kan göra. Visst kostar de en del, 150-200 kr paret, men de håller länge. Du sliter säkerligen ut vanliga strumpor för samma pengar på samma tid.

Men sedan så är det svårt att undvika lite skavsår i början med löpning.

Misstänkte att det skulle vara sådär krångligt :p

Det skaver typ i mitten av hålfoten fast en bit upp på sidan kan man säga.
Inget allvarligt änsålänge så jag tar mej runt 5 km utan blodspill.

Får nog sälja av lite grejer här hemma och investera i löpardojor istället för jäklar va effektiv träning det känns som :)

Edit: Har rätt breda fötter så det är kanske därför. Men ska kika upp riktiga löparstrumpor för det har en kompis påpekat också.

Ullareds billigaste är nog inte det ultimata..

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Tänkte kolla ifall folket brukar använda sig av Straps? padded-lifting-straps.jpg

Anledningen jag fundera på dessa är att jag känner att jag orkar några rep. till men att greppet släpper.
Detta händer ex vid marklyft vid 120kg efter 6 rep. Är kanske inte så mkt vikter men bör jag kanske lägga ner tid på träna grepp styrkan istället?

Btw använder folk bälte? Och när isåfall bör man använda det?

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag kör, och har gjort de senaste åren, på Bodyscience Dietfuel. Det består av 70% vassle (av bra kvalité) samt 30% kasein. Grymt bra protein.

tkdrille

Guest
Tänkte kolla ifall folket brukar använda sig av Straps? View attachment 370085

Anledningen jag fundera på dessa är att jag känner att jag orkar några rep. till men att greppet släpper.
Detta händer ex vid marklyft vid 120kg efter 6 rep. Är kanske inte så mkt vikter men bör jag kanske lägga ner tid på träna grepp styrkan istället?

Sådana är bra att använda. Men träna även handstyrkan ibland.
Brukar ha de till latsdrag rodd och marklyft. Även hantelrodd om man kör tunga vikter. Ryggen klarar ju rätt mycket mer än händerna oftast orkar =) Man ska köra de som känns bäst för en.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Tagit tag i min träning och kost, både intensivt och långsiktigt. Dels roligt för min egna del att dokumentera det hela och tänkte att jag kan likaväl göra det här än i ett textdokument så får ni andra träningsnördar läsa mitt ordbajsande och lämna kommentarer och kritik om ni vill. Ser det hela som en rejäl utmaning och tufft experiment :)

:tummenupp det där tyckte jag såg jävla bra ut. Helt rätt lixom. Äta medvetet. Inte utesluta nåt. Unna sig. Se till att kroppen hela tiden har lite att förbränna.

Jävlar vilken kropp du kommer att få.

BILDER TACK!!! :fakta :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte kolla ifall folket brukar använda sig av Straps? View attachment 370085

Jag började också bli lite slapp i greppet när jag kom upp till runt 120kg i marklyft, att skaffa straps var liksom inte något för mig eftersom att jag vill att hela kroppen ska hänga med, om någon del är undertränad ökar man risken för skador när andra delar är starkare, har jag fått för mg. Så jag började fundera på hur jag greppade stången, och genom att ändra hur jag dels håller, dels tar greppet, försvann det mesta av problemet med svagt grepp.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Jag började också bli lite slapp i greppet när jag kom upp till runt 120kg i marklyft, att skaffa straps var liksom inte något för mig eftersom att jag vill att hela kroppen ska hänga med, om någon del är undertränad ökar man risken för skador när andra delar är starkare, har jag fått för mg. Så jag började fundera på hur jag greppade stången, och genom att ändra hur jag dels håller, dels tar greppet, försvann det mesta av problemet med svagt grepp.

Hehe jo detta var också min tanke och det var därför jag tänkte kolla innan jag köper eller testar.

Grejen är att jag har bytt till "överhandsgrepp" och slutat med "en över och en under hands grepp" i och med att risken för att bicepsen ska slitas sönder ökar. (Finns ett par klipp på youtube där det händer vid marklyft, så jag blev lite rädd hehe)

Btw så är en youtube en dålig plats. Jag såg en tjej på typ 14 år ta 120kg i marklyft...
Och här trodde man att man börjar bli lite stark...

tkdrille

Guest
Hehe jo detta var också min tanke och det var därför jag tänkte kolla innan jag köper eller testar.

Grejen är att jag har bytt till "överhandsgrepp" och slutat med "en över och en under hands grepp" i och med att risken för att bicepsen ska slitas sönder ökar. (Finns ett par klipp på youtube där det händer vid marklyft, så jag blev lite rädd hehe)

Btw så är en youtube en dålig plats. Jag såg en tjej på typ 14 år ta 120kg i marklyft...
Och här trodde man att man börjar bli lite stark...
O

120 är ju uppvärmning :). Nä du ska inte skämmas .

Själv tänker jag att jag avlastar händerna när jag drar och lyfter. Och tränar händer separat ibland :).

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Kronan Cykel
Hejsan Bullen,

Tänkte börja komma igång med träningen igen, ingen supernivå men en hälsosam REGELBUNDEN nivå.

Har tränat olika kampsporter ett bra tag när jag var yngre typ mellan 11-18, ingen högre nivå men ändå, sen efter gymnasiet började jag jobba kvällar och då försvann den träningen, har haft gymkortet men har aldrig blivit något regelbundet mer än typ 1-2 månader i sträck. Nu har ja börjat på thaiboxning(2 dagar i veckan) igen och tänkte kombinera med 2 dagar gym i veckan typ.

Ska komplettera med lite mått och vikt(typ runt 100kg, 1,83) senare för att dokumentera.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
:tummenupp det där tyckte jag såg jävla bra ut. Helt rätt lixom. Äta medvetet. Inte utesluta nåt. Unna sig. Se till att kroppen hela tiden har lite att förbränna.

Jävlar vilken kropp du kommer att få.

BILDER TACK!!! :fakta :tungan

Tackar!
Haha, jadå, vi ska nog kunna fixa ett utbyte av bilder :brynad :tungan
(har en rolig idé på "före-bild" som ska genomföras när jag får tid, troligen måndag eller tisdag, även om fem veckor hunnit gå)

Story of my life :hihi

------------------------------------

Usch, denna veckan var inte rolig dock. Första månaden gick jävligt bra, första veckan i andra månaden hände det inte mycket på vågen (-1 hg) men styrka och uthållighet finns kvar så inget att klaga på egentligen (superstarten med att tömma kroppen på vätska osv. som ger snabb viktförminskning borta antar jag hehe)

* Helgen som varit var jag på kusinträff = ingen träning och knappt värt ett försök att försöka få i sig en bra kost.
* Måndags var det födelsedagskalas = tårta....
* Onsdag - Söndag iväg på militärövning vilket visserligen inte är dålig träning, men maten är ju knappast rik på protein och låg mängd kolhydrater, snarare tvärtom :näsblod (men ska bli kul)

Så när denna veckan är slut har man nog gått ett halvt steg framåt och två steg bakåt :4skrika

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
* Onsdag - Söndag iväg på militärövning vilket visserligen inte är dålig träning, men maten är ju knappast rik på protein och låg mängd kolhydrater, snarare tvärtom :näsblod (men ska bli kul)

Så när denna veckan är slut har man nog gått ett halvt steg framåt och två steg bakåt :4skrika[/QUOTE]

En sak jag har lärt mig är att inte blint kolla på vågen, har du inte sett någon skillnad när det gäller midje- höftmåttet osv?

Jag har själv "fastnat" vid 87.5 men midjemåttet och är armmåttet har krympt, så något händer men kanske inte på vågen. (Styrketränar också så en lite del kan va pga av ny muskelmassa)

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Kronan Cykel
Ett pass thai igår fast jag kände mig en aning förkyld, men har typ gått över idag. Plus att konditionen verkligen är bottenlåg. Blir nog ett gympass imorgon, ev. kanske jag hinner klämma in det idag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati