Tagit tag i min träning och kost, både intensivt och långsiktigt. Dels roligt för min egna del att dokumentera det hela och tänkte att jag kan likaväl göra det här än i ett textdokument så får ni andra träningsnördar läsa mitt ordbajsande och lämna kommentarer och kritik om ni vill. Ser det hela som en rejäl utmaning och tufft experiment
Träning
Crosstrainer, 20 min, fem gånger i veckan (vid lunch på jobbet, underbart med gym på nedervåningen)
Thaiboxning, 1h 45m, två gånger i veckan, senare tänkt att bli tre-fyra gånger i veckan.
Badminton/joggning, 1-2 gånger i veckan med en polare, ganska random när tillfälle ges osv..
Kost (inkl. hur en typisk dag ser ut)
05.40-06.00 - vakna och gå upp
06.15-07.00 FRUKOST - 1 dl fiberberikade havregryn (+2½ dl vatten) med solrosfrön, linsfrön i och ett hackat äpple och kanel på, ett glas juice och en multivitamin.
09.30 Mellanmål - ett äpple/päron (frukt)
11.30 Mellanmål inför/om det blir cardio på lunchen - en banan (alltid banan)
12.00 CARDIO - 20 min crosstrainer, ibland lite bänkpress/benpress också
~12.50 LUNCH - En normalstor matlåda (husmanskost), undviker sås och medvetenhet om att hålla kolhydrater på låg nivå, men kör inget vetenskapligt eller stenhård kost
15.00 Mellanmål - ett äpple/päron (frukt)
17.30 Mellanmål inför/om det blir Thaiboxning - en banan (alltid banan)
18.00 Thaiboxning 1h 45m
20.30 Middag/Kvällsmål - vanlig husmanskost, undviker sås och medvetenhet om att hålla kolhydrater på låg nivå.
23.00-01.00 Lägger mig (medveten om att mängden sömn inte blir önskvärda 8 timmar, men fan, dygnet är ju för kort haha)
På detta så blir det ca 2-3 liter vatten (exkl. det i maten) chansar jag på samt 3-6 koppar kaffe under arbetstimmarnas gång (för förbränningens skull, jag är inget kaffe-fan).
Ibland tar jag en proteinshake efter Thaiboxning och ibland direkt på morgonen, men går mer på känsla än rutin.
Kanske bör öka intaget protein?
Maten är ofta lax, kyckling eller kött med lite potatis/ris och sallad i form av sparris, rödbetor, rucolla och liknande (rotfrukter). Sen såklart blir det lite då och då Quasidillas (med guacamole) och Taco-kvällar, a.k.a. svensson-kost haha
Godis, läsk osv. är självklart på ett minimun, tillåter mig själv det dock på helger men fortfarande små mängder (lite belöning och njutning att se fram emot behövs)
Resultat efter en månad avklarad
-5 kg, från 88,6 kg till 83,5
1 kilo kroppsfett = ca 7500 kcal
1 månad = 28 dagar (fyra veckor)
7500 kcal * 5 kilo = 37 500 kcal
37 500 kcal / 28 dagar = -
1339 kcal/dag (åhhh, nästan 1337 hehe)
-1300 kcal per dag och jag mår faktiskt efter fyra veckor fortfarande minst lika bra som innan, om inte bättre p.g.a. all positiv effekt träningen, rutinerna och kosten ger.
Målet med kost och träning är just nu lite odefinierat, men dessa första veckor/månader är det främst för att få upp kondis och minska i vikt (förlust av muskler undviker jag såklart men inser att minskad muskelmassa bara går att försöka förhindra, inte undvika helt) kring 75 kg kommer jag nog känna mig duktigt nöjd och sätta upp nya mål (som inte är baserad på vikt utan troligen Thaiboxningen)