Träningstråden

tkdrille

Guest
Vad menar du med "hela vägen ner"? Jag har aldrig sett någon träna benböj och går ner så långt man kan.

Vi har en, han laddar upp jättemycket vikt. Sen står han där och ser tuff ut med så mycket vikt. När han kör sitt "knäböj" så vickar han lite på knäna. De kan väl inte ge något ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har en, han laddar upp jättemycket vikt. Sen står han där och ser tuff ut med så mycket vikt. När han kör sitt "knäböj" så vickar han lite på knäna. De kan väl inte ge något ?

Går du ner sittande på huk? Det är nämligen så lågt man kan komma och vad jag vet så är det skadligt för knäna att gå så långt ner. Dessutom så kommer man knappast upp från den positionen om man lastat på med lite vikter. Tror inte jag själv skulle klara mycket mer än kanske 50kg från den positionen.
 

tkdrille

Guest
Går du ner sittande på huk? Det är nämligen så lågt man kan komma och vad jag vet så är det skadligt för knäna att gå så långt ner. Dessutom så kommer man knappast upp från den positionen om man lastat på med lite vikter. Tror inte jag själv skulle klara mycket mer än kanske 50kg från den positionen.

Nej inte så långt man kan komma. Men att vikka lite på knäna lär väl knappast träna musklerna heller kan jag nog tycka.

Men tar du en titt på denne bild. Så andra läget är vad han gör.
http://3.bp.blogspot.com/-59xwGxRTbXc/TmE4ZrnZV1I/AAAAAAAAANo/nnbR9pewfhM/s1600/knaboj.jpg
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Har kört nästan varge dag i två månader nu. Gått ner 12-13 kg o börjar till och med se en del resultat:) grymt nöjd. O motivationen e på topp nu! Nu behöver jag ett nytt skinnställ:p
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men att vikka lite på knäna lär väl knappast träna musklerna heller kan jag nog tycka.

Det tror inte jag heller, men det var inte det som jag frågade om.

När någon skriver hela vägen ner så betyder det i mina öron ner tills man man inte kommer längre ner vare sig man vill eller ej och då sitter man på huk enligt bilden. Av förklarliga skäl hittar vi nog ingen med skivstång i den positionen, utom möjligen kanske om Tomas.B har några foton på sig själv då.
 

Bifogat

  • huk.jpg
    huk.jpg
    67.5 KB · Visningar: 76

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
:tummenupp Tänkte inte på det!
Fast iofs så är det väl armarna som begränsar och i benböj ligger dom nog en bra bit ifrån vad dom maxar? Tror jag? Eller i alla fall så är det så för mig...
Har för mej att man skulle gå ner så knät var lite över övre lårmuskeln när man kör knäböj.Men det är säkert 20 år sen jag tränade på gym så minnet kanske sviker lite.fanns också träplankor man kunde ha under hälen när man knäböjde
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Många som snackar i nattmössan här. Givetvis ska en knäböj vara djup. En godkännd knäböj på tävling är när lårens översida vid höftleden kommer under knäledens högsta punkt. Men jag kör alltid djupare än så. Givetvis ska man inte tappa spänningen i ryggen osv men varför man skulle vända mitt i rörelsen kan jag inte förstå.
 

Snowman89

Guest
Många som snackar i nattmössan här. Givetvis ska en knäböj vara djup. En godkännd knäböj på tävling är när lårens översida vid höftleden kommer under knäledens högsta punkt. Men jag kör alltid djupare än så. Givetvis ska man inte tappa spänningen i ryggen osv men varför man skulle vända mitt i rörelsen kan jag inte förstå.

Så har jag också förstått att en korrekt utförd benböj bör vara.

Jag försökte tidigare skriva en inlägg och ha reglementet för Fitnessfive som källa. Men det verkar som att deras sida ligger nere just nu så det gick inte så bra..
 

tkdrille

Guest
Det tror inte jag heller, men det var inte det som jag frågade om.

När någon skriver hela vägen ner så betyder det i mina öron ner tills man man inte kommer längre ner vare sig man vill eller ej och då sitter man på huk enligt bilden. Av förklarliga skäl hittar vi nog ingen med skivstång i den positionen, utom möjligen kanske om Tomas.B har några foton på sig själv då.

Sorry missa det. Din bild gör inte jag, utan jag kör som olle beskriver det. Att få lite djup så man får kämpa upp ungefär. Sen har jag alltid 2 små skivor under hälarna som någon lyftare tipsade om och de funkar kanon då jag gärna lutar mig lite långt bak.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Greppet sviker mig när jag kör marklyft. Tips och ideer?

Testa att köra omvänt grepp om det är så att du kör tungt och känner att greppet inte räcker. Dvs ena handen "utåt" och andra "inåt" på stången.

Glöm dock inte att alternera vilken hand som är utåt mellan gångerna :tummenupp
 

tkdrille

Guest
Tror nog på det senare. Tycker det är obekvämt med dragremmar. Tips på bra övning för att träna upp grepp? :)

Remmar kan man få lite hursom. Mina är bekväma. Men iallafall. Greppet, jag kör lite med en captain of crush och kör jag seriöst så brukar de bli bättre. En ny sak de slängt in på vårt gym är sådan pinne med ett snöre i där man hänger vikt i som man sen ska rulla upp.
För de hjälper om underarmarna får lite kraft :)
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
30 min crosstraining + rygg igår, fan det känns som om jag inte riktigt har kommit igång på allvar sen efter semestern, skärpning! :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top