Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Går du ner sittande på huk? Det är nämligen så lågt man kan komma och vad jag vet så är det skadligt för knäna att gå så långt ner. Dessutom så kommer man knappast upp från den positionen om man lastat på med lite vikter. Tror inte jag själv skulle klara mycket mer än kanske 50kg från den positionen.

Berätta gärna hur det kan vara skadligt för dina knän (som är utformade för det)... att gå hela vägen ner när du samtidgt då belastar leden mindre? Tänk dig själv att du kör bröst men går inte hela vägen ner/upp... vart blir belastningen som störst då tror du? Leder/armbågar eller muskeln?
Tyvärr har jag inga aktuella bilder på när jag böjer, men oavsett vikt har jag aldrig skadat mig i böj utav att gå hela vägen (med 10 års tävlingsträning).
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
finns bara en böj och det är ass to the grass..allt annat är disco gympa..
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nån som har ett bra träningsschema? Jag kör en muskelgrupp om dagen. Alltid bra o se fler alternativ.
 

tkdrille

Guest
Nån som har ett bra träningsschema? Jag kör en muskelgrupp om dagen. Alltid bra o se fler alternativ.

-Rygg, triceps
-bröst, biceps
-ben, axlar

Sen mixar vi de lite hur vi vill. Dock körs rygg bröst och ben på valfri egen dag och mixas med triceps biceps och axlar. Lite hur vi känner för.
Sen kör vi mage lite också när lusten faller på.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
-Rygg, triceps
-bröst, biceps
-ben, axlar

Sen mixar vi de lite hur vi vill. Dock körs rygg bröst och ben på valfri egen dag och mixas med triceps biceps och axlar. Lite hur vi känner för.
Sen kör vi mage lite också när lusten faller på.

Körde det schemat i början då träna jag 3-4 dagar i veckan. Numera kör jag varge dag fast en muskel grupp. Mitt schema ser ut idag så här:

Måndag: bröst,
Tisdag: rygg,
Onsdag: ben, vader
Torsdag: biceps,
Fredag: axlar,
Lördag: triceps
Söndag: ben, vader

Tänktw om det fanns bättre sätt o lägga upp ett liknande schema. Söndagen brukar jag skippa ibland:p
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Körde det schemat i början då träna jag 3-4 dagar i veckan. Numera kör jag varge dag fast en muskel grupp. Mitt schema ser ut idag så här:

Måndag: bröst,
Tisdag: rygg,
Onsdag: ben, vader
Torsdag: biceps,
Fredag: axlar,
Lördag: triceps
Söndag: ben, vader

Tänktw om det fanns bättre sätt o lägga upp ett liknande schema. Söndagen brukar jag skippa ibland:p

Jag kör ex måndag som idag Ben och axlar. (Benböj + andra grejer så klart)
Onsdag kör jag Rygg och biceps. (Marklyft, chins + annat)
Fredag kör jag Bröst och triceps. (Bänkpress och dips)

Jag har 5övningar som jag alltid kör och det är marklyft, benböj, dips, bänkpress och chins.

Måste dock säga att om jag vill få stora armar så hade det varit bättre att köra ex Rygg och Triceps istället för biceps, och Bröst och Biceps, istället för bröst och triceps.
Men jag vill inte ha "större" armar än vad jag har, så därför kör jag på detta vis. (och att jag inte vill få hud bristningar som man brukar få vid stora armar)
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag kör ex måndag som idag Ben och axlar. (Benböj + andra grejer så klart)
Onsdag kör jag Rygg och biceps. (Marklyft, chins + annat)
Fredag kör jag Bröst och triceps. (Bänkpress och dips)

Jag har 5övningar som jag alltid kör och det är marklyft, benböj, dips, bänkpress och chins.

Måste dock säga att om jag vill få stora armar så hade det varit bättre att köra ex Rygg och Triceps istället för biceps, och Bröst och Biceps, istället för bröst och triceps.
Men jag vill inte ha "större" armar än vad jag har, så därför kör jag på detta vis. (och att jag inte vill få hud bristningar som man brukar få vid stora armar)

Ok.. Tack för infot . Alltid bra o ändra om lite på schemat ibland.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Måste dock säga att om jag vill få stora armar så hade det varit bättre att köra ex Rygg och Triceps istället för biceps, och Bröst och Biceps, istället för bröst och triceps.
Men jag vill inte ha "större" armar än vad jag har, så därför kör jag på detta vis. (och att jag inte vill få hud bristningar som man brukar få vid stora armar)

Hur tänker du nu?

Om du kör en muskelgrupp under ett pass, t. ex bröst triceps, eller en muskelgrupp under två pass, bröst biceps / rygg triceps.

Vad gör skillnaden?
Du får mer vila i musklerna mellan passen om du kör en grupp på ett pass.

Men annars så hänger det ändå på hur mycket du tränar, äter och givetvis vilar.

Vart har du fått höra att du bygger mer armar med det ena eller andra träningsschemat?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vart har du fått höra att du bygger mer armar med det ena eller andra träningsschemat?

Gissningsvis så syftar han på att om man kör t ex rygg/dragövningar så tar det mkt biceps, och pressövningar t ex bröst eller axlar tar en del triceps.

Så splittar man upp det och kör t ex rygg och biceps på skilda dagar så är det som att få 2 bicepspass (eller iaf 1,5) istället för 1, där man dessutom kanske redan är trött i biccarna när man kör dem (om man började med rygg)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Hur tänker du nu?

Om du kör en muskelgrupp under ett pass, t. ex bröst triceps, eller en muskelgrupp under två pass, bröst biceps / rygg triceps.

Vad gör skillnaden?
Du får mer vila i musklerna mellan passen om du kör en grupp på ett pass.

Men annars så hänger det ändå på hur mycket du tränar, äter och givetvis vilar.

Vart har du fått höra att du bygger mer armar med det ena eller andra träningsschemat?

Det Peter1980 sa.

En sak jag lärt mig är att det finns inget som passar alla, utan det får man lista ut själv genom att testa sig fram med olika träningsupplägg.

Att säga till någon annan att man måste göra så eller så många set, rep, vila osv kan vara väldigt olikt för olika personer. Dock så finns det något man kan utgå ifrån när man testar sig fram.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kör detta schema nu. Axlarna får "vila" varannan vecka.

Vecka 1
Måndag: Bröst, Biceps
Tisdag: Ben, Vader, Mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, Triceps
Fredag: Axlar

Vecka 2
Måndag: Bröst, Biceps
Tisdag: Ben, Vader
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, Mage
Fredag: Bröst, Triceps
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Axlarna får aldrig vila sålänge man kör pressövningar...över

Bjuder på lite inspiration till stugorna som förmodligen håller er varma.


 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Gissningsvis så syftar han på att om man kör t ex rygg/dragövningar så tar det mkt biceps, och pressövningar t ex bröst eller axlar tar en del triceps.

Så splittar man upp det och kör t ex rygg och biceps på skilda dagar så är det som att få 2 bicepspass (eller iaf 1,5) istället för 1, där man dessutom kanske redan är trött i biccarna när man kör dem (om man började med rygg)

Jo, så må vara, men det förutsätter ju då att man har ett upplägg som gör att det är tillräckligt med vila mellan dom 2 bicepspassen.

Jag är bara skeptisk till att det ena eller andra upplägget skulle bygga mer än det andra.

Sen är det inget fall i att dela på dom, det är väl en smaksak.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Axlarna får aldrig vila sålänge man kör pressövningar...

Håller med att axlarna aldrig får vila, försökte hinta till det genom att sätta vila mellan citationstecken. Jag tycker mina axlarna får för mycket stryk om jag kör pass inriktade på axlar varje vecka, i alla fall under tunga perioder.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Tack för den, mkt intressant! (+ att jag fick något att göra på jobbet :banana )

har han rätt i mycket han säger..överdrivna target övningar tex..." duu bröstpass..du behöver..bänk..bänk..där har du ditt bröstpass... "

Jag har alltid haft inställning att less is more..max 2 stenhårda övningar/muskel har gett mig mycket goda styrkegains

plus att hans fasta metoder är grymma när man väl kommit in i det och kan anpassa sina pass/dagar/liv efter det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top