Träningstråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har börjat komma igång så smått igen med träningen, dock har jag lite av en förbannelse eller något vilande över mig verkar det som för det brukar bli så att jag blir sjuk ett par månader in i "komma i form"-planen vilket oftast har så pass katastrofala effekter att jag får börja om mer eller mindre där jag började. Får väl se hur det håller i sig denna gången... Men än så länge går det bra, viktkurvan går åt rätt håll och en del gamla muskler börjar hitta tillbaka. Håller detta i sig bör man kunna skymta min gamla fysik snart, och den har jag saknat länge :)

Min träningsregim är hyfsat enkel, går inte på gym utan gör allt hemma. Benen försöker jag träna "vardagligt", dvs tar cykeln eller går/joggar istället för att ta bussen/bilen när jag ska någonstans, och överkroppen kör jag gamla hederliga hantlar, situps och armhävningar på. Försöker alternera så att jag tränar överkroppen en dag och underkroppen nästa, på så sätt får varje muskelgrupp åtminstone en dags vila mellan träning. Och jag kör inte så hårt heller, tar verkligen inte ut mig utan börjar försiktigt med lägre vikter än jag nog egentligen skulle klara och kör tills jag känner mig lagom slut (istället för att verkligen pressa tills jag faller ihop i en degig hög och inte orkar en enda repetition till). Känns helt ok än så länge, går bara och väntar på den där dunderförkylningen eller vad det nu är som ska sätta stopp denna gång:D

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Har börjat komma igång så smått igen med träningen, dock har jag lite av en förbannelse eller något vilande över mig verkar det som för det brukar bli så att jag blir sjuk ett par månader in i "komma i form"-planen vilket oftast har så pass katastrofala effekter att jag får börja om mer eller mindre där jag började. Får väl se hur det håller i sig denna gången... Men än så länge går det bra, viktkurvan går åt rätt håll och en del gamla muskler börjar hitta tillbaka. Håller detta i sig bör man kunna skymta min gamla fysik snart, och den har jag saknat länge :)

Min träningsregim är hyfsat enkel, går inte på gym utan gör allt hemma. Benen försöker jag träna "vardagligt", dvs tar cykeln eller går/joggar istället för att ta bussen/bilen när jag ska någonstans, och överkroppen kör jag gamla hederliga hantlar, situps och armhävningar på. Försöker alternera så att jag tränar överkroppen en dag och underkroppen nästa, på så sätt får varje muskelgrupp åtminstone en dags vila mellan träning. Och jag kör inte så hårt heller, tar verkligen inte ut mig utan börjar försiktigt med lägre vikter än jag nog egentligen skulle klara och kör tills jag känner mig lagom slut (istället för att verkligen pressa tills jag faller ihop i en degig hög och inte orkar en enda repetition till). Känns helt ok än så länge, går bara och väntar på den där dunderförkylningen eller vad det nu är som ska sätta stopp denna gång:D

Visst kan du klara dig hemma....inga konstigheter egentligen men du måste ha ett fungerande schema och ett mål med träningen min son. Varför inte prova 4 dagar i veckan 2 underkropp och 2 överkropp så får du 3 dagars vila. Du bör dessutom ha lite progression och inte bara stå stilla med att köra 100 armhävningar etc för det ger ingenting i längden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Visst kan du klara dig hemma....inga konstigheter egentligen men du måste ha ett fungerande schema och ett mål med träningen min son. Varför inte prova 4 dagar i veckan 2 underkropp och 2 överkropp så får du 3 dagars vila. Du bör dessutom ha lite progression och inte bara stå stilla med att köra 100 armhävningar etc för det ger ingenting i längden.

Schema har jag väl egentligen inget utan jag improviserar mest, kör ungefär samma träningssätt som när jag var yngre och i bättre form. Brukade vara ganska vältränad men sen satte en skada stopp för det och sen dess har det varit lite si och sådär med formen...
Eftersom jag kör varannan dag så får ju varje muskelgrupp minst tre dagars vila i veckan, ibland mer då jag tar vilodagar lite här och där ändå. Så jag skulle inte tro att jag tar ut mig, kör aldrig samma muskelgrupp två dagar i rad. Försöker köra varierat också, dvs armhävningar är inte den enda övning jag gör just för de muskelgrupperna utan jag alternerar mellan olika övningar som tränar samma muskler från olika vinklar. Jag brukar dock gå igenom hela programmet de dagar jag tränar.
Mål vet jag inte om jag har ett, just nu vill jag mest bara hitta mina gamla muskler och bli av med överflödigt fett. Får väl se när jag är nöjd helt enkelt :)
Progression vet jag inte riktigt hur du menar, att gå vidare och utöka efter ett tag? För det gör jag, i takt med att jag hittar mer och mer av min gamla form ökar jag både vikter och antal repetitioner. utökar även med fler övningar i takt med att jag känner att en gammal börjar ge mindre, hittar nya vinklar och sådär.

Finns säkert mer effektiva sätt, regimer och scheman att följa etc. Jag bara improviserar och gör vad som känns naturligt och vad jag känner att jag klarar av med de hinder jag har. Enda anledningen till att jag inte går på gym är att jag är snål, hade tidigare ett medlemskap på nautilus och fick lite hjälp av instruktörerna där att hitta övningar etc och det är väl ungefär det jag försöker replikera här hemma. Egentligen kan man ju göra en hel del av det man kan göra med maskiner även utan maskiner, gäller bara att hitta en vinkel att lyfta från för att få samma resultat.

Har ändå varit hyfsat aktiv och vältränad en gång i tiden och det jag gör nu bygger i högsta grad på hur jag gjorde då. Så helt grön är jag inte, även om det säkert finns bättre sätt så tror jag inte att jag gör några direkta fel iallafall :)

Edit: Kanske ska nämna också att jag för tillfället bara kör konditionsträning på underkroppen då det främst är min förmåga att springa och cykla längre sträckor jag vill bättra på. Styrketräning är inte prio just nu då jag redan har hyfsat starka ben, de fixar att lyfta det mesta jag har behov av att lyfta i vardagen. Lyfter visserligen ganska tunga grejer av och till, baxar bland annat runt på diverse maskiner och byggmaterial hyfsat ofta. kan iof vara därför jag inte behöver extra styrketräning:D Som sagt, träning i vardagen:tummenupp

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vilodag för överkroppen idag så jag tog en liten joggingtur tidigare ikväll, Lunds stadspark har en runda jag tycker är sjyst:
http://www.lund.se/Global/Förvaltni...id/motionsspår 2 3 o 5 km.pdf?epslanguage=sv

Jag springer röda rundan, fast istället för att springa rakt ut till vänster och ut på yttre ringen så springer jag från start och följer gula spåret nedåt (inre ringen), rundar dammen, tillbaka upp längs gula upp till röda spåret och sen ut på yttre ringen. ca 2,6 km eller så tror jag rundan blir, så inte alltför lång. Men jag lyckades springa hela utan att stanna eller gå bitar av vägen (eller ja, stannade till och snöt mig en gång men det räknas inte :D), vilket kändes sjyst då det inte var alltför länge sen jag behövde göra något av det :) Sen sprang jag bitvis hem till lägenheten i centrum också, mest för att hålla pulsen igång lite längre. Kanske inte låter så mycket för en del, men för mig är det ett hyfsat framsteg på kort tid:banana

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
dock har jag lite av en förbannelse eller något vilande över mig verkar det som för det brukar bli så att jag blir sjuk ett par månader in i "komma i form"-planen vilket oftast har så pass katastrofala effekter att jag får börja om mer eller mindre där jag började.

"Njae"...

Känner igen det där att bli sjuk när det går som bäst med träningen. Eller sjuk och sjuk.. men förkylningar och skit. Vet iofs inte hur du tränar, men för mig känns det ändå rätt logiskt.. Jag brukar köra som hårdast i Januari-Februari varje år.. Då blir det väl 5 dagar/v, ganska tung styrketräning.. Man bryter ju faktiskt ner kroppen rätt hårt, så jag är inte förvånad att man blir mer mottaglig för förkylningar osv under den perioden.

Däremot att man får börja om från ruta 0.. Det känns så, det känner jag också igen.. man känner sig kass nån vecka.. och trycker försvinner.. Jag får så efter varje sommar (går ner i vikt under somrarna, för att träningen blir lite lidande av annat, te x hojåkning).

Men har du kört regelbundet under en längre tid så är det trots allt inte "börja om från början".
Åtminstone jag tappar rätt mkt vätska, så rent kroppsvolymsmässigt så blir jag mindre, sen tappar jag främst uthållighet men inte så jättemkt styrka. Istället för att bänka 100kg i 3 set så kanske jag kan bänka 90 i 2, och 80 i 1, men man både märker och ser det, och tänker "fan, jag har tappat ALLT!".

Men ser man bara till att köra ordentligt direkt när man blir frisk så kommer man tillbaka väldigt fort. Så svårigheten är egentligen att inte tappa motivationen när du känner att du är tillbaka på ruta 0, utan att köra extra hårt då i säg 2-3 veckor, sen är du tillbaka!

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
"Njae"...

Känner igen det där att bli sjuk när det går som bäst med träningen. Eller sjuk och sjuk.. men förkylningar och skit. Vet iofs inte hur du tränar, men för mig känns det ändå rätt logiskt.. Jag brukar köra som hårdast i Januari-Februari varje år.. Då blir det väl 5 dagar/v, ganska tung styrketräning.. Man bryter ju faktiskt ner kroppen rätt hårt, så jag är inte förvånad att man blir mer mottaglig för förkylningar osv under den perioden.

Däremot att man får börja om från ruta 0.. Det känns så, det känner jag också igen.. man känner sig kass nån vecka.. och trycker försvinner.. Jag får så efter varje sommar (går ner i vikt under somrarna, för att träningen blir lite lidande av annat, te x hojåkning).

Men har du kört regelbundet under en längre tid så är det trots allt inte "börja om från början".
Åtminstone jag tappar rätt mkt vätska, så rent kroppsvolymsmässigt så blir jag mindre, sen tappar jag främst uthållighet men inte så jättemkt styrka. Istället för att bänka 100kg i 3 set så kanske jag kan bänka 90 i 2, och 80 i 1, men man både märker och ser det, och tänker "fan, jag har tappat ALLT!".

Men ser man bara till att köra ordentligt direkt när man blir frisk så kommer man tillbaka väldigt fort. Så svårigheten är egentligen att inte tappa motivationen när du känner att du är tillbaka på ruta 0, utan att köra extra hårt då i säg 2-3 veckor, sen är du tillbaka!

Det är säkert sant det du säger, vad jag menade var att jag haft en hyfsad otur de senaste gångerna jag försökt komma i form och råkat ut för den ena dryga förkylningen/inflammationen efter den andra. Min senaste förkylning höll i sig i en månad, och självklart kom den precis när jag började känna att träningen gav resultat. Men en månads uppehåll vrider tillbaka klockan ganska rejält... Gången innan det försökte jag bättra på kondisen lite genom att ge mig ut och springa 2-3 gånger i veckan. Då fick jag benhinneinflammation som också höll i sig länge... Så det är såna dryga grejer jag råkat ut för. Troligen ren otur också då jag oftast tränar ganska mjukt och försiktigt (diverse gamla skador gör att jag inte kan göra så mycket annat) och därmed inte bör ha kunnat slita ut mig. Möjligt att det har med vartannat att göra, men jag vet inte.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Biquepptips mottages.

Alla verkar tycka att biceps är lättaste/skönaste muskeln att träna men den har alltid varit mitt hatobjekt. Få aldrig någon riktig kontakt. Vill hitta en bra övning där man kan slippa tänka på att man ska stå på rätt sätt och hålla på att löjla sig utan bara få ta i.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Biquepptips mottages.

Alla verkar tycka att biceps är lättaste/skönaste muskeln att träna men den har alltid varit mitt hatobjekt. Få aldrig någon riktig kontakt. Vill hitta en bra övning där man kan slippa tänka på att man ska stå på rätt sätt och hålla på att löjla sig utan bara få ta i.

Haha, jag tänkte faktiskt fråga precis samma sak. :)

Jag hade en inflamation i underarmen för några år sen, och efter det så har jag lagt mig till med nån jävla dumhet som gör att jag inte får till bicepspassen.

Dagens pass var ett av dom bättre på ett tag, men ändå inte lika bra som andra muskelgrupper.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Biquepptips mottages.

Scott curls.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Biquepptips mottages.

Den här tycker jag är bra för att få "kontakt" (går även bra att köra med t ex en curlstång istället för hantlar)..

http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBPreacherCurl.html

Gillar iofs inte så isolerande övningar egentligen, men tills man får till det är det okej just för att man inte kan fuska lika mkt.

Sen är mitt standardtips. Kör inte för tungt innan du fått till tekniken. Och tänk på att hålla emot även på nedvägen.

Ser ofta tonåringar köra med samma eller mer vikt än mig i t ex bicepscurl, trots att deras armar är som tandpetare i jämförelse. Deras "knep" som dom förmodligen inte märker själva är att de använder hela kroppen för att svinga upp vikten.

(övriga övningstips kan du hitta här: http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082 )

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Den här tycker jag är bra för att få "kontakt" (går även bra att köra med t ex en curlstång istället för hantlar)..

Gillar iofs inte så isolerande övningar egentligen, men tills man får till det är det okej just för att man inte kan fuska lika mkt.

Sen är mitt standardtips. Kör inte för tungt innan du fått till tekniken. Och tänk på att hålla emot även på nedvägen.

Ser ofta tonåringar köra med samma eller mer vikt än mig i t ex bicepscurl, trots att deras armar är som tandpetare i jämförelse. Deras "knep" som dom förmodligen inte märker själva är att de använder hela kroppen för att svinga upp vikten.

(övriga övningstips kan du hitta här: http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt.html#anchor1910082 )

Bra sida där. :tummenupp

Jag fick en en käftsmäll idag.

Man har tränat hyffsat i några månader nu, och man tycker ju som att man börjar komma i rätt form igen.

Men så kikade jag på en bild från när jag pluggade. Och jeflar vad jag ligger efter.
Så nu ska jag sluta vara kaxig Peter.

Du vinner.

;)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Tycker ni är duktiga som tränar :)

Det föranleder en fråga.

Jag har blivit beordrat att träna max 4 dagar i veckan.

För mig är det ungefär som att säga "Hej..jag ska gå på långpromenad. Å så går man 5 meter.

Hur ofta o mycket tränar ni.?? När anser ni att ni tränat "mycket"?? Hur ofta är "normalt"??

Jag får lätt panik av att vara begränsad. :näsblod Vet inte vad jag ska avstå. Som att stå i en godis affär och bara få välja ut några sorters godis. Fast man vill ha fler.

Men sjukgymnasten pekade på mig med båda händerna och sa. "Det är inte förhandlingsbart. Du får 4 ggr"

Å nu blir jag nästan lite arg. Bara för det. :3freak

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Det föranleder en fråga.

För mig är det ungefär som att säga "Hej..jag ska gå på långpromenad. Å så går man 5 meter.

Hur ofta o mycket tränar ni.?? När anser ni att ni tränat "mycket"?? Hur ofta är "normalt"??

Jag får lätt panik av att vara begränsad. :näsblod Vet inte vad jag ska avstå. Som att stå i en godis affär och bara få välja ut några sorters godis. Fast man vill ha fler.

Men sjukgymnasten pekade på mig med båda händerna och sa. "Det är inte förhandlingsbart. Du får 4 ggr"

Jag har ett 4-dagars schema som jag kör, sen vilar jag en dag. Och sen påt igen.
Så en vecka med bara 3-4 pass känns som en latvecka faktiskt.

Sen går jag till och från jobbet, men det räknar jag inte som träning.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Det föranleder en fråga.

Jag tränar varannan dag, så det blir väl 3-4 gg i veckan.
Även om jag hade velat träna mer så hade jag nästan omöjligt kunna göra det, för att jag får träningsvärk efter varenda träningsdag och jag har tränat seriöst i ca 6 månader nu. (Har nog lite klen kropp som inte tål så mkt stryk) Äter bra, sover 8 timmar varje dag.

"oseriöst" i 1,5 år, med till och från träning pga av rehabiliteringsträning pga av skada i axeln/biceps/rotatorkuffen...

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken

för mig var det helt tvärt om..när jag gav upp alla isolations övningar för biccar mfl och bara körde tunga basövningar så fick dom liv..det finns inga regler som säger detta funkar för dig...det är din kropp vi pratar om..mycket olik min el någon annans..så man måste prova sig fram hela tiden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag kör också varannan dag :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
för mig var det helt tvärt om..när jag gav upp alla isolations övningar för biccar mfl och bara körde tunga basövningar så fick dom liv..det finns inga regler som säger detta funkar för dig...det är din kropp vi pratar om..mycket olik min el någon annans..så man måste prova sig fram hela tiden.

Ja självklart är det olika för alla.

Personligen så får jag mkt bättre kontakt med fria vikter oavsett vad jag kör.
Men det var när jag backade ett par kg i vikterna (och började fokusera på tekniken) som resultaten började komma.

Så förmodligen fuskade jag som så många andra rätt mkt med tekniken i början, jag föreställer mig bara att fuskandet hade blivit svårare i en maskin där när man började träna för en massa år sen. :)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
varför har han begränsat träningen? Finns ingen anledning att vila om man inte vill!
kör minst 5pass på gymet i veckan. Träning för tävling är 2-3 pass om dagen.

Det föranleder en fråga.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...