Träningstråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tar väl mer på triceps och mindre på axlarna om du kör militärpress med smalt grepp?

Som jag skrev så kan man placera bänken så att det blir svårt för triccarna att hjälpa till. Man får känna sig fram lite eftersom alla ser olika ut men för mig funkar det kanon.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vet inte om den här sidan kanske varit uppe innan.
Men jag kan starkt rekommendera en sida som heter www.styrkelabbet.se.
Där finns mycket matnyttig info om ni frågar mig.
Han har även en del träningsprogram som jag gillar.

Själv kör jag just nu detta: http://www.styrkelabbet.se/styrkelabbets-traningsprogram/

Det jag gillar är att det utgår ifrån tunga lyft med bas-övningarna och sedan sin egen kroppsvikt.
Jag är inget fan utav små övningar på specifika muskler, utan föredra hardcore-övningar som marklyft, bänk, knäböj och militärpress.

Mina 2 cent.

Träna lugnt!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Blöracern varför vill du inte träna traps? Nu e jag iof skadat gods men som man ser på bilden jag la upp så har jag inga traps alls typ viket göra att trycket från verktygsvästen får armarna att domna, inbillar mig iaf att mer musklatur skulle hjälpa mot det.

ingen som har tips på bra gym i norrort? mkt folk och långt att åka till de jag har nu..
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Som jag skrev så kan man placera bänken så att det blir svårt för triccarna att hjälpa till. Man får känna sig fram lite eftersom alla ser olika ut men för mig funkar det kanon.

Bänken? Militärpress så står man upp annars blir det vanlig axelpress.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Axelpress?

images
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bänken? Militärpress så står man upp annars blir det vanlig axelpress.
Beror väl lite på hur man ser det. Man kan köra en sittande militärpress, benens involvering är ganska irrelevant. Man kan ju sitta i rullstol vad vet jag...

Jag sa militärpress för att förklara att stången sänkes framför fejset i stället för bakom skann eller som i axelpress med hantlar, bredvid. Skitsamma...

Det går att hitta en position i smithmaskinen där man med smalt grepp får väldigt liten flexion i armbågsleden varpå triceps involvering i övningen blir minimal och utsida axlar samt övre pexen inte heller kan hjälpa till. Då tvingar man deltoideus anterior att ta största delen av jobbet. Har fungerat mycket bra för mig.

Hantellyft rakt fram tycker jag ger för stor belastning på armbågsleder när man börjar komma upp i vikt och har man armarna lätt böjda för att motverka det så blir det en onödig isotopisk träning i tricep/bicep/brachialis som enbart själ energi.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Beror väl lite på hur man ser det. Man kan köra en sittande militärpress, benens involvering är ganska irrelevant. Man kan ju sitta i rullstol vad vet jag...

Jag sa militärpress för att förklara att stången sänkes framför fejset i stället för bakom skann eller som i axelpress med hantlar, bredvid. Skitsamma...

Det går att hitta en position i smithmaskinen där man med smalt grepp får väldigt liten flexion i armbågsleden varpå triceps involvering i övningen blir minimal och utsida axlar samt övre pexen inte heller kan hjälpa till. Då tvingar man deltoideus anterior att ta största delen av jobbet. Har fungerat mycket bra för mig.

Hantellyft rakt fram tycker jag ger för stor belastning på armbågsleder när man börjar komma upp i vikt och har man armarna lätt böjda för att motverka det så blir det en onödig isotopisk träning i tricep/biceip/brachialis som enbart själ energi.

Ska testa nästa axelpass. Man känner ju var den huvudsakliga belastningen hamnar när man väl provar.
Tack för tipsen alla, hur jag än gör sedan så blir det till det bättre iaf.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Finns det någon bra övning för axelbreddning? Var gång jag tränar axlarna så får jag vinkel på dem. Som en sorts köttig klädhängare. Jag har verktygsväst på jobbet och ryggsäck på fritiden. Jag vill ha dessa att sitta kvar lite mer av sig själv, är det görbart?

Sidlyft.

Tycker även att militärpress är ett måste i axelpassen.
Eller ja, jag varierar mellan militärpress och hantelpress vartannat pass.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Sidlyft.

Tycker även att militärpress är ett måste i axelpassen.
Eller ja, jag varierar mellan militärpress och hantelpress vartannat pass.

Miltär press?? Förmodligen vet jag redan vilken övning det e men förklara lite närmare vilken det e du mena med militärpress?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
rätt stor skillnad i teknik, balans och så. Två olika övningar, nån som är bättre än vad jag är på termer och muskelnamn kan nog förklara.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Beror väl lite på hur man ser det. Man kan köra en sittande militärpress, benens involvering är ganska irrelevant. Man kan ju sitta i rullstol vad vet jag...

Jag sa militärpress för att förklara att stången sänkes framför fejset i stället för bakom skann eller som i axelpress med hantlar, bredvid. Skitsamma...

Det går att hitta en position i smithmaskinen där man med smalt grepp får väldigt liten flexion i armbågsleden varpå triceps involvering i övningen blir minimal och utsida axlar samt övre pexen inte heller kan hjälpa till. Då tvingar man deltoideus anterior att ta största delen av jobbet. Har fungerat mycket bra för mig.

Hantellyft rakt fram tycker jag ger för stor belastning på armbågsleder när man börjar komma upp i vikt och har man armarna lätt böjda för att motverka det så blir det en onödig isotopisk träning i tricep/bicep/brachialis som enbart själ energi.

Okej förstår vad du menar. Men det som gör militärpress till en basövning är att man tränar upp stabiliteten i hela kroppen. Tex är man svag i bålen så är man med största sannolikhet inte speciellt stark på militärpressen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja felåt då. Men jag tror Blöjan hajat vad jag menar och det är det viktigaste för mig jallafall.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet inte om folk är flitiga med att dokumentera utveckling och sådär, men ni som fotar före/under/efter kan väl posta lite resultatbilder så man får lite inspiration? :) ska se om jag sparat några bilder från innan jag började min senaste komma-i-form-period, isåfall tar jag en uppdaterad bild imorgon och postar bägge så får vi se om där är någon skillnad :D
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Blöracern varför vill du inte träna traps? Nu e jag iof skadat gods men som man ser på bilden jag la upp så har jag inga traps alls typ viket göra att trycket från verktygsvästen får armarna att domna, inbillar mig iaf att mer musklatur skulle hjälpa mot det.

ingen som har tips på bra gym i norrort? mkt folk och långt att åka till de jag har nu..

Du har rätt i att man behöver en viss muskulatur där, grejen är att jag brukar få för mkt när jag väl tränar. Då halkar västen/ryggan/hängslena av.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top