Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Maratonlöpare har ingen större nytta av överkroppsmuskler sist jag kollade. :brinnerup Jag behöver balansera styrka och kondition.

Äter kolhydrater både innan och efter konditionspass :)

Planen för muskelbyggandet har jag lagt över på min kompis som tränat i 4år. Men i det stora hela så blir det mycket chins, benpress och marklyft.

Du menar att dom har grova ben då? ;)

Spring inte ihjäl dig, lagom är bra. Lägg tid på gymmet för massan. Ät mycket protein, ta inte bort kolisarna helt.
Drick mycket vatten.

Jag kör utan protein. Äter bara mat. Och det funkar oxå.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Skillnaden mellan whey 80 och 100 är procenten protein, är du inte athlete/body builder behöver du inget mer än 80%. Vill du ha mer protein tar du en extra, halv sats ett par timmar efter träningen.

Whey (vassle) protein tas upp snabbt i kroppen i 2-3 timmar medans kassein är ett långsamt protein som tas upp i uppåt 8-9 timmar. Bäst är en blandning.


Vill du gå ner i vikt behöver du göra av med mer energi (kalorier) än vad du äter. För att gå ner 1 kg fett behöver du ha ett underskott på 9000 kcal. Ex: har du 500 kcal i underskott per dag tar det 2,5 vecka att tappa 1kg fett.

Lättast för att gå ner i vikt är att sköta kosten, äta bättre, vid rätt tillfälle (inte för sent på kvällen) och i rätt mängd samt hålla igång med träningen. Undvik "extrema fettförbrännare", dessa gör inga mirakel åt dig endå.


Vill du tappa fett men inte förlora muskler ska du satsa på lågintensiv cardio, tex promenader, och äta mycket protein (3-4gram x kroppsvikt i kg, varje dag)
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Du menar att dom har grova ben då? ;)

Spring inte ihjäl dig, lagom är bra. Lägg tid på gymmet för massan. Ät mycket protein, ta inte bort kolisarna helt.
Drick mycket vatten.

Jag kör utan protein. Äter bara mat. Och det funkar oxå.

Åhja, som stockar :hihi

Nej jag springer inte ihjäl mig, imorgon är det ju vilodag :rolleyes:

Jag finner mig inte tiden till att laga massa mat, hatar att ställa mig vid spisen om jag ska va ärlig.

Är dessutom arbetslös, så att få i mig proteinmängder varje dag motsvarande en ryggbiff finns inte på kartan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Åhja, som stockar :hihi

Nej jag springer inte ihjäl mig, imorgon är det ju vilodag :rolleyes:

Jag finner mig inte tiden till att laga massa mat, hatar att ställa mig vid spisen om jag ska va ärlig.

Är dessutom arbetslös, så att få i mig proteinmängder varje dag motsvarande en ryggbiff finns inte på kartan.

Det är väldigt svårt o gå ner i vikt på köpemat...

Eller har du en mamma som lagar mat åt dig? ;)

Du kan ju faktiskt ställa dig o laga mat en gång i veckan.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Arbetslös och inte har tid att laga mat :tummenupp

Bilden av arbetslösa verkar tydligen vara väldigt enkelspårig, ligga hemma i soffan och äta ica basics lättsaltade chips. Synd.

Nej, det krävs inte mycket hjärna för att förstå att man inte går ner i vikt av att äta pizza.

Whatever.
 

tkdrille

Guest
Skillnaden mellan whey 80 och 100 är procenten protein, är du inte athlete/body builder behöver du inget mer än 80%. Vill du ha mer protein tar du en extra, halv sats ett par timmar efter träningen.

Whey (vassle) protein tas upp snabbt i kroppen i 2-3 timmar medans kassein är ett långsamt protein som tas upp i uppåt 8-9 timmar. Bäst är en blandning.


Vill du gå ner i vikt behöver du göra av med mer energi (kalorier) än vad du äter. För att gå ner 1 kg fett behöver du ha ett underskott på 9000 kcal. Ex: har du 500 kcal i underskott per dag tar det 2,5 vecka att tappa 1kg fett.

Lättast för att gå ner i vikt är att sköta kosten, äta bättre, vid rätt tillfälle (inte för sent på kvällen) och i rätt mängd samt hålla igång med träningen. Undvik "extrema fettförbrännare", dessa gör inga mirakel åt dig endå.


Vill du tappa fett men inte förlora muskler ska du satsa på lågintensiv cardio, tex promenader, och äta mycket protein (3-4gram x kroppsvikt i kg, varje dag)

Kroppkilo är ca 7000 kcal. 1 kilo rent fett ligger på ca 9000. Om man ska tro vad folk säger.


Om man ska ha tillskott så kan man nästintill hoppa över fettbrännare eller liknande =) De hjälper mest till med godissug tycker jag. De där extrema kan man bli kass i magen av.
Ät rätt är bäst.


Och ang whey 80 vilket bra betyg den hade här :D Jag käkar den och den är som godis, lär dig blanda du som får klumpar. Sorry orkar inte citera runt :D
 

tkdrille

Guest
Bilden av arbetslösa verkar tydligen vara väldigt enkelspårig, ligga hemma i soffan och äta ica basics lättsaltade chips. Synd.

Nej, det krävs inte mycket hjärna för att förstå att man inte går ner i vikt av att äta pizza.

Whatever.

Men vad gör du då ? Om du inte har tid att lägga 30 minuter framför spisen. Drar i dasen? Jobbar mer än 100% tränar och dessutom lagar mat här. Och du finner inte tiden :crash
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Men vad gör du då ? Om du inte har tid att lägga 30 minuter framför spisen. Drar i dasen? Jobbar mer än 100% tränar och dessutom lagar mat här. Och du finner inte tiden :crash

Jag hatar att laga mat, om jag nu ska omformulera mig.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag kör Stronglift-programmet och har ett helvete att lyckas att öka i militärpress. Har ni några förslag på vad jag ska tänka på? Just nu har jag lärt mig mycket av SL guiderna på youtube, och även Mark Rippetoe, men har svårt att bli starkare, har stannat på 5,5,5,4,4 de sista 2 gångerna.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag kör Stronglift-programmet och har ett helvete att lyckas att öka i militärpress. Har ni några förslag på vad jag ska tänka på? Just nu har jag lärt mig mycket av SL guiderna på youtube, och även Mark Rippetoe, men har svårt att bli starkare, har stannat på 5,5,5,4,4 de sista 2 gångerna.

Om du kör en månad 3x12 så kan du testat att variera med en månad 3x5 och öka vikt så kanske det funkar bättre? Eller vice versa.
Jag vet inte vad 5,5,5,4,4 betyder, är det antal repetitioner i 5 set?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Fick bli Body science diet fuel och Body Science 3-pH-CM Kreatin.
 

tkdrille

Guest
Jag hatar att laga mat, om jag nu ska omformulera mig.

aha =) så du ska ha de som en måltidsersättare då?. Försök att laga mat 1 gång i veckan och frys ner. De hjälper kan jag säga för så gör jag själv.
Kan bli tråkigt om du bara gör en rätt men vafan du lever bara en gång så ha go sallad till =)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
aha =) så du ska ha de som en måltidsersättare då?. Försök att laga mat 1 gång i veckan och frys ner. De hjälper kan jag säga för så gör jag själv.
Kan bli tråkigt om du bara gör en rätt men vafan du lever bara en gång så ha go sallad till =)

Jag äter mat, men jag ställer mig inte och gör nåt avancerat direkt :gnissla

Blir rätt mycket sallad, fullkornsmackor. Pasta med köttfärssås. Enkla grejer men som ändå inte klassas som "skräp".

Just i detta nu så tinar jag nästan ett kilo nötfärs som ska få bli hamburgare :)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Om du kör en månad 3x12 så kan du testat att variera med en månad 3x5 och öka vikt så kanske det funkar bättre? Eller vice versa.
Jag vet inte vad 5,5,5,4,4 betyder, är det antal repetitioner i 5 set?

För att göra en lång historia kort så börjar man på stången och lägger på 2,5kg varje gång man är på gymet, övriga övningar: bänkpress, knäböj, stående rodd och marklyft ökar jag i men militärpresen är för tung. Nästa steg i schemat är att om jag misslyckas en gång till så går jag tillbaka 10% och börjar lägre för att bygga muskler och klara att komma förbi platån... Man kör 5*5 i varje övning, men på de 2 sista seten klarade jag bara 4..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top