Träningstråden

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
För att göra en lång historia kort så börjar man på stången och lägger på 2,5kg varje gång man är på gymet, övriga övningar: bänkpress, knäböj, stående rodd och marklyft ökar jag i men militärpresen är för tung. Nästa steg i schemat är att om jag misslyckas en gång till så går jag tillbaka 10% och börjar lägre för att bygga muskler och klara att komma förbi platån... Man kör 5*5 i varje övning, men på de 2 sista seten klarade jag bara 4..

Själv gör jag aldrig militärpress, föredrar axelpress. Men det hör inte riktigt hit :)

Om jag vore du skulle jag köra på nuvarande vikt tills jag fixar 5x5. Och om möjligt, få hjälp med sista repsen. Tycker det verkar onödigt att backa 10% i vikt för att du inte fixar sista repetitionen.

(Jag är glad entusiast och ingen expert)
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag ska öka matintaget och sova bättre, förhoppningsvis kan det göra positiv påverkan...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Två korta snabba frågor.
Proteinbar, tips på sådana. Gärna så lite kolhydrater som möjligt.

Och drycken Celsius. Vad är det? Någon som dricker/druckit det? :va

Proteinbar, om du kan så ät keso/kvarg istället.
Men det finns enndrös, inga mängder med sånna med kolh dock. Så dom bör du hitta utan problem.

Dahlblads är goda, men med kolh.

Celsius smaka skit tycker jag. Förstår inte riktigt grejen, det är nog en fluga.

Proteinmjölk eller vatten. :tummenupp
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Proteinbar, om du kan så ät keso/kvarg istället.
Men det finns enndrös, inga mängder med sånna med kolh dock. Så dom bör du hitta utan problem.

Dahlblads är goda, men med kolh.

Celsius smaka skit tycker jag. Förstår inte riktigt grejen, det är nog en fluga.

Proteinmjölk eller vatten. :tummenupp

Jo, äter helst kvarg. Tänkte mest ha en proteinbar liggandes i jobbväskan och kunna ta när möjlighet för kvarg inte finns. Skall undersöka Dahlblads! Är mest inne på Nutramino eller Weider just nu. :)

Hörde talas om Celsius först igår. Läste "produktbeskrivningen", lät ju bra, men som med alla produktbeskrivningar så är ju allting så perfekt med just den produkten...
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo, äter helst kvarg. Tänkte mest ha en proteinbar liggandes i jobbväskan och kunna ta när möjlighet för kvarg inte finns. Skall undersöka Dahlblads! Är mest inne på Nutramino eller Weider just nu. :)

Hörde talas om Celsius först igår. Läste "produktbeskrivningen", lät ju bra, men som alla produktbeskrivningar så är ju allting så just den produkten så fantastisk...

Gymgrossisten kränger nån "diet"-bar, men jag kommer inte ihåg vad den heter.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Första gången jag skriver i eran härliga träningstråd. Brukar smygläsa lite då och då, och jag har en fråga

Får ni aldrig ont i händerna? Jag har tränat seriöst på gym i ca 1år och nuförtiden gräver verkligen skivstången djupt ner i handflatorna

Använder handskar, men det hjälper ej så mycket. Har ni några bra tips?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Första gången jag skriver i eran härliga träningstråd. Brukar smygläsa lite då och då, och jag har en fråga

Får ni aldrig ont i händerna? Jag har tränat seriöst på gym i ca 1år och nuförtiden gräver verkligen skivstången djupt ner i handflatorna

Använder handskar, men det hjälper ej så mycket. Har ni några bra tips?

Nä, visst kan det lossna lite hud ibland. Men inte så farligt.
Har du rätt storlek på handskarna? Inte för stora?
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Första gången jag skriver i eran härliga träningstråd. Brukar smygläsa lite då och då, och jag har en fråga

Får ni aldrig ont i händerna? Jag har tränat seriöst på gym i ca 1år och nuförtiden gräver verkligen skivstången djupt ner i handflatorna

Använder handskar, men det hjälper ej så mycket. Har ni några bra tips?

Ett tips är att skippa handskarna och låta händerna bli härdade istället. Och håll stången på rätt ställe. Några tips som du kan testa här:

 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Hmm kanske man ska börja hänga här lite lätt?

Kör styrkelyftning där syftet är att bygga ren styrka. Kör för närvarande Starting Strength eftersom jag ofta har dåligt med tid (skola, jobb, häst och hund... :rolleyes:)

Har tagit betydligt tunga vikter innan jag tog uppehåll i tre månader. Tappade sjukt mycket på den tiden på grund av att jag var sjuk i bulimi och kämpade med att få ordning på kosten och trotsa alla hjärnspöken. Men nu är jag tillbaka igen och ökningen ser ut att bli riktigt bra och linjär så jag ser fram emot att fortsätta och komma tillbaka ännu starkare :)

Stats i de tre stora med kroppsvikten på ca 57 kg:
Knäböj 80 kg x 1
Bänk 52,5 kg x 1
Marklyft 110 kg x 1

Målet är självklart att blåsa förbi de vikterna... :brynad
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hmm kanske man ska börja hänga här lite lätt?

Kör styrkelyftning där syftet är att bygga ren styrka. Kör för närvarande Starting Strength eftersom jag ofta har dåligt med tid (skola, jobb, häst och hund... :rolleyes:)

Har tagit betydligt tunga vikter innan jag tog uppehåll i tre månader. Tappade sjukt mycket på den tiden på grund av att jag var sjuk i bulimi och kämpade med att få ordning på kosten och trotsa alla hjärnspöken. Men nu är jag tillbaka igen och ökningen ser ut att bli riktigt bra och linjär så jag ser fram emot att fortsätta och komma tillbaka ännu starkare :)

Stats i de tre stora med kroppsvikten på ca 57 kg:
Knäböj 80 kg x 1
Bänk 52,5 kg x 1
Marklyft 110 kg x 1

Målet är självklart att blåsa förbi de vikterna... :brynad

Funkar det bra med starting strength?

Det är det han skriver om på styrkelabbet va?

Jag är lite sugen att sätta min sambo på det. Bara för att prova.

Jag personligen vill inte ge upp mina älskade övningar så jag måste få nån annan att prova. :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Funkar det bra med starting strength?

Det är det han skriver om på styrkelabbet va?

Jag är lite sugen att sätta min sambo på det. Bara för att prova.

Jag personligen vill inte ge upp mina älskade övningar så jag måste få nån annan att prova. :)

Jag har kört SL 5x5 innan och fått sjuka ökningar framför allt i bänken (benen och rygg är starka sedan innan är ju hästtjej) och jag ökar som bäst både muskelmässigt och styrkemässigt i 5 repsomfånget (andra kanske bygger bättre på fler reps eller färre). Men SS innehåller frivändningar samt färre sets vilket gör det till det mest tidbesparande styrkeprogrammet och det var därför jag lämnade SL 5x5 för det. Frivändningar är ju en svår övning men sägs ge sjuka ökningar i knäböj och marklyften, det är därför jag vill köra den övningen så det händer något med min kropp.

Vilka är dina älskade övningar då? Det är den han skriver på styrkelabbet ja :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Jag kör Stronglift-programmet och har ett helvete att lyckas att öka i militärpress. Har ni några förslag på vad jag ska tänka på? Just nu har jag lärt mig mycket av SL guiderna på youtube, och även Mark Rippetoe, men har svårt att bli starkare, har stannat på 5,5,5,4,4 de sista 2 gångerna.


Provat att sänka vikten med ca 10% och satsa på explosiva lyft istället? (självklart ökar du på som vanligt i fortsättningen)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har kört SL 5x5 innan och fått sjuka ökningar framför allt i bänken (benen och rygg är starka sedan innan är ju hästtjej) och jag ökar som bäst både muskelmässigt och styrkemässigt i 5 repsomfånget (andra kanske bygger bättre på fler reps eller färre). Men SS innehåller frivändningar samt färre sets vilket gör det till det mest tidbesparande styrkeprogrammet och det var därför jag lämnade SL 5x5 för det. Frivändningar är ju en svår övning men sägs ge sjuka ökningar i knäböj och marklyften, det är därför jag vill köra den övningen så det händer något med min kropp.

Vilka är dina älskade övningar då? Det är den han skriver på styrkelabbet ja :)
Idag är det axeldag, så idag kör jag 3 övn sida axel, 3 övn baksida och så shrugs 2 övningar.
Alla övningar där man försöker pinpointa gillar jag.

Men jag har lite svårt med vingar o biceps fortf. Det blir ofta mediokra pass där.

Men pump. De e najs. :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Idag är det axeldag, så idag kör jag 3 övn sida axel, 3 övn baksida och så shrugs 2 övningar.
Alla övningar där man försöker pinpointa gillar jag.

Men jag har lite svårt med vingar o biceps fortf. Det blir ofta mediokra pass där.

Men pump. De e najs. :)

Jag tänker - varför ens träna om det blir mediokra pass? Byt upplägg så ska du se att det blir bättre :tummenupp
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Provat att sänka vikten med ca 10% och satsa på explosiva lyft istället? (självklart ökar du på som vanligt i fortsättningen)

Jag kör enligt programmet och har inte deloadat än. Igår klarade jag till slut vikten. Militärpressen är den jag har svårast att öka i. Vi får se hur det går nästa gång.

Jag fick ett tips av min naprapat, om jag vill bli starkare i just den övningen kan jag testa att öka vikterna och köra 5*3 i en månad för att sedan återgå till 5*5 igen. Vi får se vad det blir.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top