Träningstråden

KIRE

Guest
twinner666 skrev:
du har delvis rätt :gnissla jag kör iofs..lite vatten och blåmjölk och blandar.
vanlig mat är ju som sagt bäst:),men om man ska ta det lite längre så är det väldigt bekvämt med gainer:)bara skaka ihop och svepa:)

bananer ska vräkas i mängder :banana

Varför är vanlig mat bäst? Du får gärna motivera om du orkar för jag är jättenyfiken!! :)

Du menar kanske att det är för att lära sig äta ordentligt en gång för alla?
Men om man redan kan det då? Är "vanlig "mats aminosryeprofiler bättre
än tillskotts?(beror ju på tillskott iofs men här förutsätter jag högkvalitativa).
Faktum är att även om man äter samma mängd protein per dag från vanlig mat eller från tillskott så kan man faktiskt maximera proteinsyntesen duktigt med hjälp av tillskotten. Helt enkelt därför att man kan ge kroppen vad den behöver när den behöver det. Dessutom är det lättare att få i sig just den näring man eftersträvar. I vanlig mat följer det alltid med saker man inte vill ha i sig tex
mättade fetter i kött. Tar du tillskott slipper du dom fetterna och kan istället tillsätta fleromättade fetter tex fiskolja eller linfröolja. Sen ätt kött är gott kan jag inte förneka :)

KIRE

Guest
twinner666 skrev:
Kom på en sak såhär innan läggdags:) ingen som kan lägga upp ett program som jag kan köra under 1 månads tid för att kolla effekten??hur stor vinsten blir..

Visst.
Men vad är du ute efter?
Styrka, uthållighet, fettminskning, större muskler?
Eller nått annat?

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
KIRE skrev:
Varför är vanlig mat bäst? Du får gärna motivera om du orkar för jag är jättenyfiken!! :)

än tillskotts?(beror ju på tillskott iofs men här förutsätter jag högkvalitativa).
Faktum är att även om man äter samma mängd protein per dag från vanlig mat eller från tillskott så kan man faktiskt maximera proteinsyntesen duktigt med hjälp av tillskotten. Helt enkelt därför att man kan ge kroppen vad den behöver när den behöver det. Dessutom är det lättare att få i sig just den näring man eftersträvar. I vanlig mat följer det alltid med saker man inte vill ha i sig tex
mättade fetter i kött. Tar du tillskott slipper du dom fetterna och kan istället tillsätta fleromättade fetter tex fiskolja eller linfröolja. Sen ätt kött är gott kan jag inte förneka :)

Klart att du får i dig mycket vid intag av kosttillskott, men det finns mineraler, spårämnen osv som kroppen behöver som finns i mat. Om kosttillskott vore optimalt skulle varenda kotte äta det? O varför är det inte så nu? Snackar vi protein så finns det fördelar med att ta tillskott precis som du säger, man slipper fettet bla. Men protein är inte allt.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
KIRE skrev:
Visst.
Men vad är du ute efter?
Styrka, uthållighet, fettminskning, större muskler?
Eller nått annat?

ett vill bara få fart på..resultaten :) mer muskler utan onödig fettökning=kan jag iofs styra själv:)

ett prog med lediga helger,bra övningar...nått som visar bra resultat :banana

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
KIRE skrev:

min motivation:

mat är bra!! man skall aldrig ta bort måltider med tillskott bara utöka dom.
sen beror det väl på vilken nivå man befinner sig på,det jag menade är att som nybörjare är det viktigast att lära känna sin kropp och inte stirra sig blind på preparat/tillskott och superrippade killar/tjejer.ät bra och mycket.

vanlig mats aminosyreprofiler är väl väldigt väl återskapade i dagens tillskott antar jag..men jag äter hellre en hel grillad kyckling än ett lass whey:)

fan jag låter som en tillskottsmotståndare:D det är jag absolut inte:)

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
twinner666 skrev:
ät mycket och allt efter träning:) dela upp träningen efter hur du tycker du orkar..
tex..

mån,bröst,ben
tis,biceps,triceps,mage
tors,rygg,axlar

sen vilar du i tre dagar sen är det bara på't igen

Om man vilar tre dagar så vilar man ju över helgen...Låter ganska bra faktiskt... :)

JS

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R1 -99
[Akryl]*Amid skrev:
Hmm.. nu när det är en träningstråd detta så måste jag
ju komma med en fråga. :)

Stackers, är det nån här som provat det?
Ger det nåt?
Och är det lagligt i svea rike?

Jag skall inte använda det själv, eftersom jag inte tränar
men är nyfiken på produkten sen jag hört en massa
om den men aldrig hört nån som själv använder det.

De funkar. Lagligt i samband med tävling tvivlar jag på ,men ett kiss prov under ett gympass är det nog ingen som bryr sig. Det är inga problem att köpa via internet, har för mig att det t.o.m. var en svensk distrubitör.

JS

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R1 -99
Acrid skrev:
Klart att du får i dig mycket vid intag av kosttillskott, men det finns mineraler, spårämnen osv som kroppen behöver som finns i mat. Om kosttillskott vore optimalt skulle varenda kotte äta det? O varför är det inte så nu? Snackar vi protein så finns det fördelar med att ta tillskott precis som du säger, man slipper fettet bla. Men protein är inte allt.

Kosttillskott är precis vad det heter, ett kosttillskott, ett supliment, inte ett alternativ.

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
JS skrev:
De funkar. Lagligt i samband med tävling tvivlar jag på ,men ett kiss prov under ett gympass är det nog ingen som bryr sig. Det är inga problem att köpa via internet, har för mig att det t.o.m. var en svensk distrubitör.
Dom säljer stack i hälsokost butiker haär i Strömstad, men jag är tveksam om dom är så lagliga?

KIRE

Guest
JS skrev:
Kosttillskott är precis vad det heter, ett kosttillskott, ett supliment, inte ett alternativ.

Okej då vet jag det :rolleyes:

Mitt resonemang grundade sig på att det var protein vi talade om.
Och när det gäller protein så är det faktiskt så att i extremfallet
tjänar man på att nästan enbart inta proteinet från kosttilskott.
Men för att man ska tjäna på det krävs ingående kunskaper i
näringsfysioligi samt grymt bra råvaror. För alla normala personer
är det självklart mera vettigt samt nyttigt att äta protein från
vanlig mat. Det gäller även högsatsande personer inom BB/AF
om man ser generellt över tiden. Dock kan det under tex en
del av en deff vara försvarbart att ta bort all protein från mat.
I övrigt tycker jag alla kosttilskott är skit. Protein är det enda
man någonsin ska köpa. Resten av kosttillskottsdjungeln bidrar bara
till att ruinera okunniga. Nu bortser jag från dock från vitaminpreparat.

JS

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R1 -99
KIRE skrev:
Okej då vet jag det :rolleyes:

Mitt resonemang grundade sig på att det var protein vi talade om.
Och när det gäller protein så är det faktiskt så att i extremfallet
tjänar man på att nästan enbart inta proteinet från kosttilskott.
Men för att man ska tjäna på det krävs ingående kunskaper i
näringsfysioligi samt grymt bra råvaror. För alla normala personer
är det självklart mera vettigt samt nyttigt att äta protein från
vanlig mat. Det gäller även högsatsande personer inom BB/AF
om man ser generellt över tiden. Dock kan det under tex en
del av en deff vara försvarbart att ta bort all protein från mat.
I övrigt tycker jag alla kosttilskott är skit. Protein är det enda
man någonsin ska köpa. Resten av kosttillskottsdjungeln bidrar bara
till att ruinera okunniga. Nu bortser jag från dock från vitaminpreparat.

Bara protein tillskott är som att elda för kråkorna. Det krävs kolhydrater som bränsle för att kroppen ska tillgodogöra sig proteinet till musklerna i stället för att använda det som bränsle.

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Direkt efter ett pass på gymmet ska man väl få i sig lite snabba kolhydrater.(?)

Vad ska man äta då? Godis? Frukt?

KIRE

Guest
JS skrev:
Bara protein tillskott är som att elda för kråkorna. Det krävs kolhydrater som bränsle för att kroppen ska tillgodogöra sig proteinet till musklerna i stället för att använda det som bränsle.

LOL :hihi
Jag vet det :) Har skrivit dietprogram till flera sm tävlande i Bodybuilding och Athleticfitness. Är dessutom PT och har en gedigen erfarenhet själv.
Men nu gällde ju diskussionen själva proteinet. Inte hurvida man skulle
äta förövrigt. Självklart behöver kroppen fett och kolhydrater oxå!.
Utom i ketogena dieter förstås men det kan vi lämna därhän :)

KIRE

Guest
Conrad skrev:
Direkt efter ett pass på gymmet ska man väl få i sig lite snabba kolhydrater.(?)

Vad ska man äta då? Godis? Frukt?

Helt rätt!!
Snabba kolisar ca 50-100gram samt 30-50gram protein.
Tex riskakor, bakad potatis m.m
SJälv gillar jag Pollygodisar så jag brukar passa på att äta dom precis efter träning när kroppen behöver snabba kolhydrater. Inte helt optimalt jag vet men ändå bästa tiden på dygnet att äta dom :)

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
KIRE skrev:
Okej men berätta om din nuvarande form, dina mål, hur mkt tid du kan lägga ned
så fixar jag det! :)

Den här chansen är bäst att ta vara på...( såg dina meriter... :tummenupp )

Öhm... Tjaa, vad ska man säga.

Vill inte träna på lördag o söndag... Men på vardagarna är det fritt fram för gympass... Är knappt 180 lång väger 70kilo... Inte särskilt mycket fett av dom kilona.

Annars vet jag inte vad du behöver veta.

:)

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
JS skrev:

Ursprungsämnet handlade om gainers vs protein.

Inte kolhydraters vara lr icke-vara.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...