Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Bra!
:)

Klarar du dig utan så tjänar du bara på det.
Du stärker du underarmarna oxå.

Ser ingen mening med att lalla runt med dragremmar eller handskar. Eller okej, handskar kanske för att slippa valkar men jag har inget emot blåmärken längs benen vid marklyft eller spruckna valkar på händerna. Det hör liksom till tycker jag.

De flesta kör grepp över tummarna för att förhindra att stången rullar ur händerna. Så magnesium på det. Och senare tejpar man tummarna - det säger iaf proffsen, men dit har jag själv inte nått.

När jag marklyfter så kör jag vanligt så kallat "pronerat" grepp tills stången glider ur händerna och då byter jag till mixat. Skulle rekommendera dig att också köra pronerat och vänta så länge som möjligt med mixat grepp eller remmar, för att träna upp underarmarna ytterligare. Normalt byter jag till mixat grepp vid 120, men idag funkade det att lyfta 140 med pronerat, så nog ger det resultat att köra det så långt som möjligt.

(Som vanligt skriver jag bara mina egna åsikter och inget av det ska ses som någon sorts fakta, utan mer hur jag gillart)

Iofs skulle jag ju kunna köra pronerat grepp men jag har redan kommit upp i den vikten som kräver mixat grepp. Jag har gått över 70 kg i marklyften. Tänker inte ens börja med dragremmar, jag har ju dragit 110 kg utan några remmar. Ingen magnesium heller (ett under för mig, klarar mig inte utan den idag!). Vet inte hur tungt jag tar med pronerat grepp. Ska testa på fredag!

Apropå tumgrepp, man håller väl stången på plats på axlarna tack vare att man har armarna under stången så det är väl knappast stången man ska hålla kvar i frontböj-momentet? Kanske kan vara behövligt sen när jag börjar frivända tyngre, alltså med övertumsgrepp (voila, ett nytt ord! :p).
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Seså. Dagens träning avklarad.

Bara 10 kg från de gamla vikterna jag låg på när jag beslöt mig för att ta ett uppehåll i september.

Still going strong. :)
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Med dagens citat drar jag ner till gymet och myser med tung bänkpress!
 

Bifogat

  • CreatingYourself.jpg
    CreatingYourself.jpg
    21.8 KB · Visningar: 77

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Dagens pass gick bra. Frivändningarna går som en klocka. Nästan iallafall :D

Nu till något annat.

Tough Viking vs TjurRuset. Jag kan inte välja!
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Körde intevallträning på gYm1 i lördags, 20 sec on 10 sec off, i 55 min!!!
Satan vad skönt det var efetråt!!
 

Bifogat

  • image16.jpg
    image16.jpg
    49.9 KB · Visningar: 95

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har handlat från Gymvaruhuset tidigare. Bra produkter och helt klart vettiga priser. Dock är det aldrig återförslutningsbara/ziploc på deras påsar vilket är lite uselt.

Det är säkert inte direkt försämrade eller ohygieniskt på 1-3 månader, men jag stör mig som fan på det ändå. Jag vill kunna förslutna påsarna.
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Pullups med 30kg i bältet, orkade 2 reps och failade på 3e. Klarar man en rep med 35 kg i bältet? Återstår att se på fredag! :tummenupp
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Nä, visst kan det lossna lite hud ibland. Men inte så farligt.
Har du rätt storlek på handskarna? Inte för stora?

Handskarna är rätt slitna, använder tunna hanskar för att få bra kontakt med stången. Det är mest i marklyft som det gör riktigt ont i händerna. Försöker köra på 150kg men det går inte att öka mer för det gör så ont i händerna.

En ovanlig fråga, är det någon som känner någon som tränar med aplastisk anemi? http://sv.wikipedia.org/wiki/Aplastisk_anemi

Har haft diagnosen sedan i januari,och jag försöker behålla så mycket muskemassa som möjligt. Lyfter jag för tungt så får jag blåmärken eller små blödningar i huden. Har istället försökt att gå ner i vikter och göra fler reps, men pga blodvärde >80 så har jag inget syre i blodet till många reps och jag blir helt "stum" i kroppen

Tror ni kroppen tar skada av att träna samma muskelgrupp 3 gånger om dagen? ( Brukar bli ca 30min per pass)
 

Hank West

HankyPanky
Gick med
18 May 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM SuperDuke
Första träningspasset igår efter 22 dagar i Thailand. (ingen träning,mycket öl och dålig mat). Behöver jag säga att man känner sig lite så där i kroppen idag ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top