Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
:3freak

Bcaa var nog mitt mest onödiga inköp har jag insett nu. Bara att dricka upp o se glad ut i fortsättningen.

För övrigt är jag rätt sliten efter gårdagens pass. Har också en bula på nyckelbenet, ska aldrig frontböja så tungt i linne igen. Någonsin!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bcaa var nog mitt mest onödiga inköp har jag insett nu. Bara att dricka upp o se glad ut i fortsättningen.

Jag gillar EAA bättre, är ju lite samma men mer. BCAA är väl "bara" 3 aminosyror?

Sen har jag personligen aldrig fått nån direkt "energi" av de där tillskotten, vet inte om det är syftet heller, , men tycker att resultaten blev betydligt bättre sen jag började köra det.

Tänk på att du ska dricka det på tom mage, så höjer du proteinsyntesen med ett par 100% (enligt studier). Så jag ser BCAA/EAA mer som ett jäävligt snabbt protein än ett energitillskott.

edit: det är utifrån att du tycker det är ett "onödigt" inköp som jag tolkar det som att du förväntat dig ökad styrka/energi. Den tolkningen kan givetvis vara fel :)

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag gillar EAA bättre, är ju lite samma men mer. BCAA är väl "bara" 3 aminosyror?

Sen har jag personligen aldrig fått nån direkt "energi" av de där tillskotten, vet inte om det är syftet heller, , men tycker att resultaten blev betydligt bättre sen jag började köra det.

Tänk på att du ska dricka det på tom mage, så höjer du proteinsyntesen med ett par 100% (enligt studier). Så jag ser BCAA/EAA mer som ett jäävligt snabbt protein än ett energitillskott.

edit: det är utifrån att du tycker det är ett "onödigt" inköp som jag tolkar det som att du förväntat dig ökad styrka/energi. Den tolkningen kan givetvis vara fel :)

Samtidigt som BCAA/EAA finns redan i mat. Äter man bra och får i sig tillräckligt med protein får man ju även i sig sånt där. Jag hade hoppats på lite mer mental fokus som det skrivits om men jag är likförbannat lika trött. Godis funkar bättre för mig i dessa lägen. Men jag får ju dricka upp burken ändå, jag kanske ändrar mig sen men jag är ju å andra sidan lite halvt anti mot kosttillskott utöver proteinpulver och vitamineraler. Jag blir lite konfunderad över att jag ens köper BCAA. Jag är ju inte ens ute efter muskeltillväxt liksom.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Samtidigt som BCAA/EAA finns redan i mat.

Ja exakt, det är ju de aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dvs de du måste få i dig via mat. Så har du en perfekt kost så kanske det inte spelar lika stor roll.

Vad jag förstått så får du dock en mkt större och snabbare "proteinboost" av att dricka aminosyrorna på tom mage så att de går direkt ut i kroppen, än med t ex vassle som först måste brytas ner och SEN gå ut i cirkulationen. Så jag kör det precis innan ett pass. Inte under resten av dygnet.

Finns säkert folk som är mer insatta i det där.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Samtidigt som BCAA/EAA finns redan i mat. Äter man bra och får i sig tillräckligt med protein får man ju även i sig sånt där. Jag hade hoppats på lite mer mental fokus som det skrivits om men jag är likförbannat lika trött. Godis funkar bättre för mig i dessa lägen. Men jag får ju dricka upp burken ändå, jag kanske ändrar mig sen men jag är ju å andra sidan lite halvt anti mot kosttillskott utöver proteinpulver och vitamineraler. Jag blir lite konfunderad över att jag ens köper BCAA. Jag är ju inte ens ute efter muskeltillväxt liksom.

Låter mer som det är nån form av PWO du är ute efter. BCAA/EAA är ju mer snabba proteiner som hjälper proteinsyntesen och återhämtningen?

Grymmt jobbat Thomas.B ! :rock

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Ja exakt, det är ju de aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dvs de du måste få i dig via mat. Så har du en perfekt kost så kanske det inte spelar lika stor roll.

Vad jag förstått så får du dock en mkt större och snabbare "proteinboost" av att dricka aminosyrorna på tom mage så att de går direkt ut i kroppen, än med t ex vassle som först måste brytas ner och SEN gå ut i cirkulationen. Så jag kör det precis innan ett pass. Inte under resten av dygnet.

Ja men lite så har jag också förstått det. Protein bryts ner till aminosyror. BCAA/EAA är dessa aminosyror, så man hoppar över nedbrytningsmomentet.

Jag brukar dricka det medan jag tränar för att det är gott (kemiskt äpple). Så får jag lite boost som jag tror är placebo (men det spelar ju ingen roll när det funkar).

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Det finns vetenskapliga belägg som säger att det är bättre med intag EFTER ett pass än före. Jag tränar inte längre på tom mage, äter alltid ett par timmar innan för annars orkar jag inte mina pass. BCAA kan vara utmärkt om jag ska träna på morgonen, dock. Ska nu under en period låta bli att äta 3-4 timmar innan jag kör så magen känns tom och sen käka godis på passet om det behövs. Igår behövde jag verkligen godis :rofl

Perfekt kost :hihi :glömdet
Hursom, jag får se om jag får nåt resultat av det. Det jag är nojig över är väl att få för mycket muskler, jag vill ju inte sluta som en byggarbrud direkt. Men hjälper det mig att bli starkare så kan jag tänka mig fortsätta med det endast i samband med träningspass. Vill jag ha protein nån annan tid på dygnet blir det kasein eller vassle efter träningen.

Låter mer som det är nån form av PWO du är ute efter. BCAA/EAA är ju mer snabba proteiner som hjälper proteinsyntesen och återhämtningen?

Samtidigt som det finns de som säger att man blir piggare av att dricka BCAA. Det var det jag ville testa och se men det finns ju andra versioner av BCAA också. Jag kör för tillfället på BCAA 4-1-1 från Body Science, de har BCAA XX som ska vara lite häftigare, kanske effekten jag letar efter finns i den istället.

PWO är inget för mig, det måste vara koffeinfritt i sådana fall för jag dricker inte kaffe. Tar hellre koffeintablett som jag bestämmer mängden koffein på till PWOn än blir stissig och skakig inför ett pass, jag får inte fokus av att överdosera koffein.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
1: EAA är essential amino acids, dvs du får inte i dig dessa från mat.
2: Dom piggar varken upp eller ger någon som av fokus då det är en aminosyra.
3: Det finns inte en chans i världen att du kommer vakna upp som en byggarbrud, och definitivt inte med tanke på ditt träningsupplägg.

4:1:1 är inget hokus pokus heller utan det är med 99.9% säkerhet fördelningen mellan L-leucin, isoleucin och valin.

Förstår inte riktigt hur du, som ändå tränar en del, har samma tankar som tjejer som inte tränar. Att dom vaknar upp och aj karamba - girly coleman is born!
Jag har mördat min kropp minst 5-6 dagar i veckan i 12 år och jag är fortfarande liten, då är jag samtidigt man och inte kvinna. Så lugn :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj

Stämmer verkligen det? Jag vill minnas att det är tvärtom. Att EAA måste du få i dig via kost, då kroppen inte kan producera dem själv.

"Vad är EAA ?

EAA är en förkortning för "Essentiella Amino Syror", att de är essentiella betyder att kroppen kan inte skapa dessa själv utan de måste tillföras via kosten.
"

http://fitnessguru.se/jonathan-traning/38208-eaa-vad-ar-det

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
2: Dom piggar varken upp eller ger någon som av fokus då det är en aminosyra.
3: Det finns inte en chans i världen att du kommer vakna upp som en byggarbrud, och definitivt inte med tanke på ditt träningsupplägg.

4:1:1 är inget hokus pokus heller utan det är med 99.9% säkerhet fördelningen mellan L-leucin, isoleucin och valin.

Förstår inte riktigt hur du, som ändå tränar en del, har samma tankar som tjejer som inte tränar. Att dom vaknar upp och aj karamba - girly coleman is born!
Jag har mördat min kropp minst 5-6 dagar i veckan i 12 år och jag är fortfarande liten, då är jag samtidigt man och inte kvinna. Så lugn :)

Aminosyror finns i mat redan, det är egentligen inget magiskt med det mer än att jag ville åt den effekten som motverkar mental trötthet under passet :)

Och jag har sådana tankar bara för jag är störd, det vet alla här. Jag strävar ju inte efter något och jag är bara nojig emellanåt (har man en gång haft ätstörningar så är det svårt att komma ifrån de onda tankarna). Jag ser ju själv på klubben, dessa killar är inte ett dugg muskulösa :hihi

Jag vaknade igår och reagerade över att ett par rutor och våldtäktslinkerna var så tydliga plötsligt. Det är därifrån jag fick de tankarna. Men det är lugnare nu, jag drack bcaa innan jag sprang idag så jag låter ju inte huvudet ställa till det för mig ;)

På tal om den effekten jag sökte, tror jag fick den på löprundan idag. Var snortrött innan. Tog bcaa + koffein och kände mig plötsligt gladare och sprang på utan att det kändes jobbigt. Snittempot hamnade på 5:14 under en mil så jag är rätt nöjd. Magen gillade också BCAA. Skall också se om det funkar under längre löptid (över 1,5 h) inför gbgvarvet också.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Aminosyror finns i mat redan, det är egentligen inget magiskt med det mer än att jag ville åt den effekten som motverkar mental trötthet under passet :)

Och jag har sådana tankar bara för jag är störd, det vet alla här. Jag strävar ju inte efter något och jag är bara nojig emellanåt (har man en gång haft ätstörningar så är det svårt att komma ifrån de onda tankarna). Jag ser ju själv på klubben, dessa killar är inte ett dugg muskulösa :hihi

Jag vaknade igår och reagerade över att ett par rutor och våldtäktslinkerna var så tydliga plötsligt. Det är därifrån jag fick de tankarna. Men det är lugnare nu, jag drack bcaa innan jag sprang idag så jag låter ju inte huvudet ställa till det för mig ;)

På tal om den effekten jag sökte, tror jag fick den på löprundan idag. Var snortrött innan. Tog bcaa + koffein och kände mig plötsligt gladare och sprang på utan att det kändes jobbigt. Snittempot hamnade på 5:14 under en mil så jag är rätt nöjd. Magen gillade också BCAA. Skall också se om det funkar under längre löptid (över 1,5 h) inför gbgvarvet också.

Var försiktig bara, kosttillskott och nervositet:
image.jpg

Våldtäktslinjer :va

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Var försiktig bara, kosttillskott och nervositet:
View attachment 395815

Våldtäktslinjer :va

Våldtäktslinjer är ett jävligt dåligt smeknamn men tyvärr det enda jag vet vad det "heter".
Pretty+blonde+woman+with+great+abs+in+bikini+top+and+jeans.jpg (vid jeanslinningen, V-formen där.) Thomas B. kanske kan hjälpa till här med den korrekta benämningen?

Och bilden på bajsmannen (han var för övrigt nöjd med sitt lopp där btw) beror inte på kosttillskott :hihi :7peta

Man motverkar den effekten bäst genom att springa på tom mage samt tömning innan pass. Jag har ju löparmage så det är ett jäkla gissel emellanåt, man måste planera ganska mycket om man ska springa på dagen. På morgonen är det enkelt men det har blivit så att jag springer på eftermiddags-/kvällstid eftersom jag vill ha så lång vila mellan passen som möjligt och jag gymmar numera på kvällstid.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Våldtäktslinjer är ett jävligt dåligt smeknamn men tyvärr det enda jag vet vad det "heter".
View attachment 395840 (vid jeanslinningen, V-formen där.) Thomas B. kanske kan hjälpa till här med den korrekta benämningen?

Och bilden på bajsmannen (han var för övrigt nöjd med sitt lopp där btw) beror inte på kosttillskott :hihi :7peta

Man motverkar den effekten bäst genom att springa på tom mage samt tömning innan pass. Jag har ju löparmage så det är ett jäkla gissel emellanåt, man måste planera ganska mycket om man ska springa på dagen. På morgonen är det enkelt men det har blivit så att jag springer på eftermiddags-/kvällstid eftersom jag vill ha så lång vila mellan passen som möjligt och jag gymmar numera på kvällstid.

Snälla skriv adobisbälte eller apollosbälte. Ordet du skrev låter förjävligt.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Peter det där är dock en ganska känd övning för axlar o lite rygg...

Fast bänkpress njaaaaa....

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...