Träningstråden

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Hej träningstråden!

I sann nyårsanda tänkte jag ta tag i det här med träningen :tummenupp

Det handlar inte om att träna för att må bra och vara frisk och sånt, jag vill bara ha en snygg vältränad kropp :)

Eftersom jag är en sån som inte njuter på vägen utan bara triggas av mål och resultat skulle jag behöva lite milstolpar i form av ren data.

1. Fettprocent. Vad ska man sikta på? Går det ens att säga nåt generellt om vid vilken procent eventuella muskler syns bättre? Jag har en sån våg som visar fett, muskler och vätska tror jag, måste fixa batterier, men är det ens lönt att kolla på en sån, eller är det bara trams?

2. Löpning. Hur fort springer man när folk säger "Aha, ja men då har du rätt bra fart ju"? Alltså samma här, vad ska man sikta på som mål, och hur långt bör man springa?

3. Muskler. Det stora problemet. Har inga och tycker att gymma är det tråkigaste som finns. Tycker badminton är rätt kul men det känns mer som konditionsträning, jag skulle gärna ta upp klättringen igen men känner ingen som klättrar... andra tips på hur man bygger muskler utan att "träna"?

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
1. Ingen aning

2. Finns nog hur många tolkningar som helst, själv skulle jag säga miltider: 60min - kommit igång och springer någotsånär regelbundet, 50 min - rätt bra fart, 45 min - seriöst bra, 40 min - det heliga målet.

3. Någon annan träningsform som genererar lite muskler kanske, (rull)skidåkning funkar utmärkt i Malmö, jag brukar köra vid Sibbarp - Ribban - Kalkbrottet på Limhamn i någon form. Annars har du http://malmokanot.se gå introkurs och sedan är det bara att köra träningsvarv i kanalen och lära sig balansera räserlådor alt. hänga med långfärdarna på flerdagsutflykter i någon skärgård. Paddling bygger precis som skidåkning bra muskulatur i bål, rygg, axlar, armar.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
1. Ingen aning

2. Finns nog hur många tolkningar som helst, själv skulle jag säga miltider: 60min - kommit igång och springer någotsånär regelbundet, 50 min - rätt bra fart, 45 min - seriöst bra, 40 min - det heliga målet.

3. Någon annan träningsform som genererar lite muskler kanske, (rull)skidåkning funkar utmärkt i Malmö, jag brukar köra vid Sibbarp - Ribban - Kalkbrottet på Limhamn i någon form. Annars har du http://malmokanot.se gå introkurs och sedan är det bara att köra träningsvarv i kanalen och lära sig balansera räserlådor alt. hänga med långfärdarna på flerdagsutflykter i någon skärgård. Paddling bygger precis som skidåkning bra muskulatur i bål, rygg, axlar, armar.

Ah, ja miltider är nog ett bra sätt att mäta, då är bara frågan hur snart man kan ge sig på att springa en mil :näsblod Får bläddra igenom löpartråden :tummenupp

Kanot verkar kul! Risken är att bara jag skulle bli så förbannad (och blöt och kall) under momentet "lära sig balansera räserlådor", jag vill liksom kunna med en gång :gnissla Men en introkurs låter inte så dumt, tack för tipset!

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Alla tar sig igenom en mil, i värsta fall får man promenera bitar av den innan man orkar springa hela i ett svep. Men då skall man nog ta lite kortare rundor ett tag innan man ger sig på milen igen, dels av psykologiska skäl, dels för att inte riskera att springa sönder nånting.

Årets introkurser verkar ska komma upp på hemsidan i Mars så det är bara att hålla koll och hugga, de brukar bli fulltecknade. Vägen till räserlåda tar flera år för de allra flesta och man tar det i 3-4 steg, annars ser det bara ut som: http://www.youtube.com/watch?v=u01Bkmrour0
Jag började själv paddla för 3 år sedan (sedan äldsta dottern fastnat i sporten, ser du en muskulös blondin i jätteturkos båt fara runt i kanalen så är det hon) och kan inte paddla räser. Hoppas kunna hålla mig torr i en efter kommande sommar dock :banana

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Är det någon här som kör Stronglifts för tillfället?
Tänkte ta mig förbi lite platåer och stärka kroppen mer då jag blev lite svag efter kraschen i höstas så SL är perfekt för det enligt mig.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tänkte ta mig förbi lite platåer och stärka kroppen mer då jag blev lite svag efter kraschen i höstas så SL är perfekt för det enligt mig.

Det är jobbigt med rehabträning (har jag hört, själv är jag uppbyggd av 3 delar studsboll, 2 delar pannben och 1 del lyckopulver), har några kompisar som har fått jobba ordentligt för att komma tillbaka efter att dom har gjort bort sig.
Nån har till o med fått ge upp hojkörning helt för att dom har för ont...
Där tänker inte jag hamna.

Det är ju en bunt här som kör SS, det är väl samma skrot och korn egentligen om jag förstått det rätt?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Det är ju en bunt här som kör SS, det är väl samma skrot och korn egentligen om jag förstått det rätt?

Ja det är i stort sett samma, men jag tror SS kör 3*5, SL är ju 5*5 till man failar (för att förklara enkelt) och inte kan klara 5*5, då går man ner till 3*5 istället och kör över sina platåer.

För mig funkar det klockrent, är ute efter att bygga massa över hela kroppen, och att stärka hela kroppen. Har varit rätt klen hela livet.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Jag har tränat liknande. Jag tycker alla de där programmen verkar funka rätt bra. Kanske mycket för att det blir en kontinuitet i träningen. ;) Hur länge har du kört?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Jag har tränat liknande. Jag tycker alla de där programmen verkar funka rätt bra. Kanske mycket för att det blir en kontinuitet i träningen. ;) Hur länge har du kört?

Det är precis det jag gillar också, progression och kontinuiteten.
Jag körde för ett år sedan, och nu har jag kört några veckor bara.

Men det går bra. Satte rekord i marklyft i torsdags och lägger på 5kg igen i morgon och sätter förhoppningsvis rekord även då :yoparty

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ryktet säger att Plåthinken dominerade i crossfit i helgen.. vi väntar spänt på rapport :yoparty

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Jag körde SS i ett halvår, sen gick jag över till mer avancerade program. Kan rekommendera som en start, lagom ökning och belastning. Snällt program att börja på. Jag körde dessutom det två veckor efter min mjukstart efter att ha vilat helt i några månader pga ätstörningar. Brukar rekommendera det till de nya om de vill träna styrkeinriktat.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Ryktet säger att Plåthinken dominerade i crossfit i helgen.. vi väntar spänt på rapport :yoparty

:rodnar

Jaja, det var ju det.

En bild så länge...
546053_10151901343061198_1952491195_n.jpg

Kom inte alls sist i RX-klassen trots noll träning och noll burpees tidigare. Har mördarträningsvärk idag och klarar inte av att pressa nånting alls (tricepsdöd) :hihi

Körde också med målet att klara av alla WOD, sista WOD kom jag i mål med 7 sekunder tillgodo efter helvetetsvarvet. Det var flera andra som misslyckades med detta. Sen körde jag också på safe vikter och trots det så satte jag PB i ground-to-overhead med 50 kg. Kanske inte så mycket med tanke på att många lyfte minst 50 kg alla lyft medan jag valde att ligga på 40-45 kg tills det sista lyftet på 50 kg. En brud tog 55 kg men orkade bara 3 av 6 lyft så hon missade ju mycket poäng där, som ett exempel.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
:rodnar

View attachment 398852

Kom inte alls sist i RX-klassen trots noll träning och noll burpees tidigare. Har mördarträningsvärk idag och klarar inte av att pressa nånting alls (tricepsdöd) :hihi

Jag tycker att det är imponerande faktiskt! Är det ens ett år sen du drog igång din styrkelyftsträning?
Och du har redan kört 2 tävlingar! Ge det nåt år till så blir det pallen!

Det enda önskemålet från min sida för framtiden är att nästa tävling körs i en Zelda-tshirt :D :krama

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
"Hej Bullen!

Har en "vän" som har lite problem med hens knäboj. När det börjar bli lite tyngre så vill jag, eh, hen, gärna "tappa hållningen", dvs falla framåt och nästan gå upp på tå för att hålla balansen.

Hur hjälper jag min vän? Ska hen bara svälja stolten och sänka vikten tills dess att det inte händer?"

:crash

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
"Hej Bullen!

Har en "vän" som har lite problem med hens knäboj. När det börjar bli lite tyngre så vill jag, eh, hen, gärna "tappa hållningen", dvs falla framåt och nästan gå upp på tå för att hålla balansen.

Hur hjälper jag min vän? Ska hen bara svälja stolten och sänka vikten tills dess att det inte händer?"

:crash

Halvera vikten svagis. ;)

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten